Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jarger
    Bimmer Enthusiast
    • Mar 2005
    • 3817
    • Finnland

    E39 otin takakelkan pois 365tkm kilsoilla, 4 vuotta vanhempi kuin tuo Petri Kekkosen laite valmistuspäivämäärältään. 4 tukivarresta yksi vaihdettu joskus 10 vuotta sitten ja loput 3 lopussa. Narinahelat vaihdeltu ainakin pariin kertaan ja takalinkitkin, tosin noissa takalinkeissä voi olla vikana myös asennusvirheet, tosin joka tapauksessa vanha kumi ois pehmennyt. Perän kolmesta puslasta 2 kpl oli vaihtokuntoisia.
    Yllättäen sedan-mallisella ois vieläkin ajellut noilla takakelkan isoilla puslilla pois tiehensä, niistä vain parissa näkyi todella pientä käytön jälkeä, mutta samallahan ne päivitti, kun kaikki muukin vaihtuu uuteen. Neljän Saksassa valmistetutun Lemförderin sijaan tuli yksi moinen ja loput kolme kappaletta Delphejä "valmistettu Kiinassa" joten en suosittele tuota nappaamaan ainakaan koriin jos joskus noita päivittelee ja Lemförderejä ei löydy tarpeeksi, vaikka nuokin oli Aeromotorsilla toki merkitty valioiksi.
    Negatiiviset kauppakokemukset:
    Kaj Blomqvist nick kaizzu ja juttu sekä suolaus

    Comment

    • Rattiukko
      BTCF Member
      • Nov 2022
      • 582
      • Uusimaa

      Ne Contit voi olla vaan ihan pas.. huonot.

      Nyt 2016 paistetut Hakkapeliitta kasit alla, pito ja ajettavuus on loistava, E61 nelivedolla mutta kuitenkin, käytettynä 200€.

      Comment

      • ritariässä
        BTCF Member
        • Jan 2006
        • 3559
        • Raisio

        Originally posted by Rattiukko View Post
        Ne Contit voi olla vaan ihan pas.. huonot.

        Nyt 2016 paistetut Hakkapeliitta kasit alla, pito ja ajettavuus on loistava, E61 nelivedolla mutta kuitenkin, käytettynä 200€.
        Jos ei kokemusta paremmista...
        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

        Comment

        • Rattiukko
          BTCF Member
          • Nov 2022
          • 582
          • Uusimaa

          Kannattaa ostaa jotain vit.. todella kalliilla niin se on automaattisesti hyvä.

          Comment

          • Rattiukko
            BTCF Member
            • Nov 2022
            • 582
            • Uusimaa

            Nyt sanoista tekoihin. Lähdetään johonkin missä voi vetää nollasta sataan lumella/jäällä sillä millä pulkalla ikinä ajelet vs mun 200hp vanha neliveto.

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1728
              • vihti

              Originally posted by Rattiukko View Post
              Ne Contit voi olla vaan ihan pas.. huonot.

              Nyt 2016 paistetut Hakkapeliitta kasit alla, pito ja ajettavuus on loistava, E61 nelivedolla mutta kuitenkin, käytettynä 200€.
              Kakkapeliitta kasit oli mullakin joskus takavedossa alla, silloin kun ne oli uusinta uutta, paljaalla asfaltilla ei mitkää häävit mutta lumikelillä oli hyvä ajaa ja jos perä oli sivulla ei tarvinnut arvuutella että spinnaako vaikka olis ohjaus äärilaidassa mutta noistakin ajoista on nastarenkaat kehittyneet. Nykyään ei oikein lumikelejä meinaa olla vaan enimmäkseen sitä sohjoa tai suolaista asfalttia niin kitkoilla mennään
              E39 523i Turbo

              Comment

              • Petri.Kekkonen
                Bimmer Enthusiast
                • Jan 2006
                • 7418
                • Oulu

                Tsekkasin Contien paistoleiman, olikin 2016 eli kohta 9 vuotta. Eihän se ihme oo jos ei pitoa ole tuossa iässä enää kovin hyvin.


                Originally posted by makebm5 View Post
                Onko takapään kulmat milloin tarkistettu?
                Ei oo tarkastettu varmaan 5 vuoteen ainakaan, mutta kun 265-leveät kesärenkaat kulunu tasaisesti niin tuskin ne ihan pielessä on.
                E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                E39 523i M Sport '00, Titansilber

                Comment

                • Petri.Kekkonen
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2006
                  • 7418
                  • Oulu

                  Originally posted by Jarger View Post
                  E39 otin takakelkan pois 365tkm kilsoilla, 4 vuotta vanhempi kuin tuo Petri Kekkosen laite valmistuspäivämäärältään. 4 tukivarresta yksi vaihdettu joskus 10 vuotta sitten ja loput 3 lopussa. Narinahelat vaihdeltu ainakin pariin kertaan ja takalinkitkin, tosin noissa takalinkeissä voi olla vikana myös asennusvirheet, tosin joka tapauksessa vanha kumi ois pehmennyt.
                  Aika samat kilsat mullakin, ei ole muistaakseni tukivarsia taakse vaihdettu koskaan, narinaheloja kyllä ehkä parikin kertaa. Jotain välystä katsastuksessa tais yhden kerran olla, mutta en muista varmasti nyt mitä piti silloin vaihtaa. Etupäähän verrattuna taakse kuitenkin hyvin minimaalisesti mitään vaihdettu pl. noi narinahelat.
                  E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                  E39 523i M Sport '00, Titansilber

                  Comment

                  • Wespa
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2016
                    • 1837
                    • Karjaa

                    Originally posted by naikou View Post
                    Nykyään ei oikein lumikelejä meinaa olla vaan enimmäkseen sitä sohjoa tai suolaista asfalttia niin kitkoilla mennään
                    Lumellakin ne kitkat olisivat paremmat kuin nastat. Ainoa missä nasta on parempi on jää, ja sellaisia kelejä on täällä etelässäkin onneksi aika harvakseltaan.
                    E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                    Porsche 944 -86 (DE)
                    Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                    Comment

                    • Samppae39
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2009
                      • 1628
                      • Vähäkyrö

                      Viime talvena kaikkien kehumat kitkat ostin e39 touringin alle. Oli aivan kamalaa ajella. Ainoa missä ne piti oli jarrutus. Mutkiin sai peläten ajaa ja liikkeellelähtö aivan surkeaa. Risteyksissä tarjos perää sivulle kokoajan. 3kk jaksoin ja laitoin nastat alle. Muistin edellisen e39 vuosien takaa olleen oivallinen talviauto ja mietin kitkojen kanssa muistinko noin väärin 8 etuvetovuoden jälkeen. Mutta ei, kyllä se vika oli renkaissa. En kyllä kitkoja hanki, paitsi jos joskus omistan nelivedon. En tiedä mistä sitten johtu tämä valtavirrasta poikkeava kokemus.

                      Comment

                      • makebm5
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2009
                        • 1249
                        • Kainuu

                        Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
                        Tsekkasin Contien paistoleiman, olikin 2016 eli kohta 9 vuotta. Eihän se ihme oo jos ei pitoa ole tuossa iässä enää kovin hyvin.



                        Ei oo tarkastettu varmaan 5 vuoteen ainakaan, mutta kun 265-leveät kesärenkaat kulunu tasaisesti niin tuskin ne ihan pielessä on.
                        Ainakin E92 oli huima ero takapään pidossa kun kulmat laittoi kohdilleen(camberit mahdollisimman alarajalle) vaikkei kesäsiä syönytkään.
                        BMW i4 M50, BMW E89 35is
                        Ex E39 M5,335i E92, F10 535i, F01 730d, M550d, F01 750d, F13 650i, G11 730xD, E93 335i, G30 530e

                        Comment

                        • Wespa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2016
                          • 1837
                          • Karjaa

                          Originally posted by Samppae39 View Post
                          Viime talvena kaikkien kehumat kitkat ostin e39 touringin alle. Oli aivan kamalaa ajella. Ainoa missä ne piti oli jarrutus. Mutkiin sai peläten ajaa ja liikkeellelähtö aivan surkeaa. Risteyksissä tarjos perää sivulle kokoajan. 3kk jaksoin ja laitoin nastat alle. Muistin edellisen e39 vuosien takaa olleen oivallinen talviauto ja mietin kitkojen kanssa muistinko noin väärin 8 etuvetovuoden jälkeen. Mutta ei, kyllä se vika oli renkaissa. En kyllä kitkoja hanki, paitsi jos joskus omistan nelivedon. En tiedä mistä sitten johtu tämä valtavirrasta poikkeava kokemus.
                          Vaikea sanoa tosiaan mistä johtuu. Jopa vaimo joka on kuitenkin aika arka kuski ajelee oikein tyytyväisenä tuolla meidän E39:sillä Hankookin kitkoilla kelillä kuin kelillä.
                          E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                          Porsche 944 -86 (DE)
                          Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                          Comment

                          • zener
                            Moderator
                            • Oct 2004
                            • 14427
                            • Oulu

                            Originally posted by Samppae39 View Post
                            Viime talvena kaikkien kehumat kitkat ostin e39 touringin alle. Oli aivan kamalaa ajella. Ainoa missä ne piti oli jarrutus. Mutkiin sai peläten ajaa ja liikkeellelähtö aivan surkeaa. Risteyksissä tarjos perää sivulle kokoajan. 3kk jaksoin ja laitoin nastat alle. Muistin edellisen e39 vuosien takaa olleen oivallinen talviauto ja mietin kitkojen kanssa muistinko noin väärin 8 etuvetovuoden jälkeen. Mutta ei, kyllä se vika oli renkaissa. En kyllä kitkoja hanki, paitsi jos joskus omistan nelivedon. En tiedä mistä sitten johtu tämä valtavirrasta poikkeava kokemus.
                            Vaikuttaa jo aika paljon, että mikä kitka.
                            E65 730dA '04 klick
                            F10 520dA '11 klick
                            E34 520iA '91 klick

                            Instagram


                            "E65 Pre-facelift, eli Chris Banglen mahtipontinen muotokieli on parhaimmillaan eikä kriitikoiden laimentama."

                            Comment

                            • jani
                              BTCF Member
                              • Jul 2002
                              • 5156
                              • Kuopio

                              Originally posted by Wespa View Post

                              Lumellakin ne kitkat olisivat paremmat kuin nastat. Ainoa missä nasta on parempi on jää, ja sellaisia kelejä on täällä etelässäkin onneksi aika harvakseltaan.
                              Sanotaanko näin että kitkat ovat lumella korkeintaan yhtä hyvät kuin nastat.
                              F33 435d Mineral-grau metallic
                              K40 K1200s sondermodell

                              Comment

                              • TheRipper
                                Bimmer Enthusiast
                                • May 2012
                                • 5007
                                • Paimio

                                Originally posted by Samppae39 View Post
                                Viime talvena kaikkien kehumat kitkat ostin e39 touringin alle. Oli aivan kamalaa ajella. Ainoa missä ne piti oli jarrutus. Mutkiin sai peläten ajaa ja liikkeellelähtö aivan surkeaa. Risteyksissä tarjos perää sivulle kokoajan. 3kk jaksoin ja laitoin nastat alle. Muistin edellisen e39 vuosien takaa olleen oivallinen talviauto ja mietin kitkojen kanssa muistinko noin väärin 8 etuvetovuoden jälkeen. Mutta ei, kyllä se vika oli renkaissa. En kyllä kitkoja hanki, paitsi jos joskus omistan nelivedon. En tiedä mistä sitten johtu tämä valtavirrasta poikkeava kokemus.
                                Minulla oli kolme talvea Pirellin kitkat E39:n alla ja olivat suorastaan mainiot renkaat! Vesijää oli ainoa olosuhde missä piti todella varovasti ottaa, muuten meni todella hyvin. Ei mitään liikkeellelähtöongelmiakaan ollut.

                                Nykyisessä alla Nokian kitkat ja ne on valitettavasti jo menettäneet pitoansa aika paljon, vaikka vasta neljäs talvi käyntiin. Eli joutuu kyllä talven aikana nyt vaihtamaan. Pintaahan noissa on vielä reilusti...jotain 7mm luokkaa, mutta kaipa vaan ovat kovettuneet.
                                F10 523iA 2010

                                Ex: E39 528iA 1997
                                Ex: E85 Z4 2.5iA LCI 2008
                                Ex: E65 745iA 2003
                                Ex: E46 318i 1998
                                Ex: E34 525iA 1989

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎