Announcement

Collapse
No announcement yet.

GT-Radialit, Nankangit ja muut halpiskumit

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by herja View Post
    Onko ne nankangit muka niin liukkaat märällä, että niillä ei emäntä pääse ehjänä työmatkaansa kesällä?
    Toisilla tuntuu kaikki ylikokoiset renkaat olevan enemmän tai vähemmän "liukkaita"? Toki näin varmasti onkin, mikäli alustakulmia ei ole säädetty uudelle vannekoolle ja kiesi kulkee pelkillä renkaiden sisäkanteilla niin että ainoastaan 30% rengasleveydestä on kosketuksissa tiehen.
    Itse ajan jo työni puolesta kaikkia rengasmerkkejä+malleja ja täytyy kyllä todeta että kaikissa kolmessa perheen bemussa nuo Nankang NS-2:et toimii kyllä sateessakin ihan niin hyvin kuin mikä tahansa muukin kumi perstuntumalla mitattuna. Eli paljon suuremmat erot syntyvät käytännössä pyörien camber kulmista, kuin eri merkkisistä tuotteista vaikka brandimielikuvat toki vahvana elävätkin. En toki väitä etteikö tuotteissa olisi eroja, mutta kun näiden testitulosten TODELLISIA mitattuja ja kellotettuja eroja vertailee, niin erot ovat PALJON pienempiä kuin näissä "mielikuva perstuntumatesteissä" joista puhutaan AINA superlatiiveillä.
    Mikä tahansa nykytuote, kunhan siinä on riittävästi kulutuspintaa, riittää todellakin ihan kaikkeen. Jos tiellä pysyminen on renkaan merkistä kiinni, niin silloin vikaa on kyllä jossain muualla kuin itse tuotteessa?

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      Originally posted by kuukankorpi View Post
      Kumhot vetelee huomattavasti enemmän kuin nankangit,Jos ei vetely haittaa niin sitten ilmanmuuta kumhot.Jos taas tykkää vetelemättömästä menosta märkäpidon kustannuksella niin...
      Tuota? Kumho jossain vaiheessa ilmoitti että heillä on tarjota yli sata erilaista henkilöautotuotetta(mallia/nopeusluokkaa), joten ihan pelkkä valmistajakonsernin nimi ei oikein kerro tässä kohtaa mitään.
      Itse en missään tapauksessa allekirjoita em.yleistystä Kumho tuotteiden vetelemisestä, koska ainakaan meillä ei vielä tällaista tuotetta ole tämä konserni tarjonnut. Jokusten Kumhojen kulutuskestävyyttä voidaan toki kritisoida, mutta tämäkään ei siis päde kaikissa malli ja nopeusluokissa.
      Otetaan esimerkiksi Kumhon KU19 asymmetric:


      ....joka on selkeästi koko elinkaarensa ERITTÄIN stabiilin ajokäytöksen tuote(siis mm.vetelemätön) mikäli camberkulmat ovat tämän tyyppiselle esim.19" renkaalle oikeat. Mikäli kulmat ovat 15":n vannekoolle asetetut, muuttuu tilanne erityisesti silloin kun viimeistä kolmannesta aletaan kuluttamaan.
      Ajokäytös muuttuu seljeästi hapuilevaksi samalla kun renkaan ääni ja kulumisnopeus kasvaa potenssiin. Tämä KU19 on toki muutenkin varsin nopeasti kuluva tuote, mutta oikeilla alustakulmilla ERITTÄIN miellyttävä ja TÄYSIN vetelemätön vielä 19" kokoluokissa.
      Sitten saas jos puhutaan toisen äärilaidan Kumhotuotteesta ja otetaan lähes puhdas ratarengas eli MX:

      ....ollaan TYYPILLISESTI ratarenkaan ominaisuuksien ympäröiminä.
      Eli nyt mikäli kulmat eivät ole asetettu JUURI TÄLLE renkaalle, on ajokäytös selkeästi terävää/rauhatonta ja hiukankin kulutuspintaa menettäneenä siis myös vetelevä. Kumi toimii radalla hienosti, mutta koska yhteen pakettiin ei kukaan valmistaja ole voinut pakata kaikkea, vaan kyse on AINA kompromissisesta tuotteesta, ei ajomukavuus/stabiliteetti ole samaa kuin tuolla tuoteperheen toisessa päässä.
      Tähän väliin mahtuu siis lähes sata muuta tuotette+nopeusluokkaa joissa jokaisessa painotukset=komprmissit on tehty kullekkin tuotteelle tyypillisiksi.
      Ei siis TODELLAKAAN ole tuotetta nimeltä Kumho joka kuvaisi ko.konsernin tuotteita yhteisesti, vaan kaikille löytyy kyllä kaikkea.

      Itse olen tykästynyt Kumho ecsta 712:n kompromisseihin varsinkin yli 265-leveyksissä ja yli 18" vannokokoisissa, joka kuitenkin tarjoaa vähintän kohtuullisen hyvän kulutuskestävyyden todella stabiililla ajokäytöksellä(taas kun camberit on kohdallaan), kaikin puolin riittävillä teknisin ominaisuuksin kohtuullisen ediulliseen hintaan:
      Last edited by Hemi; 23-01-2008, 22:12.

      Comment

      • MarttiKK
        BTCF Member
        • Oct 2004
        • 1638

        Itselläni on track day-vehkeessä (e30) Kumhon KU-31 koossa 215/40/16 ja eivät ne ainakaan vetele. Ovat varsin hyvät renkaat rata-ajossa että normiajossa. Mielestäni eivät ole myöskään äänekkäät.

        Mietin noiden hankkimista E60:een koossa 245/40/18, hintaa noin 520 euroa...muistaakseni.

        Toisessa vannesetissä oli nuo Hemin mainitsemant 712;t, jotka olivat mielestäni selvästi liukkaammat kuin KU-31:t

        Comment

        • Bouma
          Bimmer Enthusiast
          • May 2007
          • 3108
          • Tampere

          Originally posted by Hemi View Post

          Itse olen tykästynyt Kumho ecsta 712:n kompromisseihin varsinkin yli 265-leveyksissä ja yli 18" vannokokoisissa, joka kuitenkin tarjoaa vähintän kohtuullisen hyvän kulutuskestävyyden todella stabiililla ajokäytöksellä(taas kun camberit on kohdallaan), kaikin puolin riittävillä teknisin ominaisuuksin kohtuullisen ediulliseen hintaan:
          Tämä kyseinen Kumhon malli oli mulla viime kesän ja sisäpuoli kului todella hätäiseen. Kumia en poltellut ja auto kävi suuntauksessa keväällä kun sain renkaat alle. Veteli ainakin omaa autoa ihan miten halusi. Rengaskoko oli 225/40/18 ja vanteet oli 8,5x18 ET34 että en tiedä sitten oliko vanteella osuutta asiaan huonon ajo-ominasuuden antoon!:think:think Sigun autossa oli vanteet/renkaat kiinni! Tiedä näitä!
          MB CLS-12 350CGI AMG

          MYSTINEN.FI

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            Originally posted by Bouma View Post
            Tämä kyseinen Kumhon malli oli mulla viime kesän ja sisäpuoli kului todella hätäiseen. Kumia en poltellut ja auto kävi suuntauksessa keväällä kun sain renkaat alle. Veteli ainakin omaa autoa ihan miten halusi. Rengaskoko oli 225/40/18 ja vanteet oli 8,5x18 ET34 että en tiedä sitten oliko vanteella osuutta asiaan huonon ajo-ominasuuden antoon!:think Tiedä näitä!
            Jos tuon 712 ecstan saa vetelemään, niin luonnollisesti siitä menee sitten se sisäkanttikin TODELLA nopeasti. Eli camberkulmat EIVÄ SILLOIN VOI OLLA tälle rengastukselle oikeat. Omissa kieseissä missä kulmat hierotaan kohdalleen kullekkin rengastukselle AINA ennenkuin sillä ajetaan, niin meillä ei todellakaan ole tämän kanssa ollut, ei niin kulumisen kuin ei vetelynkään suhteen pienintäkään ongelmaa.
            Eli tässähän tuo kuviointi on "hakattu ristiin" todella tiheään renkaan sisäkanttiin jolloin se myös kuluu todella nopeasti jos=kun camberkulmat eivät ole ko.rengastukselle oikeat. Mikäli sinulla kyse on e36:sta, niin onko siitä todellakin laitettu säätöosin tms.etucamberit kohdalleen?
            Jos siis eturenkaat kuluivat sisäkanteiltaan.... niin ei tietenkään ole voitu, koska silloin kun kulmat ovat oikeat, kuluu myös rengas aina tasaisesti.
            Nankang NS-2 tätä camberien perseellään oloa toki kestää huomattavasti pidempään, koska se on pienemmän silicaseoksentuote ja niissä tuo olka-alue on huomattavasti pyöristetympi ja kuviointi olka-alueella epäsymmetrinen palakuviointi:
            Nankang NS-2:

            ....ja vertaa Kumho ecsta 712 "rikottu/hakattu sisäkantti":


            Itse ongelman oireethan siis toki tuo Nankang NS-2 hetkeksi poistaa, mutta koska kyse on alustakulmien sysäsyntyisestä ongelmasta, se realisoituu myös näillä jossain vaiheessa.

            Comment

            • Bouma
              Bimmer Enthusiast
              • May 2007
              • 3108
              • Tampere

              Originally posted by Hemi View Post
              Jos tuon 712 ecstan saa vetelemään, niin luonnollisesti siitä menee sitten se sisäkanttikin TODELLA nopeasti. Eli camberkulmat EIVÄ SILLOIN VOI OLLA tälle rengastukselle oikeat. Omissa kieseissä missä kulmat hierotaan kohdalleen kullekkin rengastukselle AINA ennenkuin sillä ajetaan, niin meillä ei todellakaan ole tämän kanssa ollut, ei niin kulumisen kuin ei vetelynkään suhteen pienintäkään ongelmaa.
              Eli tässähän tuo kuviointi on "hakattu ristiin" todella tiheään renkaan sisäkanttiin jolloin se myös kuluu todella nopeasti jos=kun camberkulmat eivät ole ko.rengastukselle oikeat. Mikäli sinulla kyse on e36:sta, niin onko siitä todellakin laitettu säätöosin tms.etucamberit kohdalleen?
              Jos siis eturenkaat kuluivat sisäkanteiltaan.... niin ei tietenkään ole voitu, koska silloin kun kulmat ovat oikeat, kuluu myös rengas aina tasaisesti.
              Nankang NS-2 tätä camberien perseellään oloa toki kestää huomattavasti pidempään, koska se on pienemmän silicaseoksentuote ja niissä tuo olka-alue on huomattavasti pyöristetympi ja kuviointi olka-alueella epäsymmetrinen palakuviointi:
              Nankang NS-2:

              ....ja vertaa Kumho ecsta 712 "rikottu/hakattu sisäkantti":


              Itse ongelman oireethan siis toki tuo Nankang NS-2 hetkeksi poistaa, mutta koska kyse on alustakulmien sysäsyntyisestä ongelmasta, se realisoituu myös näillä jossain vaiheessa.
              Eli onkohan suuntaus tehty sit väärin tai jotain ja kyllä renkaat kuluivat edestä lähes yhtä paljon kuin takaa.:think:thinkKävin meinaan kuulopuheiden perusteella Tampereen tarkimmassa suuntauksessa ja 110€ oli hintakin. Eli nämä Nangkangit ovat hieman paremmat ajaa vaikka suuntaus oliskin vähä päin persettä??:think Aion kyllä käydä keväällä uudelleen muutenkin ku tulee alle H&R 40/15mm madallus.
              MB CLS-12 350CGI AMG

              MYSTINEN.FI

              Comment

              • Dani
                Bimmer Enthusiast
                • Mar 2007
                • 3847
                • Espoo

                Originally posted by Bouma View Post
                Eli onkohan suuntaus tehty sit väärin tai jotain ja kyllä renkaat kuluivat edestä lähes yhtä paljon kuin takaa.
                Pitäis aina saada printattu lappunen että mihin arvoon kaikki säädöt ovat rukattu, näin minä ainakin olen saanut kun omat kärryt olen käynyt suuntauttamassa.
                Last edited by Dani; 23-01-2008, 23:26.
                sigpic
                Shöyroom: BMW E46 330i Touring M-Sport II '02 - Stahlgrau Metallic #400

                Comment

                • Bouma
                  Bimmer Enthusiast
                  • May 2007
                  • 3108
                  • Tampere

                  Originally posted by Dani View Post
                  Pitäis aina saada printattu lappunen että mihin arvoon kaikki säädöt ovat rukattu, näin minä ainakin olen saanut kun omat kärryt olen käynyt suuntauttamassa.
                  Kyllä taisin saada ja katsottiin sitä vielä yhdessä asentajan kanssa ja se selitti jotain paskaa yms... en tiedä ihan sama... täytyy kuitenkin käydä uudestaan keväällä ku saa uudet vanteet alle ja jouset
                  MB CLS-12 350CGI AMG

                  MYSTINEN.FI

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by Bouma View Post
                    Eli onkohan suuntaus tehty sit väärin tai jotain ja kyllä renkaat kuluivat edestä lähes yhtä paljon kuin takaa.:think:thinkKävin meinaan kuulopuheiden perusteella Tampereen tarkimmassa suuntauksessa ja 110€ oli hintakin. Eli nämä Nangkangit ovat hieman paremmat ajaa vaikka suuntaus oliskin vähä päin persettä??:think Aion kyllä käydä keväällä uudelleen muutenkin ku tulee alle H&R 40/15mm madallus.
                    Edelleenkin kysyn että laitettiinko etupäähän ja takapäähän mitään säätöosia/säätöpultteja? Jos ei, niin eihän siihen tietenkään ole tehty mitään muuta kuin pelkkä mittaus? e36:n etupäätä nimittäin EI VOI saada hyväksyttäviin=toimiviin camberkulmiin 18"-19" rengastukselle eikä lähellekkään mikäli autoa on samalla madallettu.
                    OIKEI säädetyllä alustalla myös e36:ssa niin etu kuin takarenkaatksin kuluvat varsin tasaisesti ja sisäkantti kuluu korkeintaan millin/max kaksi nopeammin loppuun kuin muu kulutuspinta. Tiedän ihan omakohtaisiin kokemuksiin vedoten että tuo Kumhon 712 ecsta on e36:ssa käytännössä täysin vetelemätön tuote leveissäkin 18"-19" kokoluokissa kunhan alusta/camberkulmat on varmasti säädetty tälle rengastukselle ja alusta muuten takakelkan puslineen on kunnossa. Eli Suomessa on alle yhden käden sormilla laskettavissa ne suuntauspaikat jossa e36:n kulmat oikeasti laitetaan näille ylikokorengastuksille paikalleen, joten nuo säätömahdollisuudet+säätöosat/pultit pitää AINA tehdä/asentaa ennen mittausta itse ja vasta tämän jälkeen kiesi toimitetaan....ei vain mitattavaksi, vaan oikeasti säädettäväksi.
                    Eli se ei toki ole pyöreän palikan vika mikäli sitä yritetään tunkea neliskanttisesta reijästä ja kun tämä ei lopultakaan onnistu, haukutaan kaikki pyöreät palikat yksiselitteisesti paskoiksi.

                    Comment

                    • Jarde
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2005
                      • 446
                      • Oulu

                      Originally posted by Hemi View Post
                      Jos tuon 712 ecstan saa vetelemään, niin luonnollisesti siitä menee sitten se sisäkanttikin TODELLA nopeasti. Eli camberkulmat EIVÄ SILLOIN VOI OLLA tälle rengastukselle oikeat. Omissa kieseissä missä kulmat hierotaan kohdalleen kullekkin rengastukselle AINA ennenkuin sillä ajetaan, niin meillä ei todellakaan ole tämän kanssa ollut, ei niin kulumisen kuin ei vetelynkään suhteen pienintäkään ongelmaa.
                      Itse ongelman oireethan siis toki tuo Nankang NS-2 hetkeksi poistaa, mutta koska kyse on alustakulmien sysäsyntyisestä ongelmasta, se realisoituu myös näillä jossain vaiheessa.
                      Minkälaiset arvot e39:in takapäälle pitäis laittaa, kun mulla nuo kumhon 712:set hävis todella joutuin sisälaidaltaan ja näyttää nuo nankagitkin kuluvan huolestuttavasti? Viimeisimmässä suuntauksessa takapään camber laitettiin -2´02 asteeseen ja aurausta +1mm. Ilmeisesti sais olla jotain -1´40 luokkaa?
                      Ei nyt viitsis kuluttaa pelkkiä sisälaitoja, ja kun tuo tuppaa vähän veteleenkin!

                      Niin ja autohan on 528i sed. m-sport iskareilla ja H&R 40/15 jousilla.
                      E46 320d sedan vm-02
                      museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        Originally posted by Jarde View Post
                        Minkälaiset arvot e39:in takapäälle pitäis laittaa, kun mulla nuo kumhon 712:set hävis todella joutuin sisälaidaltaan ja näyttää nuo nankagitkin kuluvan huolestuttavasti? Viimeisimmässä suuntauksessa takapään camber laitettiin -2´02 asteeseen ja aurausta +1mm. Ilmeisesti sais olla jotain -1´40 luokkaa?
                        Ei nyt viitsis kuluttaa pelkkiä sisälaitoja, ja kun tuo tuppaa vähän veteleenkin!

                        Niin ja autohan on 528i sed. m-sport iskareilla ja H&R 40/15 jousilla.
                        2.00-astetta on aivan liikaa e39:n takapäässä, mikäli alla on yli 255-levyinen yli 18":nen. Vetelyä ja nopeaa sisäkanttien kulumista on todellakin luvassa täysin rengasmerkistä riippumatta. ko.camberarvo toimii 205/65-15" renkaalla loistavasti, mutta ei todellalaan enään 275/35-19":lla.
                        Eli nyrkkisääntö noilla leveillä 18"-19":lla kumeilla on se että takacamper laitetaan vähintään niin lähelle nollaa kuin tehdastoleranssi antaa myöden(eli niin pystyyn kuin toleranssialuetta riittää). Tosin silloinkin tuo tehdastoleranssi käytännössä on speksattu maksimissaan tuohon 18" vannekokoon, joten mm.itse vedän tähän vielä muutaman minuutin lisää.

                        Comment

                        • Jarde
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2005
                          • 446
                          • Oulu

                          Originally posted by Hemi View Post
                          2.00-astetta on aivan liikaa e39:n takapäässä, mikäli alla on yli 255-levyinen yli 18":nen. Vetelyä ja nopeaa sisäkanttien kulumista on todellakin luvassa täysin rengasmerkistä riippumatta. ko.camberarvo toimii 205/65-15" renkaalla loistavasti, mutta ei todellalaan enään 275/35-19":lla.
                          Eli nyrkkisääntö noilla leveillä 18"-19":lla kumeilla on se että takacamper laitetaan vähintään niin lähelle nollaa kuin tehdastoleranssi antaa myöden(eli niin pystyyn kuin toleranssialuetta riittää). Tosin silloinkin tuo tehdastoleranssi käytännössä on speksattu maksimissaan tuohon 18" vannekokoon, joten mm.itse vedän tähän vielä muutaman minuutin lisää.
                          Rengaskoko jäi mainitsematta, eli se on edessä 235/40 18" ja takana 245/40 18"
                          Näyttää rajat olevan -1*45' - -2*35' eli täytyy keväällä säädättää ne tuohon -1*40' tuntumaan? Aika hurja tuo yli 2,5 miinusasteen raja!

                          Edessä on nyt kaksi kesää ajetut kumho 712 ja, takana 1/2 kesää ajetut nankang ns-2. Takana nuo kumhot meni sisältä sileeksi 1 1/2 kesässä ja näkyy nuo nankangitkin olevan jo hyvällä alulla. Eturenkaissa on vielä vähän pintaa jäljellä, ei ehkä koko kesäksi. (Nyt on alla 205/65 15 piikkidonitsit!)
                          E46 320d sedan vm-02
                          museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            Originally posted by Jarde View Post
                            Rengaskoko jäi mainitsematta, eli se on edessä 235/40 18" ja takana 245/40 18"
                            Näyttää rajat olevan -1*45' - -2*35' eli täytyy keväällä säädättää ne tuohon -1*40' tuntumaan? Aika hurja tuo yli 2,5 miinusasteen raja!

                            Edessä on nyt kaksi kesää ajetut kumho 712 ja, takana 1/2 kesää ajetut nankang ns-2. Takana nuo kumhot meni sisältä sileeksi 1 1/2 kesässä ja näkyy nuo nankangitkin olevan jo hyvällä alulla. Eturenkaissa on vielä vähän pintaa jäljellä, ei ehkä koko kesäksi. (Nyt on alla 205/65 15 piikkidonitsit!)
                            Siis tuolle 245/40-18" takarenkaalle aika optimi takacamber pyörii juuri tuossa 1.40-1.50 asteen kantturoissa. Eli tuossa kohdin riittää kun ollaan vielä toleranssialueen sisällä, mutta mahdollisimman kaukana tuosta 2.30 asteen maksimista, joka on lähinnä tuollaisen pehmeä/korkeakylkisen 205/65-15" "nuljukumin" maksimicamber.
                            Itsellä noissa 275/35-19" takakumeissa camber on 1.20-1.30-asteen luokkaa ja tällä rengas kuluu jo yhdellä keväisellä kertakäännöllä täysin tasaisesti loppuun asti, eikä kiesi vetele yhtään sen enempää kuin 15"-16" vakiovannekoollakaan.
                            Samalla ajokäytös muutenkin stabilisoituu(=junamainen) varsinkin kovissa baananopeuksissa ,jossa tuollainen lähes 2.5-asteen camber yhdistettynä siihen että kiesi kulkee pelkällä sisäkantin renkaalla, on kuin eri planeetalta.
                            Pelkässä ratakäännössä takapää voi toki olla vielä 19" leveällä renkaallakin parisen astetta, mutta mikään baanajuna se ei sitten tällaisena ole, renkaat kuluvat tosi nopeasti ja vetelyä on varmasti tiedossa Suomen pitkittäisuraisilla pääteillä.
                            Camberin tarkoitushan on pitää renkaan kulutuspinta kokonaisuudessaan kovissakin sivuttaiskiihtyvyksissä tiessä. Tuollainen pehmeä+korkeakylkinen rengas vaatii siis ihan erilaisen camberkulman kuin matala+jäykkäkylkinen.
                            Joustavakylkinen rengas vaatii siis enemmän camberia jotta sen pinta pysyy vielä tiessä maksimi sivuttaiskiihtyvyyksissä, kun taas matalakylkinen/jäykkä kumi huomattavasti vähemmän koska siinä kylki ei päästä taittumaan kulutuspintaa "alle".
                            Tehtaallacamberasetukset ovat lähteissä tarkoitettu 15"-16" vakiorengaskoolle, joka on sitten jo täydellisen soveltumaton 18"-19" vannekoolle.
                            Last edited by Hemi; 25-01-2008, 18:05.

                            Comment

                            • M325i
                              Bimmer Enthusiast
                              • May 2005
                              • 1529
                              • Etelä-pohjanmaa

                              Kokemuksia?

                              Kumho ECSTA SPT KU31

                              Onko minkälaisia kokemuksia? Kyseisestä rengasmallista. 235/45x17 koossa 97W,Olisivat aika edulliset. 88€/kpl
                              E30 ja E46 ///M

                              Comment

                              • Kouris
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2005
                                • 740

                                Goodyear EAGLE F1 GS-D3 näistä kokemusta? rengasonlinessa 114,70e kpl, halvat kai. Onkos nämä missään lehtien testissä olleet?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎