Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • JJtalo
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2011
    • 350
    • Kokkola

    Originally posted by markok View Post
    Tuli nyt hommattua LingLong Greenmax renkaat koossa 245/40-18 sigun e61:een. Asennuksen jälkeen ensivaikutelma oli todella positiivinen. Nyt olen kuitenkin havainnut, että näihin jää aika herkästi flatspot pidemmän seisomisen aikana. Parin ensimmäisen kilometrin aikana täristää aika paljon varsinkin takapäätä. Painetta renkaissa 3bar joka nurkassa. Onko muilla samoja kokemuksia näistä renkaista. Tosin kylmä ilma saattaa vähän lisätä tätä ilmiötä.
    Itellä samat renkaat ja saman kokosena, samoilla paineilla, ja ite oon huomannu tuon flatspotin myös. Itellä poistuu alle kilometrin ajolla. Liekö vaikutusta että seisoo soratiellä ?

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      Originally posted by JJtalo View Post
      Itellä samat renkaat ja saman kokosena, samoilla paineilla, ja ite oon huomannu tuon flatspotin myös. Itellä poistuu alle kilometrin ajolla. Liekö vaikutusta että seisoo soratiellä ?
      Tämä näyttää olevan aika paljon lämpötilasta kiinni. Nyt kun on aamuisin ollut +8 lämmintä niin ei ole ollut mitään tärinöitä. Heti kun lämpötila laski nollan tuntumaan niin ensimmäiset kilometrit täristää. En usko, että soratiellä seisominen mitään vaikuttaa jos ei minkään kiven päällä seiso, joka painaisi rengasta epänormaalisti.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • Heguli 31
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 10051
        • KVLA

        ^Tänä aamuna lähdin emännän vessalla liikenteeseen,lämpö +3 astetta.Ei vieläkään mitään tärinää noissa GreenMaxeissa.

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Originally posted by Heguli 31 View Post
          ^Tänä aamuna lähdin emännän vessalla liikenteeseen,lämpö +3 astetta.Ei vieläkään mitään tärinää noissa GreenMaxeissa.
          Sulla on jotain vikaa renkaissa kun muilla nämä täristää Eikös tuo X3 ole aika saman painoinenkin kuin e61? Montako päivää tämä auto yleensä seisoo ajojen välissä?
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • Antti O
            Bimmer Enthusiast
            • May 2005
            • 6937
            • N/A

            Minulla dunlopit on tehneet tota, ei muut renkaat.

            Comment

            • Heguli 31
              BTCF Member
              • Oct 2004
              • 10051
              • KVLA

              Originally posted by markok View Post
              Sulla on jotain vikaa renkaissa kun muilla nämä täristää Eikös tuo X3 ole aika saman painoinenkin kuin e61? Montako päivää tämä auto yleensä seisoo ajojen välissä?
              Nyt "seisotettiin" testimielessä 5pv.Normaalisti on parkissa 0-2pv.Auton oma paino on hieman alle 1800kg.Huomenna pitäisi olla pakkas aamu,uusi testi sitten.

              Tuossa myynniissä olevassa riisikipossani on kinkkien Winda 225/45R17 kesäkumit.Muuten yllättävänkin hyvät normikäytössä,mutta juurikin tuo paha flatspot ilmiö.Ja etenkin kelien kylmetessä alle +10 asteseen.Kesälämpimillä ei minkäänlaista ongelmaa.

              EDIT: Aamulla liikenteeseen,pakkasta oli -4 ast.Ei mitään tärinää renkaissa.Olisiko niin,että nämä hieman suuremman kantavuusluokan ja korkeamman profiilin kumit toimii eri tavalla.Hyvä minulle...
              Last edited by Heguli 31; 28-10-2015, 11:23.

              Comment

              • JJtalo
                Bimmer Fanatic
                • Nov 2011
                • 350
                • Kokkola

                Originally posted by markok View Post
                Tämä näyttää olevan aika paljon lämpötilasta kiinni. Nyt kun on aamuisin ollut +8 lämmintä niin ei ole ollut mitään tärinöitä. Heti kun lämpötila laski nollan tuntumaan niin ensimmäiset kilometrit täristää. En usko, että soratiellä seisominen mitään vaikuttaa jos ei minkään kiven päällä seiso, joka painaisi rengasta epänormaalisti.
                Ite huomasin tuon juurikin ilmojen viilennyttyä. Itelläni siis auto seisoo sepelillä ja nypytys poistuu kohtuu nopeesti, ajattelin että renkaisiin ei pääse painumaan tasasta aluetta ja sen johdosta "korjaantuu" nopeammin, koska itellä poistuu reilusti alle kilometrin matkalla. Auto ei tosin seiso kuin 8-12h max samoilla jalansioilla.

                Comment

                • bemu2000
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jul 2003
                  • 17799
                  • Jämsä

                  Originally posted by Antti O View Post
                  Minulla dunlopit on tehneet tota, ei muut renkaat.

                  Täällä Nankangit ja Kumhot. Aika yleistä on.
                  TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                  Vanteet edullisesti
                  Nostureita ja rengaskoneita

                  Comment

                  • Tenox
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2006
                    • 1732

                    Pari kuvaa noista +10tkm ajetuista Nankangeista. Ajettu siis 2-2,3bar paineilla tuo matka. Kuluneet joka nurkassa tasaisesti ja varsin vähän. Lisäsin syksyllä paineet 2,7bar, mutta taisi olla turhaa se. 2,5 varmaan riittänee tässä koossa. (215/45/17)

                    Itse veikkaisin kokemuksen perusteella, että jos olisi ollut 3bar tai enemmän noissa saman matkan ajan, niin olisivat pinnaltaan 2-3mm enemmän kuluneet.




                    Toki kokemuksia on vain yksistä 17" Nankangeista (ja 3bar paineista) ennen näitä, joten otos on minimaalinen, eikä mitään varmaa tietoa. Varmaa on sen sijaan se, että ongelmitta ainakin tässä koossa mennään vielä noilla autonvalmistajan paineilla, jopa alle niiden.
                    Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                    Comment

                    • Heguli 31
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 10051
                      • KVLA

                      Originally posted by Tenox View Post
                      Itse veikkaisin kokemuksen perusteella, että jos olisi ollut 3bar tai enemmän noissa saman matkan ajan, niin olisivat pinnaltaan 2-3mm enemmän kuluneet.
                      Ja tämä perustuu mihin?

                      Comment

                      • bemu2000
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 17799
                        • Jämsä

                        Kyllä on Tenox nyt ihan pihalla kommenttiensa kanssa. Mitä vähemmän painetta, niin sitä enemmän on kitkaa. Mitä enemmän kitkaa, sitä enemmän lämpöä ja kulutusta. Myös rengas kuluu enemmän. 2-2,3bar on aivan liian vähän tuon koon nankangille. Pinta voi kulua tasaisesti, mutta runko on kovilla ja voi revetä. 2,5bar on ihan minimi, mutta kyllä se 2,7-2,8bar on hyvä olla.

                        Se että yksi setti on kestänyt alhaisia paineita 10tkm ei tarkoita sitä että sellaisia paineita olisi turvallista käyttää.

                        Riittävät paineet sitten myös riippuu ihan auton painosta. Jos puhutaan jotain reilun tonnin painavasta 316 E30:stä tms. pikkuautosta, niin kyllähän sellaisilla voi ajella aika pienillä paineilla.
                        Last edited by bemu2000; 09-11-2015, 11:24.
                        TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                        Vanteet edullisesti
                        Nostureita ja rengaskoneita

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by bemu2000 View Post
                          Kyllä on Tenox nyt ihan pihalla kommenttiensa kanssa. Mitä vähemmän painetta, niin sitä enemmän on kitkaa. Mitä enemmän kitkaa, sitä enemmän lämpöä ja kulutusta. Myös rengas kuluu enemmän. 2-2,3bar on aivan liian vähän tuon koon nankangille. Pinta voi kulua tasaisesti, mutta runko on kovilla ja voi revetä. 2,5bar on ihan minimi, mutta kyllä se 2,7-2,8bar on hyvä olla.

                          Se että yksi setti on kestänyt alhaisia paineita 10tkm ei tarkoita sitä että sellaisia paineita olisi turvallista käyttää.

                          Riittävät paineet sitten myös riippuu ihan auton painosta. Jos puhutaan jotain reilun tonnin painavasta 316 E30:stä tms. pikkuautosta, niin kyllähän sellaisilla voi ajella aika pienillä paineilla.
                          Juuri näin.
                          Nythän kun emme omaa ”röntgen katsetta”, emme tiedä sitä kuinka paljon ko.renkaiden sisärungot ovat ovat kuluneet.
                          Tämä kun korreloituu vasta huomattavasti myöhemmin, ei vielä tässä kohtaa.
                          Kuten todettua, tähän vaikuttaa toki auton kokonaispaino, mutta myös käytetyt ajonopeudet ja erityisesti camberarvot.
                          Korkea 17” rengas toki muutenkin kestää tätä alipainesena ajelua vielä varsin hyvin verrattuna mataliin 18” ja 19” kokoluokkiin, mutta jos näillä on ajeltu 2.0bar paineilla ja -2.00`-cambereilla, niin taatusti alkaa sisärunko olemaan jo ”väsynyt”, vaikka se ei vielä pällepäin näykkään.

                          Comment

                          • Tenox
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2006
                            • 1732

                            Originally posted by Heguli 31 View Post
                            Ja tämä perustuu mihin?
                            Kuten sanoin. Kokemukseen yhdestä 3bar setistä Nankangeja 4mm / kesä (n. 10tkm) kuluivat tasaisesti. Ei muuhun. Ainoa kerta kun on ollut liiallista tasaista kulumista mun autoiluaikoina (91-nyt) on tuo kerta. Ikinä ei ole yhdessäkään autossa ollut rengasta johon olisi tullut runkovauriota, vaikka välillä on menty +10 vuotta vanhoilla kumeilla.

                            En kanssa itse pidä tuota 2,0 - 2,3 bar mitenkään optimaalisena paineena noille, mutta siitä huolimatta kuluminen äärimmäisen pientä. Painemittarin heitosta ja siitä, että olivat koko kesän tarkistamatta (exän auto kyseessä, joten en ole huolehtimassa asiasta aktiivisesti) tuo siis johtui. 2,5bar on varmaan noille aika hyvä kompromissi. Auto on V70 Volvo, pyöränkulmista ei mitään hajua.

                            2,5-2,9 ajattelin pitää itse 17-18" renkaissa jatkossa vähän riippuen miltä tuntuvat ajossa jne. 2,8 on nyt noissa 225/40/18 Nokian kitkoissa, mitkä on Subarun alla. Kokemuksen, lukemani yms. perusteella tämä. Väittelemään en ala, kukin ajakoon millä paineilla huvittaa.
                            Last edited by Tenox; 10-11-2015, 00:00.
                            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Tenox View Post
                              Kuten sanoin. Kokemukseen yhdestä 3bar setistä Nankangeja 4mm / kesä (n. 10tkm) kuluivat tasaisesti. Ei muuhun.

                              En kanssa itse pidä tuota 2,0 - 2,3 bar mitenkään optimaalisena paineena noille, mutta siitä huolimatta kuluminen äärimmäisen pientä. Painemittarin heitosta ja siitä, että olivat koko kesän tarkistamatta (exän auto kyseessä, joten en ole huolehtimassa asiasta aktiivisesti) tuo siis johtui. 2,5bar on varmaan noille aika hyvä kompromissi. Auto on V70 Volvo, pyöränkulmista ei mitään hajua.

                              2,5-2,9 ajattelin pitää itse 17-18" renkaissa jatkossa vähän riippuen miltä tuntuvat ajossa jne. 2,8 on nyt noissa 225/40/18 Nokian kitkoissa, mitkä on Subarun alla. Kokemuksen, lukemani yms. perusteella tämä. Väittelemään en ala, kukin ajakoon millä paineilla huvittaa.
                              Etuvetoisessa V70 Volvossa on aivan erilaiset camberkulmat kuin takavetoisessa BMW:ssä, jossa yliohjautuvaa ajokäytöstä on pakko hillitä takapäässä verrattain isolla negatiivisella camberilla(joka taas rasittaa renkaan sisärunkoa voimakkaasti mikäli rengas alipaineinen).
                              Eli ko.Volvoa ei voi näissä rengasasioissa mitenkään rinnastaa mihinkää BMW:hen, paitsi nyt ehkä näihin ihan uusiin kakkossarjan etuvetosiin.

                              Comment

                              • Tenox
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2006
                                • 1732

                                Eli tämä onkin autokohtainen ongelma, ei rengaskohtainen tai renkaan kokoon liittyvä. Asia selvä.
                                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎