Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
Collapse
+ More Options
Posts
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Tenox View Post
    Eli tämä onkin autokohtainen ongelma, ei rengaskohtainen tai renkaan kokoon liittyvä. Asia selvä.
    Sikäli autokohtainen koska nuo camberarvot , eli renkaan pystykallistuma on eri autoissa/malleissa erilainen. Etuvetoisissa ne tyypillisesti ovat erilaiset kuin takavedoissa (ei kuitenkaan 1/1, mutta karkeasti ottaen).
    Tämän camber riippuvuuden olen kyllä sinulle jo monesti kertonut, mutta ilmeisesti et ole lukenut koko juttuja.

    Eli kai nyt ymmärrät että jos rengas on voimakkaasti kallistettu, sen toinen sivurunko kantaa akselistokuormaa huomattavasti enemmän kuin toinen ja näin ollen matalapaineisena puristuu=tekee työtä jokaisella pyörähdyksellään kertaluokkaa enemmän kuin toisen puolen sivurunko?
    Tällöin se kuumenee ja väsyy loppuun ennen kuin renkaan kulutuspinta vielä olisi tiensä päässä(renkaan toinen sivurunko voi olla näissä tilanteissa vielä aivan ”neitseellinen”, kun toinen totaalisesti repeää).
    Last edited by Hemi; 09-11-2015, 23:33.

    Comment

    • Tenox
      Bimmer Enthusiast
      • Dec 2006
      • 1732

      Ehkäpä tällaisia autoja joissa pyöränkulmat joutuu säätämään noin, ei sitten kannattaisi varustaa noin isoilla rengastuksilla lainkaan. Aika riskipeliltä kuulostaa kyllä, en enää ihmettele että noilla säädöillä rungot paukkuu. Mahtaako moiset camber arvot mahtua enää edes autonvalmistajan asettamiin säätöarvoihin? :think
      Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

      Comment

      • jannmann
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2003
        • 5856
        • Joccis City

        Originally posted by Tenox View Post
        Ehkäpä tällaisia autoja joissa pyöränkulmat joutuu säätämään noin, ei sitten kannattaisi varustaa noin isoilla rengastuksilla lainkaan. Aika riskipeliltä kuulostaa kyllä, en enää ihmettele että noilla säädöillä rungot paukkuu. Mahtaako moiset camber arvot mahtua enää edes autonvalmistajan asettamiin säätöarvoihin? :think
        No kun ne just mahtuu niihin.
        Etkö ole yhtään lukenut tätä topiiccia?
        Olet kyllä sellainen kaveri joka ei vaan taida sisäistää tätä juttua mitä Hemi yrittää sulle rautalangasta vääntää.
        Aprilia RSV4

        Comment

        • Tenox
          Bimmer Enthusiast
          • Dec 2006
          • 1732

          Pahoittelut.

          Maalaisjärjellä tarkasteltuna tämä vain näyttää tällaiselta:

          1. virhe, väärä rengaskoko
          2. virhe, 1. virheestä johtuen joudutaan säätämään alusta huonosti sopivaksi
          3. virhe, 1. ja 2. virheestä johtuen joudutaan kompensoimaan niiden aiheuttamat ongelmat väärillä rengaspaineilla

          Ei kuulosta fiksulta, etenkin kun noilla 3,5bar paineilla pito on varmasti aika heikko verraten vaikka 2,5bar paineisiin.

          Mutta se tästä, kukin tyylillään.

          Edit: On tosiaan paljon mahdollista että en vain ymmärrä jne. enkä halua asiasta väitellä sen enempää, kunhan nyt toin yhden näkemyksen esille.
          Last edited by Tenox; 10-11-2015, 21:05.
          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

          Comment

          • peto2
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2007
            • 8267
            • Järvikylä (Nakkila)

            Sä oot nyt kyllä käsittänyt jotakin täysin takaperin
            F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
            ex:
            E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
            Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
            Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
            Nakkaa privaa jos tarvetta.

            Comment

            • Hemi
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2004
              • 18880
              • Pirkanmaa

              Originally posted by Tenox View Post
              Ehkäpä tällaisia autoja joissa pyöränkulmat joutuu säätämään noin, ei sitten kannattaisi varustaa noin isoilla rengastuksilla lainkaan. Aika riskipeliltä kuulostaa kyllä, en enää ihmettele että noilla säädöillä rungot paukkuu. Mahtaako moiset camber arvot mahtua enää edes autonvalmistajan asettamiin säätöarvoihin? :think
              Ei vaan kun vannekoko kasvaa, myös renkaan käyttöpaineita nostetaan, kuten tässä nyt olen yrittänyt selittää.
              Eli 15”-16” renkaassa on niin korkeat sivurungot, että niissä voi huoletta käyttää alle 2.5bar paineita parinkin asteen cambereilla, kun taas 18”-19” vannekoko vaatii selvästi enemmän.
              Näin siksi että prosentuaalinen sivurungon muokkautuminen per pyörähdys samoilla paineilla mutta eri vannekoolla on aivan erisuuruinen.

              Autovalmistajan antamat camberarvot ovat itsrssään osa ongelmaa, koska tehtaan antama speksitoleranssi on varsin suuri, eikä juurikaan muutu oli sitten alla 16” tai 19” rengas.
              Toleranssialueen sisältä vain pitäisi osata valitaa se suunta mihin mennään muutettaessa vannekokoa, eli mitä isompi vannekoko, sitä vähemmän tarvitaan negatiivista camberia(sitä pystymmässä rengas pitää olla).
              Bemareissa takapään camberarvot liikkuu tyypillisesti -1.25-2.25`-astetta(usein käytännössä lähelle kaksi astetta).
              Tämä tarkoittaa sitä että korkearunkoisella 15"-16” renkaalla voi hyvinkin käyttää 2.2-2.3bar paineita ilman runkovaurion pelkoa, mutta samaa painetasoa ei todellakaan voi käyttää enään 18”-19” renkaassa, ilman että runkovaurio on enemmän kuin todennäköinen ennen kuin kulutuspinta on loppu.
              Se ei aina tarkoita sitä että sisärunko kokonaan repeää, mutta sitä se tarkoittaa että rungossa on jo erittäin vakavia vaurioita ennen kulutuspinnan loppumista ja ajokäytös muuttuu helposti mm.uraherkäksi ja ääritilanteissa pito irtoaa hyvin ”kulmikkaasti”.
              Periaatteessa 19” rengas etupäässä jossa on lähelle nollacamberit kestää kyllä tuollaisen 2.5bar painetason ilman runkovauriota, mutta ei todellakaan bemarin takapäässä jossa camberia on tälle vannekoolle ihan oikeat ja hyvät n.puolitoista astetta.

              Tästä ihan perusfaktasta voidaan vääntää vaikka maailman tappiin, se ei siitä muuksi muutu, vaikka toki renkaatkin ovat yksilöitä niin että toiset ovat tälle vähän herkempiä kuin toiset. Perusta on kuitenkin tämä ja sitä kautta tällaiset 2.3bar painetasot bemarien takapäässä isolla vannekoolla puhdasta sisärungon raiskausta.

              Comment

              • bemmeri
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2006
                • 4181

                Mikä olisi sopiva paine edessä ja takana Kumhon KW22 nastarenkaalle?

                Koko edessä ja takana 225/40R18 ja e90 alla.
                EVERYTHING | WORKS

                Comment

                • JermuS
                  BTCF Member
                  • Jul 2008
                  • 4214
                  • Kaustinen

                  Originally posted by bemmeri View Post
                  Mikä olisi sopiva paine edessä ja takana Kumhon KW22 nastarenkaalle?

                  Koko edessä ja takana 225/40R18 ja e90 alla.
                  Täälä tuntuu suuri osa laittavan mitä tykkääväät, mutta MINÄ laittaisin 3.0bar joka nurkkaan.
                  -f11 530d xDrive -12 Spacegrau
                  -e36 320i cabrio -97 Madeiraviolett metallic Individual
                  -Volvo S60 2.4i -04
                  -LMC Munsterland LUX 495 -98

                  https://www.instagram.com/jermus_h/

                  Pohjanmaa - Connection

                  Kaustinen connection

                  Comment

                  • bemmeri
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2006
                    • 4181

                    Originally posted by JermuS View Post
                    Täälä tuntuu suuri osa laittavan mitä tykkääväät, mutta MINÄ laittaisin 3.0bar joka nurkkaan.

                    Lämpimässä varastossa 2.8bar näky olevan rengasliikkeen jäljiltä. Pitää tarkistaa ja lisätä, kun laittaa rattaat alle.
                    EVERYTHING | WORKS

                    Comment

                    • bemu2000
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 17799
                      • Jämsä

                      Originally posted by bemmeri View Post
                      Lämpimässä varastossa 2.8bar näky olevan rengasliikkeen jäljiltä. Pitää tarkistaa ja lisätä, kun laittaa rattaat alle.


                      Eli pakkasella alle 2,5bar. Laita 3,0bar typpitäyttö, niin pysyy paineet kohdallaan
                      TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                      Vanteet edullisesti
                      Nostureita ja rengaskoneita

                      Comment

                      • Petsku333
                        BTCF Member
                        • Jun 2014
                        • 349
                        • Kerava

                        Ite laitoin uusien 225/55-16 Goodyear ultragrippeihin eteen 2.5 taakse 2.7 ja vaikuttaa juuri sopivilta. 2.7 tuntui edessä jo hieman pintakovalta.
                        Seat Cupra 290

                        Ex. F20 118i MHD Stage 2
                        E60 2006 525i

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by JermuS View Post
                          Täälä tuntuu suuri osa laittavan mitä tykkääväät, mutta MINÄ laittaisin 3.0bar joka nurkkaan.
                          Ääni tälle.
                          Eli kuten Bemu tuossa jo totesikin, niin tällöin jää vielä pelivaraa kovemmillekkin pakkasille. Ainakaan sen 2.8bar alle lämpimässä mitattuna
                          ei pidä mennä, koska silloin kovimmilla pakkasilla putoaa helposti jo runkoa väsyttävälle tasolle. Varsinkin jos/kun nyt laittaa ne paineet, eikä sitten enään tarkistele niitä helmikuussa kun sieltä kuitenkin on jo hieman karannut.
                          Edessä voi olla vähän vähemmän jos/kun camberit tehtaan antamissa toleransseissa, eli alle asteen.

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            On täällä länsirannikolla kelit sellaisia, ettei noilla kitkoilla tee hittojakaan. Mietin tässä, että paraneeko ajotuntuma / pito oleellisesti jos painetta laskee? :think Nyt siis 2,8bar joka kulmassa ja ajattelin josko 2,4bar laittaisi. Eli sen kummemmin muista ominaisuuksista yms. välittämättä onko kellään hajua siitä miten paljon pitävämmät nuo olisivat jäällä? Käsittääkseni matalammalla paineella isompi osa renkaasta koskisi maata.

                            (Kyse siis edelleen 225/40/18 Nokian kitkoista ja tiedän mitä mieltä täällä ollaan BMW:ssä noin matalista paineista talvella, mutta kyse siis ei ole BMW:stä nyt.)

                            EDIT: Ongelma auton pidon ja hermostuneisuuden kanssa johtui auton takapyörien aurauskulmista. Molemmat pielessä ja vasen oikein kunnolla. Nyt ei ole säädön jälkeen ollut ongelmia jäälläkään. Paineina olen edelleen pitänyt 2,8bar joka nurkassa.
                            Last edited by Tenox; 24-02-2016, 08:45.
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • peto2
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2007
                              • 8267
                              • Järvikylä (Nakkila)

                              Originally posted by Tenox View Post
                              On täällä länsirannikolla kelit sellaisia, ettei noilla kitkoilla tee hittojakaan. Mietin tässä, että paraneeko ajotuntuma / pito oleellisesti jos painetta laskee? :think Nyt siis 2,8bar joka kulmassa ja ajattelin josko 2,4bar laittaisi. Eli sen kummemmin muista ominaisuuksista yms. välittämättä onko kellään hajua siitä miten paljon pitävämmät nuo olisivat jäällä? Käsittääkseni matalammalla paineella isompi osa renkaasta koskisi maata.

                              (Kyse siis edelleen 225/40/18 Nokian kitkoista ja tiedän mitä mieltä täällä ollaan BMW:ssä noin matalista paineista talvella, mutta kyse siis ei ole BMW:stä nyt.)
                              Ei noin pienellä pudotuksella ole mitään vaikutusta. Jos vetopitoon haluaisi liikkeellelähdöissä parannusta, paineet pitäisi pudottaa 1bar tuntumaan mutta en suosittelisi.
                              F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                              ex:
                              E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                              Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                              Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                              Nakkaa privaa jos tarvetta.

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                Vetopidon kanssa ei ole lainkaan ongelmaa ja jarrutuksessakin menee vielä suhteellisen OK. Ongelma on erittäin huono sivuttaispito.
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎