Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit III

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • nappe74
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2005
    • 2845
    • South Carelia

    Originally posted by BMW525Xda View Post
    Melko monisäikeinen asia. Aivan yhtä vaarallisia kuskeja ovat he jotka mittaavat sitten kelillä kuin kelillä huippuauton huipputurvavarusteet huippurenkailla eli ajavat kaikissa tilanteissa suurimpia sallittuja nopeuksia ajonvakautusta vasten.

    Oikea hyvä kuljettaja pystyy laskemaan nopeuttaan kelitilanteen mukaisesti oikealle tasolle ja näin välttämään edes joutumasta ääritilanteisiin huonoilla tai hyvillä renkailla tai autoilla.

    Ihan oikeasti hyvä liikenteeseen keskittyvä kuljettaja selviää kaikissa olosuhteissa millä hyvänsä avustimettomalla autolla ja renkailla, huono fasea päivittävä kuski ei edes avustimellisella ja huippurenkailla !

    Renkaiden vaarallisuudesta puhuttaessa kannattaa muistaa että raskaan kaluston ajoneuvoissa on kesät talvet edessä kesärenkaat, vain takana talvipinnat !

    http://www.autonrengasliitto.fi/fi/raskas-kalusto/

    Erittäin hyvää tekstiä, olen täysin samaa mieltä !!

    Paitsi tuohon lihavoituun lauseeseen korjausta...
    Ainakin pölliautoihin laitetaan talveksi myös eteen talvipinnat, eipä se oikein tohdi tulla mettästä / liukkaista risteyksistä ja mutkista muuten puskematta...
    G30 530e xDrive A M-Sport -20

    ex-Bimmerit:
    F10 525dA xDrive M-Sport -13
    E21 316 -80
    E91 330xdA M-Sport -06
    E53 X5 3.0iA Sport -04
    E91 335xiA M-Sport -08
    E60 530iA M-Sport -06
    E36 320i Cabriolet M-Sport -96
    E91 320d -06
    E39 530iAT M-Sport -01
    E36 328iA -96
    E39 528iA -96
    E36 325i -92

    Comment

    • VilleP
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2003
      • 2200
      • Vantaa

      Mutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.

      Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
      Last edited by VilleP; 11-05-2019, 15:39.
      F11 530xd LCI
      S2 Avant

      Comment

      • BMW525Xda
        BTCF Member
        • Feb 2014
        • 8681
        • Xxxxxx

        Originally posted by VilleP View Post
        Mutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.

        Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
        Eli miten renkaat liittyy muihin torspoihin tai näiden tekemisiin, meinaatko että merkkirenkailla selviää paremmin torspon kohtaamisesta kuin kiinakumeilla ?

        Hetki vielä ja voimme alkaa pohtia mitkä renkaat lentokoneissa on ja pystyykö koneen kanssa yhteentörmäyksen välttämään merkkirenkailla

        Comment

        • mikae34
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 4989
          • Forssa

          Joo, en kyllä ymmärrä miten tässä vielä ollaan hengissä, kun työvehkeillä, joissa ei ole kuin parhaimmillaan ABS jarrut, on ajeltu vuosikymmenet jo milloin milläkin renkailla. On ollut kuluneita nypittyjä nastoja ym ja kilometrejä tulee keskimäärin tuhannen viikko. Olen samaa mieltä 525xda:n kanssa siitä, että kyllä se kuskin valitsema tilannenopeus ratkaisee paljon enemmän kuin turvavarusteet tai muut vastaavat. Tietysti he, jotka meikkaavat, lukevat aamun lehdet ja juovat aamukahvinsa samalla auton ratissa tarvitsevat ehkä jotain varoittimia ja aktiivijärjestelmiä ym kalliita hömpötyksiä.
          Last edited by mikae34; 11-05-2019, 16:47.
          Auto on liikkumaväline.

          Comment

          • Muurahainen
            BTCF Member
            • Dec 2006
            • 9194
            • Nurmijärvi

            Originally posted by VilleP View Post
            Mutta kun se ei ole aina kuskista kiinni mitä edessä tapahtuu. Ja se joka sateella ajaa hiljempaa, nostakoot käden pystyyn.

            Tässä ei ole edelleenkään kyse siitä, että kuka pärjää tai selviää ilman turvavarusteita tai huonoilla renkailla. Et ole yksin liikenteessä. Siellä on ympärillä lauma muita torspoja, joiden liikkeitä et pysty ennustamaan.
            Pakkohan se sateella on ajaa rauhallisemmin?
            Aika junttia jos ei ymmärrä että sateella on liukkaampaa, vesiliirron vaara jne.

            Comment

            • VilleP
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2200
              • Vantaa

              Jos nyt ei kaatosade ole niin kyllä tuo liikenne märällä kelillä kulkee ihan yhtä kovaa kuin kuivallakin.

              Ja työkoneilla ei taida olla tämän kanssa mitään tekemistä.
              F11 530xd LCI
              S2 Avant

              Comment

              • VilleP
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 2200
                • Vantaa

                Originally posted by BMW525Xda View Post
                Eli miten renkaat liittyy muihin torspoihin tai näiden tekemisiin, meinaatko että merkkirenkailla selviää paremmin torspon kohtaamisesta kuin kiinakumeilla ?
                Kyllä, nimenomaan. Vai meinaatko että kukaan ei tule eteesi kolmion takaa, tai joku 5v penska ei juokse eteesi jalkakäytävältä?

                Vai onko näin että renkaan kyvyllä pysäyttää auto ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?
                F11 530xd LCI
                S2 Avant

                Comment

                • Muurahainen
                  BTCF Member
                  • Dec 2006
                  • 9194
                  • Nurmijärvi

                  Originally posted by VilleP View Post
                  Jos nyt ei kaatosade ole niin kyllä tuo liikenne märällä kelillä kulkee ihan yhtä kovaa kuin kuivallakin.

                  Ja työkoneilla ei taida olla tämän kanssa mitään tekemistä.
                  Kyllä melkein väitän että muillakin kuin minulla kaarrenopeudet laskevat sateella.
                  Työkoneilla taidettiin tarkoittaa pakuja yms. joten niihinkin on kiinankumeja saatavilla.

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2200
                    • Vantaa

                    Kaarre nopeudet joo, mutta taajama, moottori- ja maantienopeudet ei niinkään.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • BMW525Xda
                      BTCF Member
                      • Feb 2014
                      • 8681
                      • Xxxxxx

                      Originally posted by VilleP View Post
                      Kyllä, nimenomaan. Vai meinaatko että kukaan ei tule eteesi kolmion takaa, tai joku 5v penska ei juokse eteesi jalkakäytävältä?

                      Vai onko näin että renkaan kyvyllä pysäyttää auto ei ole liikenneturvallisuuden kannalta mitään merkitystä?
                      Täyttä höpöä, aivan sama kuin kysytään että millä renkailla väistät itsemurhakuskin joka kaartaa 100kmh alueella 10 metrin matkalla keulaasi ?

                      Luettelemasi tilanteet ovat ennalta arvaamattomia joihin millään renkailla ei ole osuutta, jokainen tilanne on ajoituksesta kiinni kuinka päättyy, tarpeeksi aikaa ja onnea niin ei tapahdu mutta kun aika on ”kortilla” ei renkailla ole mitään merkitystä jos kuski ei edes ehdi reagoida kuin jäätymällä tilanteeseen. Joskus on milleistä kiinni joskus osuu, mutta renkailla näitä ei estetä eikä tehdä.

                      Renkailla kuin renkailla kuski kuitenkin voi varautua tilanteisiin, välimatkat, ajonopeus, liikenne silmä, keskittyminen, jne.

                      Ja kyllä, ajan sateella hiljempaa, yleensä moottoritielläkin sateesta riippuen jopa pysähtynyt pitämään sadetta.

                      Comment

                      • tenzo
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2011
                        • 79
                        • Kemi

                        Originally posted by Muurahainen View Post
                        Kyllä melkein väitän että muillakin kuin minulla kaarrenopeudet laskevat sateella.
                        Työkoneilla taidettiin tarkoittaa pakuja yms. joten niihinkin on kiinankumeja saatavilla.
                        Itsekki ymmärsin just et tarkotetaan pakuja, lava-autoja yms. Monen firman autossa pyörii kesät talvet alla renkaat missä pysyy ilmat sisällä, muulla ei oo niinkää väliä.

                        Toki ennen ammatikseen renkaita asentaneena voin sanoa et kuorma-autoissa ja niitten perävaunuissa on Kiinan kumit yleistynyt ja paljon. Aivan samat ajot ajetaan niillä Aeolus/Linglong kumeilla kuin Michelin/Conti ja yhtä turvallisesti.

                        Enempi niitä onnettomuuksia aiheuttaa loppuun ajetut renkaat, siinä ei auta et on testivoittaja alla ko pintaa alle 2mm. Mut näistä on turha kiistellä, mielipide asioita kuitenkin.
                        Nissan Qashqai 1.3 DIG-T DCT Tekna+ -19 Black J11B
                        EX. Nissan Qashqai 1.2 DIG-T Xtronic Design pack -17 Black J11
                        EX.MB E280 CDI TA Elegance -05 Tanzanite Blue Metallic S211
                        EX. BMW 520i -97 Schwarz II
                        E39
                        EX. MB 190E 1.8 Sportline -91 Bornit W201

                        Comment

                        • VilleP
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jul 2003
                          • 2200
                          • Vantaa

                          Originally posted by BMW525Xda View Post
                          Luettelemasi tilanteet ovat ennalta arvaamattomia joihin millään renkailla ei ole osuutta, jokainen tilanne on ajoituksesta kiinni kuinka päättyy, tarpeeksi aikaa ja onnea niin ei tapahdu mutta kun aika on ”kortilla” ei renkailla ole mitään merkitystä jos kuski ei edes ehdi reagoida kuin jäätymällä tilanteeseen. Joskus on milleistä kiinni joskus osuu, mutta renkailla näitä ei estetä eikä tehdä.

                          Renkailla kuin renkailla kuski kuitenkin voi varautua tilanteisiin, välimatkat, ajonopeus, liikenne silmä, keskittyminen, jne.

                          Ja kyllä, ajan sateella hiljempaa, yleensä moottoritielläkin sateesta riippuen jopa pysähtynyt pitämään sadetta.
                          Kyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.

                          Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.

                          Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.

                          Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
                          F11 530xd LCI
                          S2 Avant

                          Comment

                          • BMW525Xda
                            BTCF Member
                            • Feb 2014
                            • 8681
                            • Xxxxxx

                            Onnesta nämä monesti on kiinni, tekniikasta on varmaan myös hyötyä.


                            Miten luulet että olisi päättyny jos poika olisi lähtenyt sekunnin myöhemmin ?

                            Aiheesta sen verran että on ollut kiinakumeja eikä ole huonoa sanottavaa, normaalissa liikennekäytössä mitään eroa en ole huomannut merkkirenkaisiin.
                            Last edited by BMW525Xda; 11-05-2019, 20:11.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by VilleP View Post
                              Kyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.

                              Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.

                              Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.

                              Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
                              Samalla logiikalla kenenkään ei pitäisi ostaa matkailuautoa, koska niissä on painopiste niin perseellään, joten jarrutusmatkan tuplat kunnon henkilöautoon verrattuna ja terävässä väistössä se kaatuu (osahan näillä kusikopeilla ajaa ympäri vuoden kauppareissut, käy töissä ym.). Olisiko kuitenkin niin, että jarrutusmatka ei ole se tärkein kriteeri. Jos olisi kukaan ei ostaisi kitkarenkaita. Ajoveuvon valinnalla on paljon suurempi vaikutus jarrutusmatkaan kuin rengasvalinnalla.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Muurahainen
                                BTCF Member
                                • Dec 2006
                                • 9194
                                • Nurmijärvi

                                Originally posted by VilleP View Post
                                Kyllä, ennalta arvaamattomia joissa lopputulos riippuu monesta muuttujasta. Hyvällä renkaalla huonon lopputuloksen todennäköisyys pienenee.

                                Miksi autoissa on nykyään levyjarrut ja abs? Koska näillä saavutetaan lyhyempi jarrutusmatka. Miksi ihmeessä jarrutusmatkaa tahdotaan lyhentää? Eihän nämä ole mielipide kysymyksiä, vaan pitäisi olla terveellä järjellä ymmärrettäviä asioita.

                                Jos nyt ei vieläkään tahdo uskoa että ajoneuvon lyhyt pysähtymismatka on parempi asia kuin pitkä, ja että rengas on avain tekijä tässä tapahtumassa, koska kaikkea ei voi ennakoida, niin sitten vaan alle halvimmat renkaat ja köröttelee menemään tulevaisuuteen ennustaen.

                                Palataan takaisin aiheeseen. Eli eri renkaisiin liittyviin kysymyksiin.
                                ABS ei välttämättä lyhennä jarrutusmatkaa, asia voi olla jopa päinvastoin. Hallittavuutta se jarrutuksessa parantaa kyllä.
                                Myöskään levyjarrut eivät lyhennä jarrutusmatkaa. Rumpujarruilla saavutetaan sama hidastuvuus mutta toistuvissa jarrutuksissa rumpujarrulla on taipumus kadota.
                                Last edited by Muurahainen; 11-05-2019, 22:39.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎