Announcement

Collapse
No announcement yet.

alustan muutoskatsastus - mitä tarvitaan

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jaskalla
    Bimmer Rookie
    • Sep 2017
    • 68
    • Kaakonkulma

    Onko Urpo_Rotalla omakohtaista kokemusta. Ei varmasti noin luekkaan että alkuperäiset jouset/iskarit pitää muutoskatsastaa mutta varmasti sanotaan että rekisteriin merkityt tiedot pitää olla totuutta vastaavat. Jos alkuperäiset osat laitetaan alustasarjalle muutoskatsastettuun autoon niin silloin rekisteriin pitää merkitä tiedot totuutta vastaaviksi. Sitä en väitä etteikö joku katsastusmies olisi asiaa katsonut sormien läpi. Tiedän tapauksen jossa autoon oli asennettu alustasarja ilman muutoskatsastusta ja vasta kolmas katsastus huomautti ja hylkäsi katsastuksen. Autolla siis ajettiin 3 vuotta ilman ongelmia.

    Mitä minä asiasta väittämään. Uskon ennemmin kahta katsastusmiestä ja rekisteröintejä hoitavaa naista katsastuskonttorilla. En usko netissä kaverin kaverilta kuultua musta tuntuu puhetta.

    Edit. Rotta menikin poistamaan kirjoituksensa ja perumaan puheensa. Pitää se muutoskatsastaa vaikka korkeus ei muuttuisikaan.
    Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 18:36.

    Comment

    • Freak
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2003
      • 2545
      • .

      Onkohan tässäkin auton vuosimalliin liittyvä sääntö? Mulla nimittäin oli e36, jossa oli alustasarja muutoskatsastettuna ja se vaihdettiin vakioon alustaan. Sillä se ehdittiin katsastamaan muutamaan kertaan aikoinaan eikä kukaan sanonut asiasta mitään.

      Laki auton rakennetta koskevista muutoksista on ehtinyt kyllä muuttumaan ainakin kerran tämän tapauksen jälkeen eli suhtautuminen voi nykypäivänä olla asiaan toki toinen.

      Katsastusmiehiin/-naisiin pitäisi voida luottaa, mutta käytäntö on toki osoittanut, ettei asia ole aina niin. Ihmisiä heidänkin pitäisi oleman ja virheitä sattuu kaikille.
      Eihän me Etelä-Pohjalaiset ihan täydellisiä olla. Meiltä puuttuu heikkoudet.

      Vanha Uuden liiton mies...

      Comment

      • Jaskalla
        Bimmer Rookie
        • Sep 2017
        • 68
        • Kaakonkulma

        En usko että laki on muuttunut siinä asiassa että rekisteriotteessa ei pitäisi olla oikeat tiedot. Miten olisi sallittua että rekisteriotteessa ja järjestelmässä on tieto että autoon on asennettu alustasarja tietyillä ehdoilla vaikka ei olekkaan.

        Aina kun autoa muutetaan se pitää muutoskatsastaa.

        Comment

        • Urpo_rotta
          BTCF Member
          • May 2012
          • 5260
          • Pirkkala

          -98 Ja uudemmat vaatii muutoskatsastuksen.

          Kuulemma harvoin puuttuvat asiaan jos vakiohilut laitettu takaisin, mutta se on eri asia kuin säännöt.
          E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
          E34 525i -90 twinturbo 427/519

          N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
          VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
          Kysy jos tarvetta

          Comment

          • Jaskalla
            Bimmer Rookie
            • Sep 2017
            • 68
            • Kaakonkulma

            Originally posted by Urpo_rotta View Post
            -98 Ja uudemmat vaatii muutoskatsastuksen.

            Kuulemma harvoin puuttuvat asiaan jos vakiohilut laitettu takaisin, mutta se on eri asia kuin säännöt.
            Mistä tämmöinen kuulemma tieto on lähtöisin ja mistä -98 on saatu selville?
            Last edited by Jaskalla; 29-09-2023, 20:53.

            Comment

            • jr66
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 16438
              • Asikkala

              Originally posted by Jaskalla View Post
              Mistä tämmöinen kuulemma tieto on lähtöisin ja mistä -98 on saatu selville?
              Luulin että -96 on raja.

              Comment

              • Urpo_rotta
                BTCF Member
                • May 2012
                • 5260
                • Pirkkala

                Originally posted by Jaskalla View Post
                Mistä tämmöinen kuulemma tieto on lähtöisin ja mistä -98 on saatu selville?
                Velipoika katsurina ja tämän kommentin hän antoi, oikeellisuuteen en sen enempää ota kantaa.
                E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                E34 525i -90 twinturbo 427/519

                N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                Kysy jos tarvetta

                Comment

                • Jaskalla
                  Bimmer Rookie
                  • Sep 2017
                  • 68
                  • Kaakonkulma

                  Originally posted by Urpo_rotta View Post
                  Velipoika katsurina ja tämän kommentin hän antoi, oikeellisuuteen en sen enempää ota kantaa.
                  Aika rohkeasti sanonut. Ei noudata sääntöjä. Kyllä katsastusmieheen pitäisi voida luottaa että hän toimii joka tilanteessa oikein.

                  ”Kuulemma harvoin puuttuvat asiaan jos vakiohilut laitettu takaisin, mutta se on eri asia kuin säännöt”

                  Comment

                  • MikeDry
                    BTCF Member
                    • May 2006
                    • 6181
                    • Helsinki

                    Hyvä kuulla, että muutoskatsastetun alustan jälkeen vakio ei käy enään..Kun mä oon aina luullut, että se vakio on siellä edelleen, siis papereissa ja vaan todistat jollain että vakio on takaisin. Sitten se muutoskatsastettu alusta on se optio, niin kuin vanteissa. Sulla on se orkkis optio edelleen ja sitten sulla on se muutoskatsastettu. Tiedän sitten muissa muutoskatsastuksissa, että joutuu muutoskatsastaa uudelleen, jos on muutettu vakioksi, mutta luulin että alusta puolella on sama juttu kuin esim vanteissa.
                    Ex:Bmw 325ix turbo, Bmw 316, Bmw 325ixA.
                    Current:Bmw 325ix, is in street use, but getting more and more better

                    Comment

                    • Urpo_rotta
                      BTCF Member
                      • May 2012
                      • 5260
                      • Pirkkala

                      Originally posted by Jaskalla View Post
                      Aika rohkeasti sanonut. Ei noudata sääntöjä. Kyllä katsastusmieheen pitäisi voida luottaa että hän toimii joka tilanteessa oikein.

                      ”Kuulemma harvoin puuttuvat asiaan jos vakiohilut laitettu takaisin, mutta se on eri asia kuin säännöt”
                      En enempää kommentoi tähän mutta jotenkin todella ikävä tapa sinulla kirjoittaa, tuntuu että tahallinen väärinymnärtäminen vahvasti läsnä ja muukin asenne luotaantyöntävä

                      Sen voin 100% varmuudella sanoa, että katsastusmieheltä ET saa mitään varmaa tietoa oikeen mistään asiasta noin keskimäärin. Monet ovat niin yössä oman ammattinsa kanssa kuin voi olla.
                      E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
                      E34 525i -90 twinturbo 427/519

                      N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
                      VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
                      Kysy jos tarvetta

                      Comment

                      • Jaskalla
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2017
                        • 68
                        • Kaakonkulma

                        Olet Urpo_Rotta aivan oikeassa. Sitä kun on ihan liikaa henkilökohtaisia ongelmia ja murheita niin sitä sitten kohtelee muita ihan paskasti. Enkä nyt tarkoita näitä auto murheita. Ei sitä kuitenkaan pitäisi olla täysi mu…ku. Anteeksi.

                        Korjaan nuo iskarit miten tahansa joudun muutoskatsastuksen tekemään. Vaikka laittaisin saman merkkiset jouset ja iskari alle niin noista tyyppinumeroista mulla ei ole mitään tietoa. Jos ne ei täsmää tulee hylkäys vaikka katsastusmies itsekkään ei tiedä pitä osia pitäisi olla. Kun ei tiedä onko oikeat niin silloin ne on väärät.

                        Jos asennan toisen merkkisen alustasarjan joudun tässäkin tapauksessa muutoskatsastamaan auton tälle sarjalle.

                        Jos asennan alkuperäiset jouset ja iskarit mitkä ovat autossa olleet joudun tekemään muutoskatsastukset.

                        Tämä tapaus opetti sen ettei autoon kannata koskaan asentaa alustasarjaa ja muutoskatsastaa autoa.
                        Last edited by Jaskalla; 30-09-2023, 16:36.

                        Comment

                        • naikou
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2010
                          • 1701
                          • vihti

                          Auto jo kerran tyyppihyväksytty niillä vakiotolpilla/jousilla niin miksi pitäisi enää muutoskatsastaa?
                          E39 523i Turbo

                          Comment

                          • Jaskalla
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2017
                            • 68
                            • Kaakonkulma

                            Originally posted by naikou View Post
                            Auto jo kerran tyyppihyväksytty niillä vakiotolpilla/jousilla niin miksi pitäisi enää muutoskatsastaa?
                            Koska rekisteriotteessa ja katsastajan tiedoissa on eri osien tiedot. Ei noiden tyyppihyväksyttyjen osien tiedot. Aina jos muutoksia tehdään suuntaan tai toiseen tiedot pitää kirjata järjestelmään ja tämä onnistuu vai muutoskatsastuksessa

                            Lukeeko kenelläkään rekisteriotteessa kahden eri alustasarjan tiedot?
                            Last edited by Jaskalla; 30-09-2023, 20:19.

                            Comment

                            • yason
                              Bimmer Rookie
                              • Feb 2016
                              • 180
                              • Helsinki

                              Originally posted by Jaskalla View Post
                              Korjaan nuo iskarit miten tahansa joudun muutoskatsastuksen tekemään. Vaikka laittaisin saman merkkiset jouset ja iskari alle niin noista tyyppinumeroista mulla ei ole mitään tietoa. Jos ne ei täsmää tulee hylkäys vaikka katsastusmies itsekkään ei tiedä pitä osia pitäisi olla. Kun ei tiedä onko oikeat niin silloin ne on väärät.

                              Millähän ne alunperin muutoskatsastetut jouset muuten ovat menneet katsastuksesta läpi, jos se kyseinen valokopio on ollut vuosikaudet yhtä huono... Eihän katsastajalla ole silloinkaan ollut tätä tietoa, että onko siellä alla nyt ne alunperin asennetut tai kertaalleen uusitut samanmalliset.



                              Kummallista on sekin, että voin ostaa varaosaliikkeistä kymmeniä erilaisia OE-yhteensopiviksi speksattuja jousia ja iskareita, mutta niissäkin on hurjasti eroavaisuuksia eikä niistä ole käytännössä saatavilla edes speksejä (tyyliin jousivakioita tai vaimentimen kaasunpainetta tai reikien pinta-alaa). Auton alle voi päätyä siis mitä vaan ja tämä on ok eikä ketään kiinnosta, kunhan auto on suunnilleen normaalikorkeudessa.

                              Comment

                              • Jaskalla
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2017
                                • 68
                                • Kaakonkulma

                                En tiedä onko alunperin katsastajalla ollut paperilaput käsissä joiden perusteella on muutoskatsastuksen hyväksynyt. Tämän jälkeen konttorilla tiedot on paperilta siirretty digitaaliseen muotoon ja laatu on kärsinyt niin pahasti ettei tiedoista saa mitään selvää. Veikkaan kunnon perusteella että alunperin asennetut ovat edelleen alla.

                                Sitä en ymmärrä kun toinen katsastaja sanoo ettei numerot täsmää eikä hän koneeltaan saa niitä minulle näyttää. Toisen konttorin katsastaja taas näyttää koneelta tiedot ja toteaa ettei numeroista saa mitään selvää eikä niistä todellakaan saanut. Minä en kuitenkaan noista tiedoista tulostetta saanut joka perusteella olisi edes jonkinlainen mahdollisuus maailmalta löytää samanlaiset osat. Auto on pukkien päällä pihassa toista kuukautta. Saksasta on tilattu D2 racingiltä osat muuta niitäkin on odotettu tuo kuukausi eikä edelleenkään tietoa milloin pystyvät osat lähettämään. Romuttamolta on tulossa alkuperäiset osat joka kulmaan. Katsotaan nyt lähdetäänkö muutoskatsastukseen noilla romuttamon alkuperäisilla osilla vai yritetäänkö toisella konttorilla katsastusta D2 Racingin osilla jos ne joskus minulle saapuua. Hankalaa tämä joka tapauksessa on.

                                Outoa tosiaan että auton alkuperäisten osien tilalle saa asentaa ihan minkälaiset tarvikeosat tahansa. Ei tässä olisi ollut mitään ongelmaa jos olisin itse huomannut että takakulmasta on jousi poikki ja olisin katsastanut auton ajallaan enkä myöhässä. Nyt ei tullut ajoaikaa päivääkään. Olisin voinut laittaa tilalle minkä tahansa ruosteisen jousen eikä katsastajalla olisi ollut mitään tietoa onko jousi oikea vai väärä.
                                Last edited by Jaskalla; 01-10-2023, 14:03.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎