Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmamäärämittarista seosta rikkaammalle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Damien83
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 527
    • Seinäjoki

    #16
    Originally posted by markok
    Onkos noissa kuumalanka/kuumaliuska ilmamassamittareissa kyseistä säätömahdollisuutta? En ole ainakaan koskaan kuullut sellaisesta, mutta jos jollakin olisi parempaa tietoa.
    Ei tietääkseni ole... ainut huoltotoimenpide taitaa noihin olla puhdistus. Viisaammat korjatkoon.

    Comment

    • juha partanen
      Newbiemmer
      • Jun 2004
      • 22
      • Helsinki

      #17
      Voisiko ilmamäärämittaria ropaamalla saada tuollaisen hienoisen ryytymisfiiliksen vedosta pois?

      Kone vetää 1. vaihteella kiihdytettäessä aina puhtaasti tappiin asti, vaihdetta isommalle vaihdettaessa puhtaan vetoalueen kierrosalue alenee, kunnes se 5. vaihteella on jossain 3500 rpm:n tienoilla. Siinä se sitten pykii, hieman röpöttää ja vähän niin kuin ravisuttaa.

      Toinen kohta, missä kone tuntuu hyytävän on tuollainen 2700-2800 rpm:ää. Siitä kun kaasulla pääsee yli, niin meno maittaa taas.

      Auton mittausarvot olivat viime huhtikuun katsastusessa hyvät, mutta ilmiö on ollut koko ajan. Vai taitaa vika olla jossain muualla?

      Comment

      • Damien83
        Bimmer Fanatic
        • Oct 2004
        • 527
        • Seinäjoki

        #18
        Originally posted by juha partanen
        Auton mittausarvot olivat viime huhtikuun katsastusessa hyvät, mutta ilmiö on ollut koko ajan. Vai taitaa vika olla jossain muualla?
        Kyllähän minunkin pakokaasuarvot hyvät mitatessa olivat. Siksi aioinkin kiepauttaa taas rullan "vakio-asentoon" kun katsastamaan menen!

        Sen kokeilet... jos et riko mitään, niin ei se kallista ole

        Comment

        • Japi
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2003
          • 276
          • Espoo

          #19
          Originally posted by juha partanen
          Voisiko ilmamäärämittaria ropaamalla saada tuollaisen hienoisen ryytymisfiiliksen vedosta pois?

          Kone vetää 1. vaihteella kiihdytettäessä aina puhtaasti tappiin asti, vaihdetta isommalle vaihdettaessa puhtaan vetoalueen kierrosalue alenee, kunnes se 5. vaihteella on jossain 3500 rpm:n tienoilla. Siinä se sitten pykii, hieman röpöttää ja vähän niin kuin ravisuttaa.

          Toinen kohta, missä kone tuntuu hyytävän on tuollainen 2700-2800 rpm:ää. Siitä kun kaasulla pääsee yli, niin meno maittaa taas.

          Auton mittausarvot olivat viime huhtikuun katsastusessa hyvät, mutta ilmiö on ollut koko ajan. Vai taitaa vika olla jossain muualla?
          Kuulostaisi vähäsen siltä, että kaipaisi puhdistusta taikka pientä mittarineulan hienosäätöä. Tod.näk. hiilikalvovastus kulahtanut juuri sopivasti, jolloin tietyissä kohdissa vastusarvo putoaa nollille ja aiheuttaa tuon nykimisen / rykimisen / puutumisen.
          Kannattaa mitata vastusarvot ennen auki raatelemista.
          "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
          -Tuntematon
          ex-E30 318i -87
          droF Mondeo STW (eka ja vika...)

          Comment

          • juha partanen
            Newbiemmer
            • Jun 2004
            • 22
            • Helsinki

            #20
            Sitä olen itsekin miettinyt...

            Mitenköhän tollasen sais kuntoon tai millä hinnalla? (-91 E34 518i)

            Comment

            • Japi
              Bimmer Fanatic
              • Aug 2003
              • 276
              • Espoo

              #21
              Originally posted by juha partanen
              Sitä olen itsekin miettinyt...

              Mitenköhän tollasen sais kuntoon tai millä hinnalla? (-91 E34 518i)
              Onko tuossa ilmamäärämittari vaiko ilmamassamittari?
              Jos vanha kunnon mekaaninen ilmamäärämittari:
              Nykäiset ilmamäärämittarin kannen auki, avaat piirilevyn pultteja hieman ja siirrät hieman levyn asentoa. Jos ei saa siirrettyä, viilaa pultinläpiä hieman suuremmiksi, jonka jälkeen saat vähän siirrettyä levyä.
              Muista kunnollinen tiivistys kun laitat kannen takaisin kiinni. Testikäyttöä varten riittää ilmastointiteippi, mutta lopullista junttaamista varten kannattaa laittaa silikonia / tiivisteliimaa.
              "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
              -Tuntematon
              ex-E30 318i -87
              droF Mondeo STW (eka ja vika...)

              Comment

              • larmatin
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 1118
                • Perttula

                #22
                Originally posted by mikko
                kun siellä se kiekko kerran löytyy niin vaihtoehdot on aika vähissä

                siitä kiekosta voi saada säädettyä lambda anturin toiminta alaa ja itse lambda säätää seokset kun ajetaan tasakaasulla.

                joissain bosch imm:issä on tuollianen säätö kiekko mutta sieltä puuttuu potikka(koska homma on säädetty lambdalla ) takaa joten sitä saa kääntää ihan niin paljon kuin huvittaa.

                Comment

                • Japi
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 276
                  • Espoo

                  #23
                  Originally posted by larmatin
                  siitä kiekosta voi saada säädettyä lambda anturin toiminta alaa ja itse lambda säätää seokset kun ajetaan tasakaasulla.

                  joissain bosch imm:issä on tuollianen säätö kiekko mutta sieltä puuttuu potikka(koska homma on säädetty lambdalla ) takaa joten sitä saa kääntää ihan niin paljon kuin huvittaa.
                  Itseasiassa sen kiekon säädöllä ei ole mitään tekemistä lambdan kanssa, eli vaikka kuinka kieputtaa niin lambdalta tulee täysin samoja arvoja jatkuvasti, mikäli muuttunutta seosta ei lasketa mukaan. Lambda ei siis ole mitenkään säädettävissä, se on vain "typerä anturi".
                  Boksi tekee seoksen hienosäädön ilmeisesti lambdan perusteella, mutta perustiedot tulevat tuolta mittarilta. (Omassani on myös lambda)
                  "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
                  -Tuntematon
                  ex-E30 318i -87
                  droF Mondeo STW (eka ja vika...)

                  Comment

                  • -Tate-
                    Moderator
                    • Jan 2004
                    • 3211
                    • Nurmijärvi

                    #24
                    Originally posted by Hemi
                    Aikoinaan omassa uudempikoppaisessa Katillisessa Fiatin turbo Cromassa(1/1 Lancia turbo integrale tekniikka) parhaat 1/4mile vedot sai kun asetus oli +10-napsua löysällä suhteessa katsastusasetukseen. Pienin kulutus oli +3-+5 napsua löysällä jolloin kulutus maantiellä putosi lähes 1 1/2litralla suhteessa katsastussäätöön. Katittomassa 205 1.9 GTI pösössäni homma toimi kutakuinkin samoin paitsi silloin kun siihen vaihdettiin isommat suuttimet. Tehdasasetukset oli kutakuinkin ok vaikkakin tyhjäkäyntiseoksien kanssa olikin hieman säätöä että kone saatiin käymään puhtaasti. Parhaat tehot kelloa vastaan kuitenkin saatiin siltikin muutaman pykälän löysemmällä asetuksella.
                    Kaveri osti jobbarilta tossa n. vuosi sitten tollasen turbo croman integralen tekniikalla.. Puhutaankohan samasta autosta? Auto on kaverilla vieläkin, mutta nyt on luopumassa siitä pois kun alkaa leviimään käsiin joka paikasta
                    Se on sellanen tumman vihreä, vaalealla beige nahkasisustalla. Iso putkenpää takana. Rekkaritunnusta en muista.
                    I Believed I Would Die.

                    Comment

                    • juha partanen
                      Newbiemmer
                      • Jun 2004
                      • 22
                      • Helsinki

                      #25
                      Juu, Japin neuvoista

                      Kiekkokoneistoinen mittari mulla on! Siinä levyssä on ainakin paha ura, joten kuluma näkyisi silmään. Toi levyn siirto ei tunnu mahdottomalta haasteelta, yritän onnistua. Kiitos...

                      Comment

                      • Japi
                        Bimmer Fanatic
                        • Aug 2003
                        • 276
                        • Espoo

                        #26
                        Originally posted by juha partanen
                        Juu, Japin neuvoista

                        Kiekkokoneistoinen mittari mulla on! Siinä levyssä on ainakin paha ura, joten kuluma näkyisi silmään. Toi levyn siirto ei tunnu mahdottomalta haasteelta, yritän onnistua. Kiitos...
                        ... kunhan varot niitä pieniä hyppylankoja (jos on) levystä liittimeen. Paskamaista juotella takaisin...
                        "Ei ole sellaista mekaanista ongelmaa, jota raaka voima ja tietämättömyys eivät ratkaise"
                        -Tuntematon
                        ex-E30 318i -87
                        droF Mondeo STW (eka ja vika...)

                        Comment

                        • very heavy
                          Bimmer Rookie
                          • Dec 2004
                          • 137

                          #27
                          oma 530 "hyytyy" joskus liikkeelle lähdettäessä siis pienen ajon jälkeen kun pysähtyy risteykseen ni joutuu houkuttelemaan liikkeelle johtuiskohan se ilmamäärämittarista vai ehkä lambdan karstaisuudesta. summasummaarum ilmamäärämittarin säätö fixaus kiinnostaa muutenki jos on ilmasia heppoja
                          tiedossa mitenköhän se tapahtuu motronic sydeemissä autossa on 6syl

                          Comment

                          • hakilesa
                            Bimmer Rookie
                            • Jul 2003
                            • 119
                            • Lempäälä

                            #28
                            Just eilen säädin omasta pemarista seosta rikkaammalle 2 "napsua", ja ihana tuli.
                            Kyseessä siis 535.
                            Homma oli tosi helppo, kun oli kunnon ohjeet.
                            Täällä oli joskus linkki niille lontoonkielisille sivuille missä se ohje on, mutten just nyt löytänyt sitä. Ko. sivut on mulla työkoneella ja voin laittaa sen linkin Ma aamuna jollei joku muu ehdi ensin.
                            Autosta tuli tosi mukava ajaa kun ylim. nyppiminen jäi pois alakierroksilla.
                            Löytyhän se ohje, kun vähän haki.
                            Tän linkin on alunperin laittanut LEKA, kiitos vaan hänelle!
                            tuosta
                            Last edited by hakilesa; 01-01-2005, 16:50.
                            --Non nimm poikamm--

                            Comment

                            • Leka
                              BTCF Member
                              • Sep 2003
                              • 7701
                              • Vilppula

                              #29
                              Originally posted by hakilesa
                              Löytyhän se ohje, kun vähän haki.
                              Tän linkin on alunperin laittanut LEKA, kiitos vaan hänelle!
                              tuosta
                              Eipä kestä, tuostahan on jo aikaa...
                              sigpic

                              BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


                              Comment

                              • hoonaaja
                                Bimmer Rookie
                                • Oct 2004
                                • 77
                                • mäntsälä

                                #30
                                siis pitäiskö ton mustan kiekon pyöriä tossa
                                Last edited by hoonaaja; 23-04-2006, 20:29.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎