Originally posted by tabasco
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
GT Radial Champiro 328 vs. Hankook Ventus v12 evo k110
vanteita Saksasta odotellessa tässä ehtii pähkäilemään tuota gummiasiaa.
Eli "loppusuoralla" valinnassa nuo otsikon mukaiset.
Kuinkahan pehmeät (vai ovatko pehmeämmät?) nuo Hankookit on verrattuna GT Radialiin? Meinaan että jos ajaisi toisenkin kesän samoilla kumeilla.
Eroa suuntavakaudessa ja melussa?
Hinta molemmille alleasennettuna noin 650 euron luokkaa koossa 245/40-18.
Kiesinä E61 vakioalustallaNykyään mennään Volkkarilla
Ex. E61 520dA 2006
Comment
-
-
Tilasin Rengas-Onlinelta renkaat e39:iin merkkiä Sunny SN3630 235/40/18 95W XL ja Ihan tyytyväinen olen ollut, ajettu nyt niillä noin 1000km.
Vanteille laitettaessa katseltiin kumeja kun tasapainotettiin niin jonkin verran itse kumi liepatti mutta vähillä painoilla selvisi, parhaimpaan tarvisi vaan yhden 5g painon. Saa nähdä sitten miten pysyy tasapaino kun renkaat rupeaa kulumaan.
Mielestäni Riittävän hiljaiset, oikeastaan hyvinkin hiljaiset, ei hirveän paha urille, pikkuisen meinaa hakea tietä välillä mutta ei nyt niin häiritsevästi, märkäpidosta sen verran että ainakin matka-ajossa pysyi tiellä vaikka vettä tuli välillä todella kovasti ja uriin syntyneissä rapakoissakin joutui välillä ajamaan.
Kulutuskestävyydestä en pysty sanomaan vielä mitään kun ei ole niin pitkälle päässyt. Kaikenkaikkiaan tyytyväinen olen renkaisiin ja todennäköisesti ostan samat renkaat toiseenkin autoon.näillä mennään:
Bmw e46 320d
Suzuki Hayabusa 1300R
Ex:
Volvo XC70 D5 AWD -10
Volvo V70 D5 -02
Volvo V70 T5 -98
VW Taro 2.4D -90 about 80hv
BMW E39 530dat -02 Powered by Rica 225hv/530Nm
-----------------------------
Comment
-
-
Originally posted by OneAndOnly View PostKulutuskestävyydestä en pysty sanomaan vielä mitään kun ei ole niin pitkälle päässyt. Kaikenkaikkiaan tyytyväinen olen renkaisiin ja todennäköisesti ostan samat renkaat toiseenkin autoon.
Kyllähän kumi kestää kulutusta noissa aurinkoisissa, mutta runko poksahtaa kun pintaa on jäljellä 5-6mmDUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
-
Originally posted by Pex View Postvanteita Saksasta odotellessa tässä ehtii pähkäilemään tuota gummiasiaa.
Eli "loppusuoralla" valinnassa nuo otsikon mukaiset.
Kuinkahan pehmeät (vai ovatko pehmeämmät?) nuo Hankookit on verrattuna GT Radialiin? Meinaan että jos ajaisi toisenkin kesän samoilla kumeilla.
Eroa suuntavakaudessa ja melussa?
Hinta molemmille alleasennettuna noin 650 euron luokkaa koossa 245/40-18.
Kiesinä E61 vakioalustalla
Olisko vaikka Hemillä tietoa asiasta?Nykyään mennään Volkkarilla
Ex. E61 520dA 2006
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostEi hemmetti näitä vetelyjuttja. Välillä tuntuu siltä, että jannut koittaa kuluneen ja säätöjen ulkopuolella olevan alustan aiheuttamia ongelmia korjata renkailla... Kuinka moni vetelystä valittava on jaksanut veivata edes camberit kohdalleen.
Tuo ei välttämättä ole noin mustavalkoinen asia.
Oma mielipiteeni on se, että tuo vetely on käytännössä kolmen muuttujan summa. Alustan, kulmien ja rengastuksen. Vaikka camberit olisi kohdillaan, niin auto voi vedellä ja jos rengastus on väärä ja toisinpäin. Ja jos haluaa täydellisen vakauden, niin kaikki kolme pitää olla kunnossa.
Comment
-
-
Originally posted by Pitkä-Jussi View PostTuo ei välttämättä ole noin mustavalkoinen asia.
Oma mielipiteeni on se, että tuo vetely on käytännössä kolmen muuttujan summa. Alustan, kulmien ja rengastuksen. Vaikka camberit olisi kohdillaan, niin auto voi vedellä ja jos rengastus on väärä ja toisinpäin. Ja jos haluaa täydellisen vakauden, niin kaikki kolme pitää olla kunnossa.
Eli markkinoilla on sellaisia isojen vannekokojen renkaita, joita ei saa vetelemättömiksi missään alustassa, millään alustakulmilla.
Näistä voi mm.lukea ihan Tekniikan Maailman koeajoraporteista joissa koeajetaan uusia autoja joiden alla on 17"-19" ns.ylikokorengastus.
Näitä juttuja/esimerkkejä löytyy TM:stä satoja, joissa vetelyn katsotaan olevan Suomeen soveltumattoman ylikokoisen rengastuksen syy.
Mikään näistä ei ole ollut ns."halpisvalmistaja", vaan kyse on nimenomaan "premium" laatuisiksi mielletyistä valmistajasta/tuotteista.
Eli, on tiettyjä rengasmerkkejä/malleja joita EI millään alustakulmilla, rengaspaineilla eikä "poppakonsteilla" saa Suomessa vetelemättömiksi, vaan tämä on niissä aina sisäänrakennettu ominaisuus viimeistään silloin kun niiden elinkaari lähenee puolta.
Vaaditaan siis AINA myös se oikean tyyppinen rengas, toimiakseen keskieurooppalaisesta näkökulmasta varsin epätyypillisillä Suomalaisilla pitkittäisurautuneilla teillä toimiva tuote.
Jos halutaan ajaa sillä viimeisillällä testivoittajalla 17"-20" kokoluokassa, niin sitten on ihan turha kitistä jos auto "pikkuisen" vetelee ja se on uraherkkä.
Yksikään rengastesti ei pisteytä eika painota uraherkkyyttä, joten siitä ei ne testivoitot kerro mitään. Lisäpisteitä saa puolestaan siitä että rengas käyttäytyy rasvatasaisella lentokentän pujotteluradalla "terävästi" ja "agressiivisesti" jotka sitten taas ovat synonyymejä urissa vetelevälle tuotteelle. Jos haluaa enemmän pujotteluominaisuuksia kuin vetelemättömyyttä, niin siitä sitten vain, mutta silloin on turha syyttää liian isoja vannehalkaisijoita vetelyn syntipukeiksi.
Eli se testeissä lentokentän pujottelutestissä "hitaammin/laiskemmin reagoiva" ja sitä kautta testipisteitä menettänyt tuote, on samalla yleensä automaattisesti se urille tunnottomampi rengas, mutta aina testissä siis myös heikommin menestynyt kuin terävä ja arressiivisen rakenteen tuote.
Valmistajien jotka myy renkaansa testituloksilla, on siis parempi rakentaa tuotteensa "teräviksi" kuin sietämään uria.
Eli aina lähdetään ensin siitä renkaasta ja sen rakenteen soveltuvuudesta karkeille, kallistetuille ja pitkittäisurautuneille teille.
Kuitenkaan pelkkä rengas itsessään ei riitä, kuin poikkeustapauksissa, vaan myös akselistokulmat ovat asetettava vastaamaan muuttunutta vannekokoa=madaltunutta rengasprofiilia.
Oleellista on se minkälaiset kumat alla on ajotilanteessa, jolloin myös alustan kunto=välyksettömyys on ensiarvoisen tärkeää.
Vaikka kulmat olisivat kuinka hyvät tahansa paperilla jos kuitenkin ajotilanteessa pehmenneet puslat+väljät nivelet antavat periksi, ei täydellisestä kulmapaperista ole mitään hyötyä.
Eli sen renkaan valinnan jälkeen tärkeintä on alustan kunto ja sen välyksettömyys.
Kun tämä varmasti on ok, ruuvataan kulmat oikeiksi vastaamaan alla olevaa vannekokoa/rengasprofiilia ja näin saadaan maksimaalisen stabiilein ajokäytös vannekoosta riippumatta.Last edited by Hemi; 05-05-2010, 16:38.
Comment
-
-
onkohan tommoset matador merkkiset kumit nyt ihan paskat vai??
on ne kuitenkin contikonserniin kuuluva merkki ja ei ihan mitkää kiinalaiset kuitenkaa...
ite tulin siihe tulokseen ku mietin tässä renkaita että noi matadorit ois paremmat??
toisella liikkeellä ois mulle noi matadorit 310€ ja toinen tarjoaa aurora merkkisiä 325€
nii ja koko on 205/45r16
täytyy vielä huomenna käydä kysyy parista liikkeestä tarjoustaei vaan jokaliikkeestä löydy tota kokoo varastosta on muka nii harvinainen
oishan tuolla toki saatavan jotai vanli merkkisiä kiinalaisia 220€ sarja ilman asennusta ni niihin en taida sekaantu kuitenkaa!!F11 530D M-Sport ’11
E39 525iA touring M-Sport '02
ex. E30 3xx?? karminrot 320i (2,5l) '88 ,E30 2D '89, E30 touring '89
Comment
-
-
Vuosi sitten keväällä tuli alle Hankookin K107 (235/40/18, e39 530d Touring). Voi suositella, hyvät renkaat on, mutta kuluvat turhan nopeasti.
Vähän tuntuu olevan kommetteja Maxxis -merkkisistä renkaista.
Camskill Performancelta lähtisi varsin edullisesti esim. mallit MAV1 ja M35.
Onko käyttökokemuksia e39 alla?
Comment
-
-
Originally posted by ChilileipÄ View Postonkohan tommoset matador merkkiset kumit nyt ihan paskat vai??
on ne kuitenkin contikonserniin kuuluva merkki ja ei ihan mitkää kiinalaiset kuitenkaa...
ite tulin siihe tulokseen ku mietin tässä renkaita että noi matadorit ois paremmat??
toisella liikkeellä ois mulle noi matadorit 310€ ja toinen tarjoaa aurora merkkisiä 325€
nii ja koko on 205/45r16
täytyy vielä huomenna käydä kysyy parista liikkeestä tarjoustaei vaan jokaliikkeestä löydy tota kokoo varastosta on muka nii harvinainen
oishan tuolla toki saatavan jotai vanli merkkisiä kiinalaisia 220€ sarja ilman asennusta ni niihin en taida sekaantu kuitenkaa!!
Comment
-
-
Originally posted by Juppe View PostEi hemmetti näitä vetelyjuttja. Välillä tuntuu siltä, että jannut koittaa kuluneen ja säätöjen ulkopuolella olevan alustan aiheuttamia ongelmia korjata renkailla... Kuinka moni vetelystä valittava on jaksanut veivata edes camberit kohdalleen.
Kopsasin tuon TJJ:n kysymyksen e39 topikista+vastaukseni myös tähän vastaukseksi.
Originally posted by TJJ View PostSinä kun tiedät nuo oikeat kulmat, niin etkö voisi tehdä jonkinlaisen faq-listan E39, E46, E90 ja E60 oikeista kulmista toleransseineen 16-20" renkaille? Jos taulukon tekeminen ei innosta, niin varmaan joku voi ne koostaa kun vaan arvot olisi edes jossain muodossa näkyvillä. Ilmeisesti tuollaista listaa ei ole tehty vaan olet vaan vastannut yksittäisiin kysymyksiin?
Nyt suuntauksia arvotaan ja kysytään täällä jatkuvasti eikä ne taida olla kenelläkään säädön jälkeen täysin kohdallaan. Minä ainakaan en luota liikkeiden osaamiseen, joten oikeat optimiarvot olisi hyvä olla tiedossa jo ennen säätöön menoa.
Tämä on toki käynyt minunkin mielessä, mutta ongelmaksihan tässä muodostuu se että muuttujia on aivan liikaa, jotta aivan eksaktia kulma-arvoa voisi soveltaa joka autoon.
Eli optimi arvoja autoon hakiessa, se oleellisin tieto on tietenkin kesärenkaassa käytetty vannehalkaisija/rengasprofiili.
Tällä toki tiedetään se suunta missä kohtaa tehtaan toleranssialuetta milloinkin pitäisi liikkua.
Eli mitä isompi vannekoko/matalampi rengasprofiili, sitä vähemmän negatiivista camberia ja päinvastoin tehtaan antaman toleranssialueen sisällä.
Suunta siis tiedetään, mutta se seuraava ongelma optimikulmia haettaessa tulee renkaan merkistä+mallista, eli sen rakenteellisista ominaisuuksista.
Jos ajatellaan esim.225/40-18" "yleiskokoa", vaatii taas esim.Nexen P7000 erilaiset arvot kuin vastaava Contin Contisport3.
No, näistäkin toki voisi tehdä suuntaa antavan listan niiltä osin kun ko.renkaiden rakenteelliset ominaisuudet olisivat tiedossa, mutta sitten eteen tulee koko, nopeus ja kantavuusluokat, jotka taas luovat yhtälöön lisää muuttujia.
Sitten...se miksi yleensäkkin renkaat pitää asentaa "vinoon" suhteessa kulkusuuntaan, johtuu puhtaasti vain siitä että sillä pyritään kompensoimaan ja siis ennakoimaan ajon aikana tapahtuvia akselistoja/renkaita "vääntäviä" ja "kääntäviä" voimia niin että ajon aikana renkaat kuitenkin keskimäärin antaisivat koko kulutuspinnan tarjoaman pitoalueen käyttöön.
Eli sitä auraustahan säädetään vain siksi, että ajotilanteessa puslat ja nivelet antavat sen verran periksi että keskimäärin auraukset ovat nollissa.
Eli mikäli aurausta säädetään 0.05`-astetta, on ajatuksena se että auraus kuitenkin olisi tasan nollissa n.päätienopeuksssa ja vasta siitä nopeammissa vauhdeissa lähdetään harituksen puolelle.
On siis aivan oleellista tietää missä kunnossa alusta säätöä tehdessä on.
mm.e46:n aurausarvot etupäässä riippuu pitkälti siitä alatukivarren takimmaisesta puslasta.
Eli onko se 200tkm ajetussa autossa orkkis, uusittu(koska/orkkis?) vai onko tilalle vaihdettu Powerflex.
Sama koskee e39:n reaktiotankoja sekä niiden etummaisia puslia, mutta myös alatukivarsia ja niiden sisäpuolien puslia.
Kummassakin varsin oleellista on myös takakelkkojen puslat ja onko/koska ne on vaihdettu. Mikäli ei ole, pitisi oikeat ajokilsat suunnilleen olla tiedossa.
Paljon ajettuina ei tosin maksa juuri vaivaa, vaan ne on vaihdettava ensimmäisenä mikäli tarkasta kulmasäätötyöstä halutaan oikeasti ulosmitata hyötyjä(vähentää uraherkkyyttä).
Nykyisin on tarjolla paljon 18", 19" ja jopa 20" rengastuotteita jotka Suomen tyyppiolosuhteissakin saa kulkemaan täysin urille tunteettomasti e39+e60:n vierintäkehäkokoluokissa(e46+e90:ssa 19" asti), mutta se edellyttää hyväkuntoista, välyksetöntä ja väsymätöntä alustaa sekä huolellista oikean suuntaista kulmasäätötyötä.
Tämä kulmamittaus on tosissaan vain ja ainoastaan pelkkä mittaus, toisin kun moni tuntuu kuvittelevan kun autonsa "mittauksessa" käyttää.
Eli virheellisesti kuvitellaan että kaikki on kunnossa, kun auto vain on käytetty 70€:llä euromasterin mittalaitteissa.
Voin kuitenkin sanoa että että esim. meillä kun laitetaan kulkemaan autot oikeasti 18"-20" pyörillä ilman vähäisintäkään uraherkkyyttä, alkaa urakka nimenomaan alustan todella huolellisella=kriittisellä tarkastuksella, suhteutettuna todellisiin ajokilometreihin.
Bemareista melkeinpä aina automaattisesti menee vaihtoon reaktiotankojen, alatukivarsien ja takakelkkojen puslat. Sen jälkeen vaihdetaan joka ikinen alustakulmiin vaikuttava pusla/nivel mikä hiemankaan osoittaa väsymisen merkkejä.
Tämän jälkeen avataan+herkistetään jokainen kulmasäätötyössä avattava pultti+liitos, sekä varmistetaan että säätövarat varmasti riittävät joka suuntaan. Mikäli näin ei ole, sitä tehdään itse lisää(vingutus, säätöpultit, säätöosat)
Kun alusta on kokonaan läpikäyty, katsotaan alle aiottavan rengas-setin koko, profiili, leveys, merkki, malli, nopeusluokka sekä kantavuus, jonka jälkeen kirjataan tarvittavat alustakulma-tavoitearvot käytännössä 0.02`-asteen toleranssein.
Tämän jälkeen itse säätötyö voidaan teettää nopeasti+ongelmattomasti(käytännössä lähes perusveloitushinnalla) missä tahansa laadukkaat mittalaitteet omaavassa yrityksessä.
Arpomista ei tarvita ja aina on alla auto joka kulkee kuin juna alhaisella rengasmelutasolla, kuluttaa renkaansa tasaisesti, käyttäytyy ääritilanteissakin oikein, myös märälläkin saadaan maksimi pito "halpisrenkaastakin"(eli että se ei joudu kulkemaan pelkän kapean sisimmäisen kulutuspintansa varassa, vaan koko kulutuspinta osallistuu pitotapahtumaan) sekä hyvällä polttoainetaloudella isoillakin pyörillä.
Comment
-
Comment