Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Tenox
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2006
    • 1732

    OK. Rengasliike olisi laittanut 2,4 kaikkiin, auton massan perusteella, joten ei tuo 2,5 paljon pielessä ole.
    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

    Comment

    • peto2
      BTCF Member
      • Jan 2007
      • 8258
      • Järvikylä (Nakkila)

      Originally posted by Tenox View Post
      OK. Rengasliike olisi laittanut 2,4 kaikkiin, auton massan perusteella, joten ei tuo 2,5 paljon pielessä ole.
      empä ainakaan rengasliikkeeseen näissä luottaisi.. esim käyttämäni rengasliike laittaa kaikkiin renkaisiin koosta ja autosta riippumatta 2,5bar ellei itse pyydä muuta.
      F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
      ex:
      E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
      Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
      Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
      Nakkaa privaa jos tarvetta.

      Comment

      • Woke
        Bimmer Rookie
        • Sep 2004
        • 170
        • Kemi

        Rengasliikkeissä laittavat rengastyypille/kokoluokalle keskimäärin sopivat paineet. Jokainen säätää sitten lopulliset paineet omien vaatimusten/tottumusten mukaan.
        BMW E60 520da -2008

        Comment

        • Vanquish
          Bimmer Enthusiast
          • Sep 2004
          • 1961
          • Hki

          Mitkä on optimaaliset kulmat E60:lle? Eri paikoissa näyttää olevan eri tavoitearvot samalle rengaskoolle (18"). Mistä tämä voi johtua? Onko tässä takapyörät liian pystyssä? (alimpana uudempi mittaus). Mikä kulkukulman tulisi olla ja ilmeisesti 0 ei ole aivan optimitilanne?






          free image host

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Vanquish View Post
            Onko tässä takapyörät liian pystyssä? (alimpana uudempi mittaus).
            Ei, vaan päinvastoin, eli negatiivista camberia 18” pyörälle jonkin verran liikaa.
            Optimi olisi e60:ssä 18” oikean vierintäkehän pyörälle -1.30-1.40”-asteen välillä.
            Muuten ihan ok, mutta etukelkka vaatisi uuden asemoinnin(+perssonin yläpäästä säätöä), sen verran on camberissa keskinäistä heittoa ja vieläpä väärin päin(eli oikeassa etunurkassa saisi olla hieman enemmän negatiivista, eikä näinpäin).

            Comment

            • Vanquish
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2004
              • 1961
              • Hki

              Originally posted by Hemi View Post
              Ei, vaan päinvastoin, eli negatiivista camberia 18” pyörälle jonkin verran liikaa.
              Optimi olisi e60:ssä 18” oikean vierintäkehän pyörälle -1.30-1.40”-asteen välillä.
              Muuten ihan ok, mutta etukelkka vaatisi uuden asemoinnin(+perssonin yläpäästä säätöä), sen verran on camberissa keskinäistä heittoa ja vieläpä väärin päin(eli oikeassa etunurkassa saisi olla hieman enemmän negatiivista, eikä näinpäin).
              Aivan. 1.40" onkin vielä lapun mukaan tavoitealueella. Etucamberin tavoite alue on todella laaja -0,32...+0,08, joten tuskin sitä lähdetään korjaamaan melko pientä heittoa, vaikkei nyt ihan paras mahdollinen olekaan.

              Comment

              • jannmann
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2003
                • 5856
                • Joccis City

                Originally posted by Vanquish View Post
                Aivan. 1.40" onkin vielä lapun mukaan tavoitealueella. Etucamberin tavoite alue on todella laaja -0,32...+0,08, joten tuskin sitä lähdetään korjaamaan melko pientä heittoa, vaikkei nyt ihan paras mahdollinen olekaan.
                Ei ole kyl kovinkaan iso vaiva. Ja tuskin huonontaa symmetrinen camber edessä ajo-ominaisuuksia.
                Onhan keskinäistä heittoa jo 1/4 astetta.
                Last edited by jannmann; 06-10-2015, 09:16.
                Aprilia RSV4

                Comment

                • jani
                  BTCF Member
                  • Jul 2002
                  • 5152
                  • Kuopio

                  Itsellä on ollut E46touringissa jo usean talven alla 225/40-18" kitkat, Contia ja Misukkaa. Sanoisin, että molemmat renkaat toimii hyvin noin 3bar paineilla.

                  Ohjaus muuttuu veltoksi, ja muutenkin auto "levottomaksi" jos renkaiden paine on päässyt laskemaan alle 2.5bar. Sanoisin, että 2.8-3.2bar on käyttämäni koko luokan renkaille oikea paine riippuen paljonko on tavaraa auton kyydissä.

                  Kilsoja on tullut kitkoilla +150tkm 4 talven aikana, joten jotain tuntumaa asiaan alkaa olemaan.
                  F33 435d Mineral-grau metallic
                  K40 K1200s sondermodell

                  Comment

                  • Antti O
                    Bimmer Enthusiast
                    • May 2005
                    • 6935
                    • N/A

                    Taisin jo kirjoitella aiemminkin tästä, mutta e46 ja 225/245 rengastuksella (Styling 68) nyt on 2.3bar edessä ja 2.7 takana (ohjearvo 2.2/2.6). Toimii todella hyvin tyhjällä autolla ajellessa. Vielä aavistuksen epämukava varsinkin tuo taka-akseli kun on noin korkeat paineet renkaissa. Suuntavakaus on aivan eri luokkaa kun aiemmin yritin ajaa 2.6/3.0 paineilla. Mukavuus nyt tietysti aivan erilainen, se kivirekimäisyys hävisi kerrasta.

                    Z4 oli myös ohjepaineet ja se kulki hyvin ja suoraan ja kyyti oli melko mukavaa. En oikein itse pysty suosittelemaan mitään överipaineita, omien kokemuksien perusteella. Toki molemmissa autoissa on ns. premium renkaat.

                    Comment

                    • jani
                      BTCF Member
                      • Jul 2002
                      • 5152
                      • Kuopio

                      Originally posted by Antti O View Post
                      En oikein itse pysty suosittelemaan mitään överipaineita, omien kokemuksien perusteella. Toki molemmissa autoissa on ns. premium renkaat.
                      Touringissa 18" vakiorenkaalla kuormattuna suosituspaineet eteen 2.8bar ja taakse 3.2bar.
                      F33 435d Mineral-grau metallic
                      K40 K1200s sondermodell

                      Comment

                      • Antti O
                        Bimmer Enthusiast
                        • May 2005
                        • 6935
                        • N/A

                        Originally posted by jani View Post
                        Touringissa 18" vakiorenkaalla kuormattuna suosituspaineet eteen 2.8bar ja taakse 3.2bar.
                        Pitää vielä korostaa että nuo suosituspaineet millä ajan ovat tyhjälle autolle. Yleensä ajelen yksin tai toinen kyydissä. Toimii oikein hyvin.

                        Comment

                        • Tenox
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2006
                          • 1732

                          Nyt tuli vastaus Nokian renkailta, kuten arvelinkin tuolla runkovauriolla peloittelu ei nyt ihan totta ollut, mutta tuli myöskin suositus nostaa paineita hieman. Lainaus vastauksesta:

                          "Kiitos viestistäsi, pahoittelen myöhäistä vastausta. Kyseisen renkaan runko kyllä kestää tuon 2,2 bar paineen, mutta kyseessä on kuitenkin autonvalmistajan ns. mukavuuspaine. Suosittelen kuitenkin laittamaan vähintään 2,7 bar paineen jotta auton ajo-ominaisuudet olisivat parhaanlaiset."

                          Kerroin siis viestissäni autonvalmistajan suosituspaineet (2,2 / 2,3) ja sen mitä nyt on, eli 2,5. Johtopäätöksenä tästä nostan tänään paineet renkaissa lukemiin 2,7 / 2,8 ja mikäli auton käytös ei muutu negatiiviseen suuntaan jätän ne talveksi.

                          Edit:
                          Nyt tämän prosessin myötä olen saanut aika hyvän käsityksen rengaspaineista 17-19" matalaprofiilirenkaissa. Käytännössä siis autonvalmistajien ja rengasvalmistajien faktojen ja suositusten yhdistäminen, foorumin keskusteluun ja omiin kokemuksiin johtaa seuraavanlaiseen loppupäätelmään.

                          Rengaspaineet voi pitää missä tahansa 2 ja 3 barin välillä, ilman pelkoa nopeutuneesta kulumisesta tai rengasvaurioista. Säätö tuon alueen välillä vaikuttaa lähinnä ajomukavuuteen, vierintävastukseen (polttoaineen kulutukseen) ja ajovakauteen. Eli tuon haarukan sisällä kun pysyy, niin voi säätää paineen sen mukaan, mikä itselle parhaiten sopii ja hyvältä tuntuu. Jos mennään alle kahden tai yli kolmen barin alkaa tulemaan ongelmia renkaan kulumisen ja kestävyyden kanssa.

                          Disclaimerina tuo on vain minun muodostama mielipide keräämieni faktojen ja kokemusten yms. perusteella. Edit: Ja koskee kevyesti kuormattua (max 150kg) normaalia henkilöautoa.
                          Last edited by Tenox; 07-10-2015, 18:19.
                          Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Tenox View Post

                            Rengaspaineet voi pitää missä tahansa 2 ja 3 barin välillä, ilman pelkoa nopeutuneesta kulumisesta tai rengasvaurioista.
                            ...ja tämän olet siis nyt ”oppinut”( et kuitenkaan Nokiallekkaan puhuntut mitään autosi lastauksesta/painosta, etkä mahdollisista ajonopeuksista).

                            Comment

                            • Tenox
                              Bimmer Enthusiast
                              • Dec 2006
                              • 1732

                              Sori, ajan 99% ajostani max 100kg kuormalla, joten unohtuu helposti, etteivät kaikki toki toimi niin. Tuo päätelmäni koskee siis tällaista kevyttä kuormausta. Kiitän huomautuksestasi.

                              Edit: Ajonopeuksista en puhunut mitään, mutta 0-120km/h siis kyseessä.
                              Last edited by Tenox; 07-10-2015, 18:20.
                              Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 9993
                                • KVLA

                                Originally posted by Tenox View Post
                                Rengaspaineet voi pitää missä tahansa 2 ja 3 barin välillä, ilman pelkoa nopeutuneesta kulumisesta tai rengasvaurioista. Säätö tuon alueen välillä vaikuttaa lähinnä ajomukavuuteen, vierintävastukseen (polttoaineen kulutukseen) ja ajovakauteen. Eli tuon haarukan sisällä kun pysyy, niin voi säätää paineen sen mukaan, mikä itselle parhaiten sopii ja hyvältä tuntuu. Jos mennään alle kahden tai yli kolmen barin alkaa tulemaan ongelmia renkaan kulumisen ja kestävyyden kanssa.
                                Olisi kyllä mukava nähdä nuo renkaasi,kun olet kesällä työntänyt muutaman tuhat kilometriä motarinopeuksilla 2bar rengaspaineilla.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎