Alusta muutoskatsastus
Collapse
X
-
Kyselin Trafista pyöränkulmatodistuksista. Ei edellytetä ylä- ja ala-asennon lappuja erikseen. Uusi ohje on kuulemma piakkoin ulkona ja siinä todetaan, että kulmatodistus on oltava siltä korkeudelta, millä autolla tavallisesti ajetaan. Todennäköisesti saadaan myös maininta, että arvojen ei tarvitse olla autonvalmistajan sisällä.
-
-
Kannattaa nyt kuitenkin muistaa, että ei missään sanota, että kulmista pitää olla paperit ylä- ja ala-asennossa. Eikä siinä ole mitään järkeäkään, koska ei ne kulmat tosiaan automaattista palaudu mihinkään arvoon korkeutta säädettäessä. Niitä katsastusmiesten vaatimuksia kannattaa paikoitellen kyseenalaistaa ja pyytää näyttämään mihin ne vaatimukset oikein perustuu.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nokonzok View PostKoko hommahan on ihan vitsi noin muutenkin. Paperia pitää olla riisitolkulla, mutta kukaan ei oikein ole pysähtynyt miettimään mitä tälläkin uudistuksella oikeastaan saavutettiin. Ei ne pyöränkulmat käsittääkseni ennenkään mitenkään erityinen ongelma ollut.
Itsellä vklp tarkotus lyödä coilit alle ja säädättää kulmat, voisiko joku jolla on kokemusta/oikeaa tietoa, kertoa, että minkälaisia lappuja se inssi haluu nähdä?
-Tüv löytyy
-2 suuntaus lappua? Riittääkö että on vain kaksi lappua jotka "eri" korkeuksilla printatut, ja täytyykö molemmat olla vihreillä, vai ainoastaan se lappu joka on säädetty käytössä olevaan katsastus/ajokorkeuteen?
Kiitos!
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Malagutisti View PostKuulemma saisi poiketa vaikka miten mistä kun tuossa valmistajan todistuksessa olisi vaan ronski mainita tyylillä "camber 0-4 astetta, caster 0-10 ast" jne.
Koko hommahan on ihan vitsi noin muutenkin. Paperia pitää olla riisitolkulla, mutta kukaan ei oikein ole pysähtynyt miettimään mitä tälläkin uudistuksella oikeastaan saavutettiin. Ei ne pyöränkulmat käsittääkseni ennenkään mitenkään erityinen ongelma ollut.
Leave a comment:
-
-
Mietin samaa. Kääntää toiseen vähän enemmän camberia. Lähinnä tuota että hommasta ei ole missään mainittu. Aivan sama se nyt on kuitenki. Alusta otteessa ja vuosi leimaa lapussa.ja se edelleen että pitääkö arvot olla valmistajan suosituksissa vai ainoastaan symmetriset.
Leave a comment:
-
-
Siis aluksi pitäs säätää siinä nosturilla alusta yläasentoo ja sitte haetaa sille ohjearvot ja printataan lappu. Tämän jälkeen pyöritellää alusta tonttii ja taas säädetään kaikki uusiks ja otetaa printti? Vai kuinka?
Eikö se helpoiten käy ku tulostaa vaa 2 lappua joisa vähä eri arvot, mistä ne tietää onko sitä säädetty?
Leave a comment:
-
-
No rahallahan näistä silti selviää eikä ole kun kerran toimitus eikä jokavuotinen..menee sitä rahaa turhempaankin. Aina on vaan pakko narista uusista asioista ihan periaatteen vuoksi koska se edellinenkin oli ihan hyvä
Leave a comment:
-
-
Tänään kävin leimaamassa e90:iin BC-racing br:än ja mulle todettiin kans että tarvis laput ylä- ja ala-asennossa. Ei olisi ongelma jos olisi hel**tti tiennyt, äkkiäkö ne olis ottanu ja kun ite tekee niin menee samaan rahaan.
Oli toki avulias katsuri ja laitettiin otteeseen vain korkeus pyörästä kaareen 320mm ja ei mainintaa säätövarasta.
Kysyin asiasta et mistä moinen tieto, kuulemma lukee jossain TraFin toimintaohjeessa. Tässä ei ole kyllä mitään todettu että pitäis erikseen ottaa ylä- ja ala-asennossa. Sitäpaitsi mitä järkeä siinä olisi kun voi käännellä pyörät kohdalleen molemmissa asennoissa...
Lisäksi tuli sanomista castereista jotka tulosteessa oli harmaalla pohjalla. E90:iin kun ei ole saatavilla valmistajan ohjearvoja casterille, eikä sille ole myöskään säätömahdollisuutta. Mustavalkolaserilla tulostettu lappu niin ei tiedä sitten mikä oli tulkinta muutenkaan palkin "väristä". Kuulemma saisi poiketa vaikka miten mistä kun tuossa valmistajan todistuksessa olisi vaan ronski mainita tyylillä "camber 0-4 astetta, caster 0-10 ast" jne.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by pazq View PostEli jos noita ei tarvitse, niin jos menis vaan uudestaan katsastamaan ja sanois sille äijänkäppänälle että pistäppä se leima paperiin tai näytä missä lukee että tarvitsee olla tommoset dokumentit. Tosin käyn suuntaamassa noi fillarit jokatapauksessa jahka saan ne kesävanteet alle ettei tarvi montaa sarjaa ostella kesässä renkuloita..pelkkä tuv lappu ei kelvannu sille viimeviikolla
Leave a comment:
-
-
Eli jos noita ei tarvitse, niin jos menis vaan uudestaan katsastamaan ja sanois sille äijänkäppänälle että pistäppä se leima paperiin tai näytä missä lukee että tarvitsee olla tommoset dokumentit. Tosin käyn suuntaamassa noi fillarit jokatapauksessa jahka saan ne kesävanteet alle ettei tarvi montaa sarjaa ostella kesässä renkuloita..pelkkä tuv lappu ei kelvannu sille viimeviikolla
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Busch View PostOlen kuullut taas aivan riistiriitaisia tilanteita ko asiasta kun Tuv-lappu on puuttunnut ja maahantuojalta on saatu lausunto alusta sopivuudesta autoon. Mutta se ei ole siltikään käynyt koska Tuv-todistus on puuttunut. Tärkeinhän siitä tuv-lapusta varmasti on käydä ilmi että alustan etu ja taka kantavuus riittää auton painoon nähden.
Vaikeaksi tämä on mennyt!
Ja ne jälkikäteiset selvityspyynnöt on ihan höpöjuttuja. Ei siellä Trafissa yksikään viskaali kyttäile alustasarjojen (tai minkään muunkaan) muutoskatsastuksia. Tömä on vain se katsurin vakioselitys kun se "varmuuden vuoksi" pyytää jotain todistuksia. Usein vielä tietämättä, että mitä oikeastaan pitää edes todistaa, kunhan nyt vaan joku paperi löytyy.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nokonzok View PostMutta missä sanotaan, että se pitää olla ylä- ja ala-asennoista? Samalla logiikallahan pitäisi olla myös siitä välistä. Ja jos aivan tarkkoja ollaan niin koko vaatimusta ei ole missään juridisesti sitovassa ohjeessa, maininta löytyy vain soveltamisohjeesta.
Trafilta kuulemma tullut jälkeen päin selvitys pyyntöjä miksi auton on hyväksytty vaikka ei ole pyöränsuuntauksesta todisteita ymym...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nokonzok View PostTUV-laput eivät nykyisellään ole tarpeen missään autossa, tyyppihyväksynnästä riippumatta. Ne on toki yksi vaihtoehto, mutta ei enää edellytys. Jos lapussa lukee suurimman sallitun madalluksen olevan yli 51mm, ne eivät kelpaa vaikka ne olisi Jeesuksen kirjoittamat. Tiedän useampiakin tapauksia, jossa leimaa ei ole herunut TUV-lapullakaan.
Näissä lappupelleilyissä on tehty täysi ympyrä kun alustan maahantuojan paperi kelpaa aina, mutta TUV-lappu ei ihan välttämättä
Vaikeaksi tämä on mennyt!Last edited by Busch; 11-04-2016, 20:15.
Leave a comment:
-
-
Mutta missä sanotaan, että se pitää olla ylä- ja ala-asennoista? Samalla logiikallahan pitäisi olla myös siitä välistä. Ja jos aivan tarkkoja ollaan niin koko vaatimusta ei ole missään juridisesti sitovassa ohjeessa, maininta löytyy vain soveltamisohjeesta.
Leave a comment:
-
-
[QUOTE=nokonzok;3723022]Missäs näin sanotaan?[/QUOTE
Muutoskatsastettaessa alustan korkeuden muutosta tulee aina esittää
selvitys pyöränkulmista (ajoneuvon valmistaja, osavalmistaja tai
tutkimuslaitos voi antaa lausunnon sopivista pyöränkulmista)
]
Leave a comment:
-
Leave a comment: