Announcement

Collapse
No announcement yet.

alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • BMW525Xda
    BTCF Member
    • Feb 2014
    • 8681
    • Xxxxxx

    #46
    Originally posted by Freak View Post
    Tarttis selvittää onko tuo mainittu 51 mm mallisarjakohtainen vai autokohtainen mitta. Jos se on autokohtainen ja kyseinen auto on varustettu tehtaalla madallusjousilla, niin silloinhan sitä saa madaltaa lakien mukaan vielä 51 milliä lisää.
    Mihin tietoon madallusta verrataan ja löytyykö jostakin trafin tiedostoista autojen vakio korkeusmitat :think
    Mielenkiintoisia nämä trafin arkkitehtien koukerot.
    E46ci laitoin bc alustan ja Tuv lapussa ei muistaakseni lue mitään paljonko madaltaa tehtaalta lähteneeseen vakioalustaan verrattuna, eikä mielestäni mitään mittoja koko lapussa, ainoastaan että on tarkoitettu e46 ja useissa muissa mallisarjan autoissa.

    :think

    Edittiä: kaivoin esille tyyppihyväksyntäpaperin, on siihen merkitty min/max korkeuden muutokset etu/taka akselille -20mm/-51mm

    Mutta mihin katsastuksessa verrataan ?
    Last edited by BMW525Xda; 15-05-2020, 16:43.

    Comment

    • ixuv
      Bimmer Rookie
      • Oct 2018
      • 50
      • EP

      #47
      Laitetaan nyt tännekin päivitettyä tietoa, kun itsekin melkein meinasin turhaan käydä 4p -suuntauksessa, kun tämän ketju bongasin. Eli 1.3.2021 tuli uusi rakennemuutos-ohjeistus voimaan ja tämän perusteella ei 1.1998 vanhemmat autot tarvitse ollenkaan alustan muutoskatsastusta. Oma e36 -96 sai hylyn viime kesänä kun bilstein B16 alusta ei ollutkaan muutoskatsastettu autoon ja olisi siis vaatinut sen 4p -suuntauksen jossa kaikki arvot vihreällä jne. (ja ei ole, kun on rata-ajoon säädetty). No auto meni tuolloin seisontaan talveksi, mutta tänään tuo merkintä vain poistettiin tiedoista ja leima tuli kun kävin konttorilla.

      1.1998 uudemmat pitää muutoskatsastaa normaalisti, mutta 4P-suuntaus vaaditaan vain, jos alustan valmistaja sitä TUV -papereissa pyytää. Tämä oli ainakin tuon kyseisen konttorin tulkinta aiheesta.

      - G31 520da xDrive sportline
      - E36 328i sedan M sport
      - W212 E200 cdi

      Comment

      • naikou
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2010
        • 1638
        • vihti

        #48
        Erittäin hyvä uutinen, ei muutako coilisatsia tilaukseen sitte
        E39 523i Turbo

        Comment

        • MikeDry
          BTCF Member
          • May 2006
          • 6159
          • Helsinki

          #49
          Ui ui ui toihan on mahtava uutinen, että saan tuon 33 vuotta vanhan e30:sen leimattua ihan tuosta noin vain tuolle säädettävälle alustalle. Tosin kulmat tulen säätämään itse koneella. Mutta ei tarvii vääntää jos tulee jotain vääntämistä, kun laput jne löytyy, mut silti
          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

          Comment

          • inno.o
            BTCF Member
            • Apr 2014
            • 293
            • Salo

            #50
            Tarviikos se silti vielä tuv/maahantuojan hyväksyntä lapun?

            Comment

            • naikou
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2010
              • 1638
              • vihti

              #51
              Alustasarjaa ei tarvitse edes muutoskatsastaa oli se juttu, mutta kai se kannattaa olla alustasta mahdolliset tüv todistukset haskalokerossa jos joku pilkun hyväilijä niitä erehtyy kyselemään
              E39 523i Turbo

              Comment

              • MikeDry
                BTCF Member
                • May 2006
                • 6159
                • Helsinki

                #52
                Ja kattoa siitä tuv lapusta lukeeko siinä. Että kulmat tarvii säätää(niin kuin varmaan monessa lapussa lukee), kun sitten niitä kulmiensäätö lappia pyydetään
                Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                Comment

                • kama
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1264
                  • Savonmua

                  #53
                  ei tarvitse enää nykyisin tuv-lappuja tai 4-pyöräsuuntaustodistuksia.

                  Juuri muutoskatsastin Spax säädettävän alustan vm.04 autoon ja riitti että oli kopio ostokuitista ja Spax:n kataloogista mistä näkee että ko. sarja sopii ko. autoon
                  E24 - M88/3 N/A
                  E85 - M54 Supercharged
                  G26 - M50 Supercharged
                  IG:kamamikko

                  Comment

                  • BMW525Xda
                    BTCF Member
                    • Feb 2014
                    • 8681
                    • Xxxxxx

                    #54
                    Originally posted by kama View Post
                    ei tarvitse enää nykyisin tuv-lappuja tai 4-pyöräsuuntaustodistuksia.

                    Juuri muutoskatsastin Spax säädettävän alustan vm.04 autoon ja riitti että oli kopio ostokuitista ja Spax:n kataloogista mistä näkee että ko. sarja sopii ko. autoon
                    Nonni, ja kaveri tänään kävi yrittämässä muutoskatsastusta -96 autoon niin pitää olla sopivuuslappu valmistajalta alustasarjaan. Lisäksi puuttui siitä teholapusta ahtokäyrä.

                    Comment

                    • MikeDry
                      BTCF Member
                      • May 2006
                      • 6159
                      • Helsinki

                      #55
                      Nostetaan vanhaan topic. Onko kukaan nyt tässä viime vuoden tai nyt tän vuoden aikana muutoskatsastanut säädettäviä coil-over alustoja, esim D2, k-sport, bc-racing kun tuolla sosiaalisen median puolella aika kiivas keskustelu, siitä että olisi alettu BC-racing alustasta vaatimaan TUV-lappuja ja auton sopivuustodistuksella ei tee mitää..Ihan uteliasuutani kyselen:think
                      Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                      Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                      Comment

                      • jr66
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2006
                        • 16385
                        • Asikkala

                        #56
                        Originally posted by MikeDry View Post
                        Nostetaan vanhaan topic. Onko kukaan nyt tässä viime vuoden tai nyt tän vuoden aikana muutoskatsastanut säädettäviä coil-over alustoja, esim D2, k-sport, bc-racing kun tuolla sosiaalisen median puolella aika kiivas keskustelu, siitä että olisi alettu BC-racing alustasta vaatimaan TUV-lappuja ja auton sopivuustodistuksella ei tee mitää..Ihan uteliasuutani kyselen:think
                        Minkä vuosimallin auto kyseessä ?

                        Comment

                        • MikeDry
                          BTCF Member
                          • May 2006
                          • 6159
                          • Helsinki

                          #57
                          Originally posted by jr66 View Post
                          Minkä vuosimallin auto kyseessä ?
                          Omassa ei ole ongelmaa, kun on 1986 vuoden ja oon selvittänyt konttorilta, tai ainakin tuossa 6kk sitten ei ollut ongelmia tai näin sanoi.
                          Mutta se mistä tämä keskustelu ja ajatus tuli mieleen on E91 330xd, vuosi mallia en tarkalleen tiedä.
                          Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                          Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                          Comment

                          • jr66
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2006
                            • 16385
                            • Asikkala

                            #58
                            Originally posted by MikeDry View Post
                            Omassa ei ole ongelmaa, kun on 1986 vuoden ja oon selvittänyt konttorilta, tai ainakin tuossa 6kk sitten ei ollut ongelmia tai näin sanoi.
                            Mutta se mistä tämä keskustelu ja ajatus tuli mieleen on E91 330xd, vuosi mallia en tarkalleen tiedä.
                            Oliko niin että -96 asti ei tarvi lippuja ja lappuja :think

                            Comment

                            • Wespa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2016
                              • 1820
                              • Karjaa

                              #59
                              Originally posted by jr66 View Post
                              Oliko niin että -96 asti ei tarvi lippuja ja lappuja :think

                              Joo jossain noilla main se raja kulki, sama homma tuon oman Possun kanssa.
                              E39 528iA Sedan AC Schnitzer -98 (JP)
                              Porsche 944 -86 (DE)
                              Saab 9-3 Turbo Jubilee -01 (FI)

                              Comment

                              • Keme
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2003
                                • 226
                                • Rannikko

                                #60
                                Originally posted by jr66 View Post
                                Oliko niin että -96 asti ei tarvi lippuja ja lappuja :think
                                alle 1998 ei tarvi mitään lappuja mistään alustajutuista.
                                JEEE JEE!

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎