Alusta muutoskatsastus
Collapse
X
-
Mut se ei paljoa katsastusmiehestä ole kiinni jos ne arvot ei lapulla ole toleransseissa niin ei trafille kelpaa. Jos menee hyväksymään konttori, niin takasi tulee bumerangina. Kaikki paperit lähtee nykyään trafille ja eivät kelpaa suuntauspaperit ellei kaikki ole "vihreällä".
-
Ks. konttori ylivieskassa. Joo pitää käydä tuolla ens kerralla, meni tuo konttori boikottiin muutenki töykeän palvelun vuoksi.Originally posted by Pazi88 View PostMissä käytit? Jos asut tosiaan oulunsalossa, niin vieppä toppilaan top-katsastukseen ens kerralla. Siellä ei turhaan harrastajalle vittuilla ja pilkkua viilata.
Leave a comment:
-
Missä käytit? Jos asut tosiaan oulunsalossa, niin vieppä toppilaan top-katsastukseen ens kerralla. Siellä ei turhaan harrastajalle vittuilla ja pilkkua viilata.Originally posted by -rik View PostNoniin, nyt on alusta muutoskatsastettu, olipahan työmää...
Aluksi kaikki näytti menevän hyvin, katsastusmies mittaili napakaarimittoja ja ravisteli jousia ja mitto tolppia kaaren sisällä jne. Sitte ku auto oli saatu hallista ulos niin sano että suuntaustodistus ei kelpaa, taka camberit heittää 0,1astetta toleransseista. (Kaiken lisäksi ne oli nimenomaan tarkotuksella säädetty mahdollisimman pystyyn (1,25 astetta) jotta renkaat ei kuluisi (265/30-19 takana) niin nopeasti sisäreunoistaan. Tehtaan toleranssin sisällä oltaisiin siis oltu 1,35 asteen cambereilla ja arvot olisivat vielä olleet vihreät eli hyväksyttävissä jossain 1,6 asteen tietämillä!! Oishan nuo voinu säätää harottaa hetiki, mutta ku semmosessa käsityksessä olin et riittää et on symmetriset.
Katsastusmies sitte skannas laput trafille josta ooteltiin 2 päivää vastausta. Tämän jälkeen tuli vahvistus, ei kelpaa. Ei muutaku uudestaan suuntaukseen ja säätämään camberit "päin persettä" jotta kelpaa.
Konttorille sitte uuden lapun kanssa, ensin tietysti rahastuksen kautta (uusintanäyttö) jonka jälkeen auto halliin taas ja rullamitalla napakaarimitat uudestaan. (Myös suuntaustodistukseen täytyi kirjata napakaarimitat suuntauksen yhteydessä millä korkeudella suunnattu).
Lopuksi sai vielä täytellä lapun johon maininta mistä alusta on ostettu sekä puumerkki alle (ja kun jo luulin et byrokratia ei enää tän pitemmälle voi mennä!).
Sitte kolmannen kerran suuntaan camberit takas järkeviin arvoihin.
Sanonpahan vaan että voi vittu tätä byrokratian määrää ja rahastusta ja vaivaa nykyään. Trafillakaan ei minkäänlaista maalaisjärkeä tai tekniikan tuntemusta - tuo 0,1 astetta muuttuu jo todennäköisesti siinä kun mittalaitteet otetaan autosta irti ja ajetaan nosturilta alas, viimestään kun lyödään tankkiin polttoainetta lisää 30-40l...
Lisäksi katsastusmieskin taisi olla joku bemarivihaaja, trafin opuksen syönyt elämäänsä kyllästynyt tapaus, eli ei kyllä edesauttanut asia yhtään.
No nytpä on muutos otteesa onneks.
Leave a comment:
-
E34 meni etutolpat hylkyyn katsastuksessa ja tilalle tuli laitettua bc coilit ympäriinsä, alustasarja löytyy jo otteesta mutta ei ole mainintaa että olisi säädettävä. Eli joutuuko tuon muutos katsastamaan?
Leave a comment:
-
Noniin, nyt on alusta muutoskatsastettu, olipahan työmää...
Aluksi kaikki näytti menevän hyvin, katsastusmies mittaili napakaarimittoja ja ravisteli jousia ja mitto tolppia kaaren sisällä jne. Sitte ku auto oli saatu hallista ulos niin sano että suuntaustodistus ei kelpaa, taka camberit heittää 0,1astetta toleransseista. (Kaiken lisäksi ne oli nimenomaan tarkotuksella säädetty mahdollisimman pystyyn (1,25 astetta) jotta renkaat ei kuluisi (265/30-19 takana) niin nopeasti sisäreunoistaan. Tehtaan toleranssin sisällä oltaisiin siis oltu 1,35 asteen cambereilla ja arvot olisivat vielä olleet vihreät eli hyväksyttävissä jossain 1,6 asteen tietämillä!! Oishan nuo voinu säätää harottaa hetiki, mutta ku semmosessa käsityksessä olin et riittää et on symmetriset.
Katsastusmies sitte skannas laput trafille josta ooteltiin 2 päivää vastausta. Tämän jälkeen tuli vahvistus, ei kelpaa. Ei muutaku uudestaan suuntaukseen ja säätämään camberit "päin persettä" jotta kelpaa.
Konttorille sitte uuden lapun kanssa, ensin tietysti rahastuksen kautta (uusintanäyttö) jonka jälkeen auto halliin taas ja rullamitalla napakaarimitat uudestaan. (Myös suuntaustodistukseen täytyi kirjata napakaarimitat suuntauksen yhteydessä millä korkeudella suunnattu).
Lopuksi sai vielä täytellä lapun johon maininta mistä alusta on ostettu sekä puumerkki alle (ja kun jo luulin et byrokratia ei enää tän pitemmälle voi mennä!).
Sitte kolmannen kerran suuntaan camberit takas järkeviin arvoihin.
Sanonpahan vaan että voi vittu tätä byrokratian määrää ja rahastusta ja vaivaa nykyään. Trafillakaan ei minkäänlaista maalaisjärkeä tai tekniikan tuntemusta - tuo 0,1 astetta muuttuu jo todennäköisesti siinä kun mittalaitteet otetaan autosta irti ja ajetaan nosturilta alas, viimestään kun lyödään tankkiin polttoainetta lisää 30-40l...
Lisäksi katsastusmieskin taisi olla joku bemarivihaaja, trafin opuksen syönyt elämäänsä kyllästynyt tapaus, eli ei kyllä edesauttanut asia yhtään.
No nytpä on muutos otteesa onneks.
Leave a comment:
-
Ei ole tuorein...Originally posted by deeque View PostTÜV-todistusta ei vaadita enää. Riittää vapaampi lausunto valmistajan / edustajan suunnalta. Eli jonkinlainen lipetti ja suuntaustodistus, niin ne riittää.
Tuossa on trafin tuorein sepostus aiheesta Rakennemuutosmääräys soveltamisohje
Leave a comment:
-
TÜV-todistusta ei vaadita enää. Riittää vapaampi lausunto valmistajan / edustajan suunnalta. Eli jonkinlainen lipetti ja suuntaustodistus, niin ne riittää.Originally posted by Rikardo View PostNostetaanpas pikkaisen ylös kun on tulossa ajankohtaiseksi.
Eli TÜV-paperit ja nelipyöräsuuntaustodistus, niin niillä pitäis pärjätä muutoskatsastuksessa?
Tuossa on trafin tuorein sepostus aiheesta Rakennemuutosmääräys soveltamisohjeLast edited by deeque; 21-06-2016, 17:58.
Leave a comment:
-
Nostetaanpas pikkaisen ylös kun on tulossa ajankohtaiseksi.
Eli TÜV-paperit ja nelipyöräsuuntaustodistus, niin niillä pitäis pärjätä muutoskatsastuksessa?
Leave a comment:
-
Ei se varmaa ole, mutta ei sitä suoraan tyrmättykään. Edellisessä ohjeessa nimenomaan oikein erikseen sallittiin, että arvot saa olla "punaisella", kunhan ne ovat symmetriset ja jossain tolkun rajoissa. Ei tässä siis olisi kysymys muusta kuin paluusta vielä puoli vuotta sitten vallinneeseen tilanteeseen. Jos kaikkien arvojen pitää olla "vihreällä", arviolta puolia autoista ei saa mitenkään madallettuna läpi leimasta. Ei siinäkään mitään järkeä ole. Varsinkin kun ottaa huomioon, että pyöränkulmat ei puanisella ole välttämättä mitenkään huonot tai vaaralliset.Originally posted by jr66 View PostOhhoh, näinköhän tuollainen lausunto tulee.
Ei ollut, siksi tämä pakka onkin niin sekaisin. Tässä myös hyvin korostuu se määräyspoliittinen ongelma, jossa vaatimuksia on niin siinä varsinaisessa määräyäksessä kuin sen soveltamisohjeessa. Jos on jokin selkeä vaatimus haluttu antaa niin senhän pitäisi olla aivan ilman muuta suoraan siinä määräyksessä, eikä sitä pitäisi joutua etsimään jostain vain katsastajille suunnatuista ohjeista.Originally posted by BuschTaas uusi ohje eikö tuossa viime syksyllä tuleessa muutoksessa ollut mitään mainintaa muka tästä?
Kts. aikasempi vastaus.Originally posted by BuschMitenkä mukaan kulmat sitten pitää olla säädettynä jos ei tarvitse olla autonvalmistajan ohje-arvojen sisällä?
Aika vastikään ryhdytty lisäämään tätä klausuulia. Ota yhteyttä alustan myyjään, sitä kautta saat kurantin paperin.Originally posted by BuschMistä tälläisen lapun saa? Ei ainakaan viime vuonna tullut alustan mukana?
Leave a comment:
-
Mistä tälläisen lapun saa? Ei ainakaan viime vuonna tullut alustan mukana?Originally posted by nokonzok View PostBC:n lappuihin on lisätty yleisluontoinen maininta, että kulmat saa poiketa auton valmistajan ohjearvoista jos ne ovat symmetriset. Ilmeisen hyvin on toiminut kun ei ole tullut yhtään puhelua aiheen tiimoilta. Aiemmin tuli päivittäin kun valtaosassa autoista arvot ei mene vihreälle jos vähääkään enemmän meinaa madaltaa.
Leave a comment:
-
Taas uusi ohje eikö tuossa viime syksyllä tuleessa muutoksessa ollut mitään mainintaa muka tästä?Originally posted by nokonzok View PostKyselin Trafista pyöränkulmatodistuksista. Ei edellytetä ylä- ja ala-asennon lappuja erikseen. Uusi ohje on kuulemma piakkoin ulkona ja siinä todetaan, että kulmatodistus on oltava siltä korkeudelta, millä autolla tavallisesti ajetaan. Todennäköisesti saadaan myös maininta, että arvojen ei tarvitse olla autonvalmistajan sisällä.
Mitenkä mukaan kulmat sitten pitää olla säädettynä jos ei tarvitse olla autonvalmistajan ohje-arvojen sisällä?
Leave a comment:
Leave a comment: