Originally posted by zener
View Post
Mahdolliset vahingot pyöränpulttien ylikiristyksen seurauksena?
Collapse
X
-
Rengasliikkeiden jäljiltä ovat myös aina ihan järjettömän tiukassa omien kokemusten mukaan.e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
-
Silloinhan ammattilainen laittaa kannenpultitkin kiinni ilman momenttiavainta, jotka momentin vaatii ennen asteita... Kerta työkseen tekee.
Comment
-
Tähän ketjuun on kommentoinut kaksi tämän seudun yksityisten bmw korjaamojen nokkamiestä ja heidän pajojen jäljiltä pyöränpultit ovat minun muistikuvani mukaan aina sellaisella kireydellä kuin kuuluukin, miten sitten onkaan siihen laitettu. Yleensä jos avatessa joutuu pidempää jatkovartta hakemaan on asialla ollut rengasliike.Tällä hetkellä: i3 120Ah Sport, Polestar 2 Long Range Dual Motor
Comment
-
Yhdyn tähän.Originally posted by Bullitt View PostKyllähän momenttiavaimia voi käyttää, mutta jos näitä hommia työkseen tekee, eikä ilman sellaista saa pyöränpultteja kunnolla kiinni, niin kyllä sitten on työharjoittelu vielä pahasti kesken, tai koko ukko ihan väärällä alalla.
Minä säädän mopon 2. Vaihteelle niistä 4 vaihtoehdosta. Tiedän että se on lievä ylikiristys mutta suoraan on sanottava että en ehdi käydä momenttiavaimen kanssa läpi kaikkia.
Järki päässä ja tunnen oman pulttimoponi ja kuulen esim sen äänestä että kohta lähtee kompura päälle.E34 540i -93 Vortech supercharger 539/647
E34 525i -90 twinturbo 427/519
N47 Jakopäät, f1x ilmajousihommat yms.edullisesti
VAG TFSI mäntärempat, TSI ketjurempat
Kysy jos tarvetta
Comment
-
Itsellä on yhden kerran ollut pyöränpultit niin tiukalla että orkkis bmw rengasavain vääntyi kieroksi, ja tämä oli rengasliikkeen jäljiltä. :think
Minä suhautan aina hieman tervaa kierteisiin eikä ongelmia ole ollut. Käsin alulle ja pulttimopolla varovasti kiinni ja momenttiavaimella loput.Luukku auki ja risut kyytiin
Comment
-
Vastaavalla menetelmällä olen laittanut minäkin. Koskaan ei ole minun laittama pyörä/pultti ajossa irronnut, mutta voi olla että ovat ohjemomenttia tiukemmassa. Vertailukohtana firman transitit, joista on pariinkin kertaan muttereita hävinnyt ja löystynyt, rengasliikkeessä teetetty jälkikiristyksineen.Originally posted by pazq View PostMun momenttina on toiminu 14v ainakin yksi ja sama ristikkoavain. Auki ja kiinni hollille jollain mikä sattuu olemaan. Pulttipyssy tai käsin. Viiminen kiristys aina tolla ristikolla niin tiedän että saan ne myös auki. Jos on jotain ruostepölyä tmv niin on käytetty wd40 rost off ja kuparitahnaa, mikä vaan ekana osunu käteen että menee takertelematta sormin kiinni. ei ole ollut toistaiseksi ikinä ongelmaa. Täytyykin kokeilla momentilla missä tiukkuudessa nuo on kun 4vk sitten kävi pyörät irti. Voisin vannoa että "aika" tarkkaan on kaikki samassa kun tullu tietty tyyli vetää ne aina kiinni ja mahdollisimman samassa asennossa.Takavetoinen on erinomainen talviauto, kunhan kuljettajalla on kädet.
325d e91 -08 M-Sport, vaimolla 118d e87 -05,
Ex. 316i e46 Sedan -00, 320i touring M-Sport -04
Comment
-
Varmaan näinkin voi toimia, jos on kokemuksen kautta näppituntuma niin pitkälle kehittynyt. Tai sitten vaan käyttää järkeä ja harkintaa, ja valitsee tarpeen mukaan oikeat työkalut. Joillain ne oikeat työkalut ei edes auta, kun ei niitä osata käyttää. Momenttiavain ei tee kenestäkään ammattilaista.Originally posted by zener View PostSilloinhan ammattilainen laittaa kannenpultitkin kiinni ilman momenttiavainta, jotka momentin vaatii ennen asteita... Kerta työkseen tekee.
Ja tuon esittämäsi loistavan suoraviivaisen analogian perusteella voisi myös yhtä hyvin ulostaa keittiön roskikseen ja syödä illalliset koko perheen kanssa vessassa.
Comment
-
Tiedän ainakin yhden ison teollisuuden firman, jossa työntekijät suorittavat tietyin väliajoin momenttikokeen ja kokeen läpäistyään momenttiavainta ei tarvitse käyttää toissijaisissa töissä. Kriittisissä kohteissa tietenkin kiristys tehdään momenttiavaimella. Jos tämä firma työskentilisi autojen kanssa niin renkaan pultit ei kyllä kuuluisi momenttiavaimella tehtäviin töihin, mutta kannen pultit kuuluisi. Tarkoitan tällä sitä, että vähänkään enemmän momenttien kanssa työskennelleet osaavat kyllä vetää pyörän pultit riittävän lähelle oikeaa momenttia ilman momenttiavainta kunhan se tehdään käsi työkaluilla.Originally posted by Bullitt View PostVarmaan näinkin voi toimia, jos on kokemuksen kautta näppituntuma niin pitkälle kehittynyt. Tai sitten vaan käyttää järkeä ja harkintaa, ja valitsee tarpeen mukaan oikeat työkalut. Joillain ne oikeat työkalut ei edes auta, kun ei niitä osata käyttää. Momenttiavain ei tee kenestäkään ammattilaista.
Ja tuon esittämäsi loistavan suoraviivaisen analogian perusteella voisi myös yhtä hyvin ulostaa keittiön roskikseen ja syödä illalliset koko perheen kanssa vessassa.
Itsellä on kyllä ihan hyviä kokemuksia momentti sauvoista. Yllättävän tarkasti noilla saa toistettua halutun momentin. Toinen positiivinen yllättäjä on tällainen Motonetin halpis momenttiavain. Ainakin tuo oma yksilö oli hyvinkin tarkka kun testasin sitä testerissä. Pitäisi tosin testata nyt uudestaan kun on hetken ollut käytössä, että onko tarkkuus heikentynyt. Pahin virhe näiden perus momenttiavainten kanssa on unohtaa vapauttaa säätöä käytön jälkeen.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Kertokaas lisää tästä? Pitääkö momenttiavain "varastoida" aina säätö nollilla?Originally posted by markok View PostPitäisi tosin testata nyt uudestaan kun on hetken ollut käytössä, että onko tarkkuus heikentynyt. Pahin virhe näiden perus momenttiavainten kanssa on unohtaa vapauttaa säätöä käytön jälkeen.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
Kyllä, momentti tulee jokaisen käytön jälkeen purkaa pienimpään mahdolliseen asetukseen ja työkalun säilytys kuivassa ja mielellään huoneenlämmössä muiden tarkkuustyökalujen tavoin. Lämpötilan ja ilmankosteuden vaihtelut vaikuttavat työkalun kalibroinnin tarkkuuteen. Näistä on olemassa yleisiä ohjeitakin.Originally posted by Silmaauki View PostKertokaas lisää tästä? Pitääkö momenttiavain "varastoida" aina säätö nollilla?Last edited by JaniLap; 30-03-2019, 20:54.IB1P23M0 - B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja monenlaisia muita juttuja.
Vikadiagnostiikka ja koodaukset myös etäyhteydellä.
Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
Tampere
Comment
-
-
Kiitokset, kaikkea oppii.E93 335i Aarre, Montego blue
E90 318i talvipulkka
Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.
Comment
-
-
Itsekin kirjoitin ensin, että halpis avaimet pitää palauttaa nollaan käytön jälkeen, mutta muutin sitten muotoon perus momentti avain. Tällaiset avaimet mitä ei tarvitse nollata on melko arvokkaita ja tuskin kovin monelta autotallista löytyy.Originally posted by zakspeed View PostEi. Riippuen avaimen toiminta mekanismista. Karkeasääntö, halvat jousta vastaan kiristettävällä säätimellä kuuluu asettaa nolliin.BMW 530iA Touring -05
Comment
-
Näitä on ilmeisesti mekaanisina latta- ja kierrejousiin perustuvina(pl. elektroniset). Kierrejouselliset pitää nollata jousen väsymisen estämiseksi. Mitäs sellaisia merkkejä on joiden avaimia ei tarvitse nollata?Originally posted by zakspeed View PostEi. Riippuen avaimen toiminta mekanismista. Karkeasääntö, halvat jousta vastaan kiristettävällä säätimellä kuuluu asettaa nolliin.
Ulkonäön puolesta en tunnista ainakaan itse noita eikä pikaisesti pläräämällä minkään valmistajan brosyyreistä löydy mainintaa että nollausta ei tarvitse tehdä.
Tässä on helpompi unohtaa digitaaliset laakista koska niitä nämä eivät taida koskea samalla tavalla.
Tämä on tuon yleisimmän mallin toimintaperiaate.

edit. Stahlwilleä ei tarvi nollata.
Last edited by fraatti; 31-03-2019, 13:14.F11 535dX LCI
Vikadiagnostikkaa ja sekalaista ropaamista Tampereen kupeessa...
Comment
Comment