Moron,
No tänään piti sitten kaapaista alle kesäpallot tuohon E39:iin, vaikka taivaalta tulee lunta . Ei vaan malttanut enää... Alle meni semmonen konfikuraatio, että 225/55 R16 ja siten, että takana on uudet Kleberit ja edessä Marangonit, joissa vielä kesän tai kahden pinta jälellä. Edellinen omistaja oli uusinut rengassarjan tuolleen "puoliksi".
Kävin laittaan paineet ohjekirjan mukaan: taakse 2.3 bar, eteen 2.0.
Sitten ajamaan. Heti huomasin, että auto ei ole likikään niin vakaa ajaa kuin noilla 15-tuumasilla Firestonen nastoilla. On olevinaan uraherkkä (tai jotain?). Motarilla satasen vauhdissa tai ylöspäin ei kyllä ala ravistamaan eikä mitään semmosta. Vois sanoa, että ratti ei tärrää sitten yhtään, jos se talvikumeilla tärräsi aivan todella olemattomasti kovassa vauhdissa. Mutta nyt tuota joutuu ohjata, kun välillä tuntuu että auto tavallaan haluaa kääntyä johonkin suuntaan ja siitä poiskääntäminen tuntuu raskaammalta ratissa kuin, että menisi "virran mukana".
Onko kyseessä vain leveän renkaan (225 leveä?) mukanaan tuoma uraherkkyys, vai johtuuko tuo nyt siitä, että mulla on eri merkkiä edessä ja takana. Vai jopa siitä, että kumpikin rengasmerkki (Kleber ja Marangoni) on paskoja? Olisi kiva, että tuo E39:in uskomattoman vakaa meno jatkuisi myös kesäpalloilla...
Tero
No tänään piti sitten kaapaista alle kesäpallot tuohon E39:iin, vaikka taivaalta tulee lunta . Ei vaan malttanut enää... Alle meni semmonen konfikuraatio, että 225/55 R16 ja siten, että takana on uudet Kleberit ja edessä Marangonit, joissa vielä kesän tai kahden pinta jälellä. Edellinen omistaja oli uusinut rengassarjan tuolleen "puoliksi".
Kävin laittaan paineet ohjekirjan mukaan: taakse 2.3 bar, eteen 2.0.
Sitten ajamaan. Heti huomasin, että auto ei ole likikään niin vakaa ajaa kuin noilla 15-tuumasilla Firestonen nastoilla. On olevinaan uraherkkä (tai jotain?). Motarilla satasen vauhdissa tai ylöspäin ei kyllä ala ravistamaan eikä mitään semmosta. Vois sanoa, että ratti ei tärrää sitten yhtään, jos se talvikumeilla tärräsi aivan todella olemattomasti kovassa vauhdissa. Mutta nyt tuota joutuu ohjata, kun välillä tuntuu että auto tavallaan haluaa kääntyä johonkin suuntaan ja siitä poiskääntäminen tuntuu raskaammalta ratissa kuin, että menisi "virran mukana".
Onko kyseessä vain leveän renkaan (225 leveä?) mukanaan tuoma uraherkkyys, vai johtuuko tuo nyt siitä, että mulla on eri merkkiä edessä ja takana. Vai jopa siitä, että kumpikin rengasmerkki (Kleber ja Marangoni) on paskoja? Olisi kiva, että tuo E39:in uskomattoman vakaa meno jatkuisi myös kesäpalloilla...
Tero
Comment