Tuskin oli kaupasta haettua tavaraa kun vasta täksi syksyksi tullut rengas markkinoille ja testit ajettu jo keväällä. Mutta pakko ihan totuuden vuoksi myöntää että on kyllä valovuoden noita kilpailijoita edellä talvipidossa oli testiä varten tehdyt renkaat tai ei.
Tuon testin taulukoiden mukaan:
Lähtö jäältä, Hankook paras Nokia kolmas
Jarrutus jäällä, Goodyear paras Nokia toinen
Ajettavuus jäällä, Goodyear paras Nokia toinen
Lähtö lumelta, Goodyear paras Nokia toinen
Jarrutus lumella, Michelin paras, Nokia kolmas
Ajettavuus lumella Nokia paras
Jos se olisi "valovuoden edellä" niin kai se voittaisi joka osa-alueen? :think aika pienet on erot, pl. GT-Radial joka on selvästi huonompi kuin kaikki muut. Toki en tuota naapurin kieltä niin hyvin osaa, kunhan katsoin noita taulukoita
Yllättävän iso kaula Nokialla muihin. Olikohan siellä samat renkaat käytössä kuin mitä kaupasta saa
Tuskin oli kaupasta haettua tavaraa kun vasta täksi syksyksi tullut rengas markkinoille ja testit ajettu jo keväällä. Mutta pakko ihan totuuden vuoksi myöntää että on kyllä valovuoden noita kilpailijoita edellä talvipidossa oli testiä varten tehdyt renkaat tai ei.
Sava Eskimo Ice pärjäsin hyvin testissä, mutta miten tuo Sava Esimko HP2 225/55/17 koossa? Ainakin HP2 mallin kuvio näyttää hieman nykyaikaisemmalta eikä 80-luvun renkaalta, niin kun tuo Ice malli.
Tuulilasi näkyi vaihtaneen testikoon suv-renkaisiin 215/65/16
Hanurista tämäkin. Jokseenkin harvinainen koko kuitenkin jos verrataan lähes mihin vain henkilöautojen rengaskokoon. Jos isompaa halusivat testata,niin järkevämpi "peruskoko" olisi vaikka esim. 225/50R17. Jota varmasti käytetään yleisemmin.
Hakkapeliitta oli tuoreen vertailun paras nastarengas
Perjantai 29.9.2017 klo 14.19
Tuulilasi-lehden talvirengasvertailuun oli valittu katumaasturien nastarenkaat ja tässä testissä Nokian Hakkapeliitta vei voiton.
Tuulilasi-lehden 12/2017 numerossa julkaistussa nastarengasvertailussa olivat mukana katumaastureiden renkaat.
Voiton vei Nokian Hakkapeliitta 9 SUV ja kakkoseksi tuli Continentalin rengas.
Vertailussa oli mukana kaikkiaan kahdeksan rengasta.
Tulokset poikkesivat selvästi aiemmin julkaistun Tekniikan Maailma -lehden tuloksista, joissa vertailtiin tavallisen perheautoluokan nastarenkaita.
Tuulilasi vertaili 215/65 R 60-koon renkaita.
Tuulilasin testissä rengaskoko oli 215/65 R16 SUV kun TM:n testissä testirengas oli 205/55R16 -kokoinen.
TM:n testin vei Continental ja Nokian Hakkapeliitta jäi kolmanneksi.
Tuulilasin testissä Nokian Hakkapeliitta 9 SUV nousi ykköseksi.
Nokialaista kiitettiin jää- ja lumipidosta ja parantuneista märäjn asvaltin ominaisuuksista.
Continentalin Conti Ice Contact SUV jäi kakkoseksi. Conti arvioitiin lumella ryhmän parhaaksi ja kuivalla asvaltilla se päihitti Hakkapeliitan.
Kolmantena oli Bridgestone Noranza SUV 001 -rengas, jonka ominaisuudet eivät testaajien mielestä aivan vetäneet vertoja vastaavalla henkilöauton renkaalle.
Seuraavat sijat menivät järjestyksessä Gislaved Nordfrost 200 SUV, Nokian Nordman 7 SUV, BF Goodrich G-Force Stud, kiinalainen Sailun Icelblazer WSTI ja viimeisenä korealainen Nexen Winguard Winspike.
Vertailussa ei ollut mukana TM:n testissä yllättänyttä Hankookia.
Niin tai näin, hyvät talvirenkaat nuo Hankookit nykyisin on vaikka ei olisikaan tuo D-versio ja hinnat on halpistasoa. Hyvin pärjää täällä Lapissa takavetoisella autolla kärrynkin kanssa. Pelkkä nastamäärä ei tee autuaaksi tee...
TM-saisi kyllä vaihtaa testikoon 17" tai 18", kun nykyautojen renkaat on kasvaneet koko ajan.
Testaisivat sellaisia renkaita ja kokoja joita on vapaasti saatavissa,eikä mitään "testi-edition" versioita. Pistän itse tämän virheellisen/harhauttavan testituloksen paljolti testaajien piikkiin. Testi kokoa voisi muutenkin suurentaa tuosta 16" kokoluokasta.
Hankook lienee taas se versio jossa on enemmän nastoja, ja sitä saa ainoastaan varmaankin tuossa yhdessä koossa jota testataan aina. Eiköhän taas itselle Hankookit tule alle uuteenkin autoon, mutta vähän tuosta toiminnasta kyllä tulee mieleen mielikuvamanipulointi kun kaikki muut koot ovat sitten niillä vähemmillä nastoilla.
Kyllähän tuo aika härskiä touhua on. Saadaan testeissä hyvät tulokset, mutta sellaisia renkaita ei sitten saakkaan kun parissa koossa, loput onkin huonompia..
Leave a comment: