Announcement
Collapse
No announcement yet.
Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen
Collapse
X
-
Kiitos vinkeistä. Ohjeita en ole vielä lukenut, kun osatkin on vielä paketeissa. Työkiireitä pukkaa vielä, vaikka lomalla jo olenkin. Pääsis vaan alottamaan tuon homman...
-
-
Originally posted by Bomb5 View PostMulla odottaa tuossa myös ATE:n uudet palat ja levyt eteen ja taakse, missä on se harmaaksi maalattu tasainen pinta. Pitääkö se hioa karkeaksi ennen asennusta, vai meneekö noin?
Kysymys 2: Satulat on sen näköiset, että niitä ei ole koskaan avattu ja puhdistettu. Kuinka paljon noita satuloiden liukupintoja uskaltaa jynssätä? ovat aika "hapettuneen" ja karstaisen näköiset, hyvä kun sai paloja liikkumaan iskarijumpassa, että sai satulat irti. Mitä materiaalia tuo satula on, terästä varmaan? Multa löytyy teräs- ja messinkiharjoja, hiomapaperia, bräkleeniä ja sarja pieniä viiloja tuota hommaa varten.
Kysymys 3: Laitanko lopuksi ohuelti puhdistetun navan ja levyn pintojen väliin jotain rasvaa? Löytyy crc kupari- ja keraamista rasvaa.
Maalattua pintaa ei pidä hioa tai puhdistaa, muutama jarrutus ja maali lähtee.
Minä ainakin hioin liukupintoja viilalla ja myös porakoneen päässä olevalla 120 karkeuksisella hiomapaperilaikalla. Ei niitä toki paljon saisi hioa, mutta toisaalta ei niissä kulumispykäliäkään tai ruostetta/karstaa saisi olla. Keraamista tahnaa laitoin sitten niihin.
ATE:n ohje kieltää laittamasta rasvaa/tahnaa navan väliin, sinne pitää laittaa korroosiota estävää ohutta öljyä. Laitoin nyt sitten tuota:
Saas nähdä toimiiko, viimeksi laitoin aseöljyä, mutta ruosteenalkua siellä jo oli.
Leave a comment:
-
-
Mulla odottaa tuossa myös ATE:n uudet palat ja levyt eteen ja taakse, missä on se harmaaksi maalattu tasainen pinta. Pitääkö se hioa karkeaksi ennen asennusta, vai meneekö noin?
Kysymys 2: Satulat on sen näköiset, että niitä ei ole koskaan avattu ja puhdistettu. Kuinka paljon noita satuloiden liukupintoja uskaltaa jynssätä? ovat aika "hapettuneen" ja karstaisen näköiset, hyvä kun sai paloja liikkumaan iskarijumpassa, että sai satulat irti. Mitä materiaalia tuo satula on, terästä varmaan? Multa löytyy teräs- ja messinkiharjoja, hiomapaperia, bräkleeniä ja sarja pieniä viiloja tuota hommaa varten.
Kysymys 3: Laitanko lopuksi ohuelti puhdistetun navan ja levyn pintojen väliin jotain rasvaa? Löytyy crc kupari- ja keraamista rasvaa.
Leave a comment:
-
-
Vaihdoin eteen uudet jarrulevyt, palat ja sen satulan eteen tulevan jousen. ATE:n osia kaikki, vanha jousi oli selvästi taipunut löysemmäksi. Eipä heilu ratti enää kevyissä jarrutuksissa. Toki levyjen pinnan sorvaus olisi saattanut tehdä saman asian, pelkkä 80 karkeudella hiominen ei kuitenkaan auttanut.
Tutkin heittokellolla navat, vanhat levyt ja uudet levyt. Navoissa näyttää olevan ulkolaidasta mitattuna 0,03 mm heittoa, samanverran sitä oli myös kun mittasi levystä (joka oli navassa kiinni). Tuonsuuruisen heiton ei kai pitäisi olla ongelma.
Täytyy tutkailla oliko tuolla vaikutusta myös 90km/h ratin heilumiseen. Äsken ei heilunut, mutta se nyt ei mitään todista, planeetat saattoi olla kohdallaan...
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostOK. No entäs ne yläpään laakerit onko jompikumpi pullauttanut kumin irti tai toinen venähtänyt?
Heittokellolla vois tarkistaa levyt?
Onko jarrusatulat ohjureineen kunnolla puhdistettu ja huollettu niin että palat satuloissa pääsevät pakenemaan samoin kuin satulat myös palauttavat?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by janke View PostOnko se ratin vatkaus ihan silmin nähtävissä tuossa 90kmh vauhdissa?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostNavat on tuliuudet ja kiiltään kuin....
Kuinka tiukka vanteen pitää olla napaan? 0.1mm rakotulkki menee hieman navan ja vanteen väliin, ei kuitenkaan pohjaan asti. Eli n. 0.05mm väliä. Napa n.73.9xmm eli ei ihan 74.1.
Eli siellä on jokin olka sitten vioittunut tai jokin levy vain ei istu navalla.
Tämä ei oikeasti ole mutua, vaan "sylttytehdas" löytyy tässäkin jarruista/navoista kun vai se vika löydetään.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View Post- Ratti vatkaa, tuskin takapää vaikuttaa siihen?
- Heti kun painaa jarrua, ratin vipotus loppuu. Jarruttaessa ei vatkaa. Vain ajossa, pahiten 90 vauhdissa. Siitä kovempaa tai hiljempaa vatkaus vaimenee pois.
-Vatkaa myös kaarteissa jos nopeus on 90. Kovin tiukkaa kurvia ei saa tehtyä tuossa vauhdissa.
-Kyllä.
-Soittelen joku päivä.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaol View PostEntäs onko jarrulevyn asennuspinta puhdas kummaltakin puolelta?
Tuo napa-keskireikäero on ihan normaali.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostNavat on tuliuudet ja kiiltään kuin....
Kuinka tiukka vanteen pitää olla napaan? 0.1mm rakotulkki menee hieman navan ja vanteen väliin, ei kuitenkaan pohjaan asti. Eli n. 0.05mm väliä. Napa n.73.9xmm eli ei ihan 74.1.
Tuo napa-keskireikäero on ihan normaali.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaol View PostJarrulevyn ja navan asennuspinta puhdistettu oikeasti puhtaaksi? Esim. akkuporakoneella+lamellilaikalla.
Kuinka tiukka vanteen pitää olla napaan? 0.1mm rakotulkki menee hieman navan ja vanteen väliin, ei kuitenkaan pohjaan asti. Eli n. 0.05mm väliä. Napa n.73.9xmm eli ei ihan 74.1.
Leave a comment:
-
-
Jarrulevyn ja navan asennuspinta puhdistettu oikeasti puhtaaksi? Esim. akkuporakoneella+lamellilaikalla.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by kaol View Post- Täristääkö varmasti etupäästä?
- Täristääkö kevyessä vai kovassa jarrutuksessa?
- Kun tärinä ilmenee, niin onko vaikutusta, jos käännät ratista?
- Etupään tukivarsien korin puoleiset pultit kiristetty edellisellä kerralla auton ollessa alhaalla (paino renkailla)?
- 0405969762, jos haluat tärinät pois.
- Heti kun painaa jarrua, ratin vipotus loppuu. Jarruttaessa ei vatkaa. Vain ajossa, pahiten 90 vauhdissa. Siitä kovempaa tai hiljempaa vatkaus vaimenee pois.
-Vatkaa myös kaarteissa jos nopeus on 90. Kovin tiukkaa kurvia ei saa tehtyä tuossa vauhdissa.
-Kyllä.
-Soittelen joku päivä.
Leave a comment:
-
-
- Täristääkö varmasti etupäästä?
- Täristääkö kevyessä vai kovassa jarrutuksessa?
- Kun tärinä ilmenee, niin onko vaikutusta, jos käännät ratista?
- Etupään tukivarsien korin puoleiset pultit kiristetty edellisellä kerralla auton ollessa alhaalla (paino renkailla)?
- 0405969762, jos haluat tärinät pois.
Leave a comment:
-
Leave a comment: