Announcement

Collapse
No announcement yet.

esys+piuha

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • takahiki
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 203
    • home

    esys+piuha

    Onko kokemuksia tuosta esys ohjelmasta+piuhasta ,ja lähinnä sen hankinta kiinnostaisi jos jollain olisi myynnissä tai tietoa keneltä voisi saada ostettua.Ulkomaisilla forumilla näitä näytti olevan jo kaupan ja toden näköisesti täällä meilläkin kun vaan tietäisi kellä.
  • böntti
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2011
    • 2856
    • Tampere

    #2
    ENET-kaapeli on yksinkertaisesti ethernet-piuha jonka toisessa päässä on obd-liitin, yksi vastus sekä yksi hyppy. Todella helppo tehdä itse mikäli kiinnostusta löytyy. Kun tekee valmiista ethernet-kaapelista ei tarvitse rj45-liittimeen työkalua.

    Kytkentä:

    Vasemmalla rj45, oikealla obd-2, numerot nastojen numeroita

    1 --> 3
    2 --> 11
    3 --> 12
    6 --> 13

    Lisäksi obd-liittimeen:

    Nastojen 8 ja 16 välille 510 ohmin ylösvetovastus.
    Nastat 4 ja 5 kytketään yhteen.

    Nastat 4 ja 5 pitäisi lisäksi kytkeä tietokoneen runkoon (maadoitus) mutta en itse kytkenyt koska käytän muovista läppäriä enkä jaksanut kaivaa maata toisesta liittimestä. Toimii hyvin kunhan kone ei ole laturissa. Mikäli läppäriä pitää ladata niin autoon myös laturi kiinni ja maadoitus hoituu sitä kautta.

    Tällä kaapelilla toimii E-sysin lisäksi myös ISTA/D, ISTA tarttee Icom-emulaattorin ja VMwaren. Ista rheingold toimii suoraan ilman emulaattoria ja on muutenkin huomattavasti jouheampi käyttää.
    Last edited by böntti; 23-01-2014, 08:53.
    -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
    -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
    -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
    -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

    -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

    Comment

    • böntti
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2011
      • 2856
      • Tampere

      #3
      E-sys on kohtuullisen simppeli ohjelma ja sillä voi ainakin:
      Muuttaa auton vehicle orderia
      Koodata yksittäisiä moduuleja kyseiselle vehicle orderille (VO-koodaus)
      Muuttaa modulien yksittäisiä parametreja (FDL-koodaus)
      Tarkistaa auton integraatiotason
      Flashata moduuleihin uusi firmware

      Ohjelman lisäksi tarvitaan psdzdata-tiedostot jotka sisältävät kaikki F-sarjalaisten autojen moduulien mahdolliset sisällöt. Auton integraatiotaso määrää tarvittavan minimiversionumeron. E-sys v.3.18.4 tukee F10/11 autojen kohdalla maksimissaan psdzdatan 48.3 versiota (F30 ilmeisesti 48.1 on maksimi), raja on noin maaliskuu 2013. E-sysistä löytyy uudempia versioita mutta FDL-koodauksen vaatima EST-avain löytyy tällä hetkellä ilmaisena vain tuohon 3.18.4 versioon. Rahalla saa kyllä avaimen uudempiinkin versioihin.

      Auton integraatiotaso määräytyy valmistusajankohdan mukaan mutta nousee mikäli auto koodataan huollossa uudemmalla ISTA/P:llä. Huollossa tehtävä koodaus voi siis nostaa auton integraatiotason liian korkeaksi psdzdata 4.83/4.81 versioille ja sitä kautta E-sys 3.18.4:lle. Toki tarpeeksi uudessa autossa tuo taso on liian korkea jo tehtaalta lähtiessä. Huom ainoastaan FDL-koodaus vaatii tuon EST-avaimen joten vehicle orderin muutokset onnistuu uudemmillakin E-sys versioilla ilman avainta.

      Kaikista moduuleista kannattaa ottaa varmuuskopio ennen koodailua.

      Googlella löytyy hyvin lisätietoa ulkomaisilta foorumeilta, Bittorrent on kova sana.
      Last edited by böntti; 23-01-2014, 09:03.
      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

      Comment

      • böntti
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2011
        • 2856
        • Tampere

        #4
        Koodattavia toimintoja (F1x, osa toimii muissakin malleissa).
        Huom. Tiettyjen moduulien (ainakin KOMBI ja ICM) koodaus aiheuttaa vikakoodeja ja jotku toiminnot voi deaktivoitua. Pitää olla esim ISTA jolla nollaa koodit. Itellä lopetti kaukovaloassari toiminnan ICM:n koodauksen yhteydessä, koodien nollauksella toimii taas.

        Vo-muutokset, koodattavat moduulit:

        Code:
        8TL takavalot palaa päivänajovalojen kanssa, FRM
        5AD Kaistaltapoistumisvaroitus, KAFAS, KOMBI, HU_CIC, SZL_LWS, FRM. Lisäksi fdl-koodaus: TLC_START_VERSION, default_on. Autossa pitää olla kafas ja ratin vibra

        Saksasta tuodun auton BMW Liven ja internetin aktivointi, BMW Onlinen deaktivointi. Toimii bluetoothin yli kännykän nettiä käyttäen. Edit tällä ei ilmeisesti toimi ku live, tarttee lisäsäätöä. Sain toimimaan, kirjotan ylös ku jaksan.

        Code:
        1. Muokkaa vehicle orderia (osa luultavasti valmiiksi ok)
        
        - 612
        - 633
        + 644
        + 614
        + 615
        + 6AL
        + 6AB
        
        2. VO-koodaa HU_CIC ja CMB_MEDIA
        
        3. Aktivoi kännykän bluetooth tethering ja valitse i-drivestä "update services"
        
        4. Lataa alkuperäinen vehicle order, koodaa HU_CIC ja CMB_MEDIA uudestaan
        
        5. FDL-koodaa HU_CIC:
        
        HU_CIC (moduuli)
          CONNECTED_DRIVE -> aktiv (oli valmiiksi)
          ONLINE_BROWSER_LIVE -> aktiv
          ONLINE_BROWSER -> nur_bmw_internet_aktiv
          ONLINE_SERVICES -> nicht_aktiv
          ONLINE_SERVICES_GLS -> nicht_aktiv (oli valmiiksi)
          DUN_PROFILE -> aktiv
          PAN_PROFILE -> aktiv
          BT_DATA_SERVICE -> aktiv
        Teho- ja vääntömittarit i-driveen:

        Code:
        HU_CIC
          EFF_DYN_SPORT_CID -> aktiv
        
        KOMBI
          DREHMOMENT          (vääntömomentin yksikkö)
            Nm
            lb_ft
            kgm
          LEISTUNG            (tehon yksikkö)
            kW
            PS
        DVD yms. speedlock pois, ei vaikuta internetiin

        Code:
        HU_CIC
          SPEEDLOCK_X_KMH_MAX -> FF
          SPEEDLOCK_X_KMH_MIN -> FF
        Kännykän soittoääni kuuluu auton kaiuttimista:

        Code:
        CMB_MEDIA
          INBAND_RINGING -> aktiv
        Start/stop nappi muistaa edellisen sammutushetken asennon:

        Code:
        CAS
          TC_MSA_MEMORY -> aktiv
        Radio ja navi sammuu kun avaa oven:

        Code:
        CAS
          TC_LOGIC_KLR_OFF_DOOR -> aktiv
        Sähköpeilit taittuu sisään kun lukitsee auton (arvo on aikaviive, 01-> 0,1sec)

        Code:
        CAS
          KMFRT_SCHLIESSEN -> 00
        Päivänajovalot:

        Code:
        FRM
          DRL_MODUS
            nicht_aktiv           päivänajovalot pois
            drl_h                 US-halogeenit, ?päivänajovalot pitkissä?
            drl_l                 US-halogeenit, ?päivänajovalot lyhyissä?
            drl_s                 US xenon-valot, drl, ?takavalot palaa aina?
            drl_s_ohne_sl         US xenon-valot, drl, ?takavalot ei pala kun valokatkaisijasta valittu drl?
            tfl_ece               ECE ?North country comfort?
            tfl_s                 ECE xenon-valot, drl, takavalot palaa aina (tämä laitoin itselle)          
            tfl_s_ohne_sl         ECE xenon-valot, drl, takavalot ei pala kun valokatkaisijasta valittu drl
        Kaukovaloavustin automaattisesti päällä:

        Code:
        FRM
          FLA_AUTO_AKTIV -> automatisch
        Pakki päällä taittuvan vänkärin peilin taittumiskulma:

        Code:
        FRM
          ASP_BORDSTEINAUTOMATIK_DELTA
        Ikkunoiden automaattinen sulkeminen ei keskeydy oven avaukseen:

        Code:
        FRM
          FH_TUER_AUF_STOP_MAUT -> nicht_aktiv (etuikkunat)
        
        JBBF
          FH_TUER_AUF_STOP_MAUT -> nicht_aktiv (takaikkunat)
        Sähköinen takaluukku sulkeutuu a-pilarin napista sekä kakesta lyhyellä painalluksella:

        Code:
        HKFM
          SCH_FBD -> aktiv
          SCH_TOEHKI -> aktiv
          TASTER_FBD -> aktiv
        Vilkut HUDiin:

        Code:
        HU_CIC
          HUD_TURNSIGNAL -> aktiv
        
        KOMBI
          BLINKER_HUD_ENABLE -> aktiv
        
        Toiminto pitää aktivoida i-drivesta
        Auton virranhallinnan virheilmoitukset ja suojatoiminto (KL30f-sammutus) pois (esim jälkiasennetun webaston yhteydessä):

        Code:
        JBBF
          IRWECKER_AUSWIRKUNGEN -> nicht_aktiv
        Penkkienlämmitys, -hieronta ja -tuuletus muistavat edellisen asennon:

        Code:
        SM (kummallekkin penkille oma)
          SA_MEMORY_ZEIT -> Wert_Dauer
        Auto starttaa Eco-pro-modessa:

        Code:
        ICM
          IcmKod_B_InitEco -> verbaut
        Aktiivicruisen oletusetäisyys:

        Code:
        ICM
          C_Abstandsstufe_init
        Penkinlämmittimen tavoitelämpötilat:

        Code:
        SM
          SHZ_TEMP_SOLL_ST1, 2, 3_KI    istuin
          SHZ_TEMP_SOLL_ST1, 2, 3_LE   selkänoja
        Last edited by böntti; 30-01-2014, 19:57.
        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

        Comment

        • Supa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 7597
          • Järvenpää

          #5
          Onko mitään käytännön eroja F korisen VO muutoksissa verrattuna vanhempiin E korisiin mitä pysty NCS:llä tekemään? Pitääkö jotain ottaa huomioon?
          Lähinnä siis tarve tehdä US->ECE muutos autolle ja mielestäni järkevin vaihtaa koko VO vastaamaan ECE mallia. Voiko FA lista aiheuttaa jotain epäyhteensopivuuksia jos jotain varusteita ei ole ECE malleissa ollenkaan? Tarkistetaanko tätä jotenkin?
          - E90 320i LCI M-sport -09
          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

          Comment

          • Supa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2005
            • 7597
            • Järvenpää

            #6
            Niin ja en ole siis vielä päässyt esyssiä käpistelemään niin toiminta hiukan hakusessa.
            Onko tuo FZAuftrag alla oleva Type siis sama asia kuin VO?
            Sieltä pitäisi muuttaa varmaan ainakin Typschlüssel, muuta?
            - E90 320i LCI M-sport -09
            - Porsche Boxster 987 2.7 -07

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2856
              • Tampere

              #7
              En ole E-korisia koodannut. FA-editorissa pitää klikata FAlist -> FA -> FZAuftrag -> Type -> SALAPA-element. Tuossa on kaikki varustekoodit, siitä saa poistettua ja lisättyä. Sitten pitää tallentaa muutoksen salapa-element-laatikon oikean yläkulman napista, laskea uusi FP (vehicle profile) sekä tallentaa koko FA (vehicle order, vasemman yläkulman disketti-nappi). Selkokielisen varustelistan saa kun klikkaa oikealla napilla siitä puusta kohtaa FA ja valitsee "calculate FP". Lista tulee oikealle Vehicle Profileen, siitä etsii kohdan "option".

              Vehicle orderin muutos pähkinänkuoressa:

              Expert mode -> coding

              1. Lue vehicle order
              2. Tallenna vehicle order (tietokoneelle)
              3. Lue VCM
              4. Editoi Vehicle orderia
              5. Tallenna salapa-element-lista
              6. Laske uusi FP (ei pitäisi tulla virheitä)
              7. Tallenna VO
              8. Palaa coding-valikkon (vasemman yläkulman back-nappi)
              9. Aktivoi FA (katso kuva)

              Uuden vehicle orderin mukaiset parametrit ohjelmoidaan jokaiseen moduuliin erikseen, voi ohjelmoida vaikka vaan yhden moduulin

              10. Klikkaa oikealla napilla haluamaasi moduulia -> code (tallentaa editoidun vehicle orderin auton VCM:ään mutta muuttaa parametrit vain valitusta moduulista. Esim. vetokoukun retrofitissä aivan turha ohjelmoida moottorinohjausboksia. Varmuuden vuoksi voi toki koodata vaikka kaikki moduulit)

              Toivottavasti tuli tarpeeksi sekava

              Tuosta USA -> Ece muutoksesta en tiedä sen kummemmin mutta jos siellä on rautapuolella eroja niin lienee voi tulla ongelmia VO-koodauksella? Jos pitää esim saada valot koodattua oikein tekisin itse kyllä FDL-koodaamalla.
              edit: näyttäis muuten olevan tuolla salapa-elementeissä se maaversiokin, 801 on saksa.
              edit2: Mietin asiaa hieman, EHKÄ se voiskin olla ihan ok jos katsois esim. realoem:stä vastaavan euroversion tyyppikoodin ja VO-koodais tarvittavat moduulit (F1x: ainakin FRM (valot), HU_CIC(radio, autossa prof-navi))





              Last edited by böntti; 02-12-2013, 22:59.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2856
                • Tampere

                #8
                Linkin ekassa postauksessa e-sysin manuaali jonka lopusta löytyy tutoriaali::

                Last edited by böntti; 23-11-2013, 00:00.
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9078
                  • Oulu

                  #9
                  böntille propsit. Hyvää settiä! Ei ole itsellä vielä tullut F-sarjalaisten koodaus ajankohtaiseksi, mutta tähän se väistämättä on menossa.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • suppari
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4048
                    • Turku

                    #10


                    Tarviiko f sarja inpaankin Ethernet piuhan?
                    sigpic
                    P:0409699000

                    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
                    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
                    huollot/korjaukset!

                    BMW E&F sarjaan.
                    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
                    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
                    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2856
                      • Tampere

                      #11
                      Originally posted by suppari View Post


                      Tarviiko f sarja inpaankin Ethernet piuhan?
                      Inpaa ei käytetä F-sarjassa (edit voi sitä vissiin käyttä mutta en näe syytä tehdä niin) vaan ISTA/D diagnostiikkaan ja säätöihin sekä ISTA/P koodaukseen. En ole tuota ista/p ohjelmaa käyttänyt mutta ilmeisesti pitää koodata kaikki moduulit kerralla niin kuin merkkiliikkessä tekevät, E-sys huomattavasti kätevämpi. Molemmat toimii Ethernetpiuhalla + I-com-emulaattorilla (f-sarja). Oikeastihan pitäis olla I-com jota löytyy kloonattuna ebaysta (ei ole kokemusta mutta nettikeskustelujen perusteella kuulostais toimivan):



                      Tuossa fyysisessä vehkeessä on lisäksi Most-väylään mokkula (tarvitaan käsittääkseni esim. E6x-hommiin) sekä adapterit vielä vanhemmille autoille.

                      Vmwareen pyörimään kaks konetta, toiseen isid jossa on nuo istat ja toiseen tuo emulaattori. Fyysisessä tietokoneessa pitää olla riittävästi ytimiä, isid vie kaks ja emu yhden.

                      Emulaattorilla vehicle check kestää parikymmentä minuuttia, ilmeisesti tuo oikea I-com-mokkula on huomattavasti nopeampi.
                      Last edited by böntti; 23-11-2013, 12:24.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • böntti
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2011
                        • 2856
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Supa View Post
                        Lähinnä siis tarve tehdä US->ECE muutos autolle
                        Mitkä toiminnot tuossa käytännössä muuttuu? Ajovalot ja radion taajuudet, onko muuta? Mites se takasumari?
                        -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                        -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                        -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                        -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                        -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                        Comment

                        • Supa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2005
                          • 7597
                          • Järvenpää

                          #13
                          Joo valot, radio, takasumari näin pääsääntöisesti.
                          Oon mä noita konversioita tehnyt vanhempiin mutta en F-korisiin.

                          Tein enet kaapelin tuossa jo ja testasin että linkki syttyi ainakin
                          Eli vielä esys pitää asennella.

                          Istap/d virtuaalikone löytyy sekä icom emulaattori jos tarvitsee.
                          Kiinakopio Icom A2 on jo matkalla, tuon kanssahan ei varmaan tarvi emulaattoria. Ainoastaan enetin kanssa vai?
                          - E90 320i LCI M-sport -09
                          - Porsche Boxster 987 2.7 -07

                          Comment

                          • böntti
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2011
                            • 2856
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by Supa View Post
                            Kiinakopio Icom A2 on jo matkalla, tuon kanssahan ei varmaan tarvi emulaattoria. Ainoastaan enetin kanssa vai?
                            Juu enetin kans tarvii emun. Paljonko kustansi Icom? Kerrohan sitten käyttökokemuksia.
                            -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                            -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                            -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                            -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                            -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                            Comment

                            • jartsa02
                              BTCF Member
                              • Jun 2003
                              • 1131
                              • Helsinki

                              #15
                              Ista-D:stä on kyllä olemassa uusi versio, joka asennetaan suoraan windowsiin ilman vmwarea ja se toimii myös vanhemmissa/hitaammissa läppäreissä. Siinä on myös suora tuki Icomille, K+D-cannille ja Enet, joten mitään emulaatoreitakaan ei enää tarvii. Tuo vehje kyllä sitten myös korvaa ikivanhan DISsin vanhempien autojen tutkailussa ja on nopeampi kuin DIS.
                              BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎