Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bomb5
    replied
    Millaisella tiellä teillä tutisee ja kuinka rajusta ilmiöstä on kysymys? Mulla ainakin tutisuttaa tai tärisyttää (en tiedä kummasta kysymys) vähän koko autoa, jos ajelen tommosta hieman heikompilaatuista öljysoratietä pitkin, vaikkakin ihan uusi kesällä vedetty. Huomaa heti, kun muuttuu tien laatu / karheus, että ei enää tutisutakkaan. Olen kyllä välillä huomannut, että vähän tasaisemmallakin tiellä saattaa vähän tutisuttaa, mutta ei aina. Ilmiö on hyvin lievä, mutta sen huomaa kun e39 on niin hiljainen ehjillä osilla. Mulla tosin on jarrut vaihtamatta ja satulat on aika "tukossa". Tähän mennessä asia on ollut niin lievä, etten ole jaksanut sitä enempää ajatella.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Onko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi? Kävin vielä eilen ajelemassa ja tutkimassa että missä nopeuksissa sitä ratin tärinää tulee, mutta en onnistunut saamaan millään nopeuksilla tällä kertaa:think Mutta sitä takapäästä johtuvaa tärinää kyllä riittää, eli vänkärin selkänoja tutisee niin pirusti ja tuntuu ehkä hiukan kuskinkin penkissä!? Uudet apurungon puslat odottaa vaihtoa ja kardaanin limppu ja tukilaakeri myöskin, mutta olisko noilla korjauksilla mahdollista vaikuttaa tuohon takapään värinään? Vai pitäiskö ne vetoniveletkin vaihtaa päikseen?
    Ei ole ihmekkään, kun takapää on vielä hiukan levoton!!! Toinen takaiskari oli kuollut Eli, nekin menee vaihtoon.

    E: Nyt on vaihdettu eteen uudet tolpat ja mitään tärinöitä ei tule jarrutuksessa, eikä millään nopeuksillakaan alkaa tutinoimaan, paitsi tuo penkkien heilunta.... Voisko paskana olevat takaiskarit vaikuttaa tuohon tutinaan:think
    Tuo helvetin kolina, mikä luultavasti tulee hammastangosta, niin ärsyttää suunnattomasti.... Vaikka, välillä se kolinaääni on sellainen, että niin kun se tulisi jostain koiranluusta tms. Pitäisköhän vielä varmuudeksi vaihtaa raidetangotkin, vaikka ovat vuoden vanhat:think
    Last edited by janke; 25-07-2013, 12:10.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Pitäisi rakentaa jarrujen kastelujärjestelmä, samaan tapaan kuin kilpa kuorma-autoissa...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Mutta pesin auton jo eilen illalla ja ajoin sillä vasta tänään aamupäivällä ja toisen kerran nyt illalla. Ei tutinaa kummallakaan kerralla. Miten pitkä se "hetki" on jonka ajan tuo kastelu voi vaikuttaa?

    Jarruthan ottaa "kiinni" selvästi äkäisemmin pesun jälkeen, niihin taitaa tulla kevyt ruostekerros joka häviää muutaman jarrutuksen jälkeen. Joten eikö tutinaongelma olisi pitänyt olla paljon pahempi jos se jarruista johtuisi?

    Toki kun tutina palaa, niin kokeilen ekana kastella jarrulevyt ja testaan mitä tapahtuu. Mutta epäilen yhä, että se vetoakselin liikuttelu saattoi tämän muutoksen aiheuttaa.
    Voi se toki olla se vetarikin, mutta taisin jo joskus -06 kirjoitella kuinka tuo jarrujen kastelu vaikuttaa tutinoihin e39:ssä.
    Eli jos kuitenkin kyse on jarrulähtöisistä tutinoista, niiden kastelu ja yön yli seisotus lopettaa usein tutinat hetkeksi.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Kastelit pestessäsi jarrut. Se auttaa hetkeksi ihan oikeasti usein.
    Mutta pesin auton jo eilen illalla ja ajoin sillä vasta tänään aamupäivällä ja toisen kerran nyt illalla. Ei tutinaa kummallakaan kerralla. Miten pitkä se "hetki" on jonka ajan tuo kastelu voi vaikuttaa?

    Jarruthan ottaa "kiinni" selvästi äkäisemmin pesun jälkeen, niihin taitaa tulla kevyt ruostekerros joka häviää muutaman jarrutuksen jälkeen. Joten eikö tutinaongelma olisi pitänyt olla paljon pahempi jos se jarruista johtuisi?

    Toki kun tutina palaa, niin kokeilen ekana kastella jarrulevyt ja testaan mitä tapahtuu. Mutta epäilen yhä, että se vetoakselin liikuttelu saattoi tämän muutoksen aiheuttaa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ja sehän auttoi (lisäksi imuroin sisätilat), ei lainkaan tutinaa tänään. Ehkä auto oli vain vihainen kun en ollut pessyt sitä pariin viikkoon...

    Ainoa lisämuutos (noiden aiemmin kerrottujen takarenkaiden ristiin eteen vaihdon lisäksi) oli rengaspaineiden muutos 2,8 eteen, 3,0 taakse. Tämä oli eka kerta kun kokeilen noilla renkailla eri paineita eteen ja taakse. Mutta olen jo kokeillut niillä 2,7-3,2bar paineita edessä & takana ilman muutosta tutinoihin.
    Kastelit pestessäsi jarrut. Se auttaa hetkeksi ihan oikeasti usein.
    Last edited by Hemi; 24-07-2013, 20:15.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Pesin ja kiillotin koneella, päälle vaha. Mokoma kehtasi tutista vieläkin...
    Mutta imuroitko hiekat sisältä? Lisäksi käsittelin puskurin mustat listat Autoglymin hoitoaineella. Sinulla taitaa olla maalattu nuo listat? Siinähän se selitys taitaa ollakin, siitä on tullut liikaa painoa ja balanssi on siksi aina pielessä vaikka teet mitä... Minulla oli umpioiden pinnassa muutama kuollut itikka, saattoi nekin aiheuttaa tutinaa

    Mutta noin oikeasti olisi kiva tietää mitä tapahtui. Osuiko tuurilla sellaiset paineet joilla joku vetoakseleiden tai kardaanin resonanssi ei enää herää? Onkohan se sitten pyörien paino mikä tähän vaikuttaa? Toisaalta noilla 245-renkaillahan muuttui vierintäkehän koko ja sen myötä vähän kaikki muuttui. Tosin tuo kokohan on nyt lähempänä oikeaa kuin 235.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ja sehän auttoi (lisäksi imuroin sisätilat), ei lainkaan tutinaa tänään. Ehkä auto oli vain vihainen kun en ollut pessyt sitä pariin viikkoon...
    Pesin ja kiillotin koneella, päälle vaha. Mokoma kehtasi tutista vieläkin...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Kokeilen nyt kuitenkin auton pesua ja tukevaa ateriaa, ehkä sekin jo auttaa. :think
    Ja sehän auttoi (lisäksi imuroin sisätilat), ei lainkaan tutinaa tänään. Ehkä auto oli vain vihainen kun en ollut pessyt sitä pariin viikkoon...

    Ainoa lisämuutos (noiden aiemmin kerrottujen takarenkaiden ristiin eteen vaihdon lisäksi) oli rengaspaineiden muutos 2,8 eteen, 3,0 taakse. Tämä oli eka kerta kun kokeilen noilla renkailla eri paineita eteen ja taakse. Mutta olen jo kokeillut niillä 2,7-3,2bar paineita edessä & takana ilman muutosta tutinoihin.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Pyörittele renkaita hetki, laske auto alas ja heitä lenkki. Mikäli tutinat poistuu hetkeksi tai selvästi muuttuvat, on ongelma takeltavassa vetarissa(eli tässä nyt varmaan pitää lähteä vain poissulkemaan jos ongelma itsessään ei selviä)?
    Minulla nuo tutinat paheni takaiskarien vaihdon jälkeen, silloin vetari kulma muuttu aika paljon kun napa käy alhaalla. Voisiko tuo tuntua ratissa asti?
    Last edited by Bmw Master; 24-07-2013, 06:05.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Taas tutkittiin renkaita, ei mitattu heittokellolla, mutta 0,7-1mm arveli asentaja pystyheittoa olevan aikaisempien mittauksien perusteella. Renkaat myös olivat oikein asettuneet vanteelle ja heitto on vasta kulutuspinnan tasolla. Tasapainotus tarkistettiin ja hiukan korjattiin. Mitään apua tuosta ei ollut, takapää tutisee, matkustajan penkki heiluu. Mitähän sitten tekisi?

    Originally posted by TJJ View Post
    Mutta tutinaa ei ollut ennen kuin vaihdoin uudet renkaat. Siis ainakaan mitään tuollaista selvää ja jatkuvaa kuten nyt. Vaihdoin äsken oikean takapyörän eteen vasemmalle, saas nähdä mitä tapahtuu..

    Onhan minulla vielä 16" renkaat/vanteet tallessa, täytyy testailla niilläkin.

    Siis renkaat ovat ihan ok, jopa hyvät, jolloin ongelma ei johdu suoranaisesti niistä.
    Se on kuitenkin fakta että erilaiset renkaat vaikuttavat hyvinkin voimistavasti tai vähentävästi tähän jarruista johtuvaan tutinaan, samoin kuin oikeasti jarruista johtuvaan flatpot ilmiöön(tämä usein laitetaan renkaan syyksi, vaikka tässäkin kyse usein on jarruista).
    Myös takapään vetari ja vakionopeusnivelestä johtuviin tutinoihin alla olevalla renkalla ja sen mallilla on merkitystä, niin ihmeelliseltä kuin se voi kuulostaakkin(kyse on koko voimalinjan resonassista ja sen vaimennuksesta).
    Kuitenkin, tuo 0.7-1.0mm:n selkäheitto on aivan normaali tai jopa vähemmän ja löytyy käytännössä joka renkaasta, eikä sillä ole vaikutusta edes e39:ssä.
    Vetarien kunnon saat testattua kun nostat perän ilmaan perämurikan alta niin että molemmat nurkat roikkuvat vapaasti.
    Pyörittele renkaita hetki, laske auto alas ja heitä lenkki. Mikäli tutinat poistuu hetkeksi tai selvästi muuttuvat, on ongelma takeltavassa vetarissa(eli tässä nyt varmaan pitää lähteä vain poissulkemaan jos ongelma itsessään ei selviä)?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post

    Mutta paljon helpommalla pääsisi kun ostaisi eBaysta tarvikevetarit, mutta onkohan ne taas Kiinakuraa ja kestää yhden talven?
    Ei auta kuin kokeilla.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Uudet tarvikkeet vai vanhoihin original teile nivelet?
    Ei niihin saa ostettua niveliä erikseen. Eli uudet rasvat ja kumiosat vain ja vaihto eri puolille. Tuohon tyyliin:
    Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.


    Mutta paljon helpommalla pääsisi kun ostaisi eBaysta tarvikevetarit, mutta onkohan ne taas Kiinakuraa ja kestää yhden talven?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Tarttis tehdä se vetoakselien remontti...
    Uudet tarvikkeet vai vanhoihin original teile nivelet?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Jospa seuraavaksi vaihtaisi vasemman takapyörän oikealle eteen...
    Mielestäni kuskin penkin tutina väheni nyt eikä ole enää täysin jatkuvaa, vieläkään ei ole ongelmia ratissa. On tuo ihmelaite. Tuossa pitääkin laittaa huonommat renkaat eteen?

    Alan jo epäillä, että nuo 245 leveät renkaat jotenkin rikkoi E39:n "harmoonisen balanssin" ja nyt kyse on taas jostain henkimaailman asioista voimansiirrossa.

    Ehkä hiekkasäkki jossain paikassa auttaisi. Kokeilen nyt kuitenkin auton pesua ja tukevaa ateriaa, ehkä sekin jo auttaa. :think

    edit. tuossa vaihdon yhteydessä heilutin kuskinpuoleista vetoakselia muutamia kertoja sisään/ulos, ehkä se olikin tuo joka vaikutti. Tarttis tehdä se vetoakselien remontti...
    Last edited by TJJ; 23-07-2013, 16:38.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎