Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • janke
    replied
    Eikai tuollasta ole kenelläkään?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied

    Chapter 4 ja 5. Tuollainen korjaussetti pitäisi olla e39:siin...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Se renkaan merkki ja selkäheitto ei juurikaan korreloi, paitsi jos oikeasti niin romanttisesti kuvittelee/pettää itseään(ne Nankangitkin joudutaan kyllä valmistamaan tämän suhteen tiettyihin toleransseihin/spekseihin, kuten kaikki katuleekenteeseen hyväksytyt renkaat).
    Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta eikä varsinkaan valmistaja konserni ole merkityksellinen seikka).
    Mitä pitäisi tehdä kun uusissa renkaissani (Hankook S1 Evo 2) on kolmessa pystyheittoa? Kahta on käännetty vanteella, ei paljon vaikuttanut ja kaikki on ennen tasapainotusta ajettu koneella jossa rengas pyörii rullien välissä. Onko yhä kyse asennuksen ammattitaidosta vai jostain muusta? Jos kyse on ammattitaidosta, niin mistä löytyy se ammattitaitoinen rengasliike joka poistaa noista pystyheitot?

    Niin, autossani (joka oli edellisillä renkailla enimmäkseen täysin tutisematon) +90km/h nopeuksista lähtien ratti heiluu, etupää tutisee ja takapää tutisee. Tilanne oli tuollainen ekan asennuksen jälkeen, nyt toisen kerran jälkeen tuntuisi paremmalta, mutta takapään tutinaa taitaa yhä olla.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Se renkaan merkki ja selkäheitto ei juurikaan korreloi, paitsi jos oikeasti niin romanttisesti kuvittelee/pettää itseään(ne Nankangitkin joudutaan kyllä valmistamaan tämän suhteen tiettyihin toleransseihin/spekseihin, kuten kaikki katuleekenteeseen hyväksytyt renkaat).
    Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta eikä varsinkaan valmistaja konserni ole merkityksellinen seikka).
    Nankangeissa on pieni selkäheitto, jota yritettiin poistaa kahdessa eri liikkeessä. Heitto on todella pieni, oikein ihmettelivät että miten noin pyöreä Kiinalainen rengas. Kuitenkin, eteen laitettiin Nokian Zlinet ja ovat 100% pyöreät. Hintaero Nankangiin todella pieni (95€/kpl posteineen). Jos e39 on tarkka pystyheitosta en voi jättää tätä halpaa ja helppoa korjausta kokeilematta. Helpottaako Nokian löysä runko vanteelle asettumista, jolloin heitto on pienempi? Nankang yllättävän jäykkä runkoinen, sekö tekee asennuksesta vaativan? Onko Suomessa monta liikettä jotka osaa Nankangin selkäheiton hieroa pois? Sinullahan ei ollut kokemuksia kiinassa valmistetuista Nankangeista, jospa ne on huonompia kuin Taiwanilaiset?

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta ei ole merkityksellinen seikka).
    Mutta mistähän löytyisi tuollainen ammattitaitoinen ja tunnollinen rengasliike...? Mitä taikatemppuja tuossa vanteelle asettumisessa pitää tehdä?

    Jostain syystä liikkeet tekee homman hirveällä kiireellä ja jos on pystyheittoja, niin syytetään huonoa rengasta. Sitten kun tutisee, niin toisella kerralla ehkä käännetään vanteella, mutta sekin taas hirveällä kiireellä ja vain yhden kerran. En tajua tuota kiirettäkään, siis jos olen ainoa asiakas joka vielä sanoo, että pystyheitot pitäisi tasata. Vai pitäisiköhän sinne mennä setelitukon kanssa ja maksaa rengasasentajalle tippiä vielä normaalin sikahinnan päälle?

    Hunter 9700 ei taida auttaa, sillä tuskinpa sitäkään osataan/viitsitään täysin hyödyntää.

    Tämä ei tietenkään yllätä, sillä eihän nykyään mitään tehdä kunnolla. Ilmeisesti pitäisi ostaa omat rengaskoneet ja hifistellä muutama päivä renkaiden kanssa...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Eli taakse myös uudet Nokialaiset pystyheittoisten Nankangien tilalle.
    Se renkaan merkki ja selkäheitto ei juurikaan korreloi, paitsi jos oikeasti niin romanttisesti kuvittelee/pettää itseään(ne Nankangitkin joudutaan kyllä valmistamaan tämän suhteen tiettyihin toleransseihin/spekseihin, kuten kaikki katuleekenteeseen hyväksytyt renkaat).
    Oikeasti kyse pääosin renkaan asennuksen asennuksen ammattitaidosta, ei renkaan merkistä(ok, jotkin mallit asettuvat/nousevat vanteelle helpommin kuin toiset, mutta tässäkeen renkaan hinta eikä varsinkaan valmistaja konserni ole merkityksellinen seikka).

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    renkaan "selkäheitto".

    Oikealle taakse asennettu selkäheittoinen rengas saa aikaan nimenomaan tuota apparin penkkiä "tuljuttavaa" tutinaa
    Eli taakse myös uudet Nokialaiset pystyheittoisten Nankangien tilalle.
    Last edited by Bmw Master; 13-07-2013, 15:37.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Voi voi...mm.meiltä kaikki eteenpäin lähtevät e39:t ovat tutinattomia.....eli niitä on.

    Siis, 99%:sti nämä kaikki e39:n tutinat johtuvat neljästä pyörivästä nurkasta ja alustan kunnosta riippuen, voimakkuus ja taajuus vaihtelevat.
    Eli se vika löytyy käytnnössä AINA jarru/napapaketista tai/ja vanteista/renkaista.
    Eli mikäli täydellinen ja oikein tehty jarru/napahuolto ei poista ongelmaa, pitää jossain vaiheessa katse kääntää myös vanteisiin ja renkaisiin.
    Oleellistahan tässä taas ei ole epätasapaino, vaan renkaan "selkäheitto".
    Renkaan selkäheitto taas voi johtua kierosta vanteesta, sovitteiden puuttumisesta tai renkaasta/sen asennuksesta vanteelle itsessään.
    e39 on varsin herkkä nimenomaan renkaan selkäheitolle ja onkin niin että kun normaalisti muissa autoissa se huonoin vanne/rengasyhdistelmä laitetaan taakse oikealle, e39:ssä se pitäisi laittaa vasemmalle eteen.
    Oikealle taakse asennettu selkäheittoinen rengas saa aikaan nimenomaan tuota apparin penkkiä "tuljuttavaa" tutinaa ja erityisesti silloin jos takakelkan puslat ovat finaalissa.
    Varsinaisia selkäheiton maksimiarvoja e39:iin on vaikea antaa, koska tässä kohtaa autoyksilöissä on eroja, lähinnä juuri alustan kunnosta riippuen.
    Oikeasti ammattitaitoinen rengasasennus on kuitenkin usein taikasana tuohon apparin penkin tutinaan...mikäli jarrut+navat on oikeasti kunnossa.
    Kyllä niitä sitten löytyy. Huomannut senkin, että kun vanteeseen on kerääntynyt tuota kurakelin jäljiltä "betonimaista" paskaa, niin aina tärinää tiedossa ja sitten kun vanteet pesee puhtaiksi, niin auto menee kun sukkasillaan, mutta tuohan on ihan luonnollinen efecti!?
    Noi apurungon puslat minulla on ilmeisesti kärsinyt siitä, kun ruotsissa varmaan vedetty jotain asuntovaunua tai jotain muuta painavaa, mutta mihin paikkoihin tuo vanunveto vaikuttaa takana alustaan?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Onko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi? Kävin vielä eilen ajelemassa ja tutkimassa että missä nopeuksissa sitä ratin tärinää tulee, mutta en onnistunut sinää millään nopeuksilla tällä kertaa:think Mutta sitä takapäästä johtuvaa tärinää kyllä riittää, eli vänkärin selkänoja tutisee niin pirusti ja tuntuu ehkä hiukan kuskinkin penkissä!? Uudet apurungon puslat odottaa vaihtoa ja kardaanin limppu ja tukilaakeri myöskin, mutta olisko noilla korjauksilla mahdollista vaikuttaa tuohon takapään värinään? Vai pitäiskö ne vetoniveletkin vaihtaa päikseen?
    Voi voi...mm.meiltä kaikki eteenpäin lähtevät e39:t ovat tutinattomia.....eli niitä on.

    Siis, 99%:sti nämä kaikki e39:n tutinat johtuvat neljästä pyörivästä nurkasta ja alustan kunnosta riippuen, voimakkuus ja taajuus vaihtelevat.
    Eli se vika löytyy käytnnössä AINA jarru/napapaketista tai/ja vanteista/renkaista.
    Eli mikäli täydellinen ja oikein tehty jarru/napahuolto ei poista ongelmaa, pitää jossain vaiheessa katse kääntää myös vanteisiin ja renkaisiin.
    Oleellistahan tässä taas ei ole epätasapaino, vaan renkaan "selkäheitto".
    Renkaan selkäheitto taas voi johtua kierosta vanteesta, sovitteiden puuttumisesta tai renkaasta/sen asennuksesta vanteelle itsessään.
    e39 on varsin herkkä nimenomaan renkaan selkäheitolle ja onkin niin että kun normaalisti muissa autoissa se huonoin vanne/rengasyhdistelmä laitetaan taakse oikealle, e39:ssä se pitäisi laittaa vasemmalle eteen.
    Oikealle taakse asennettu selkäheittoinen rengas saa aikaan nimenomaan tuota apparin penkkiä "tuljuttavaa" tutinaa ja erityisesti silloin jos takakelkan puslat ovat finaalissa.
    Varsinaisia selkäheiton maksimiarvoja e39:iin on vaikea antaa, koska tässä kohtaa autoyksilöissä on eroja, lähinnä juuri alustan kunnosta riippuen.
    Oikeasti ammattitaitoinen rengasasennus on kuitenkin usein taikasana tuohon apparin penkin tutinaan...mikäli jarrut+navat on oikeasti kunnossa.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post

    1. - ratti heiluu ja auto tärisee
    2. - ratti heiluu, mutta auto ei tärise
    3. - auto tärisee, mutta ratti ei heilu
    4. - auto tutisee, mutta ratti ei heilu eikä auto tärise
    Juurikin tuo sama setti löytyy omastakin.

    Originally posted by janke View Post
    Onko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi?
    Edellinen e39 ei tärissyt, veljellä on e39 joka ei tutise tai tärise. Toisaalta e39 on hiljainen ja sinänsä ihan ok ajaa, joten pienetkin tutinat tulee paremmin esille kuin jossain muussa vispilässä.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Onko edes semmosta autoa mikä ei jollain tapaa tutisisi tai tärisisi? Kävin vielä eilen ajelemassa ja tutkimassa että missä nopeuksissa sitä ratin tärinää tulee, mutta en onnistunut saamaan millään nopeuksilla tällä kertaa:think Mutta sitä takapäästä johtuvaa tärinää kyllä riittää, eli vänkärin selkänoja tutisee niin pirusti ja tuntuu ehkä hiukan kuskinkin penkissä!? Uudet apurungon puslat odottaa vaihtoa ja kardaanin limppu ja tukilaakeri myöskin, mutta olisko noilla korjauksilla mahdollista vaikuttaa tuohon takapään värinään? Vai pitäiskö ne vetoniveletkin vaihtaa päikseen?
    Last edited by janke; 13-07-2013, 11:43.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Pitäisi eritellä nuo asiat, sillä ainakin minulla niitä oli/on oikeastaan neljä erilaista:

    1. - ratti heiluu ja auto tärisee
    2. - ratti heiluu, mutta auto ei tärise
    3. - auto tärisee, mutta ratti ei heilu
    4. - auto tutisee, mutta ratti ei heilu eikä auto tärise

    Noiden lisäksi ratti heiluu kevyissä jarrutuksissa, kovemmissa jarrutuksissa ei mitään ongelmaa.

    Parhaimmillaan nuo kaikki variaatiot pystyi kokemaan yhden matkan aikana...

    Nyt tilanne on se, että vain 3. ja 4. kohtia ilmenee ja niistä tuo tärinä ilmenee vain kylmillä renkailla muutaman km ajan eikä aina silloinkaan. Satunnaiset takaosan tutinat tulee ja menee, vetoakseliremontti pitäisi tehdä.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Usko nyt vain, se vika on kuin onkin jarruista lähtöisin.
    Ebaystä uudet Boschin satulat alta 300€ posteineen, vai uudet Aten kumit vanhoihin?

    Originally posted by peto2 View Post
    sileäksi hinkatut nankangit
    18" vai 19"? Pullakumeilla tärinät katoaa joustavaan kumiin.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Välillä kyllä ihmetyttää nämä tärinätopikit.. Mun projektitoukassa on alla joskus 08 paistetut, lähes sileäksi hinkatut nankangit, yhdessä vanteessa pieni vekki, jarrulevyt pinnaltaan 30% ruosteessa, vanhan suuntauslapun mukaan etupää jopa hiukan harituksella ja etupäässä jokin koliseekin hiukan.. Eikä siltikään täristä vähääkään missään tilanteessa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Purin TAAS jarrut. Pumppasin mäntiä ulos ja painoin pihdeillä sisään, hyvin liikkui. Jotain eroa kuitenkin tapahtui. Nyt tärinä välillä katoaa kokonaan, mutta välillä sitä on myös kovemmissa nopeuksissa missä ei ennen ollut. Välillä täristää selvästi, mutta ratti ei vatkaa. Tärinä tulee kuin aaltoina, voimistuu ja vaimenee. Eli onko tässä kaksi vikaa, jumittavat satulat ja epätasapainoinen kardaani. Kardaanin epätasapaino ilmeisesti tekee juuri tuollaista aaltomaista voimistuu-heikkenee tärinää. n.70km koeajolla välillä oli 2-3km pätkiä ilman mitään tärinää, oli aika omituinen fiilis...

    Saakos noita satuloita uusia kunnollisia muualta kuin marmorilta? Kardaanin taidan tilata ebaystä ja viedä Kometille remontiin, ei tarvitse seisottaa montaa viikkoa pukeilla.
    Usko nyt vain, se vika on kuin onkin jarruista lähtöisin.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎