Anteeksi jo etukäteen, jos sohaisen muurahaispesään. Miksi ylipäänsä pitää madaltaa autoa? Saa yleensä huonot ajo-ominaisuudet suomalaisille uraisille teille.
Ehkä oon sen verran "vanha patu" että arvostan enemmän ajamisen nautintoa kuin ulkonäköä
Mun mielestä ajo-ominaisuudet vaan parani, samaten tietenkin ulkonäkö :think Kaks kertaa itellä on hajonnu vakioiskari, jonka jälkeen päättäny heittää melkeen samaan rahaan ja vaivaan koko alustan uusiks. Kevyesti madalletulla autolla saa aikamoisessa marjamettässä käydä jotta pohja alkaa raapiin. Talveks voi tietty nostaa jos siltä tuntuu
Anteeksi jo etukäteen, jos sohaisen muurahaispesään. Miksi ylipäänsä pitää madaltaa autoa? Saa yleensä huonot ajo-ominaisuudet suomalaisille uraisille teille. Ite hain erimerkkiseen autoon korottavia jousia, jotta etuhelma ei kolhiintuisi lumikinoksiin ja marjamettällä ei tarviis varoa ihan joka kiven nokaretta, ei löytynyt. :think
Ehkä oon sen verran "vanha patu" että arvostan enemmän ajamisen nautintoa kuin ulkonäköä
No ei osunut Muurahaisenpesään onneksi
Kyllähän nuo täällä enimmäkseen ulkonäköseikoista täällä varmaan tehdään.
Meillä on käyttöautoissa normi vieterit mutta löytyy tuolta matalempiakin versioita herrastekäytöstä. Puolestani jokainen pilatkoon autonsa miten haluaa.
Anteeksi jo etukäteen, jos sohaisen muurahaispesään. Miksi ylipäänsä pitää madaltaa autoa? Saa yleensä huonot ajo-ominaisuudet suomalaisille uraisille teille. Ite hain erimerkkiseen autoon korottavia jousia, jotta etuhelma ei kolhiintuisi lumikinoksiin ja marjamettällä ei tarviis varoa ihan joka kiven nokaretta, ei löytynyt. :think
On kai sen alustan joutunu ruuvaan ylös katsastusta varten tähänkin asti, että onko tuossa nyt mitään niin ihmeellistä
On tietenkin. Esimerkiks mites nostat jousilla madallettua alustaa? Jos ei säätövarat riitä niin joudut alunperinkin laittaan alustaan lisäpalikkaa jotta alustan saa ohjearvoihin. Muuten ei tarvi ees mennä katsastaan kun ei mee läpi
Lapuissa pitää lukee alustasarja ja korkeus, joten sen uuden alustankin joutuu hinaan ylöspäin joka tapauksessa katsastusta varten. Sitä paitsi toihan on ihan yhtä laitonta ku laittais auton tonttiin ja väsäis kusettamalla lappuihin arvot, jota en suosittele.
On kai sen alustan joutunu ruuvaan ylös katsastusta varten tähänkin asti, että onko tuossa nyt mitään niin ihmeellistä
Kaiken saa onnistumaan jos tahtotila on riittävä, mutta järkeä siinä ei siitä huolimatta välttämättä ole. Nythän tämä käytäntö johtaa usein siihen, että kulmalaput otetaan ensin, sitten asennetaan alusta.
Lapuissa pitää lukee alustasarja ja korkeus, joten sen uuden alustankin joutuu hinaan ylöspäin joka tapauksessa katsastusta varten. Sitä paitsi toihan on ihan yhtä laitonta ku laittais auton tonttiin ja väsäis kusettamalla lappuihin arvot, jota en suosittele.
Kaikki on mahdollista joo, mutta mihin hintaan ja millä vaivalla? Aika helvetin paljon enemmän aikaa vievää ja kalliimpaa on madaltaa nykyään autoo kun sen saa muutoskatsastettua vaan uusien säätölätkien ja kikkailuhilppeiden avulla, jotka ei ainakaan mun auton tapauksessa oo halpoja. Ennen tosiaan riitti vaan se TUV-lappu...
Kaiken saa onnistumaan jos tahtotila on riittävä, mutta järkeä siinä ei siitä huolimatta välttämättä ole. Nythän tämä käytäntö johtaa usein siihen, että kulmalaput otetaan ensin, sitten asennetaan alusta.
Tuossa kulmiensäätöruljanssissa on menty aika lailla ojasta allikkoon. Tarkoitus on sinänsä ihan hyvä, kulmien säätäminen alustan vaihdon jälkeen on kaikin puolin järkevää. Ongelma on siinä, että edellytetään auton valmistajan ohjearvoihin pääsemistä, joka ei (uskaltaisin näin väittää) onnistu yli puolella autoista. Ennenhän riitti katsastajan silmämääräinen arvio, että kulmat ovat ns. asianmukaiset.
Erityisen hölmöä tässä on se, että ohjearvothan ei ole sinänsä mikään ainoa totuus, miten kulmat kuuluisi olla.
Tuossa kulmiensäätöruljanssissa on menty aika lailla ojasta allikkoon. Tarkoitus on sinänsä ihan hyvä, kulmien säätäminen alustan vaihdon jälkeen on kaikin puolin järkevää. Ongelma on siinä, että edellytetään auton valmistajan ohjearvoihin pääsemistä, joka ei (uskaltaisin näin väittää) onnistu yli puolella autoista. Ennenhän riitti katsastajan silmämääräinen arvio, että kulmat ovat ns. asianmukaiset.
Erityisen hölmöä tässä on se, että ohjearvothan ei ole sinänsä mikään ainoa totuus, miten kulmat kuuluisi olla.
Fakta minulta puuttuu mutta muistelin että M-sport on 20mm normi takavetoa matalampi ja X-drive 20mm normia korkeampi. Tästä sain yhtälön x-drive:vakio+m-sport=40mm
Fakta puuttuu multakin, vaikka koitin just äsken googletella. Monet forumeilla oli sitä mieltä, että xdrive ei lisää korkeutta ja ainakaan 3- ja 5-sarjan xdriveen ei saa täysin samaa M-alustaa mikä on RWD:ssä, joten xdriven vakiokorkeus ois sama mikä vakio RWD:ssä. Adaptiivisen M-alustan saa otettua lisävarusteena xdriveen jos ottaa jonkun toisen paketin kylkeen, mut se tuskin nostaa sitä vakiosta, laskea varmaan voi(?).
M-alusta laskee monien väittämän mukaan 10-15mm, postaajasta riippuen Riippuu varmaan myös tosin mallisarjasta.
Useinhan sen näkee ihan jousten väristä, tai koko jousi/iskari-yhdistelmästä onko se alusta ollu jo tehtaalla alla. Eikös m-sport madalla vakiosta aina jonkun 15mm? Tosi vaikee nähdä silmällä kun on eri kokosia vanteita ja renkaita. Onko näille alustoille ohjearvot kuitenkin samat? :think
Mun mielestä 4cm ero saman mallin m-sporttiin on jo ihan jäätävän iso... luulis wheel gappia olevan ihan riittävästi jos näin on nännit ja näppylähanskat
Fakta minulta puuttuu mutta muistelin että M-sport on 20mm normi takavetoa matalampi ja X-drive 20mm normia korkeampi. Tästä sain yhtälön x-drive:vakio+m-sport=40mm
Juu kevään puolella vaihdatin alustan. Se ei ole säädettävä. Palikat alle, rengasliikkeeseen kulmien säätöön (oli arvot vihreällä) ja siitä konttorille TUV lapun ja kulmalapun kans. Tuossa e91 riitti säätövarat tuohon 30mm madallukseen.
Kylli-tädille: eikös tuossa koko hommassa ollut käytännössä kyse siitä, ettei sulla ollut säädöt kohdillaan ja näin ollen dokumentit ontui? Meinaan kun ite madalsin autoni, niin muutoskatsastuksessa ei ollut mitään ongelmaa. Olin ekaa kertaa asialla ja varmistin vaan etukäteen, että mulla on satavarmasti asianmukaiset liput ja laput. Mikä tietty edellytti myös että säädöt on kohdillaan.
Juu tietty, oot oikeessa ton suhteen... mutta koitappa madaltaa autoo vähänkin ja saada kulmat ohjearvojen sisään kun kaikkia kulmia ei yksinkertasesti pysty säätään (riippuu tietty autosta). En nyt tarkkoja mittoja osaa sanoo, mutta jos madaltaa vakiosta, joutuu hankkimaan säädettävät iskarin yläpäät jne. jotta saa säätölappuun arvot ohjearvojen sisään. Pelkästään iskarin yläpäät joka nurkkaan maksaa jo satasia. Tulee harrastamiselle aika paljon hintaa, kun miettii että vuosi sitten riitti pelkkä TUV-lapun näyttäminen konttorilla. Noi vanhoilla säädöksillä katsastetut autot onkin yhtäkkiä helvetin vaarallisia tieliikenteessä kun nykyään pitää nussia pilkkua :think
Ootko varma, että sun lapuissa kaikki oli ohjearvojen sisällä? Sääditkö alustan vakiokorkeudessa? Mun e46:ssa heitti arvot tosi paljon jos madaltaa sillai et pystyy silmällä sanoon et auto on madallettu. Meinaan tiedän parikin tapausta, missä ei oo lähelläkään ollu ja silti meni läpi tänä kesänä/syksynä. Katsurin mukaan trafilta tulee heti palautetta jos laput ei oo kunnossa, joten säädöksen voimaantulon jäljiltä osa on saanukin väärillä alustan arvoilla muutoskatsastuksen läpi. Koska muutoskatsastit?
edit: Muutoskatsastit lopputalvesta, katoin sun projektitopicista Tollon autot menikin vielä läpi ilman, että ne kulmat oli ohjearvojen sisällä. Nykyään aivan törkeen tarkkaa. Tosiaan kahdelta konttorilta kysyin asiaa.
Kylli-tädille: eikös tuossa koko hommassa ollut käytännössä kyse siitä, ettei sulla ollut säädöt kohdillaan ja näin ollen dokumentit ontui? Meinaan kun ite madalsin autoni, niin muutoskatsastuksessa ei ollut mitään ongelmaa. Olin ekaa kertaa asialla ja varmistin vaan etukäteen, että mulla on satavarmasti asianmukaiset liput ja laput. Mikä tietty edellytti myös että säädöt on kohdillaan.
Leave a comment: