Onko kokemuksia tuosta esys ohjelmasta+piuhasta ,ja lähinnä sen hankinta kiinnostaisi jos jollain olisi myynnissä tai tietoa keneltä voisi saada ostettua.Ulkomaisilla forumilla näitä näytti olevan jo kaupan ja toden näköisesti täällä meilläkin kun vaan tietäisi kellä.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
esys+piuha
Collapse
X
-
ENET-kaapeli on yksinkertaisesti ethernet-piuha jonka toisessa päässä on obd-liitin, yksi vastus sekä yksi hyppy. Todella helppo tehdä itse mikäli kiinnostusta löytyy. Kun tekee valmiista ethernet-kaapelista ei tarvitse rj45-liittimeen työkalua.
Kytkentä:
Vasemmalla rj45, oikealla obd-2, numerot nastojen numeroita
1 --> 3
2 --> 11
3 --> 12
6 --> 13
Lisäksi obd-liittimeen:
Nastojen 8 ja 16 välille 510 ohmin ylösvetovastus.
Nastat 4 ja 5 kytketään yhteen.
Nastat 4 ja 5 pitäisi lisäksi kytkeä tietokoneen runkoon (maadoitus) mutta en itse kytkenyt koska käytän muovista läppäriä enkä jaksanut kaivaa maata toisesta liittimestä. Toimii hyvin kunhan kone ei ole laturissa. Mikäli läppäriä pitää ladata niin autoon myös laturi kiinni ja maadoitus hoituu sitä kautta.
Tällä kaapelilla toimii E-sysin lisäksi myös ISTA/D, ISTA tarttee Icom-emulaattorin ja VMwaren. Ista rheingold toimii suoraan ilman emulaattoria ja on muutenkin huomattavasti jouheampi käyttää.Last edited by böntti; 23-01-2014, 09:53.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
-
-
E-sys on kohtuullisen simppeli ohjelma ja sillä voi ainakin:
Muuttaa auton vehicle orderia
Koodata yksittäisiä moduuleja kyseiselle vehicle orderille (VO-koodaus)
Muuttaa modulien yksittäisiä parametreja (FDL-koodaus)
Tarkistaa auton integraatiotason
Flashata moduuleihin uusi firmware
Ohjelman lisäksi tarvitaan psdzdata-tiedostot jotka sisältävät kaikki F-sarjalaisten autojen moduulien mahdolliset sisällöt. Auton integraatiotaso määrää tarvittavan minimiversionumeron. E-sys v.3.18.4 tukee F10/11 autojen kohdalla maksimissaan psdzdatan 48.3 versiota (F30 ilmeisesti 48.1 on maksimi), raja on noin maaliskuu 2013. E-sysistä löytyy uudempia versioita mutta FDL-koodauksen vaatima EST-avain löytyy tällä hetkellä ilmaisena vain tuohon 3.18.4 versioon. Rahalla saa kyllä avaimen uudempiinkin versioihin.
Auton integraatiotaso määräytyy valmistusajankohdan mukaan mutta nousee mikäli auto koodataan huollossa uudemmalla ISTA/P:llä. Huollossa tehtävä koodaus voi siis nostaa auton integraatiotason liian korkeaksi psdzdata 4.83/4.81 versioille ja sitä kautta E-sys 3.18.4:lle. Toki tarpeeksi uudessa autossa tuo taso on liian korkea jo tehtaalta lähtiessä. Huom ainoastaan FDL-koodaus vaatii tuon EST-avaimen joten vehicle orderin muutokset onnistuu uudemmillakin E-sys versioilla ilman avainta.
Kaikista moduuleista kannattaa ottaa varmuuskopio ennen koodailua.
Googlella löytyy hyvin lisätietoa ulkomaisilta foorumeilta, Bittorrent on kova sana.Last edited by böntti; 23-01-2014, 10:03.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Koodattavia toimintoja (F1x, osa toimii muissakin malleissa).
Huom. Tiettyjen moduulien (ainakin KOMBI ja ICM) koodaus aiheuttaa vikakoodeja ja jotku toiminnot voi deaktivoitua. Pitää olla esim ISTA jolla nollaa koodit. Itellä lopetti kaukovaloassari toiminnan ICM:n koodauksen yhteydessä, koodien nollauksella toimii taas.
Vo-muutokset, koodattavat moduulit:
Code:8TL takavalot palaa päivänajovalojen kanssa, FRM 5AD Kaistaltapoistumisvaroitus, KAFAS, KOMBI, HU_CIC, SZL_LWS, FRM. Lisäksi fdl-koodaus: TLC_START_VERSION, default_on. Autossa pitää olla kafas ja ratin vibra
Saksasta tuodun auton BMW Liven ja internetin aktivointi, BMW Onlinen deaktivointi. Toimii bluetoothin yli kännykän nettiä käyttäen. Edit tällä ei ilmeisesti toimi ku live, tarttee lisäsäätöä. Sain toimimaan, kirjotan ylös ku jaksan.
Code:1. Muokkaa vehicle orderia (osa luultavasti valmiiksi ok) - 612 - 633 + 644 + 614 + 615 + 6AL + 6AB 2. VO-koodaa HU_CIC ja CMB_MEDIA 3. Aktivoi kännykän bluetooth tethering ja valitse i-drivestä "update services" 4. Lataa alkuperäinen vehicle order, koodaa HU_CIC ja CMB_MEDIA uudestaan 5. FDL-koodaa HU_CIC: HU_CIC (moduuli) CONNECTED_DRIVE -> aktiv (oli valmiiksi) ONLINE_BROWSER_LIVE -> aktiv ONLINE_BROWSER -> nur_bmw_internet_aktiv ONLINE_SERVICES -> nicht_aktiv ONLINE_SERVICES_GLS -> nicht_aktiv (oli valmiiksi) DUN_PROFILE -> aktiv PAN_PROFILE -> aktiv BT_DATA_SERVICE -> aktiv
Code:HU_CIC EFF_DYN_SPORT_CID -> aktiv KOMBI DREHMOMENT (vääntömomentin yksikkö) Nm lb_ft kgm LEISTUNG (tehon yksikkö) kW PS
Code:HU_CIC SPEEDLOCK_X_KMH_MAX -> FF SPEEDLOCK_X_KMH_MIN -> FF
Code:CMB_MEDIA INBAND_RINGING -> aktiv
Code:CAS TC_MSA_MEMORY -> aktiv
Code:CAS TC_LOGIC_KLR_OFF_DOOR -> aktiv
Code:CAS KMFRT_SCHLIESSEN -> 00
Code:FRM DRL_MODUS nicht_aktiv päivänajovalot pois drl_h US-halogeenit, ?päivänajovalot pitkissä? drl_l US-halogeenit, ?päivänajovalot lyhyissä? drl_s US xenon-valot, drl, ?takavalot palaa aina? drl_s_ohne_sl US xenon-valot, drl, ?takavalot ei pala kun valokatkaisijasta valittu drl? tfl_ece ECE ?North country comfort? tfl_s ECE xenon-valot, drl, takavalot palaa aina (tämä laitoin itselle) tfl_s_ohne_sl ECE xenon-valot, drl, takavalot ei pala kun valokatkaisijasta valittu drl
Code:FRM FLA_AUTO_AKTIV -> automatisch
Code:FRM ASP_BORDSTEINAUTOMATIK_DELTA
Code:FRM FH_TUER_AUF_STOP_MAUT -> nicht_aktiv (etuikkunat) JBBF FH_TUER_AUF_STOP_MAUT -> nicht_aktiv (takaikkunat)
Code:HKFM SCH_FBD -> aktiv SCH_TOEHKI -> aktiv TASTER_FBD -> aktiv
Code:HU_CIC HUD_TURNSIGNAL -> aktiv KOMBI BLINKER_HUD_ENABLE -> aktiv Toiminto pitää aktivoida i-drivesta
Code:JBBF IRWECKER_AUSWIRKUNGEN -> nicht_aktiv
Code:SM (kummallekkin penkille oma) SA_MEMORY_ZEIT -> Wert_Dauer
Code:ICM IcmKod_B_InitEco -> verbaut
Code:ICM C_Abstandsstufe_init
Code:SM SHZ_TEMP_SOLL_ST1, 2, 3_KI istuin SHZ_TEMP_SOLL_ST1, 2, 3_LE selkänoja
Last edited by böntti; 30-01-2014, 20:57.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Onko mitään käytännön eroja F korisen VO muutoksissa verrattuna vanhempiin E korisiin mitä pysty NCS:llä tekemään? Pitääkö jotain ottaa huomioon?
Lähinnä siis tarve tehdä US->ECE muutos autolle ja mielestäni järkevin vaihtaa koko VO vastaamaan ECE mallia. Voiko FA lista aiheuttaa jotain epäyhteensopivuuksia jos jotain varusteita ei ole ECE malleissa ollenkaan? Tarkistetaanko tätä jotenkin?- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
En ole E-korisia koodannut. FA-editorissa pitää klikata FAlist -> FA -> FZAuftrag -> Type -> SALAPA-element. Tuossa on kaikki varustekoodit, siitä saa poistettua ja lisättyä. Sitten pitää tallentaa muutoksen salapa-element-laatikon oikean yläkulman napista, laskea uusi FP (vehicle profile) sekä tallentaa koko FA (vehicle order, vasemman yläkulman disketti-nappi). Selkokielisen varustelistan saa kun klikkaa oikealla napilla siitä puusta kohtaa FA ja valitsee "calculate FP". Lista tulee oikealle Vehicle Profileen, siitä etsii kohdan "option".
Vehicle orderin muutos pähkinänkuoressa:
Expert mode -> coding
1. Lue vehicle order
2. Tallenna vehicle order (tietokoneelle)
3. Lue VCM
4. Editoi Vehicle orderia
5. Tallenna salapa-element-lista
6. Laske uusi FP (ei pitäisi tulla virheitä)
7. Tallenna VO
8. Palaa coding-valikkon (vasemman yläkulman back-nappi)
9. Aktivoi FA (katso kuva)
Uuden vehicle orderin mukaiset parametrit ohjelmoidaan jokaiseen moduuliin erikseen, voi ohjelmoida vaikka vaan yhden moduulin
10. Klikkaa oikealla napilla haluamaasi moduulia -> code (tallentaa editoidun vehicle orderin auton VCM:ään mutta muuttaa parametrit vain valitusta moduulista. Esim. vetokoukun retrofitissä aivan turha ohjelmoida moottorinohjausboksia. Varmuuden vuoksi voi toki koodata vaikka kaikki moduulit)
Toivottavasti tuli tarpeeksi sekava
Tuosta USA -> Ece muutoksesta en tiedä sen kummemmin mutta jos siellä on rautapuolella eroja niin lienee voi tulla ongelmia VO-koodauksella? Jos pitää esim saada valot koodattua oikein tekisin itse kyllä FDL-koodaamalla.
edit: näyttäis muuten olevan tuolla salapa-elementeissä se maaversiokin, 801 on saksa.
edit2: Mietin asiaa hieman, EHKÄ se voiskin olla ihan ok jos katsois esim. realoem:stä vastaavan euroversion tyyppikoodin ja VO-koodais tarvittavat moduulit (F1x: ainakin FRM (valot), HU_CIC(radio, autossa prof-navi))
Last edited by böntti; 02-12-2013, 23:59.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Linkin ekassa postauksessa e-sysin manuaali jonka lopusta löytyy tutoriaali::
Last edited by böntti; 23-11-2013, 01:00.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
böntille propsit. Hyvää settiä! Ei ole itsellä vielä tullut F-sarjalaisten koodaus ajankohtaiseksi, mutta tähän se väistämättä on menossa.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Tarviiko f sarja inpaankin Ethernet piuhan?sigpic
P:0409699000
JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
huollot/korjaukset!
BMW E&F sarjaan.
Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!
Comment
-
-
Originally posted by suppari View Post
Tarviiko f sarja inpaankin Ethernet piuhan?
Tuossa fyysisessä vehkeessä on lisäksi Most-väylään mokkula (tarvitaan käsittääkseni esim. E6x-hommiin) sekä adapterit vielä vanhemmille autoille.
Vmwareen pyörimään kaks konetta, toiseen isid jossa on nuo istat ja toiseen tuo emulaattori. Fyysisessä tietokoneessa pitää olla riittävästi ytimiä, isid vie kaks ja emu yhden.
Emulaattorilla vehicle check kestää parikymmentä minuuttia, ilmeisesti tuo oikea I-com-mokkula on huomattavasti nopeampi.Last edited by böntti; 23-11-2013, 13:24.-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostLähinnä siis tarve tehdä US->ECE muutos autolle-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Joo valot, radio, takasumari näin pääsääntöisesti.
Oon mä noita konversioita tehnyt vanhempiin mutta en F-korisiin.
Tein enet kaapelin tuossa jo ja testasin että linkki syttyi ainakin
Eli vielä esys pitää asennella.
Istap/d virtuaalikone löytyy sekä icom emulaattori jos tarvitsee.
Kiinakopio Icom A2 on jo matkalla, tuon kanssahan ei varmaan tarvi emulaattoria. Ainoastaan enetin kanssa vai?- E90 320i LCI M-sport -09
- Porsche Boxster 987 2.7 -07
Comment
-
-
Originally posted by Supa View PostKiinakopio Icom A2 on jo matkalla, tuon kanssahan ei varmaan tarvi emulaattoria. Ainoastaan enetin kanssa vai?-Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
-Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
-Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
-Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms
-BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.
Comment
-
-
Ista-D:stä on kyllä olemassa uusi versio, joka asennetaan suoraan windowsiin ilman vmwarea ja se toimii myös vanhemmissa/hitaammissa läppäreissä. Siinä on myös suora tuki Icomille, K+D-cannille ja Enet, joten mitään emulaatoreitakaan ei enää tarvii. Tuo vehje kyllä sitten myös korvaa ikivanhan DISsin vanhempien autojen tutkailussa ja on nopeampi kuin DIS.BMW 435d xDrive Coupé M-Sport -14
Comment
-
Comment