memebuy23buy

Alusta muutoskatsastus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • MikeDry
    replied
    Originally posted by Kylli-Täti View Post
    Mitäs raati nyt sanoo? Saako puuttua valojen suuntaukseen jälkitarkastuksessa jos siitä ei oo mitään aiemmassa feilatussa katsastuksessa mainittu? Polttimo tosin oli palanu, joten sitä ei pystytty tsekkaan sillon. Korjauskehotuksen veronen juttu kuitenkin vaan... Entäs tää et kaks korjauskehotusta poistu vaikkei niitä edes katottu? Katsuri ei käyny millonkaan auton takana et ois nähny ees rekkarikilven valot .
    Ainakin kaksi eri kokemusta.
    Yhdessä jälkitarkastuksessa koko auto katsastettiin uudelleen, kysyin katsurilta että mitä tekee, johon totesi että teen pistokoetta, kysymyksessä oli kaksi ruostereikää mitkä piti hitsasta.

    Toinen kerta olo edestä jäi tukivarsien pallonivelien väljyydestä, niin jälkirtarkastuksessa, koputti pohjaan reikiä ja totesi että pitää hitsaa.
    Molemmilla kerroilla oli eri tyyppi jälkitarkastamassa kuin siinä ekassa katsastuksessa. Eli tuntuu että mennään "fiiliksen" mukaan tai jos on oikeasti jotain puutetta jälkitarkastauksessa.

    Leave a comment:


  • Kylli-Täti
    replied
    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Ajatusleikin tasolla pohdiskelua tästä stasin keksimästä kyykytyksestä.

    Muistelen että esim oma E60 on X-drivena 4cm korkeampi kuin takavetoinen M-sport ?

    Mistä katsuri näistä M-sporteista ja muista alustoista mitään tietää, onko näiden korkeudet ilmoitettu jossakin ?

    Samat jutut on Audeissakin alustojen osalta.
    Useinhan sen näkee ihan jousten väristä, tai koko jousi/iskari-yhdistelmästä onko se alusta ollu jo tehtaalla alla. Eikös m-sport madalla vakiosta aina jonkun 15mm? Tosi vaikee nähdä silmällä kun on eri kokosia vanteita ja renkaita. Onko näille alustoille ohjearvot kuitenkin samat? :think

    Mun mielestä 4cm ero saman mallin m-sporttiin on jo ihan jäätävän iso... luulis wheel gappia olevan ihan riittävästi jos näin on nännit ja näppylähanskat

    Leave a comment:


  • BMW525Xda
    replied
    Ajatusleikin tasolla pohdiskelua tästä stasin keksimästä kyykytyksestä.

    Muistelen että esim oma E60 on X-drivena 4cm korkeampi kuin takavetoinen M-sport ?

    Mistä katsuri näistä M-sporteista ja muista alustoista mitään tietää, onko näiden korkeudet ilmoitettu jossakin ?

    Samat jutut on Audeissakin alustojen osalta.

    Leave a comment:


  • Kylli-Täti
    replied
    Originally posted by Kylli-Täti View Post
    Ite just toissapäivänä kävin kysymässä konttorilta mitä lappuja vaaditaan jne. Kuulemma TUV-lappuja ei tarvi olla, "mutta nopeuttaa". Soveltuvuus akselimassoille täytyy löytyä. Sit pyöränsuuntausraportti, jolta näkyy et kaikki on ohjearvojen sisällä. "Trafi on tosi tarkka näiden kanssa", eli ainakaan sieltä ei mun lapulla ois herunu leimaa kun oli pientä heittoo. Suuntauslapussa pitää olla merkattuna etäisyys navasta lokarin kaareen, alustasarjan merkki/malli ja allekirjoitus. Vitun vaikeeta tulee oleen :think Koitan mennä toiselle konttorille, mistä kaveri viikko sitten oli saanu pelkällä suuntauslapulla leiman, jolla arvot ei todellakaan ohjearvojen sisällä.

    Lain mukaan ois turvallisempaa heittää 14 vanhaa osaa autoon takas ja ajella paskoilla osilla ja paskoilla kulmiensäädöillä. Katsastushan on tieturvallisuuden takia
    Jatkan tähän tarinaa, joka on suht pitkä mut koitan selittää lyhyesti: Nyt on auto muutoskatsastettu lailliseks. Kävin siis katsastamassa ja muutoskatsastamassa TUV-lapun ja suuntauslapun kanssa. Suuntauslapulla tietty kaikki arvot ohjearvojen ulkopuolella, koska autoo oli madallettu ehkä noin 40mm. Hylkäyksen syynä kaksi kohtaa, "caster ohjearvojen ulkopuolella, auto liian matala" ja toinen koska etujousi pyöri käsin. No toi jousi pyöri käsin ku oli prikka unohtunu sieltä yläpäästä ja ehkä esijännitystä oli kans liian vähän

    Vittua hoettiin, prikka lisättiin ja alustaa nostettiin n. 20mm ja vein alustan uudelleen säädettäväks. Sanoin et ihan sama miten säätää kunhan lapussa arvot on ohjearvojen sisällä. Noh, jotain ne teki, köyhdyin ja ne lykkäs laput käteen, joissa kaikki oli vihreellä eli ohjearvojen sisällä. Tää riitti mulle, luulin hetken olevani kuningas ja saavani auton katsastettua. Menin konttorille ja heti huikattiin et bemarin lapuis on puutteita. Mietin et mitäköhän vittua nyt taas ku alustan korkeuskin oli tällä kertaa kirjattuna suuntauslappuun. Suuntaajan tekijän nimikirjotus, nimenselvennös ja alustasarjan merkki/malli puuttu. Onneks sain luvan et käsin kirjotettu lisäys riittää. Trafi syynää nää laput ja valittaa jos on jotain väärin, joten noi kaikki pitää olla ihan vitun tarkkaan ja selkeesti paperilla! Auto kuitenkin otettiin sisään ja mitattiin korkeus jne. Olin korjannu korjauskehotuksena olevan ajovalopolttimon ja katsuri sit katto sen valon suuntauksen samalla (poliisimieheltä kysyin ja sen mukaan ei oo laillista puuttua jälkitarkastuksessa vikoihin, jotka ei voi aiheuttaa ajokieltoo). Valokuvio epäselvä, korjauskehotushan siitä tuli. Sanoin palaavani tunnin sisään suuntauslappujen kanssa. Sain lappuihin nimen, allekirjotuksen ja alustan merkin/mallin käsin kirjotettuna. Palasin konttorille ja sain katsastuksen/muutoskatsastuksen läpi. Rekisterikilven valosta oli korjauskehotus annettu ekassa katsastuksesta, samoin vasemman ajovalon suuntaus oli kuulemma liian alas. Näitä ei edes katottu tällä vikalla kertaa, mutta kehotukset silti poistu uusista katsastuslapuista, mutta tilalle tuli oikeen ajovalon suuntauksesta korjauskehotus :think Aika sama mulle, olin vaan ilonen et meni muutoskatsastus läpi ja otteessa laillisesti näkyvillä madallettu auto. Ei tarvi nostaa ja laskee seuraaviin katsastuksiin enää

    Kannattaa muuten kattoo sitten ne TUV-laput läpi, meinaan katsuri syynää ne. Esim mulla on varaa laskee vielä 20mm alaspäin, koska kierteitä riittää, mutta TUV-lapuissa lukee alin mahdollinen korkeus 20mm kierteiden alinta kohtaa ylempänä. Oli meinaan tasan alimmassa kohtaa IHAN SÄKÄLLÄ, millikin alempana niin ei ois menny läpi

    Mitäs raati nyt sanoo? Saako puuttua valojen suuntaukseen jälkitarkastuksessa jos siitä ei oo mitään aiemmassa feilatussa katsastuksessa mainittu? Polttimo tosin oli palanu, joten sitä ei pystytty tsekkaan sillon. Korjauskehotuksen veronen juttu kuitenkin vaan... Entäs tää et kaks korjauskehotusta poistu vaikkei niitä edes katottu? Katsuri ei käyny millonkaan auton takana et ois nähny ees rekkarikilven valot

    P.S. Katsuri sano et 1-2cm korkeuden vaihteluihin ei puututa määräaikaiskatsastuksen yhteydessä, kun kysyin et mitäs jos nostan tän talvikorkeuteen. Totes kuitenkin, että kulmista pitäs tehdä taas lappu ja muutoskatsastaa lain mukaan.

    P.P.S Oli vika auto jonka madallan. Pitäs tyyliin feikata suuntausraportti jos haluaa lailliseks madalletun auton Ja joo, onhan noita kilkkeitä mitkä antaa säätövaroja, mut meneehän se jo niin nussimiseks jos ei kunnon harrastaja oo.
    Last edited by Kylli-Täti; 26-10-2016, 17:49.

    Leave a comment:


  • Kylli-Täti
    replied
    Ite just toissapäivänä kävin kysymässä konttorilta mitä lappuja vaaditaan jne. Kuulemma TUV-lappuja ei tarvi olla, "mutta nopeuttaa". Soveltuvuus akselimassoille täytyy löytyä. Sit pyöränsuuntausraportti, jolta näkyy et kaikki on ohjearvojen sisällä. "Trafi on tosi tarkka näiden kanssa", eli ainakaan sieltä ei mun lapulla ois herunu leimaa kun oli pientä heittoo. Suuntauslapussa pitää olla merkattuna etäisyys navasta lokarin kaareen, alustasarjan merkki/malli ja allekirjoitus. Vitun vaikeeta tulee oleen :think Koitan mennä toiselle konttorille, mistä kaveri viikko sitten oli saanu pelkällä suuntauslapulla leiman, jolla arvot ei todellakaan ohjearvojen sisällä.

    Lain mukaan ois turvallisempaa heittää 14 vanhaa osaa autoon takas ja ajella paskoilla osilla ja paskoilla kulmiensäädöillä. Katsastushan on tieturvallisuuden takia

    Leave a comment:


  • khor
    replied
    Onko käytännön kokemuksia ilmajousien muutoskatastuksesta? Mitä vaatimuksia suuntauspapereiden ja 8cm maavaran lisäksi?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ChilileipÄ View Post
    No mut kuitenkaan sitä ei varmasti mikään perus korjaamo tee
    Riippuu ihan siitä miten tuo ”peruskorjaamo” määritellään?
    Ei tämäkään mitään rakettitiedettä ole ja jo ihan Googlen käyttötaito paljastaa miten e30:stä saadaan kaikki kulmat säädettyä ihan tasan siihen mihin halutaan ja omaa mielikuvitusta käyttäen loput.

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Originally posted by ChilileipÄ View Post
    No mut kuitenkaan sitä ei varmasti mikään perus korjaamo tee
    Eihän esim. e46 etupäässä arvot mene kohdalleen jos heimankin madalletaan...

    Leave a comment:


  • ChilileipÄ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    KAIKKIA kulmia voidaan säätää jos vain halutaan.
    No mut kuitenkaan sitä ei varmasti mikään perus korjaamo tee

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by ChilileipÄ View Post
    Ihan mielenkiinnosta mietin et miten esim. E30 katsastetaan alustalle nykyään, kun eihän siitä saa mitenkään arvoja vihreiks!? Jos siis ei ole takana säätölätkiä ja edessä säädettäviä yläpäitä
    Osaako ne katsurit huomioida sen et vakiona ei pysty säätää kun aurauksen edestä?
    KAIKKIA kulmia voidaan säätää jos vain halutaan.

    Leave a comment:


  • ChilileipÄ
    replied
    Ihan mielenkiinnosta mietin et miten esim. E30 katsastetaan alustalle nykyään, kun eihän siitä saa mitenkään arvoja vihreiks!? Jos siis ei ole takana säätölätkiä ja edessä säädettäviä yläpäitä
    Osaako ne katsurit huomioida sen et vakiona ei pysty säätää kun aurauksen edestä?

    Leave a comment:


  • nokonzok
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Eipä ole tullu puheluita tallennettua mutta kyllähän ne Trafin tuen kaverit oli vielä loppuvuodesta sitä mieltä että tarvitaan kahdet mittaukset koska eihän ne mitat voi pitää enää paikkaansa kun korkeutta muutetaan. Silloin vielä merkattiinkin otteeseen alustasarjan korkeuden vaihteluväli, mutta nykyäänhän sinne laitetaan vaan yksi mitta ja lisätietoihin että alusta on säädettävä. Tämä vanha kahdenmitan käytäntö saatiin kuitenkin vänkäämisen jälkeen kumottua koska ei siinä mitään järkeä ole, myöntää Trafi tämän tai ei. Jos oli YKL:n ohje niin erikoistahan siinä on se että tätä ohjetta noudatti myös K1 sekä A-katsastus jotka eivät YKL:n ohjeistuksia noudata.
    En itse asioi Trafin arvauspalvelun kanssa, mutta oheista ja valvonnasta vastaavien henkilöiden mukaan sitä ei ole koskaan edellytetty. Mutta pääasia tietysti on, että ei edellytetä.

    Leave a comment:


  • ThemeJ
    replied
    Eipä ole tullu puheluita tallennettua mutta kyllähän ne Trafin tuen kaverit oli vielä loppuvuodesta sitä mieltä että tarvitaan kahdet mittaukset koska eihän ne mitat voi pitää enää paikkaansa kun korkeutta muutetaan. Silloin vielä merkattiinkin otteeseen alustasarjan korkeuden vaihteluväli, mutta nykyäänhän sinne laitetaan vaan yksi mitta ja lisätietoihin että alusta on säädettävä. Tämä vanha kahdenmitan käytäntö saatiin kuitenkin vänkäämisen jälkeen kumottua koska ei siinä mitään järkeä ole, myöntää Trafi tämän tai ei. Jos oli YKL:n ohje niin erikoistahan siinä on se että tätä ohjetta noudatti myös K1 sekä A-katsastus jotka eivät YKL:n ohjeistuksia noudata.

    Leave a comment:


  • mixoo
    replied
    Eilen kysyin just yheltä katsurilta että mitä se vaatii, niin auton iästä riippumatta joutuu nykyään ne pyöränsuuntauksen laput viemään. Lapun pitää olla uskottava ja siinä pitää olla auton tiedot ja kaikki arvot "vihreellä" ellei auton valmistaja anna toisia ohjearvoja. Lapussa ei kuulemma tarvitse olla korjaamon leimaa elikkä myös ns pimeästi (näinhän ei saisi tehdä vai mitä ) tehdyt suuntaukset kelpaavat kunhan se tosiaan on vain uskottava.

    Leave a comment:


  • nokonzok
    replied
    Originally posted by ThemeJ View Post
    Se tuplamitta oli trafin aikaisempi ohjeistus jos halus saada säätövälin rekisteriotteelle. Nyt on uudempi ohjeistus, vaihteeksi
    Ei muuten pidä paikkaansa, Trafi ei ole koskaan edellyttänyt muita kuin yksiä arvoja. Tuntuvat YKL:ssä keksivän aina kaikenlaista ja pistävän ne Trafin piikkiin.

    Leave a comment:

Working...
X