Originally posted by ThemeJ
View Post
Alusta muutoskatsastus
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by BeamR View PostMä olen tottunut sääntö-Suomeen, en koe ongelmaksi tehdä kuten asetukset edellyttää, se mikä ottaa päähän (esim näissä rekisteröinti- ja muutoskatsastuksissa) on sääntöjen erilainen tulkinta eri katsastusasemilla. Katsurit edustaa tehtävässään julkista valtaa, ja jos soitan viidelle asemalle ja kysyn kaikista samoilla sanoilla vaadittavia dokumenttejä koskien rekisteröitävää autoa, saan viisi erilaista vastausta.
Näinhän se ei saisi olla, koska nykyisessä tilanteessa autoa rekisteröivät yksityishenkilöt asetetaan eriarvoiseen asemaan keskenään, henkilöiden toimesta jotka siis edustavat valtiota.Last edited by ThemeJ; 11-07-2016, 18:23.
Leave a comment:
-
-
Mä olen tottunut sääntö-Suomeen, en koe ongelmaksi tehdä kuten asetukset edellyttää, se mikä ottaa päähän (esim näissä rekisteröinti- ja muutoskatsastuksissa) on sääntöjen erilainen tulkinta eri katsastusasemilla. Katsurit edustaa tehtävässään julkista valtaa, ja jos soitan viidelle asemalle ja kysyn kaikista samoilla sanoilla vaadittavia dokumenttejä koskien rekisteröitävää autoa, saan viisi erilaista vastausta.
Näinhän se ei saisi olla, koska nykyisessä tilanteessa autoa rekisteröivät yksityishenkilöt asetetaan eriarvoiseen asemaan keskenään, henkilöiden toimesta jotka siis edustavat valtiota.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nokonzok View PostSun "periaatteet" on noin yleisesti sen verran hataralla pohjalla, että harkitsisin niiiden julkista huutelua toisenkin kerran, leimamies kun olet.
"Type-approval is a certification for various types
of motor vehicles and their components. The
type-approval or certification is valid in all EU
Member States and is required when selling any
products in the EU. Many automotive
components are not approved until the final
assembly, in which case certification of individual
components is not necessary, although these
components will still have to comply with typeapproval
requirements."
En tiedä puhunko minä aidasta ja sinä seipäästä vai mikä tässä nyt kangertaa. Saattaa olla vitun vaikea ymmärtää, mutta en ole missään kohtaa ollut Trafin puolella "missään" asiassa. Kerron täällä kyllä ohjeistuksista mitkä tiedän ja mitä noudattamalla ihmisillä olisi mahdollisimman vähän ongelmia esimerkiksi
muutoskatsastuksissa, jos se on tullut ilmi jotenkin negatiiviseen sävyyn niin pahoittelut.
Kun sanot että Suomessakin asia onnistuisi jos vain tahtoa riittäisi, niin eiköhän se ole ihan hoidettavissa, mutta jos yksityinen ihminen Trafia vastaan alkaa tappelemaan niin aikaa saa varata. Vaikka se laitos väärässä olisikin niin sen myöntäminen kestää pitkään. Trafin "päätöksiä" ja ohjeistuksia korjataan yllättävän paljon sen takia että joku ne YKL:ssä tai muissa katsastusalan laitoksissa, käytännössä K1 tai A-katsastus, huomaa vääräksi, mutta aika vähän siitä mitään kiitosta koskaan saa.
Leave a comment:
-
-
Sun "periaatteet" on noin yleisesti sen verran hataralla pohjalla, että harkitsisin niiiden julkista huutelua toisenkin kerran, leimamies kun olet.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nokonzok View PostMenee joo vähän ohi, mutta EU ei missään muodossa määrää siitä, mitä missäkin jäsenvaltiossa saa tielle päästää. Ruotsi voi siis aivan hyvin itse määritellä, että sillä katsastuksessa tarkistettavalla ja navetassa valmistettavalla omavalmisteella saa ajaa liikenteessä täysin riippumatta mistään e-säännöistä tai päästönormeista. Näin voitaisiin siis tehdä Suomessakin jos vain tahtoa riittäisi.
EY-tyyppihyväksynnän ainoa merkitys on siinä, että tällainen auto on hyväksyttävä sellaisenaan liikenteeseen kaikissa jäsenvaltioissa. Autojen ei siis tarvitse täyttää tyyppihyväksynnän vaatimuksia jos niin päätetään, mutta tyypitettyä autoa ei saa jättää rekisteröimättä.
Joko riittää tuo turhanpäivänen jankkaus tuosta tyyppihyväksynnästä? Jokainen varmaan tietää, ettei kaikkien uusienkaan autojen Suomessa tarvitse olla tyyppihyväksyttyjä, koska muutenhan täällä ei olisi yhtään muuttoautoa saudeista tai jenkeistä, saati muista EU:n ulkopuolisista maista.
Pyysit näyttämään yhdenkin tyyppihyväksytyn jousen tai iskunvaimentimen, pitääkö tähän nyt pistää kuva jostain Nissan Primeran etutolpasta, että olet tyytyväinen? Tyyppihyväksytty auto hyväksytään kokonaisuutena joten tavallaan siellä on se hyväksytty iskunvaimennin vaikka sitä ei siinä yksittäisessä komponentissa luekkaan. Yämä koko ajoneuvon tyyppihyväksyntä ei enää edellytä siinä loppuvaiheessa jokaiselta komponentilta yksittäistä erillistä hyväksyntää ja esim. iskareiden kohdalla katsotaan että jokin ISO tai muu standardi täyttää ne vaatimukset mitä kyseiselle osalle voidaan asettaa.
Se että täällä noudatetaan nuita pirun asetuksia ja nykyään E sääntöjä niin tiukasti eikä tehdä poikkeuksia niin on fakta, kunhan totesin että nykyiselläkin lainsäädännöllä ja sen noudattamisella tommonen edellämainittu värkki ois ainakin PERIAATTEESSA Suomessa mahdollista kilvittää. Se ei liity mihinkään hyväksyttyyn iskariin,alustaan,jouseen,pyöränpulttiin tai penkinpäälliseen.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostPeriaatteessahan orkkis osat niitä on kun koko paska on hyväksytty kokonaisuutena. Turhaa saivartelua eikä liity kyllä pätkääkään topikin aiheeseen. Eikö se uus rakennumuutos nyt sitte ollu just sitä mitä haluttiin että Tüv pakko poistui ja siinä onnistuttiin? Pyöränsuuntausjumpassa nyt ei ole mitään järkeä ja eiköhän se Trafikin sen jossain kohtaa suostu myöntämään, sen verran painetta siihen suuntaan on annettu joka taholta.
Mitä nuihin omavalmisteisiin tulee niin periaatteessa semmonen varmaan ois Suomessakin mahdollista, tökkää ehkä vain tuohon kulutustietoon kun semmosta ei ole, eikä oikeen sitä laskennallistakaan saa EU:n mielestä käyttää tommosessa tapauksessa. Oisko Ruotsilla siihen sitte joku oma systeemi niin sitäpä en tiedä.
EY-tyyppihyväksynnän ainoa merkitys on siinä, että tällainen auto on hyväksyttävä sellaisenaan liikenteeseen kaikissa jäsenvaltioissa. Autojen ei siis tarvitse täyttää tyyppihyväksynnän vaatimuksia jos niin päätetään, mutta tyypitettyä autoa ei saa jättää rekisteröimättä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by nokonzok View PostTopikin aiheseen liittyen, näytä mulle e-hyväksytyt iskarit. Tai jouset.
Mitä nuihin omavalmisteisiin tulee niin periaatteessa semmonen varmaan ois Suomessakin mahdollista, tökkää ehkä vain tuohon kulutustietoon kun semmosta ei ole, eikä oikeen sitä laskennallistakaan saa EU:n mielestä käyttää tommosessa tapauksessa. Oisko Ruotsilla siihen sitte joku oma systeemi niin sitäpä en tiedä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostNiin eikös se SFRO tee tavallaan yksittäishyväksynnän autolle joka sitten rekisteröidään vaan sen rakentajan omaan käyttöön. Kaikissa osissa pitää olla jonkinlainen hyväksyntä, eli käytännössä varmaan E hyväksyntä, paitsi runko saa olla joku omavalmiste kunhan nuo SFRO:n jantterit käy sen tarkastaan?
Edittiä.
SFRO sivuja äkkiä kun lueskelee niin juuri nuinhan se näkyy menevän, komponenteista kasataan uus auto ja tulee käytännössä vaan sen rakentajan omaan käyttön ja jos omistaja vaihtuu niin pitää tehdä uus tarkastus tai uusia todistus seuraavalle omistajalle...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by micke_ View PostKyllä, todella paljon. Ja ihan normaalissa tieliikennekäytössä, juurikin ton "bentleyn" tapaisia laitoksia missä kaikki on itse tehty "navetassa". Leimataan SFRO:n kautta josta tulee leimasedät katsomaan myös eri rakennusvaiheita.
Edittiä.
SFRO sivuja äkkiä kun lueskelee niin juuri nuinhan se näkyy menevän, komponenteista kasataan uus auto ja tulee käytännössä vaan sen rakentajan omaan käyttön ja jos omistaja vaihtuu niin pitää tehdä uus tarkastus tai uusia todistus seuraavalle omistajalle...Last edited by ThemeJ; 10-07-2016, 10:02.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostVai tuleeko nuita putkirunkosia oikeasti kilvissä olevia omavalmisteissa autoja Ruotsissa vastaan enemmän kuin Suomessa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Thuppu View PostOk. No kyllä sillä ihan kadulla ajellaan sielä. Autohan on siis kokonaan rakennettu itse(jos vaivauduit yhtään katsomaan linkin sisältöä), mukaan lukien runko ja alusta, jopa pyörännavat jne. Jotenki vaikuttais mahdottomalta tehtävältä saada suomessa rekisteriin kun jo pelkkä muutaman millin alustan madallus tavallisessa autossa on niin kovan byrokratian takana.
Se että tuolla hurrien vehkeellä ajetaan tiellä ei tarkota sitä että tommonen on jossain navetassa vaan kasattu ja lippavinossa kävelty katsastuskonttorille ja ne on antanu siihen kilvet. Veikkaan että on erikoisluvalla kilvissä johonkin tarkotukseen kuten kehitystyö, näyttely tjs. Vai tuleeko nuita putkirunkosia oikeasti kilvissä olevia omavalmisteissa autoja Ruotsissa vastaan enemmän kuin Suomessa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by ThemeJ View PostNyt? Tuoki taitaa olla poikkeusluvalla johonki esittelytarkotukseen kilvitetty ns replikakorilla oleva. Tarpeeksi rahaa nii voiskai tuommosen suomessaki tehdä...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Thuppu View PostIlmoitelkaa sit ku tällasen projektin saa rekisteröityä suomessa.:think
http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=44152
Leave a comment:
-
-
Originally posted by MikeDry View Postööö, eikö kaikissa eu maissa pitäisi olla sama tieliikennelaki??
Eli kummassahan ollaan lähempänä eu:n sääntöjä kuin omia:think
Leave a comment:
-
Leave a comment: