Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bomb5
    replied
    Kiitos vinkeistä. Ohjeita en ole vielä lukenut, kun osatkin on vielä paketeissa. Työkiireitä pukkaa vielä, vaikka lomalla jo olenkin. Pääsis vaan alottamaan tuon homman...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Mulla odottaa tuossa myös ATE:n uudet palat ja levyt eteen ja taakse, missä on se harmaaksi maalattu tasainen pinta. Pitääkö se hioa karkeaksi ennen asennusta, vai meneekö noin?

    Kysymys 2: Satulat on sen näköiset, että niitä ei ole koskaan avattu ja puhdistettu. Kuinka paljon noita satuloiden liukupintoja uskaltaa jynssätä? ovat aika "hapettuneen" ja karstaisen näköiset, hyvä kun sai paloja liikkumaan iskarijumpassa, että sai satulat irti. Mitä materiaalia tuo satula on, terästä varmaan? Multa löytyy teräs- ja messinkiharjoja, hiomapaperia, bräkleeniä ja sarja pieniä viiloja tuota hommaa varten.

    Kysymys 3: Laitanko lopuksi ohuelti puhdistetun navan ja levyn pintojen väliin jotain rasvaa? Löytyy crc kupari- ja keraamista rasvaa.
    Niissä ATE:n levyissä tulee oikein hyvät asennusohjeet mukana, kannattaisi lukea.

    Maalattua pintaa ei pidä hioa tai puhdistaa, muutama jarrutus ja maali lähtee.

    Minä ainakin hioin liukupintoja viilalla ja myös porakoneen päässä olevalla 120 karkeuksisella hiomapaperilaikalla. Ei niitä toki paljon saisi hioa, mutta toisaalta ei niissä kulumispykäliäkään tai ruostetta/karstaa saisi olla. Keraamista tahnaa laitoin sitten niihin.

    ATE:n ohje kieltää laittamasta rasvaa/tahnaa navan väliin, sinne pitää laittaa korroosiota estävää ohutta öljyä. Laitoin nyt sitten tuota:

    Saas nähdä toimiiko, viimeksi laitoin aseöljyä, mutta ruosteenalkua siellä jo oli.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Mulla odottaa tuossa myös ATE:n uudet palat ja levyt eteen ja taakse, missä on se harmaaksi maalattu tasainen pinta. Pitääkö se hioa karkeaksi ennen asennusta, vai meneekö noin?

    Kysymys 2: Satulat on sen näköiset, että niitä ei ole koskaan avattu ja puhdistettu. Kuinka paljon noita satuloiden liukupintoja uskaltaa jynssätä? ovat aika "hapettuneen" ja karstaisen näköiset, hyvä kun sai paloja liikkumaan iskarijumpassa, että sai satulat irti. Mitä materiaalia tuo satula on, terästä varmaan? Multa löytyy teräs- ja messinkiharjoja, hiomapaperia, bräkleeniä ja sarja pieniä viiloja tuota hommaa varten.

    Kysymys 3: Laitanko lopuksi ohuelti puhdistetun navan ja levyn pintojen väliin jotain rasvaa? Löytyy crc kupari- ja keraamista rasvaa.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Vaihdoin eteen uudet jarrulevyt, palat ja sen satulan eteen tulevan jousen. ATE:n osia kaikki, vanha jousi oli selvästi taipunut löysemmäksi. Eipä heilu ratti enää kevyissä jarrutuksissa. Toki levyjen pinnan sorvaus olisi saattanut tehdä saman asian, pelkkä 80 karkeudella hiominen ei kuitenkaan auttanut.

    Tutkin heittokellolla navat, vanhat levyt ja uudet levyt. Navoissa näyttää olevan ulkolaidasta mitattuna 0,03 mm heittoa, samanverran sitä oli myös kun mittasi levystä (joka oli navassa kiinni). Tuonsuuruisen heiton ei kai pitäisi olla ongelma.

    Täytyy tutkailla oliko tuolla vaikutusta myös 90km/h ratin heilumiseen. Äsken ei heilunut, mutta se nyt ei mitään todista, planeetat saattoi olla kohdallaan...

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    OK. No entäs ne yläpään laakerit onko jompikumpi pullauttanut kumin irti tai toinen venähtänyt?
    Heittokellolla vois tarkistaa levyt?
    Siis onko sinulla uudet pyörännavat, eli uudet uusiin levyihin vastaavat laipat?
    Onko jarrusatulat ohjureineen kunnolla puhdistettu ja huollettu niin että palat satuloissa pääsevät pakenemaan samoin kuin satulat myös palauttavat?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Kyllä.
    OK. No entäs ne yläpään laakerit onko jompikumpi pullauttanut kumin irti tai toinen venähtänyt?
    Heittokellolla vois tarkistaa levyt?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Onko se ratin vatkaus ihan silmin nähtävissä tuossa 90kmh vauhdissa?
    Kyllä.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Navat on tuliuudet ja kiiltään kuin....

    Kuinka tiukka vanteen pitää olla napaan? 0.1mm rakotulkki menee hieman navan ja vanteen väliin, ei kuitenkaan pohjaan asti. Eli n. 0.05mm väliä. Napa n.73.9xmm eli ei ihan 74.1.
    Oli miten oli, niin ongelmasi juontaa kulmista.
    Eli siellä on jokin olka sitten vioittunut tai jokin levy vain ei istu navalla.
    Tämä ei oikeasti ole mutua, vaan "sylttytehdas" löytyy tässäkin jarruista/navoista kun vai se vika löydetään.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    - Ratti vatkaa, tuskin takapää vaikuttaa siihen?
    - Heti kun painaa jarrua, ratin vipotus loppuu. Jarruttaessa ei vatkaa. Vain ajossa, pahiten 90 vauhdissa. Siitä kovempaa tai hiljempaa vatkaus vaimenee pois.
    -Vatkaa myös kaarteissa jos nopeus on 90. Kovin tiukkaa kurvia ei saa tehtyä tuossa vauhdissa.
    -Kyllä.
    -Soittelen joku päivä.
    Onko se ratin vatkaus ihan silmin nähtävissä tuossa 90kmh vauhdissa?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    Entäs onko jarrulevyn asennuspinta puhdas kummaltakin puolelta?

    Tuo napa-keskireikäero on ihan normaali.
    Levytkin uudet ja putsattu. Vanteetkin ihan uudet ja puhtaat.

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Navat on tuliuudet ja kiiltään kuin....

    Kuinka tiukka vanteen pitää olla napaan? 0.1mm rakotulkki menee hieman navan ja vanteen väliin, ei kuitenkaan pohjaan asti. Eli n. 0.05mm väliä. Napa n.73.9xmm eli ei ihan 74.1.
    Entäs onko jarrulevyn asennuspinta puhdas kummaltakin puolelta?

    Tuo napa-keskireikäero on ihan normaali.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    Jarrulevyn ja navan asennuspinta puhdistettu oikeasti puhtaaksi? Esim. akkuporakoneella+lamellilaikalla.
    Navat on tuliuudet ja kiiltään kuin....

    Kuinka tiukka vanteen pitää olla napaan? 0.1mm rakotulkki menee hieman navan ja vanteen väliin, ei kuitenkaan pohjaan asti. Eli n. 0.05mm väliä. Napa n.73.9xmm eli ei ihan 74.1.

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    Jarrulevyn ja navan asennuspinta puhdistettu oikeasti puhtaaksi? Esim. akkuporakoneella+lamellilaikalla.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by kaol View Post
    - Täristääkö varmasti etupäästä?
    - Täristääkö kevyessä vai kovassa jarrutuksessa?
    - Kun tärinä ilmenee, niin onko vaikutusta, jos käännät ratista?
    - Etupään tukivarsien korin puoleiset pultit kiristetty edellisellä kerralla auton ollessa alhaalla (paino renkailla)?
    - 0405969762, jos haluat tärinät pois.
    - Ratti vatkaa, tuskin takapää vaikuttaa siihen?
    - Heti kun painaa jarrua, ratin vipotus loppuu. Jarruttaessa ei vatkaa. Vain ajossa, pahiten 90 vauhdissa. Siitä kovempaa tai hiljempaa vatkaus vaimenee pois.
    -Vatkaa myös kaarteissa jos nopeus on 90. Kovin tiukkaa kurvia ei saa tehtyä tuossa vauhdissa.
    -Kyllä.
    -Soittelen joku päivä.

    Leave a comment:


  • kaol
    replied
    - Täristääkö varmasti etupäästä?
    - Täristääkö kevyessä vai kovassa jarrutuksessa?
    - Kun tärinä ilmenee, niin onko vaikutusta, jos käännät ratista?
    - Etupään tukivarsien korin puoleiset pultit kiristetty edellisellä kerralla auton ollessa alhaalla (paino renkailla)?
    - 0405969762, jos haluat tärinät pois.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎