Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 5

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • VilleP
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2164
    • Vantaa

    En puhunutkaan pito-ominaisuuksista, vaan puhtaasti ajo-ominaisuuksista. Toki poikkeuksiakin on. Esim Gy kitkat oli hyvin eurokitkamaiset ajaa. Nokian R2:set aivan jäätävät f11 alla ja X5 f15 alla SUV versiona. Toiminta oli juuri tuollaista mitä yllä mainittu. Renkaat eli omaa elämää.
    Last edited by VilleP; 24-11-2022, 21:55.
    F11 530xd LCI
    S2 Avant

    Comment

    • naikou
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2010
      • 1699
      • vihti

      Nokian kumeissa oikeasti löysä runko, kuulemma auttaa nokialaisissa jos laittaa rft renkaat niin ei oo semmonen ”lulla”, mulla viimeks ollu uudet nokian renkaat kun hkpl8 oli uusin, hynä pito niissä lumella/jäällä muuten aika karmeet ja päässy kyl ajamaan semmosillakin missä uudet hkpl 10 alla eikä tilanne ole parantunut entisestä
      E39 523i Turbo

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10011
        • KVLA

        Usein se löysyys vaan korostuu, kun rengaspaineet laitetaan siitä oviaukon tarran ohjepaineista ja alemmasta päästä. Eli tyhjän auton paineet ja vielä talvirenkaisiin, niin takuulla on löysät. Etenkin ulkolämpötilan mentyä reilusti pakkaselle paineet laskee entisestään.
        Last edited by Heguli 31; 26-11-2022, 12:25.

        Comment

        • Remotion
          Bimmer Enthusiast
          • Mar 2003
          • 15232
          • Ajamisen Iloa

          Ite huomannu monesti talvinakeista että niissä se pito tehdään erittäin pehmeällä kumiseoksella. Sitten niitä testataan lapin jääradoilla -30°c kylmyydessä. Se pehmee kumikin jäykistyy napakammaksi ajaa kovissa pakkasissa, mutta jos keli on nollan tuntumassa tai plussalla ni monesti aika veteliä. Sen takia kai ne kuluu jos ajaa kitkoilla kesällä että kumiseos suunnilleen kiehuu veks kuumalla asfaltilla kun on niin pehmeetä seosta. Sit vaikka siel on rautaa yms rakenteissa ni osa siitä renkaan sivuttaisjäykkyydestä kuitenkin tulee siitä kumiseoksesta. Omassa oikeassa talviautossa on sekä nastoilla että kesärenkailla aivan jäätävä vaappu. Sivutuulessa motarilla meinaa kääntyä köli ylös. 75r15 profiili vaikuttaa.. Eli aika paljon se autokin vaikuttaa vaik ei ois kitkoja ja jousitus yms.

          Originally posted by mikkod View Post
          En allekirjoita, porkessa 295/40r21 Nokian kitkat alla, aivan loistava ajaa…
          Itel kans talviautos ollu 245/690r520 ja 365/710r540 misukan talvinakit ja ollut tosi vakaa ajettava lumella.
          Z3 coupé individual

          F01, F02, F10, F11 takakäännön muoviosat
          E36 ilmanotot & Z3 ilmanotot

          Comment

          • VilleP
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2164
            • Vantaa

            Juu pehmeällä seoksella ja lamelleilla se pito tehdään, jos ei nastoja käytössä. Mitä pehmeämpiä, sitä enempi pitoa, kääntöpuolena tarkkuus kärsii. Pohjoismaiden kitkojen seos on suunniteltu toimimaan kovillakin pakkasilla, toisin kuin kewkieuroopan kitkojen seos ei enää -5 jälkeen tahdo enää toimia. Toki tilannetta helpottaa jäisen tai lumisen tien kitkakerroin joka kasvaa pakkasen myötä.

            Löysärunkoinen rengas on ihan ok jos auton alusta on löysä myös. Jäykkä alusta ja löysä rengas on aika jäätävä yhdistelmä.
            F11 530xd LCI
            S2 Avant

            Comment

            • Tommix
              BTCF Member
              • Dec 2006
              • 5403
              • S:t Karins

              Mulla on ämmässä kitkat alla. Löysää tuntumaa pikkupakkasissa pystyy kompesoimaan helposti nostamalla rengaspaineet kovemmiksi.
              Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
              Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
              ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
              Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

              Comment

              • jj5
                BTCF Member
                • Aug 2012
                • 1335
                • pks

                Goodyear ultragrip ice 2 esim on verrattain hyvä pohjoisen oloihin tarkoitettu kitkarengas asvaltilla. Eikä se ole huono talvikelissäkään.
                Kannattaa lukea testejä. erityisesti talvirenkaissa ne on aika informatiivisia, kun testatut asiat vastaavat normaaliajossakin ilmeneviä tilanteita (kesärenkaissa asia ei ehkäpä ole aina niin yksinkertainen).

                Eteläsuomen keleissä pärjää pääosin aivan hyvin ns. keskieurooppamallin talvirenkailla, jos haluaa ajo-ominaisuuksia sulalla tiellä tavoitella.
                sigpic

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  Originally posted by Clavurion View Post
                  Kerro toki lisää ja hyvää mustaa hevosta perusteluineen saa myös ehdottaa.

                  X-Icen rengasmelu on 80-90kmh nopeudessa hieman ärsyttävä, joten jos ajonopeus on usein sillä välillä voisin harkita Continentalia :think

                  Kun nämä X-Icet ostin niin ei ollut tuossa kokoluokassa vaihtoehtoja, keväällä sai vielä vanhalla hinnalla, nyt sama sarja maksaisi 3-400€ enemmän.
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • VilleP
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2003
                    • 2164
                    • Vantaa

                    Allekirjoitan tuon Gy ug ice 2 homman. Erittäin hyvä sulalla asfaltilla ja lumella. Jäisissä olosuhteissa ei tahdo pito riittää eikä poikittain mentäessä tahdo pito palautua. Eli ei leikkimisessä paras mahdollinen.
                    F11 530xd LCI
                    S2 Avant

                    Comment

                    • jluoma
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2015
                      • 685
                      • Lappeenranta

                      Maxxis-sp-02 malliset kitkapyörät 225/45r17

                      Nyt talvikelillä, oikeestaan hyvät, yllätyksetön lumella ja jäällä.
                      Kun kelit huononee, niin rengas paranee.
                      Plussa keleillä se on pehmeä, veltto, epämääräinen.

                      Eli kyllä keväällä vaihdan ne eurokitkat takaisin, heti kun kelit sallii, mutta oikeaan talveen toimivat.
                      Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                      325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                      Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                      Comment

                      • ritariässä
                        BTCF Member
                        • Jan 2006
                        • 3534
                        • Raisio

                        Hassua, kun tätä lukee, timantinterävä ohjaustuntuma monella menee pidon edelle. Yllättävää.

                        Nyt ajeltu uusilla R5 kitkoilla, tosin etuvetoisen ja väärän merkkiseen alla ja ei mitään ongelmaa, auto menee suoraan kuten kesälläkin.

                        Ohjaustuntuma on kuin olisi premiumkesärenkaat vaihtanut kiinalaisiin eli kurveissa saa kääntää rattia enemmän pehmeyden takia, muuten ei mitään sellaista mitä pitäs kritisoida.

                        Ei kyllä tee yhtään mieli vaarallisia eurooppakitkoja.
                        G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1699
                          • vihti

                          noi kitkarenkaat kun vertaa suoraan pahimman kilpailijan tuotteeseen niin sieltä löytyy ohjaustuntuma myös eikä pito ole juurikaan huonompi
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • [Snowboarder]
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 2186
                            • Karstula

                            Meillä tuli kuukausi sitten kumhon WinterCraft Wi51 kitkat 235/50/18 koossa jokanurkkaan ja nyt vajaa 5tkm jälkeen asiallisen oloiset renkaat. 4x4 insignia alla. Nokian R5 ois ollut melkein tupla hintanen->jäi jo siitä syystä kauppaan. Ekaa kertaa uudet kitkat ja todennäköisesti jatkossakaan ei tule nastoja enää olemaan meillä.
                            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten
                            Köyhä Connection - Rahasta tiukkaa kerho

                            Comment

                            • Calypsocoupe
                              Bimmer Enthusiast
                              • Mar 2003
                              • 2932
                              • Vihti

                              Originally posted by jluoma View Post
                              Maxxis-sp-02 malliset kitkapyörät 225/45r17

                              Nyt talvikelillä, oikeestaan hyvät, yllätyksetön lumella ja jäällä.
                              Kun kelit huononee, niin rengas paranee.
                              Plussa keleillä se on pehmeä, veltto, epämääräinen.
                              Tunnettu myös Maxxis Artictrekkerinä, pärjäsi jonain vuonna hyvin kotimaisten lehtien testissä, mutta mainoseuroja ei vissiin ole tullut niin on jätetty pois kuluttajia häiritsemästä. Pystyykö niistä sanomaan onko kyseessä Continentalin vanha teknologia vai vaan kopioitu CVC3 pintamalli?

                              Originally posted by jluoma View Post
                              Eli kyllä keväällä vaihdan ne eurokitkat takaisin, heti kun kelit sallii, mutta oikeaan talveen toimivat.
                              Mulla menee aina tää vihkoon ja ihmettelen että olis pitänyt vaihtaa paljon aikaisemmin.
                              - 330d E91 LCI - 320d E91 - 330ia M-sport '00 - 325πM coupé '94 - 316i 2.0/4 touring '98 - SLK 230K AMG Designo -

                              Comment

                              • jluoma
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2015
                                • 685
                                • Lappeenranta

                                Originally posted by Calypsocoupe View Post
                                Tunnettu myös Maxxis Artictrekkerinä, pärjäsi jonain vuonna hyvin kotimaisten lehtien testissä, mutta mainoseuroja ei vissiin ole tullut niin on jätetty pois kuluttajia häiritsemästä. Pystyykö niistä sanomaan onko kyseessä Continentalin vanha teknologia vai vaan kopioitu CVC3 pintamalli?



                                Mulla menee aina tää vihkoon ja ihmettelen että olis pitänyt vaihtaa paljon aikaisemmin.
                                Kieltämättä muistuttaa hieman vanhempaa vikingcontactia näöltään, mutta ei se ihan suora kopio ole.
                                Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.

                                325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,

                                Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎