Announcement

Collapse
No announcement yet.

Renkaista, rengaspaineista ja uraherkkyydestä

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jani
    BTCF Member
    • Jul 2002
    • 5169
    • Kuopio

    Originally posted by Hemi View Post
    Siis otappa nyt ”silmä käteen” ja katso minkälainen vaurio ko.renkaassa on sisäkantissa?
    Kuvassa vaurio on nimenomaan sisäpuolella kuten näissä aina negatiivisesta camberista johtuen.
    Kuten nyt itsekin toteat, vaurio negatiivisesti camberista johtuen.

    Ei tuoda rengasta olisi pelastanut edes 4.0bar paineet.

    ps. Onko tuossa autossa ne kuuluisat "Hemin vetelemättömät" alustan säädöt
    Last edited by jani; 19-10-2015, 21:55.
    F33 435d Mineral-grau metallic
    K40 K1200s sondermodell

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by jani View Post
      Kuten nyt itsekin toteat, vaurio negatiivisesti camberista johtuen.

      Ei tuoda rengasta olisi pelastanut edes 4.0bar paineet.

      ps. Onko tuossa autossa ne kuuluisat "Hemin vetelemättömät" alustan säädöt
      Ei, se LIIALLINEN negatiivinen camber ei ole tässä se ongelma, vaan liian matalat käyttöpaineet suhteessa alla olevaan camberarvoon.
      Kyseisen renkaan olisi ainakin kuvan vauriolta pelastanut hyvinkin ne 4.0bar paineet.

      Mitä tarkoitat ”kuuluisilla Hemin vetelemättömillä alustan säädöillä”?

      ps. Oliko sinulla jokin oikea pointti ko.kulumis/vauriomekanismiin?

      Comment

      • Tenox
        Bimmer Enthusiast
        • Dec 2006
        • 1732

        Ottamatta henkilökohtaisesti kantaa tai väittelemättä sen enempää:

        Päivän Satakunnan Kansassa on juttua rengaspaineista joskin lähinnä mittareista (testissä bensa-asemien mittareissa 0,9bar heitto). Artikkelissa mainitaan suosituspaineiden löytyvän autosta, tai sen ohjekirjasta. Samoin mainitaan että talvirenkaissa voi käyttää suosituspaineisiin nähden +0,2bar enemmän.

        Lisäksi tällainen lainaus osui silmiin: "Liian tyhjät kumit tuntuvat auton "nuljumisena" ja laiskoina ohjausliikkeinä. Jos ilmaa on puolestaan selvästi liikaa, auto alkaa pompottaa tiellä ja yliohjautuu herkemmin, kun kosketus tiehen heikkenee." Eli artikkelin mukaan ylipaineella rengas on huonommin kosketuksissa tien pintaan, tämä oli mielenkiintoinen väite.

        Runkovaurioista ei ollut mainintaa. Artikkelissa uudenkarheaan Mitsuun laitettiin testin alussa eteen 2,2bar ja taakse 2,4bar paineet. Olettaisin 17" renkaisiin.

        Edit: Kyseessä siis Mitsubishi Outlander ja paineet laitettu Vianorille kohdilleen lähtötilanteessa.
        Last edited by Tenox; 20-10-2015, 10:22.
        Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

        Comment

        • jani
          BTCF Member
          • Jul 2002
          • 5169
          • Kuopio

          Originally posted by Hemi View Post
          Ei, se LIIALLINEN negatiivinen camber ei ole tässä se ongelma, vaan liian matalat käyttöpaineet suhteessa alla olevaan camberarvoon.
          Kyseisen renkaan olisi ainakin kuvan vauriolta pelastanut hyvinkin ne 4.0bar paineet.

          Mitä tarkoitat ”kuuluisilla Hemin vetelemättömillä alustan säädöillä”?

          ps. Oliko sinulla jokin oikea pointti ko.kulumis/vauriomekanismiin?
          Niin joskus tällä foorumilla olet esittänyt tietäväsi alustaan kulmien säätöihin arvot, joilla auto kulkee "kuin raiteilla". Tälläisen rengasvaurionko nämä kulmat nyt aiheuttaa? Vaikka paineita olisi ollut 4.0bar niin luultavasti tuo renkaan ulkolaita olisi samalla tavalla pilalla tai rengas olisi muutoin kulunut pilalle. Ja kyllä 4.0bar edessä normaalissa autossa on järkyttävän paljon.

          Ja jottei nyt mene täysin spekuloinniksi niin voisitko kertoa tarkemmin tuosta kuvan autosta, esim. mikä malli, madallus, käytetty rengaskoko ja -paineet.

          Ja pointtini on, että tuossa kuvasi renkaassa suurin vahingon aiheuttaja on väärät kulmat käytännön autoiluun ja korkeilla rengaspaineilla korkeintaan tekohengitetään hetken aikaa.
          Last edited by jani; 20-10-2015, 11:17.
          F33 435d Mineral-grau metallic
          K40 K1200s sondermodell

          Comment

          • Tenox
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2006
            • 1732

            Sellaista tässä mietin, edelleen sen kummemmin mitään väittämättä, että olettaisin suurimman osan autoilijoista ajelevan noilla autonvalmistajien mukavuus/suosituspaineilla (ei siis minimi), joten luulisi myös, että runkovaurioita olisi merkittävän paljon havaittuna liikenteessä ja sitä kautta iltapäivälehtien lööpeissä. Toisaalta toki perusautoilijat yleensä käyttänevät (?) edelleen lähinnä 16" tai 17" rengastusta. :think
            Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

            Comment

            • Woke
              Bimmer Rookie
              • Sep 2004
              • 170
              • Kemi

              Originally posted by Tenox View Post
              Sellaista tässä mietin, edelleen sen kummemmin mitään väittämättä, että olettaisin suurimman osan autoilijoista ajelevan noilla autonvalmistajien mukavuus/suosituspaineilla (ei siis minimi), joten luulisi myös, että runkovaurioita olisi merkittävän paljon havaittuna liikenteessä ja sitä kautta iltapäivälehtien lööpeissä. Toisaalta toki perusautoilijat yleensä käyttänevät (?) edelleen lähinnä 16" tai 17" rengastusta. :think
              Niin ja perusautoilijoilla taitaa pääasiassa olla nuo camberitkin kohdillaan joten ei ongelmaa. Tosin monellakaan autoilijalla ei ole hajuakaan minkälaiset paineet on renkaissa. Kuten tässä keskustelussa on todettu niin se on se liiallisen negatiivisen camberculman ja alhaisen rengaspaineen yhteisvaikutus joka sen renkaan sisärungon tuhoaa.
              BMW E60 520da -2008

              Comment

              • Tenox
                Bimmer Enthusiast
                • Dec 2006
                • 1732

                Originally posted by Woke View Post
                Tosin monellakaan autoilijalla ei ole hajuakaan minkälaiset paineet on renkaissa.
                Tuo on varmasti totta, kun miettii vaikka tuota artikkelia, jossa siis todettiin aika pienellä otoksella 0,9bar hajonta huoltiksien mittareissa. Aika moni kuitenkin huoltoasemalla nuo paineet tarkastaa.
                Exät E21/316, E28/525E, E34/540ia, E46/328ia, R1200S, K100RT/M, K100RS/SE, E38/728ia ja K1200S

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by Tenox View Post
                  Ottamatta henkilökohtaisesti kantaa tai väittelemättä sen enempää:

                  Päivän Satakunnan Kansassa on juttua rengaspaineista joskin lähinnä mittareista (testissä bensa-asemien mittareissa 0,9bar heitto). Artikkelissa mainitaan suosituspaineiden löytyvän autosta, tai sen ohjekirjasta. Samoin mainitaan että talvirenkaissa voi käyttää suosituspaineisiin nähden +0,2bar enemmän.

                  Lisäksi tällainen lainaus osui silmiin: "Liian tyhjät kumit tuntuvat auton "nuljumisena" ja laiskoina ohjausliikkeinä. Jos ilmaa on puolestaan selvästi liikaa, auto alkaa pompottaa tiellä ja yliohjautuu herkemmin, kun kosketus tiehen heikkenee." Eli artikkelin mukaan ylipaineella rengas on huonommin kosketuksissa tien pintaan, tämä oli mielenkiintoinen väite.

                  Runkovaurioista ei ollut mainintaa. Artikkelissa uudenkarheaan Mitsuun laitettiin testin alussa eteen 2,2bar ja taakse 2,4bar paineet. Olettaisin 17" renkaisiin.

                  Edit: Kyseessä siis Mitsubishi Outlander ja paineet laitettu Vianorille kohdilleen lähtötilanteessa.
                  Nämä ovat ”lööppien” yleistyksiä ja toimiikin korkean profiililuokan renkaalla.
                  Outlanderin maastoauton korkean profiilin 225/55-17” renkailla voi ajaa vaikka alle 2.0bar paineilla ilman mitään pelkoa tuosta ”leikkaavasta runkovauriosta”, eli siinä kohtaa 2.3-2.5bar on ihan ok.
                  40-30-profiilin 18”-19” renkaalla ei taas voi ilman runkovauriota ennnen kulutuspinnan loppumista jos camber ylittää asteen.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by jani View Post
                    Niin joskus tällä foorumilla olet esittänyt tietäväsi alustaan kulmien säätöihin arvot, joilla auto kulkee "kuin raiteilla". Tälläisen rengasvaurionko nämä kulmat nyt aiheuttaa? Vaikka paineita olisi ollut 4.0bar niin luultavasti tuo renkaan ulkolaita olisi samalla tavalla pilalla tai rengas olisi muutoin kulunut pilalle. Ja kyllä 4.0bar edessä normaalissa autossa on järkyttävän paljon.

                    Ja jottei nyt mene täysin spekuloinniksi niin voisitko kertoa tarkemmin tuosta kuvan autosta, esim. mikä malli, madallus, käytetty rengaskoko ja -paineet.

                    Ja pointtini on, että tuossa kuvasi renkaassa suurin vahingon aiheuttaja on väärät kulmat käytännön autoiluun ja korkeilla rengaspaineilla korkeintaan tekohengitetään hetken aikaa.
                    Et nyt selvästikkään ole lainkaan sivulla mistä tässä on kyse, mutta lisää rautalankaa?
                    Eli tuossa nyt vielä tuo kuva renkaasta mistä on kyse (eli katso vasen puoli/sisäreuna=syvä "leikkaus"):



                    Kuvani renkaan ulkolaita ei siis edelleenkään ollut se matalien rengaspaineiden pointti lainkaaan, vaan sisälaita.
                    Ulkolaidan kuluminen on seurausta liiallisesta aurauksesta, sisälaidan ”leikkaus” taasen liian alhaisista paineista.
                    Ei kukkaan ole väittänytkään että ko.renkaassa olisi tarvinnut käyttää 4.0bar paineita jotta ko.vauriota ei olisi syntynyt, vaikka sekin toki sen olisi tehnyt.
                    Kuvan vaurio on hyvin, hyvin tyypillinen hieman reilun 2.0barissa pidetyn matalaprofiilirenkaan vaurio.
                    Erityisesti rengastyypeissä joiden sivurunko on ”RF” ja korkean kantavuuden renkaassa joissa sivurunko on normaalia jäykempi ja jolla ajettu ”tehtaan suosituspainein".
                    Last edited by Hemi; 20-10-2015, 13:55.

                    Comment

                    • Antti O
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6937
                      • N/A

                      Ajattelin sellaista kirjoittaa kun eilen tein hieman mittauksia omista kesäpyöristä.
                      Takana -1°54 camberia

                      Olen ajanut nyt kahtena kesänä 2.6-2.8 bar paineilla takana ja eilen mittailin niin aivan tasaisesti ovat kuluneet. Jäljellä 5mm pintaa tasaisesti.
                      Ajokilometrejä arviolta 10tkm-12tkm väliin kertynyt kesäpyörillä. Nyt laskin vielä loppukesästä ohjearvoihin 2.6 paineet.

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Antti O View Post
                        Ajattelin sellaista kirjoittaa kun eilen tein hieman mittauksia omista kesäpyöristä.
                        Takana -1°54 camberia

                        Olen ajanut nyt kahtena kesänä 2.6-2.8 bar paineilla takana ja eilen mittailin niin aivan tasaisesti ovat kuluneet. Jäljellä 5mm pintaa tasaisesti.
                        Ajokilometrejä arviolta 10tkm-12tkm väliin kertynyt kesäpyörillä. Nyt laskin vielä loppukesästä ohjearvoihin 2.6 paineet.
                        Mikähän koko?
                        Riippuen renkaan rakenteesta, eli lähinnä sivurungon jäykkyydestä rengas voi toki alipaineisena isollakin camberilla kulua tasaisesti, koska jokaisella renkaan pyörähdyksellä muokkautuminen tapahtuu hyvin kapealla alalla kulutuspinnan ja sivurungon yhtymäkohdassa.
                        Tuosta em.kuvasta tämäkin pointti selviää, eli itse kulutuspinta on kulunut tasaisesti ja jopa liiallisella aurauksella on ollut suurempi merkitys koska ulkoreina on enemmän kulunut.
                        Rengas kuitenkin kuluu muutenkin kuin vain mitä on mitattavissa kulutuspinnasta.
                        Eli myös renkaan runkorakenteella on käyttöikä ja mitä enemmän sitä rasitetaan=joutuu joka pyörähdyksellä muokkautumaan, sitä nopeammin itse runko kuluu.
                        Tätä vain ei voi useinkaan silmämääräisesti havaita kuin vasta sitten kun rengas pettää tai vähän ennen sitä.

                        Voisin melkein sanoa että jos sinulla on 17”-19” rengas näillä cambereilla ja kulutuspinta on kulunut tasaisesti, se on nimenomaan huono juttu.
                        Tällöin juuri renkaan sisäpuolinen sivurunko on joutunut muokkautumaan todella voimakkaasti ja sen runko taatusti jo ”aika väsynyt”.
                        Silloin kun matalaprofiilirengas näillä camberarvoilla kuluu sisäreunastaan ”linttaan”, kertoo se siitä että sisäpuolen runko on jaksanut kantaa sille annettua kuormaa ja kuluminen/vaurio rajoittuu pelkkään pintaan.
                        Tällöin se on havaittavissa ja ennakoitavissa, toisin kuin tuo renkaan sisällä näkymättömissä oleva runkovaurio joka varsin usein korreloituu totaalirepeämisenä.

                        Comment

                        • markok
                          Bimmer Enthusiast
                          • Oct 2002
                          • 3018
                          • Kuopio

                          Tuli nyt hommattua LingLong Greenmax renkaat koossa 245/40-18 sigun e61:een. Asennuksen jälkeen ensivaikutelma oli todella positiivinen. Nyt olen kuitenkin havainnut, että näihin jää aika herkästi flatspot pidemmän seisomisen aikana. Parin ensimmäisen kilometrin aikana täristää aika paljon varsinkin takapäätä. Painetta renkaissa 3bar joka nurkassa. Onko muilla samoja kokemuksia näistä renkaista. Tosin kylmä ilma saattaa vähän lisätä tätä ilmiötä.
                          BMW 530iA Touring -05

                          Comment

                          • bemu2000
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 17799
                            • Jämsä

                            Originally posted by markok View Post
                            Tuli nyt hommattua LingLong Greenmax renkaat koossa 245/40-18 sigun e61:een. Asennuksen jälkeen ensivaikutelma oli todella positiivinen. Nyt olen kuitenkin havainnut, että näihin jää aika herkästi flatspot pidemmän seisomisen aikana. Parin ensimmäisen kilometrin aikana täristää aika paljon varsinkin takapäätä. Painetta renkaissa 3bar joka nurkassa. Onko muilla samoja kokemuksia näistä renkaista. Tosin kylmä ilma saattaa vähän lisätä tätä ilmiötä.


                            Aika monissa renkaissa on sama ilmiö ja korostuu kylmällä säällä, eli ei hirmu yllättävää.
                            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                            Vanteet edullisesti
                            Nostureita ja rengaskoneita

                            Comment

                            • jukkae
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2006
                              • 3506
                              • 70800

                              Kaks sarjaa ollu, saman huomannu. Oikeastaan ainut miinus.

                              Comment

                              • Heguli 31
                                BTCF Member
                                • Oct 2004
                                • 10051
                                • KVLA

                                Originally posted by markok View Post
                                Tuli nyt hommattua LingLong Greenmax renkaat koossa 245/40-18 sigun e61:een. Asennuksen jälkeen ensivaikutelma oli todella positiivinen. Nyt olen kuitenkin havainnut, että näihin jää aika herkästi flatspot pidemmän seisomisen aikana. Parin ensimmäisen kilometrin aikana täristää aika paljon varsinkin takapäätä. Painetta renkaissa 3bar joka nurkassa. Onko muilla samoja kokemuksia näistä renkaista. Tosin kylmä ilma saattaa vähän lisätä tätä ilmiötä.
                                Emännän X3;ssa on 235/50R18 ja 255/45R18 GreenMaxit.Eikä ole ainakaan vielä tuota flatspottia havaittu.Paineet 3bar ympäriinsä.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎