Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 4

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • RS2
    replied
    Mulla pyörii E38.n alla Hakkapeliitta R2.et 255.40.19. Olen erittäin tyytyväinen. Myös ykköset olivat tosi hyvät ja pito säilyi, vaikka kuluivatkin.

    Leave a comment:


  • Jamppa81
    replied
    Originally posted by Jamppa81 View Post
    Itse tilasin äsken kokeeksi riekolta 225 55 R16 Goodyear Ultra Grip ICE 2 hintaan 125.24€ / kpl + 45€ toimituskulut ja 70€ asennuksen kera 615,96€. Katsotaan millaisella paistoleimalla ja toimitusajalla mahtaa tulla. Putiikki ainakin sijaitsee jossain Viljakkalassa, ehkä heidän varastokin.
    Tosiaan joo, unohtui tämä täysin siinä hurmiossa Renkaat tuli 4815 leimalla noin viikossa. Allekin ne vaihtui sovitulla tavalla, rengasliikkeestä soittivat minulle kun renkaat oli sinne saapunut. Renkaat itsessään on kyllä todella hiljaiset ja pitokin kitkoiksi yllättävän hyvä! Välillä ollut 20 cm lunta parkkipaikalla ja on pitänyt hitaasti vekslata autojen välissä, mutta kertaakaan ei ole jumiin jäänyt. Peilijäällä nyt ei oikein pidä mikään, mutta lumelle on oikein etevät renkulat. Ja nyt kun tänne pk seudullekin on lunta saatu niin hienosti noilla pärjää kehät ja motarit mitä itse ajelen. Koti on vähän syrjemmässä niin aamuisin tässä on lumikinoksissa saanut ajella, hyvin mönkii sielläkin.

    Leave a comment:


  • tenzo
    replied
    Eilen sain uuden auton ajoon. Nissan Qashqai. Otin kitkoilla kun tottunu ajaa niillä. 225/45-19" Nokian Hakka R2. Hyviltä vaikuttaa noi Hakka R2 Nissanin alla. Nyt ajettu 350km sekalaista ajoa Lapin talvisilla teillä.
    Paineina 3,0bar ympäriinsä. Yllätys oli suuri kun renkaassa luki made in Finland.

    Leave a comment:


  • Antsah
    replied
    Aika moni sitä vanhaa mallia KW22 kehui silti, oli aika paljon sitä kumia alla tälläkin foorumilla.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Nuohan on testienkin mukaan paskat niin kuin edellinenkin malli.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Originally posted by JJSorsa View Post
    Viime eli ekana talvena kaarrepito kadoksissa kovilla pakkasilla, tänä talvena olleet auton alla reilun kk:n ja 500 km, (kaarre)pito huono ihan normaalissakin talvisäässä. Kiertoliittymät ajettava kävelyvauhtia ja luistonestokin vilkkuu neloselle saakka eikä kaasua tarvitse paljonkaan painaa.
    Mietin tässä, että miten suuri merkitys tässä on mutulla ja omalla tuntumalla vrt. se oikea todellinen mitattavissa oleva pito / renkaan muu suorituskyky. Kun itse ajoin alkutalven 12 vuotta vanhoilla Fuldan kitkoilla, eikä edes jäiset tiet vaikuttaneet noin hirveiltä kuin tässä kuvataan Kumhon nastoilla olevan. Seiskassa ei ollut luistonestoa, mutta ei se myöskään joutoa juuri lyönyt jossei yrittänyt. :think

    Leave a comment:


  • JJSorsa
    replied
    Kumho Wi-31 nastarenkaat kokemuksia, 2. talvi

    Viime eli ekana talvena kaarrepito kadoksissa kovilla pakkasilla, tänä talvena olleet auton alla reilun kk:n ja 500 km, (kaarre)pito huono ihan normaalissakin talvisäässä. Kiertoliittymät ajettava kävelyvauhtia ja luistonestokin vilkkuu neloselle saakka eikä kaasua tarvitse paljonkaan painaa.
    Alkutalvesta auton alla kuusi vuotta vanhat merkkikitkat (pintaa 4/5mm), joissa kokonaisuutena parempi pito kuin näissä Kumhon nastarenkaissa.
    Näköjään pitäisi ostaa vain testattuja renkaita, eikä luottaa edellisen mallin saamaan hyviin käyttäjäarvioihin

    Leave a comment:


  • Laku
    replied
    Paljonko Rehvidiltä maksoi? Kokona 245/45/18"?

    Leave a comment:


  • JKK
    replied
    Täältä tulee myös vahva puoltoääni Hankookin nastakumeille. Nyt on 2000km takana ja ovat kyllä mielestäni uskomattoman hiljaiset ollakseen nastarenkaat. Pitoakaan en ole osannut kaivata yhtään enempää. Tosin nelivetoisen auton tapauksessa kommentti on hieman epäreilu. Erinomainen vastine rahalle, kun Rehvidiltä tilasin.

    Leave a comment:


  • 530xdTouring
    replied
    Originally posted by Heguli 31 View Post
    Eikä ilmeisesti ole mitenkään lullat ajella,kuten eräs toinen nimimerkki tuossa aiemmin kirjoitteli? Omassa sedan nelikossa ainakin loistava valinta.
    Kyllä, hyvin toimii farkussakin, ei kyllä mitenkään häiritsevän löysät mielestäni ole.

    Leave a comment:


  • teko
    replied
    Originally posted by teko View Post
    Vaihdoin viikonloppuna kitkarenkaat alle. Kesärenkaat olivat kokoa 205/55/16. Talvirenkaat ovat myös kokoa 205/55/16, mutta jännä juttu, kun lähdin vaihdon jälkeen baanalle, niin kitkarenkaat hakeutuu uriin ihan hulluna ja ohjaus on tosi herkkä. Kesärenkailla ei hakenut yhtään ja niillä oli vakaa ajaa. Sain motarilla ajaa ihan tosissaan, että pysyin omalla kaistalla.

    -Laitoin ihan uudet kitkat taakse. Edessä kitkat on melkein sakoilla ja epätasaisesti kuluneet. Renkaiden keskikohta on kulunut melkein sakkorajalle, mutta reunoissa on pintaa enemmän. Voiko hakeminen johtua noista eturenkaista, jotka on aika finaalissa?

    -Vai voiko renkaissa olla näin paljon merkkikohtaisia eroja, että käyttäytyy ihan eri tavalla?
    Originally posted by tumppi$ View Post
    Molempiin kysymyksiisi vastaus on kyllä. Lopuillaan olevat renkaat ovat yleensä melkoisia uraohjuksia. Monesti myös seos on jo niin kovettunut että sekin tekee ikäviä temppuja, eli juurikin vetelyä ja vollotusta.
    Ja tosiaan, renkaiden erot uraherkkyydessä ovat valtavia. Eikä ainoastaan eri merkkien välillä, vaan ihan myös saman merkin eri mallienkin välillä erot ovat jo huomattavia. Nämä erot korostuvat entisestään, mitä leveämpään ja sitä kautta matalampaan renkaaseen mennään. Eli leveä ja matala rengas ei anna anteeksi läheskään niin paljoa kuin korkea profiilinen ja täten joustava rengas.
    Vaihdoin uudet renkaat eteen kuluneiden tilalle ja hakeminen/uriin ohjautuminen loppui

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Contin nastathan sieltä tuli, PYÖREÄT ja mustat.
    Melu on huumaava verrattuna kitkoihin mutta näillä nyt mennään kuitenkin, ei kuitenkaan häiritsevä melu.

    case closet.

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Originally posted by Antsah View Post
    Nankangin NS2 on myös esim m+s merkintä, mutta en minä niillä silti talvella ajelisi. Se merkintä ei ole tae yhtään mistään. Kyllä ne oikeat kitkat on kuitenkin ihan erit renkaat.
    Kommenttini koski suurimmalta määrin SUV renkaita ja niistä Nokia Hakkapeliitta kitka vs Conti Cros? M+S renkaat. Nyt ~1000km noilla Conteilla vaihtelevissa talvikeleissä ajeltua on Nokian kitkat tuntuneet entistä huonommilta, pidon ja velton rungon osalta. Nokian kitkojen runko on niin veltto että aiheuttaa pikupin löysän jousituksen kanssa "tuplapomppua" eli jousitus ottaa montun kohdalla renkaan aiheuttaman jälkiväristyksen vastaan ja koko auto jää "vapisemaan" montun jälkeen, vastaava efeksti puuttuu Conteista tyystin koska runko kovempi ja jousitus tekee työn. Contit menettää pidon tosi liukkaalla myös rauhallisemmin kuin Nokialaiset kitkat, pidon menetykseen johtavalla nopeudella ei ole suurta eroa havaittavissa, hyvin samoissa nopeuksissa mutta Nokialainen menettää sivuttaispidon hetkessä varoittamatta.

    Perjantaina tulee uudet renkaat, toivottavasti nyt pyöreät ja mustat...katsotaan mikä on merkki.

    Leave a comment:


  • thebluenile
    replied
    Nyt on ajettu lumella ja jäällä. Myös moottoritiellä paineltu jo reippaasti 105 kilometrin keskinopeudella.

    Kivasti kulkee edelleen. Ja on todella hiljaiset. Normaalisti pystyi autossa myös moottoritienopeuksissa keskustelemaan takapenkille. Ääni ei jää melun/jyrinän alle.

    Rengasliikkeen omistaja osti omaan autoonsa Nordfrostit. Ei kuulemma halunnut maksaa Dunlopeista kun ne joutuu Saksasta tilaamaan.

    Originally posted by thebluenile View Post
    No niin, ekat sata kilometriä ajettu Dunlopeilla. Rauhallista matka-ajoa asvaltilla, nopeus korkeimmillaan noin 90.

    Hyvät fiilikset jatkuu. Ajotuntuma ei hirveästi eroa saman koon Hankook kesärenkaista. Kulkee suoraan. Kurveissa en kyllä viitsi edes yrittää pitoa kokeilla vaan varjelen nastoja...

    Eihän nämäkään äänettömät ole, mutta en ole vielä hiljaisempia nastarenkaita kokenut. Ero edellisenä päivänä alla olleisiin HKPL 7:in on merkittävä. Tosin autonakin oli Toyota Aurelia Hybris farkku. Sille taitaa olla ominaista alustan aivan hirvittänä matalataajuinen jyrinä. Tärykalvot oli riekaleina Hki-Tku-Hki reissun jälkeen.

    Leave a comment:


  • pexodus
    replied
    [QUOTE=veku;3828669][QUOTE=pexodus;3827811]Contin CSC6 kitka koossa 255/35-20
    todella hyvä rengas, väitän jopa että toimii paremmin kuin Nokian hkpl R2

    käytännössä äänetön, todella hyvä suuntavakaus asfaltilla, vähiten löysä tarjolla olevista kitkoista.
    jäällä kitkaksi todella hyvä, lumella häviää kyllä hieman Nokianille pidossa mielestäni.


    Samaa mieltä,R2 oli aiemmin alla 245\40-19 koossa ja oli jotenkin löysän\nuljun oloinen F11: sen alla.
    Yllättivät jopa pari kertaa ikävästi kun oli mustaa jäätä.
    Sitä ennen oli ex-535d E61 alla contin cv5 245\40-18 kitkat ja ne oli todella hyvät alusta loppuun asti.

    Laitoin sitten tuon R2 yllätyksen jälkeen alle nastat nokian 8 255\35-20 joissa pitoa on kyllä upeasti ja ajettavuus ok mutta se melu sulalla tiellä on hanurista.
    Noilla nyt kuitenkin mennään ,vaikka salaa katselin pexoduksen myyntiilmoa
    Vaihdoin nuo Nokian 255/40-19 hkpl nastat alle kun tuo talvikin tuli kunnolla mutta eipä nuo järin paremmat ole kuin contin kitkat vaikka aivan jäässä tie olikin, aavistuksen tarkempi ohjata ja suuntavakaampi kovassa vauhdissa, muttä yllättävän vähän oli perstuntumassa eroa nastan ja kitkan välillä jäällä.

    Ja kyllähän nuo aika äänekkäät on kitkoihin verrattuna. Nythän tuota uutta Hankookia saa jo 255/40-19 koossa, jospa sitä saa kohta myös 255/35-20:nä, se on ainakin hiljainen nasta pakussa, todella hiljainen.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎