memebuy23buy

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Haju69
    replied
    Saa avata uuden topikin jos tarvetta.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by A^A View Post
    Yrittänyt nyt paineiden kanssa vähän painiskella sigun e39 sedanin kanssa.
    Virhe nro 1 varmasti surkeet renkaat, pinnoitetut master nordic nastat.
    Koko 225/50/17. Alkutalven ajelin 15" pelleillä 195/65 nastoilla ja meni ilman mitään tärinöitä ja pompotuksia. Nyt noilla uusilla 17" setillä alkanut ongelmat. Eli +80 vauhdissa alkaa täristä ja ratti vatkaa.Lisäksi outo pompotus n.40 vauhdissa joka katoaa kun vauhti kasvaa.. Vanteet on tasapainotettu vuodenvaihteessa ja juuri teetin nelipyöräsuuntauksen kun vaihdettiin eteen iskarit ja jouset. Paineilla olen nyt koittanut vähän kikkailla josko auttaisi yhtään. Mikä siis optimi paineet olisi tällä setillä? Eileen laitoin eteen 2.5 ja taakse 2.6 kun vanhat oli 2.7 + 2.8. Ehkä pieni parannus tuli.. Tuntuu vain niin pieniltä paineilta kun normisti ajellut kesät talvet n.3bar paineilla..

    Renkaan selkäheiton mittaus ainakin vois olla paikallaan?
    Runkovikainen rengas.

    Leave a comment:


  • A^A
    replied
    Yrittänyt nyt paineiden kanssa vähän painiskella sigun e39 sedanin kanssa.
    Virhe nro 1 varmasti surkeet renkaat, pinnoitetut master nordic nastat.
    Koko 225/50/17. Alkutalven ajelin 15" pelleillä 195/65 nastoilla ja meni ilman mitään tärinöitä ja pompotuksia. Nyt noilla uusilla 17" setillä alkanut ongelmat. Eli +80 vauhdissa alkaa täristä ja ratti vatkaa. Lisäksi outo pompotus n.40 vauhdissa joka katoaa kun vauhti kasvaa.. Vanteet on tasapainotettu vuodenvaihteessa ja juuri teetin nelipyöräsuuntauksen kun vaihdettiin eteen iskarit ja jouset. Paineilla olen nyt koittanut vähän kikkailla josko auttaisi yhtään. Mikä siis optimi paineet olisi tällä setillä? Eileen laitoin eteen 2.5 ja taakse 2.6 kun vanhat oli 2.7 + 2.8. Ehkä pieni parannus tuli.. Tuntuu vain niin pieniltä paineilta kun normisti ajellut kesät talvet n.3bar paineilla..

    Renkaan selkäheiton mittaus ainakin vois olla paikallaan?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by jani View Post
    Ensi kesänä olisi tarkoitus pilata loputkin ajo-ominaisuudet E46sta laittamalla 19" vanteet alle. Vanteet ovat 8.5x19" et35 (tai et30), millaiset kumit näille olisi sopivimmat?

    Vaihtoehdot lienee 225/35 tai 235/35? Tarkoitus on laittaa eteen ja taakse saman kokoiset kumit. Entäs paineet?
    Riippuu ihan siitä mitä renkailtasi haluat (muistaen että kaikkea ei saa samassa paketissa edes rahalla)?

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Ensi kesänä olisi tarkoitus pilata loputkin ajo-ominaisuudet E46sta laittamalla 19" vanteet alle. Vanteet ovat 8.5x19" et35 (tai et30), millaiset kumit näille olisi sopivimmat?

    Vaihtoehdot lienee 225/35 tai 235/35? Tarkoitus on laittaa eteen ja taakse saman kokoiset kumit. Entäs paineet?

    Leave a comment:


  • jani
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Ääni tälle.
    Eli kuten Bemu tuossa jo totesikin, niin tällöin jää vielä pelivaraa kovemmillekkin pakkasille. Ainakaan sen 2.8bar alle lämpimässä mitattuna
    ei pidä mennä, koska silloin kovimmilla pakkasilla putoaa helposti jo runkoa väsyttävälle tasolle.
    Itse laitoin 3.0bar kun talvirenkaat meni alle ja nyt oli 2.0bar kun kelit ovat viilentyneet huomattavasti. Sanoisin että 40-sarjan renkailla viiden asteen muutos lämpötilassa tarkoittaa paineiden tarkastusta.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Vetopidon kanssa ei ole lainkaan ongelmaa ja jarrutuksessakin menee vielä suhteellisen OK. Ongelma on erittäin huono sivuttaispito.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    On täällä länsirannikolla kelit sellaisia, ettei noilla kitkoilla tee hittojakaan. Mietin tässä, että paraneeko ajotuntuma / pito oleellisesti jos painetta laskee? :think Nyt siis 2,8bar joka kulmassa ja ajattelin josko 2,4bar laittaisi. Eli sen kummemmin muista ominaisuuksista yms. välittämättä onko kellään hajua siitä miten paljon pitävämmät nuo olisivat jäällä? Käsittääkseni matalammalla paineella isompi osa renkaasta koskisi maata.

    (Kyse siis edelleen 225/40/18 Nokian kitkoista ja tiedän mitä mieltä täällä ollaan BMW:ssä noin matalista paineista talvella, mutta kyse siis ei ole BMW:stä nyt.)
    Ei noin pienellä pudotuksella ole mitään vaikutusta. Jos vetopitoon haluaisi liikkeellelähdöissä parannusta, paineet pitäisi pudottaa 1bar tuntumaan mutta en suosittelisi.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    On täällä länsirannikolla kelit sellaisia, ettei noilla kitkoilla tee hittojakaan. Mietin tässä, että paraneeko ajotuntuma / pito oleellisesti jos painetta laskee? :think Nyt siis 2,8bar joka kulmassa ja ajattelin josko 2,4bar laittaisi. Eli sen kummemmin muista ominaisuuksista yms. välittämättä onko kellään hajua siitä miten paljon pitävämmät nuo olisivat jäällä? Käsittääkseni matalammalla paineella isompi osa renkaasta koskisi maata.

    (Kyse siis edelleen 225/40/18 Nokian kitkoista ja tiedän mitä mieltä täällä ollaan BMW:ssä noin matalista paineista talvella, mutta kyse siis ei ole BMW:stä nyt.)

    EDIT: Ongelma auton pidon ja hermostuneisuuden kanssa johtui auton takapyörien aurauskulmista. Molemmat pielessä ja vasen oikein kunnolla. Nyt ei ole säädön jälkeen ollut ongelmia jäälläkään. Paineina olen edelleen pitänyt 2,8bar joka nurkassa.
    Last edited by Tenox; 24-02-2016, 08:45.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by JermuS View Post
    Täälä tuntuu suuri osa laittavan mitä tykkääväät, mutta MINÄ laittaisin 3.0bar joka nurkkaan.
    Ääni tälle.
    Eli kuten Bemu tuossa jo totesikin, niin tällöin jää vielä pelivaraa kovemmillekkin pakkasille. Ainakaan sen 2.8bar alle lämpimässä mitattuna
    ei pidä mennä, koska silloin kovimmilla pakkasilla putoaa helposti jo runkoa väsyttävälle tasolle. Varsinkin jos/kun nyt laittaa ne paineet, eikä sitten enään tarkistele niitä helmikuussa kun sieltä kuitenkin on jo hieman karannut.
    Edessä voi olla vähän vähemmän jos/kun camberit tehtaan antamissa toleransseissa, eli alle asteen.

    Leave a comment:


  • Petsku333
    replied
    Ite laitoin uusien 225/55-16 Goodyear ultragrippeihin eteen 2.5 taakse 2.7 ja vaikuttaa juuri sopivilta. 2.7 tuntui edessä jo hieman pintakovalta.

    Leave a comment:


  • bemu2000
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Lämpimässä varastossa 2.8bar näky olevan rengasliikkeen jäljiltä. Pitää tarkistaa ja lisätä, kun laittaa rattaat alle.


    Eli pakkasella alle 2,5bar. Laita 3,0bar typpitäyttö, niin pysyy paineet kohdallaan

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by JermuS View Post
    Täälä tuntuu suuri osa laittavan mitä tykkääväät, mutta MINÄ laittaisin 3.0bar joka nurkkaan.

    Lämpimässä varastossa 2.8bar näky olevan rengasliikkeen jäljiltä. Pitää tarkistaa ja lisätä, kun laittaa rattaat alle.

    Leave a comment:


  • JermuS
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Mikä olisi sopiva paine edessä ja takana Kumhon KW22 nastarenkaalle?

    Koko edessä ja takana 225/40R18 ja e90 alla.
    Täälä tuntuu suuri osa laittavan mitä tykkääväät, mutta MINÄ laittaisin 3.0bar joka nurkkaan.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Mikä olisi sopiva paine edessä ja takana Kumhon KW22 nastarenkaalle?

    Koko edessä ja takana 225/40R18 ja e90 alla.

    Leave a comment:

Working...
X