Itsekin olen tuota ilmamäärämittarin ruuvailua alkanut harkitsemaan. Tosiaankin sitä nypytystä esiintyy pienillä kierroksilla tasakaasulla ajaessa, eikä kone vastaa kaasuun. Nopeasti kaasupoljinta napauttaessa meinaa kone sammua. Voisi kyllä olettaa että ilmamäärämittari ei reagoi tarpeeksi nopeasti tähän ja vetää siksi laihalle, siltä ainakin vaikuttaa. Pientä mietintää aiheuttaa kyllä se, että tarvitseeko tuota ruuvata, kun nytkin kunnolla polkaistessa tuprauttaa bensakoneeksi yllättävän paljon mustaa putken perästä. Ilmamäärämittari on kyllä tuossa pöydällä, että voisihan sitä kokeilla. Olisiko tuo kolme pykälää löysemmälle sitten hyvä lukema lähteä kokeilemaan?
Ilmamäärämittarista seosta rikkaammalle
Collapse
X
-
nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
nyk. Yamaha XJR 1200 -98
nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
ex. E34 525 TDS Touring -93
ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
ex. Yamaha YZF 1000R -02
ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
ex. E34 535i -88
ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
ex. Mazda 626 GE 1.8 -93
-
ei kellään sattus olemaan kuvaa avatusta mutta räpeltämättömästä ilmamäärämittarista?
hommasin joku aika sitten tuollaisen m40b18 moottorisen laitteen ja oli kylmänä todella huono tyhjäkäynti, vikaa etsiessä selvisi että siihen ilmamäärämittarin läppään oli porattu reikä ja kiekkoa löysytetty.olen pyöritellyt sitä kiekkoa jo pari päivää suuntaan ja toiseen mut ei tunnu hyvää asentoa löytyvän.
Comment
-
Ittellä -92 318iS, M42B18 nähtävästi.. säädin +4 rikkaammalle ja kyllä sen eron huomaa, paljon elävämpi ja mukavammin liikkuu
!
Kuva ilmamäärämittarista:
mistäs tyhjäkäyntiä pelkästään voi säätää? ennen pyöri siinä tonnin paikkeilla, nyt rikkaammalle säädettäessä putos sinne ~700.. Ihan vaan kiinnostuksesta"Well fuck me sideways.."
Comment
-
e30 320i lastu rstpakosarja 2,5"rst putkisto
niin vika on ku tyhjä käynnil painaa pikkusen kaasua niin kierokset tippuuu j0hoki 100 rpm kieppelle ja nousee taaaas normiiin ?? missä vika:thinke46 330xia 00
e3 3.0Sa 77
e30 325i 89 cabrio
e30 320i 88
e32 735iL 88
e30 318is 90
e28 520i 86
e30 320i 89
Comment
-
Miten tuon kannen irti helpoiten?
Itse äsken yritin varovasti työntää meisseliä väliin mutta ei inahtanutkaan,ainoastaan muovit ympäriltä kärsi. Samanlainen kansi tulee omaan mittariin kun mikä tuossa ylemmässä kuvassa on. Aina on kaikista lähtenyt helposti kansi irti,mutta ei tuosta.
Comment
-
Ite lämmittelin tovin kuumailmapuhaltimella varovasti ja puukolla sen vaan kampesin irti. Melko nätisti lähti eikä kärsinyt edes muovikansi niin että olisi huomannut ainakaan. Takaisin laitoin läpinäkyvällä saniteettisilikonilla pursotin kannen saumaan, painoin kiinni ja vedin sormella saumasta ylimääräiset purseet pois, vaikea huomata että olisi edes koskaan avattu koska tuli aivan alkuperäisen liimauksen näköinen. Tuo alkuperänenki liimatökötti on lähinnä tuommosta läpinäkyvää saniteettisilikonia muistuttavaaOriginally posted by Lötkö View PostMiten tuon kannen irti helpoiten?
Itse äsken yritin varovasti työntää meisseliä väliin mutta ei inahtanutkaan,ainoastaan muovit ympäriltä kärsi. Samanlainen kansi tulee omaan mittariin kun mikä tuossa ylemmässä kuvassa on. Aina on kaikista lähtenyt helposti kansi irti,mutta ei tuosta.
Comment
-
Tätä itsekkin mietin että saisko kun lämmittäis,ei vaan satu itellä olemaan kuumailmapuhallinta niin ei päässyt kokeilemaan. Täytyypä sitten yrittää sillain.Originally posted by Make H. View PostIte lämmittelin tovin kuumailmapuhaltimella varovasti ja puukolla sen vaan kampesin irti. Melko nätisti lähti eikä kärsinyt edes muovikansi niin että olisi huomannut ainakaan. Takaisin laitoin läpinäkyvällä saniteettisilikonilla pursotin kannen saumaan, painoin kiinni ja vedin sormella saumasta ylimääräiset purseet pois, vaikea huomata että olisi edes koskaan avattu koska tuli aivan alkuperäisen liimauksen näköinen. Tuo alkuperänenki liimatökötti on lähinnä tuommosta läpinäkyvää saniteettisilikonia muistuttavaa
Comment
-
Sytkälläkin sen saa varovasti lämmiteltyä, tai sitten teet niin, että alat sitä irrottamaan kun olet ajanut pitkään ja moottori on lämmittänyt mittaria kunnolla. Näin todennäköisesti irtoaa helpommin.
Omassa tuon mittarin jousen löysääminen pykälälläkin(rikastaminen) aiheutti käyntihäiriöitä. Rupesi tunkemaan mustaa oikein huolella. Tuntuu, että tuo vieläkin käy rikkaalla, vaikka kaksi pykälää kiristin. Eihän se toki noin pitkässä jousessa tunnu paljoa. Eikö ilmamäärämittarin pitäisi toimia niin, että juuri tai hieman ennen, kuin ilmamäärä saavuttaa maksiminsa mittari menee tappiin? Voisi olettaa, että näin tulee oikea informaatio ECU:lle todellisesta ilmamäärästä?
Juurikin liian löysä jousi voisi selittää omassani sen, että nopeasti kaasua napautettaessa mittari kilahtaa liki tappiin ja näinollen menee hetkellisesti liian rikkaalle ja meinaa tukehtua (kaasua napautettaessa siis ihan vähän, mutta nopeasti putoaa kierrokset alle 500:n ja sitten nousee hieman yli tuhannen ja tasaantuu siihen 750:n pintaan). Korjatkaa jos olen väärässä
nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
nyk. Yamaha XJR 1200 -98
nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
ex. E34 525 TDS Touring -93
ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
ex. Yamaha YZF 1000R -02
ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
ex. E34 535i -88
ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
ex. Mazda 626 GE 1.8 -93
Comment
-
Originally posted by gubbe89 View PostSytkälläkin sen saa varovasti lämmiteltyä, tai sitten teet niin, että alat sitä irrottamaan kun olet ajanut pitkään ja moottori on lämmittänyt mittaria kunnolla. Näin todennäköisesti irtoaa helpommin.
Omassa tuon mittarin jousen löysääminen pykälälläkin(rikastaminen) aiheutti käyntihäiriöitä. Rupesi tunkemaan mustaa oikein huolella. Tuntuu, että tuo vieläkin käy rikkaalla, vaikka kaksi pykälää kiristin. Eihän se toki noin pitkässä jousessa tunnu paljoa. Eikö ilmamäärämittarin pitäisi toimia niin, että juuri tai hieman ennen, kuin ilmamäärä saavuttaa maksiminsa mittari menee tappiin? Voisi olettaa, että näin tulee oikea informaatio ECU:lle todellisesta ilmamäärästä?
Juurikin liian löysä jousi voisi selittää omassani sen, että nopeasti kaasua napautettaessa mittari kilahtaa liki tappiin ja näinollen menee hetkellisesti liian rikkaalle ja meinaa tukehtua (kaasua napautettaessa siis ihan vähän, mutta nopeasti putoaa kierrokset alle 500:n ja sitten nousee hieman yli tuhannen ja tasaantuu siihen 750:n pintaan). Korjatkaa jos olen väärässä
Ei taida kyllä saada hyvää jälkeä aikaan tuolla sytkärillä ja ei se moottori niin kuumana käy että liimat sulaa mittarista. Täytyy hakea huomenna uus kuumailmapuhallin ja tekstata!
Comment
-
Ilmamäärämittari toimii tehtaan asetuksissa seuraavalla tavalla: noin 4500rpm kohdalla (jolloin ilmamäärämittari on täysin auki) siltä tuleva tieto ohitetaan ja auto toimii boksin ohjelman mukaan.Originally posted by gubbe89 View PostOmassa tuon mittarin jousen löysääminen pykälälläkin(rikastaminen) aiheutti käyntihäiriöitä. Rupesi tunkemaan mustaa oikein huolella. Tuntuu, että tuo vieläkin käy rikkaalla, vaikka kaksi pykälää kiristin. Eihän se toki noin pitkässä jousessa tunnu paljoa. Eikö ilmamäärämittarin pitäisi toimia niin, että juuri tai hieman ennen, kuin ilmamäärä saavuttaa maksiminsa mittari menee tappiin? Voisi olettaa, että näin tulee oikea informaatio ECU:lle todellisesta ilmamäärästä?
Täyskaasukiihdytyksessä ilmamäärämittaria ei oteta ollenkaan huomioon kierroksista riippumatta.
En oikeen ymmärrä porukoiden intoa alkaa säätelemään ilmamäärämittaria heti kun "ongelmia" ilmenee. Kannattaisi ehkä etsiä rauhassa häiriön aiheuttaja ennen turhaa ropaamista.With jap crap, life sucks and then you die
Comment
-
Totta puhut. Tästä syystä merkkasinkin alkuperäisarvon talteen. Tuntui kuitenkin tosiaan parantuvan kiristämällä, liekkö jousi päässyt ajan saatossa veltostumaan. Pitää viedä tuo lintta vikakoodien lukuun, ennenkuin alan enempi sen kanssa säätämään. Sitten pitää päästömittarin perässä säätää ilmamäärämittari asemiinsa, tyhjäkäynti etenkin.nyk. Mercedes-Benz S124 230TE -89
nyk. Yamaha XJR 1200 -98
nyk. E28 520i -87 a.k.a ikuisuusprojekti
ex. E34 525 TDS Touring -93
ex. Volvo 740 GLE B230F -90 x2
ex. Yamaha YZF 1000R -02
ex. Skoda Felicia 1.9D Lx -97
ex. Volvo 245 D6 2.4 -89
ex. E34 535i -88
ex. Toyota Corolla 1.6 AE101 -94
ex. Mazda 626 GE 1.8 -93
Comment
-
Nostellaas tätä jos joku osais jeesata...
Eli autona m40b16 koneella oleva -89 e30. Kylmänä kun tyrkkää käyntiin niin kierrokset kohoaa todella korkealle. Talvella roikan päässä oltuaan ei kierrokset juurikaan kohoa (nostaako noin vanha lohkolämmitin niin paljon koneen lämpötilaa että vastaa lähes lämmintä konetta?). Koneen lämmettyä toimii paremmin. On vaihdettu tyhjäkäyntimoottori ja kokeiltu eri ilmamäärämittareilla. Ilmamäärämittarista ajon aikana olevan seoksen kohdalleen mutta silloin tyhjäkäynti kohoaa liikaa, eikä tk:n säätövara ilmeisesti enää riitä. Taasen seoksen jos laittaa tk:ta varten kohdilleen, on seos aivan liian laiha ajon aikana. Ilmavuotoja ei pitäisi olla.
Kellään ideoita mistä lähteä seuraavaksi vikaa etsimään? Ei ole lambdaa eikä katalysaattoria. Kaasuläpän stopparia olisi varaa säätää vielä muutamia kierroksia pienemmälle (en ole vielä säätänyt) mutta uskaltaako sitä lähteä sörkkimään? :think
Comment
-
Tämän ketjun lukeneena rupes miettimään, että josko sitä itekki säätäs. Mun M30:ssa oli vakiolastulla melko huono ja karkee tyhjäkäynti(oisko ollu säädön tarvetta). Ihan ku ois jyrkempiki nokka. Laitoin Fekzenin lastun ja alavääntö sekä tyhjäkäynti parani. Pakoäänetki hiljeni pari dB.
Kiihtyvyys on ihan jees, mutta alle 3000 veto ei oo niin hyvä kuin luulis ja siitä ylöspäin tuntuuki niinku puhallin lähtis käyntiin, vaikkei semmosta ookaan pellin alla. Yhen kerran yritin mitata lamdasta jännitettä, mutta ei sieltä mitään lukemaa saanu. ADS:ää tässä oottelen, jotta saisin tehtyä diagnostiikkaa.E39 540iA -96 Montrealblau / E34 535i -89 Royalblau
Ex E39 540i -97
Comment
Comment