Originally posted by markok
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
Originally posted by JJtalo View PostItellä samat renkaat ja saman kokosena, samoilla paineilla, ja ite oon huomannu tuon flatspotin myös. Itellä poistuu alle kilometrin ajolla. Liekö vaikutusta että seisoo soratiellä ?BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View Post^Tänä aamuna lähdin emännän vessalla liikenteeseen,lämpö +3 astetta.Ei vieläkään mitään tärinää noissa GreenMaxeissa.Eikös tuo X3 ole aika saman painoinenkin kuin e61? Montako päivää tämä auto yleensä seisoo ajojen välissä?
BMW 530iA Touring -05
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostSulla on jotain vikaa renkaissa kun muilla nämä täristääEikös tuo X3 ole aika saman painoinenkin kuin e61? Montako päivää tämä auto yleensä seisoo ajojen välissä?
Tuossa myynniissä olevassa riisikipossani on kinkkien Winda 225/45R17 kesäkumit.Muuten yllättävänkin hyvät normikäytössä,mutta juurikin tuo paha flatspot ilmiö.Ja etenkin kelien kylmetessä alle +10 asteseen.Kesälämpimillä ei minkäänlaista ongelmaa.
EDIT: Aamulla liikenteeseen,pakkasta oli -4 ast.Ei mitään tärinää renkaissa.Olisiko niin,että nämä hieman suuremman kantavuusluokan ja korkeamman profiilin kumit toimii eri tavalla.Hyvä minulle...Last edited by Heguli 31; 28-10-2015, 11:23.
Comment
-
-
Originally posted by markok View PostTämä näyttää olevan aika paljon lämpötilasta kiinni. Nyt kun on aamuisin ollut +8 lämmintä niin ei ole ollut mitään tärinöitä. Heti kun lämpötila laski nollan tuntumaan niin ensimmäiset kilometrit täristää. En usko, että soratiellä seisominen mitään vaikuttaa jos ei minkään kiven päällä seiso, joka painaisi rengasta epänormaalisti.
Comment
-
-
Originally posted by Antti O View PostMinulla dunlopit on tehneet tota, ei muut renkaat.
Täällä Nankangit ja Kumhot. Aika yleistä on.
Comment
-
-
Pari kuvaa noista +10tkm ajetuista Nankangeista. Ajettu siis 2-2,3bar paineilla tuo matka. Kuluneet joka nurkassa tasaisesti ja varsin vähän. Lisäsin syksyllä paineet 2,7bar, mutta taisi olla turhaa se. 2,5 varmaan riittänee tässä koossa. (215/45/17)
Itse veikkaisin kokemuksen perusteella, että jos olisi ollut 3bar tai enemmän noissa saman matkan ajan, niin olisivat pinnaltaan 2-3mm enemmän kuluneet.
Toki kokemuksia on vain yksistä 17" Nankangeista (ja 3bar paineista) ennen näitä, joten otos on minimaalinen, eikä mitään varmaa tietoa. Varmaa on sen sijaan se, että ongelmitta ainakin tässä koossa mennään vielä noilla autonvalmistajan paineilla, jopa alle niiden.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Kyllä on Tenox nyt ihan pihalla kommenttiensa kanssa. Mitä vähemmän painetta, niin sitä enemmän on kitkaa. Mitä enemmän kitkaa, sitä enemmän lämpöä ja kulutusta. Myös rengas kuluu enemmän. 2-2,3bar on aivan liian vähän tuon koon nankangille. Pinta voi kulua tasaisesti, mutta runko on kovilla ja voi revetä. 2,5bar on ihan minimi, mutta kyllä se 2,7-2,8bar on hyvä olla.
Se että yksi setti on kestänyt alhaisia paineita 10tkm ei tarkoita sitä että sellaisia paineita olisi turvallista käyttää.
Riittävät paineet sitten myös riippuu ihan auton painosta. Jos puhutaan jotain reilun tonnin painavasta 316 E30:stä tms. pikkuautosta, niin kyllähän sellaisilla voi ajella aika pienillä paineilla.Last edited by bemu2000; 09-11-2015, 11:24.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View PostKyllä on Tenox nyt ihan pihalla kommenttiensa kanssa. Mitä vähemmän painetta, niin sitä enemmän on kitkaa. Mitä enemmän kitkaa, sitä enemmän lämpöä ja kulutusta. Myös rengas kuluu enemmän. 2-2,3bar on aivan liian vähän tuon koon nankangille. Pinta voi kulua tasaisesti, mutta runko on kovilla ja voi revetä. 2,5bar on ihan minimi, mutta kyllä se 2,7-2,8bar on hyvä olla.
Se että yksi setti on kestänyt alhaisia paineita 10tkm ei tarkoita sitä että sellaisia paineita olisi turvallista käyttää.
Riittävät paineet sitten myös riippuu ihan auton painosta. Jos puhutaan jotain reilun tonnin painavasta 316 E30:stä tms. pikkuautosta, niin kyllähän sellaisilla voi ajella aika pienillä paineilla.
Nythän kun emme omaa ”röntgen katsetta”, emme tiedä sitä kuinka paljon ko.renkaiden sisärungot ovat ovat kuluneet.
Tämä kun korreloituu vasta huomattavasti myöhemmin, ei vielä tässä kohtaa.
Kuten todettua, tähän vaikuttaa toki auton kokonaispaino, mutta myös käytetyt ajonopeudet ja erityisesti camberarvot.
Korkea 17” rengas toki muutenkin kestää tätä alipainesena ajelua vielä varsin hyvin verrattuna mataliin 18” ja 19” kokoluokkiin, mutta jos näillä on ajeltu 2.0bar paineilla ja -2.00`-cambereilla, niin taatusti alkaa sisärunko olemaan jo ”väsynyt”, vaikka se ei vielä pällepäin näykkään.
Comment
-
-
Originally posted by Heguli 31 View PostJa tämä perustuu mihin?
En kanssa itse pidä tuota 2,0 - 2,3 bar mitenkään optimaalisena paineena noille, mutta siitä huolimatta kuluminen äärimmäisen pientä. Painemittarin heitosta ja siitä, että olivat koko kesän tarkistamatta (exän auto kyseessä, joten en ole huolehtimassa asiasta aktiivisesti) tuo siis johtui. 2,5bar on varmaan noille aika hyvä kompromissi. Auto on V70 Volvo, pyöränkulmista ei mitään hajua.
2,5-2,9 ajattelin pitää itse 17-18" renkaissa jatkossa vähän riippuen miltä tuntuvat ajossa jne. 2,8 on nyt noissa 225/40/18 Nokian kitkoissa, mitkä on Subarun alla. Kokemuksen, lukemani yms. perusteella tämä. Väittelemään en ala, kukin ajakoon millä paineilla huvittaa.Last edited by Tenox; 10-11-2015, 00:00.Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S
Comment
-
-
Originally posted by Tenox View PostKuten sanoin. Kokemukseen yhdestä 3bar setistä Nankangeja 4mm / kesä (n. 10tkm) kuluivat tasaisesti. Ei muuhun.
En kanssa itse pidä tuota 2,0 - 2,3 bar mitenkään optimaalisena paineena noille, mutta siitä huolimatta kuluminen äärimmäisen pientä. Painemittarin heitosta ja siitä, että olivat koko kesän tarkistamatta (exän auto kyseessä, joten en ole huolehtimassa asiasta aktiivisesti) tuo siis johtui. 2,5bar on varmaan noille aika hyvä kompromissi. Auto on V70 Volvo, pyöränkulmista ei mitään hajua.
2,5-2,9 ajattelin pitää itse 17-18" renkaissa jatkossa vähän riippuen miltä tuntuvat ajossa jne. 2,8 on nyt noissa 225/40/18 Nokian kitkoissa, mitkä on Subarun alla. Kokemuksen, lukemani yms. perusteella tämä. Väittelemään en ala, kukin ajakoon millä paineilla huvittaa.
Eli ko.Volvoa ei voi näissä rengasasioissa mitenkään rinnastaa mihinkää BMW:hen, paitsi nyt ehkä näihin ihan uusiin kakkossarjan etuvetosiin.
Comment
-
Comment