OK. Rengasliike olisi laittanut 2,4 kaikkiin, auton massan perusteella, joten ei tuo 2,5 paljon pielessä ole.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by Tenox View PostOK. Rengasliike olisi laittanut 2,4 kaikkiin, auton massan perusteella, joten ei tuo 2,5 paljon pielessä ole.F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
ex: E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
Nakkaa privaa jos tarvetta.
Comment
-
-
Mitkä on optimaaliset kulmat E60:lle? Eri paikoissa näyttää olevan eri tavoitearvot samalle rengaskoolle (18"). Mistä tämä voi johtua? Onko tässä takapyörät liian pystyssä? (alimpana uudempi mittaus). Mikä kulkukulman tulisi olla ja ilmeisesti 0 ei ole aivan optimitilanne?
free image host
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostOnko tässä takapyörät liian pystyssä? (alimpana uudempi mittaus).
Optimi olisi e60:ssä 18” oikean vierintäkehän pyörälle -1.30-1.40”-asteen välillä.
Muuten ihan ok, mutta etukelkka vaatisi uuden asemoinnin(+perssonin yläpäästä säätöä), sen verran on camberissa keskinäistä heittoa ja vieläpä väärin päin(eli oikeassa etunurkassa saisi olla hieman enemmän negatiivista, eikä näinpäin).
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi, vaan päinvastoin, eli negatiivista camberia 18” pyörälle jonkin verran liikaa.
Optimi olisi e60:ssä 18” oikean vierintäkehän pyörälle -1.30-1.40”-asteen välillä.
Muuten ihan ok, mutta etukelkka vaatisi uuden asemoinnin(+perssonin yläpäästä säätöä), sen verran on camberissa keskinäistä heittoa ja vieläpä väärin päin(eli oikeassa etunurkassa saisi olla hieman enemmän negatiivista, eikä näinpäin).
Comment
-
-
Originally posted by Vanquish View PostAivan. 1.40" onkin vielä lapun mukaan tavoitealueella. Etucamberin tavoite alue on todella laaja -0,32...+0,08, joten tuskin sitä lähdetään korjaamaan melko pientä heittoa, vaikkei nyt ihan paras mahdollinen olekaan.
Onhan keskinäistä heittoa jo 1/4 astetta.Last edited by jannmann; 06-10-2015, 09:16.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Itsellä on ollut E46touringissa jo usean talven alla 225/40-18" kitkat, Contia ja Misukkaa. Sanoisin, että molemmat renkaat toimii hyvin noin 3bar paineilla.
Ohjaus muuttuu veltoksi, ja muutenkin auto "levottomaksi" jos renkaiden paine on päässyt laskemaan alle 2.5bar. Sanoisin, että 2.8-3.2bar on käyttämäni koko luokan renkaille oikea paine riippuen paljonko on tavaraa auton kyydissä.
Kilsoja on tullut kitkoilla +150tkm 4 talven aikana, joten jotain tuntumaa asiaan alkaa olemaan.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Taisin jo kirjoitella aiemminkin tästä, mutta e46 ja 225/245 rengastuksella (Styling 68) nyt on 2.3bar edessä ja 2.7 takana (ohjearvo 2.2/2.6). Toimii todella hyvin tyhjällä autolla ajellessa. Vielä aavistuksen epämukava varsinkin tuo taka-akseli kun on noin korkeat paineet renkaissa. Suuntavakaus on aivan eri luokkaa kun aiemmin yritin ajaa 2.6/3.0 paineilla. Mukavuus nyt tietysti aivan erilainen, se kivirekimäisyys hävisi kerrasta.
Z4 oli myös ohjepaineet ja se kulki hyvin ja suoraan ja kyyti oli melko mukavaa. En oikein itse pysty suosittelemaan mitään överipaineita, omien kokemuksien perusteella. Toki molemmissa autoissa on ns. premium renkaat.
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostEn oikein itse pysty suosittelemaan mitään överipaineita, omien kokemuksien perusteella. Toki molemmissa autoissa on ns. premium renkaat.F33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
-
-
Nyt tuli vastaus Nokian renkailta, kuten arvelinkin tuolla runkovauriolla peloittelu ei nyt ihan totta ollut, mutta tuli myöskin suositus nostaa paineita hieman. Lainaus vastauksesta:
"Kiitos viestistäsi, pahoittelen myöhäistä vastausta. Kyseisen renkaan runko kyllä kestää tuon 2,2 bar paineen, mutta kyseessä on kuitenkin autonvalmistajan ns. mukavuuspaine. Suosittelen kuitenkin laittamaan vähintään 2,7 bar paineen jotta auton ajo-ominaisuudet olisivat parhaanlaiset."
Kerroin siis viestissäni autonvalmistajan suosituspaineet (2,2 / 2,3) ja sen mitä nyt on, eli 2,5. Johtopäätöksenä tästä nostan tänään paineet renkaissa lukemiin 2,7 / 2,8 ja mikäli auton käytös ei muutu negatiiviseen suuntaan jätän ne talveksi.
Edit:
Nyt tämän prosessin myötä olen saanut aika hyvän käsityksen rengaspaineista 17-19" matalaprofiilirenkaissa. Käytännössä siis autonvalmistajien ja rengasvalmistajien faktojen ja suositusten yhdistäminen, foorumin keskusteluun ja omiin kokemuksiin johtaa seuraavanlaiseen loppupäätelmään.
Rengaspaineet voi pitää missä tahansa 2 ja 3 barin välillä, ilman pelkoa nopeutuneesta kulumisesta tai rengasvaurioista. Säätö tuon alueen välillä vaikuttaa lähinnä ajomukavuuteen, vierintävastukseen (polttoaineen kulutukseen) ja ajovakauteen. Eli tuon haarukan sisällä kun pysyy, niin voi säätää paineen sen mukaan, mikä itselle parhaiten sopii ja hyvältä tuntuu. Jos mennään alle kahden tai yli kolmen barin alkaa tulemaan ongelmia renkaan kulumisen ja kestävyyden kanssa.
Disclaimerina tuo on vain minun muodostama mielipide keräämieni faktojen ja kokemusten yms. perusteella. Edit: Ja koskee kevyesti kuormattua (max 150kg) normaalia henkilöautoa.Last edited by Tenox; 07-10-2015, 18:19.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by Tenox View Post
Rengaspaineet voi pitää missä tahansa 2 ja 3 barin välillä, ilman pelkoa nopeutuneesta kulumisesta tai rengasvaurioista.
Comment
-
-
Sori, ajan 99% ajostani max 100kg kuormalla, joten unohtuu helposti, etteivät kaikki toki toimi niin. Tuo päätelmäni koskee siis tällaista kevyttä kuormausta. Kiitän huomautuksestasi.
Edit: Ajonopeuksista en puhunut mitään, mutta 0-120km/h siis kyseessä.Last edited by Tenox; 07-10-2015, 18:20.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by Tenox View PostRengaspaineet voi pitää missä tahansa 2 ja 3 barin välillä, ilman pelkoa nopeutuneesta kulumisesta tai rengasvaurioista. Säätö tuon alueen välillä vaikuttaa lähinnä ajomukavuuteen, vierintävastukseen (polttoaineen kulutukseen) ja ajovakauteen. Eli tuon haarukan sisällä kun pysyy, niin voi säätää paineen sen mukaan, mikä itselle parhaiten sopii ja hyvältä tuntuu. Jos mennään alle kahden tai yli kolmen barin alkaa tulemaan ongelmia renkaan kulumisen ja kestävyyden kanssa.
Comment
-
Comment