Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Bomb5
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Miten ja missä tilanteissa ohjauksen tarkkuus parani? Millaiset renkaat sinulla on?
    Taistelin viime kevään uraherkkyyden kanssa. Vanhat GY eagle f1 GSD3:t alkoivat olemaan jo hengenvaaralliset yhdistettynä väljään etualatukivarteen ja narinahelaan. Tilalle tuli parin mutkan kautta uudet GY eagle f1 asy2:t 235/45R17. Etupäähän tuli lemförderiä kaikki varret paitsi reaktiotangot, taakse narinat ja linkit + suuntaus. Reaktiotankoihin vaihdoin varret paikallaan powerflexit. Kilometrejä autolla oli ~125 tkm. Vanhat puslat oli jo hieman alkaneet repeillä ja toisesta oli öljyäkin valunut, mutta ei mielestäni ravistanut vielä rattia jarruttaessa. Powerflexeillä huomasi ajaessa siis ihan mitä vaan teitä, suoraa tai mutkia, että ohjaus on jämäkämpi ja auto kulkee hallitummin. Uraisilla teillä ja tuulessa kulki hieman rauhallisemmin. Täysin en tuota ura/tuuli-herkkyyttä ole vielä pois saanut (seuraavaksi vaihtuu iskarit), mutta powerflexit paransivat auton suoraan kulkemista.
    Last edited by Bomb5; 01-05-2013, 20:59.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Ihan aavistuksen se lisäsi tiestä/renkaista tulevaa palautetta (tärinää/kohinaa), kun oikeen tarkasti tunnusteli asennuksen jälkeen, mutta mielestäni ohjauksen tarkkuuteen tullut hyöty oli paljon suurempi.
    Miten ja missä tilanteissa ohjauksen tarkkuus parani? Millaiset renkaat sinulla on?

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Enpä ole, voisihan niitä tietty kokeilla. Niissä vaan epäilyttää miten paljon tärinä alkaa tulla läpi.
    Ihan aavistuksen se lisäsi tiestä/renkaista tulevaa palautetta (tärinää/kohinaa), kun oikeen tarkasti tunnusteli asennuksen jälkeen, mutta mielestäni ohjauksen tarkkuuteen tullut hyöty oli paljon suurempi. Pitänee sanoa vielä, että ajelen lähestulkoon aina radio pois päältä, jotta kuulen moottorin ja auton muut äänet sekä liikenteen paremmin. Olen myös armoton audio-friikki. Powerflexit reaktiotangoissa ovat mielestäni ihan hyvä juttu, eikä niiden olemassaoloa juurikaan huomaa. Se on varmasti aivan eri juttu sitten, jos kaikki auton puslat vaihdetaan niihin.
    Last edited by Bomb5; 01-05-2013, 20:42.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bomb5 View Post
    Et ole uskaltanut powerflexejä noihin laittaa? Mulla tuli ainakin jämympi ja vähemmän uraherkkä.
    Enpä ole, voisihan niitä tietty kokeilla. Niissä vaan epäilyttää miten paljon tärinä alkaa tulla läpi.

    Leave a comment:


  • Bomb5
    replied
    Et ole uskaltanut powerflexejä noihin laittaa? Mulla tuli ainakin jämympi ja vähemmän uraherkkä. Tuo vaihtorumba tuossa on niin työläs, että ite en kovin monesti jaksaisi purkaa reaktiotankoja tai niiden puslia irti (puhumattakaan niistä ilmanohjaimista). Mulla tosin ei oo näiden 2 vuoden aikana vatkannu rattia vielä ollenkaan, vaikka en ole jarruja vielä kertaakaan avannut ja tuskin on aiempikaan omistaja. Nyt tosin kesällä täytyy nuo jarrut huoltaa, kun menee osiakin vaihtoon.
    Last edited by Bomb5; 01-05-2013, 19:51.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Nyt on vaihdettu reaktiotangot eikä noissa taida oikein mitään eroa olla, saattaisi jopa harmittaa jos olisin ostanut kokonaan uudet enkä vain puslia... (Ja tottakai toinen kartioliitos oli täysin jumissa navassa ja lähti lopulta holkin kanssa ja vaati vielä sittenkin aikamoisen operaation jotta irtosi holkista)

    Vanhoissa oli toisessa puslassa hiukan repeämän alkua ja oli noiden vääntöjäykkyydessä ehkä pieni ero. Pikaisen koeajon perusteella tien urat taitaa tuntua kuten ennenkin ja pientä ratin heilumista jarrutuksessa ilmeni yhä, tosin ei ollut kunnollista paikkaa testata sitä, joten saattaa suurempaakin heilumista yhä tapahtua. Tuo siis ei ole jatkuvaa tai jokaisessa jarrutuksessa tapahtuvaa.

    Mitäs sitten vaihtaisi? Eturenkaathan vaihtuu kohta ja hammastanko myös, ehkäpä niillä tapahtuu jotain muutosta.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Nyt on uudet Lemförderin puslat noissa edellisissä reaktiotangoissa, täytyy huomenna asentaa ja testata mitä tapahtuu.

    Jarrut ovat edelleenkin tuntumaltaan hyvät ja auto kiihtyy normaalia pirteämmin. Taidankin tehdä tästä lähtien jarruhuoltoja hiukan aikaisempaa tiheämmin...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Onko myös muut etupään osat uusittu? Miten paljon ratti heiluu? Millaiset puslat sinun Lemförderin reaktiotangoissa on? Niitähän on kai kahta mallia, uudemmassa(?) on puslan sisällä vaalea lisäosa.

    Heiluminen näyttäisi vaativan sopivasti uraisen tien ja siinä kevyen jarrutuksen. Katselin minun edellisiä reaktiotankoja, vaikka niilläkin oli ajettu melkoisen vähän, oli toisesta kuitenkin puslan kumi jo revennyt yhdestä kohdasta.
    Kutakuinkin kaikki on uutta. Moottoritien ramppiin kun tulee niin yleensä täristää, sellainen pieni vatkaus n1cm ratin kehältä. En muista millaiset puslat niissä on.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mullakin uudet lemförderit ja silti heiluu joskus.
    Onko myös muut etupään osat uusittu? Miten paljon ratti heiluu? Millaiset puslat sinun Lemförderin reaktiotangoissa on? Niitähän on kai kahta mallia, uudemmassa(?) on puslan sisällä vaalea lisäosa.

    Heiluminen näyttäisi vaativan sopivasti uraisen tien ja siinä kevyen jarrutuksen. Katselin minun edellisiä reaktiotankoja, vaikka niilläkin oli ajettu melkoisen vähän, oli toisesta kuitenkin puslan kumi jo revennyt yhdestä kohdasta.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mullakin uudet lemförderit ja silti heiluu joskus. Mitkä palat sulla on?
    Zimmermanin palat taisi olla, ostin paketin jossa oli levyt ja palat.

    Oireet on kyllä juuri sellaiset kuin reaktiotankojen puslat alkaisi kypsymään, myös urat ja asfaltin paikkaukset vetää rattia vähän turhan vauhdikkaasti.
    Pitää miettiä mitä tekisi.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ja ratti heiluu yhä jarrutuksessa... Voiko tosiaan Lemförderit kypsyä kahdessa vuodessa n. 20tkm ajossa? Pitäisiköhän kokeilla PU-puslia. Tosin onhan minulla edellisetkin Lemförderit vielä jossain tallessa, täytyypä tutkia onko ne paremmassa kunnossa (silloin kun ei ollut vielä 17"/18" talvi/kesärenkaita).
    Mullakin uudet lemförderit ja silti heiluu joskus. Mitkä palat sulla on?

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Ja ratti heiluu yhä jarrutuksessa... Voiko tosiaan Lemförderit kypsyä kahdessa vuodessa n. 20tkm ajossa? Pitäisiköhän kokeilla PU-puslia. Tosin onhan minulla edellisetkin Lemförderit vielä jossain tallessa, täytyypä tutkia onko ne paremmassa kunnossa (silloin kun ei ollut vielä 17"/18" talvi/kesärenkaita).
    Pallonivelet ovat todennäköisesti vielä kunnossa, joten korkeintaan vaihtaisin puslat, jos vikaa ei sitten löydy muualta.

    Jos autossasi on ollut jotkut raskaat tinavanteet, niin ne tuovat aika paljon rasitusta nimenomaan reaktiotankoihin, mutta harvemmin ainakaan Lemförderit ovat tuollaisessakaan tilanteessa ottaneet itseensä kovin äkkiä.

    Toinen vaihtoehto, jota en usko sinun tehneen on se, että tukivarsia vaihtaessa on menty kiristämään puslat auton ripustusten ollessa ala-asennossa. Toisin sanoen renkaat ovat olleet ilmassa. Syytä on myös huomata, että vaikka auto olisi ollut pyörillään, mutta se on juuri laskettu alas, se ei ole vielä auton normaaliasento. Paras tapa saada auton korkeus normaaliksi, on laittamalla puslat lievästi kiinni, laskemalla auto alas, ajamalla todella lyhyt lenkki ja sitten rampeille, jonka jälkeen kiristetään puslat.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Ja ratti heiluu yhä jarrutuksessa... Voiko tosiaan Lemförderit kypsyä kahdessa vuodessa n. 20tkm ajossa? Pitäisiköhän kokeilla PU-puslia. Tosin onhan minulla edellisetkin Lemförderit vielä jossain tallessa, täytyypä tutkia onko ne paremmassa kunnossa (silloin kun ei ollut vielä 17"/18" talvi/kesärenkaita).

    Leave a comment:


  • Ramzez
    replied
    Autosta riippuen, jarrut voivat toimia moitteettomasti pitkäänkin huoltamatta. Ongelmaksi tahtoo muodostua kuitenkin viimeistään sitten huoltopäivänä se, että kaikki pultit ja mutterit ovat jumissa, kun niitä ei ole auottu pitkään aikaan. Jarrut ovat kuitenkin yksi niistä kohteista, jotka joutuvat kovimpiin olosuhteisiin. Erityisesti talvella niihin kertyy suolaa, jarrupölyä, bitumia ja muuta kuraa.

    Itse olen todennut parhaimmaksi keinoksi sen, että käyn jarrut säännöllisesti läpi, joko 20 tkm välein tai kerran keväällä ja kerran syksyllä. Näin mikään pultti ei pääse hirttämään kiinni ja mahdolliset suojakumivauriot yms. tulee todettua niiden varhaisessa vaiheessa. Jarrut toimivat pääsääntöisesti niin pitkään hyvin, kuin niiden elintärkeisiin kohteisiin ei pääse likaa. Hyvänä nyrkkisääntöjä on myös ajoittain karvan verran löysäillä jarrunippoja, jotta nekään eivät jumitu. Nesteet toki tulee vaihtaa kahden vuoden välein.

    Nesteistä puheenollen, itse ostan vuoroittain Boschin kirkasta nestettä ja Aten sinistä nestettä. Tuolla tavalla tulee yleensä helposti todetuksi se, milloin neste on vaihtunut kokonaisuudessaan tuoreeksi. Ei kulu ylimääräistä nestettä, kun tietää milloin neste on vaihtunut.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Nyt kilometrejä 250tkm ja ikää tullut niin jarruille ei ole ikinä tehty mitään ja aina on katsastuksessa olleet erittäin tasaiset.
    Tasaiset ne minullakin on aina ollut, mutta kyllähän ne silti voi jumittaa ja aiheuttaa muita ilmiöitä.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎