Announcement

Collapse
No announcement yet.

Jarrujen huolto, tutinat ja ratin heiluminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #76
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mullakin uudet lemförderit ja silti heiluu joskus. Mitkä palat sulla on?
    Zimmermanin palat taisi olla, ostin paketin jossa oli levyt ja palat.

    Oireet on kyllä juuri sellaiset kuin reaktiotankojen puslat alkaisi kypsymään, myös urat ja asfaltin paikkaukset vetää rattia vähän turhan vauhdikkaasti.
    Pitää miettiä mitä tekisi.
    E39 528iA

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #77
      Originally posted by Bmw Master View Post
      Mullakin uudet lemförderit ja silti heiluu joskus.
      Onko myös muut etupään osat uusittu? Miten paljon ratti heiluu? Millaiset puslat sinun Lemförderin reaktiotangoissa on? Niitähän on kai kahta mallia, uudemmassa(?) on puslan sisällä vaalea lisäosa.

      Heiluminen näyttäisi vaativan sopivasti uraisen tien ja siinä kevyen jarrutuksen. Katselin minun edellisiä reaktiotankoja, vaikka niilläkin oli ajettu melkoisen vähän, oli toisesta kuitenkin puslan kumi jo revennyt yhdestä kohdasta.
      E39 528iA

      Comment

      • Bmw Master
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 13155
        • Kokomo

        #78
        Originally posted by TJJ View Post
        Onko myös muut etupään osat uusittu? Miten paljon ratti heiluu? Millaiset puslat sinun Lemförderin reaktiotangoissa on? Niitähän on kai kahta mallia, uudemmassa(?) on puslan sisällä vaalea lisäosa.

        Heiluminen näyttäisi vaativan sopivasti uraisen tien ja siinä kevyen jarrutuksen. Katselin minun edellisiä reaktiotankoja, vaikka niilläkin oli ajettu melkoisen vähän, oli toisesta kuitenkin puslan kumi jo revennyt yhdestä kohdasta.
        Kutakuinkin kaikki on uutta. Moottoritien ramppiin kun tulee niin yleensä täristää, sellainen pieni vatkaus n1cm ratin kehältä. En muista millaiset puslat niissä on.

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #79
          Nyt on uudet Lemförderin puslat noissa edellisissä reaktiotangoissa, täytyy huomenna asentaa ja testata mitä tapahtuu.

          Jarrut ovat edelleenkin tuntumaltaan hyvät ja auto kiihtyy normaalia pirteämmin. Taidankin tehdä tästä lähtien jarruhuoltoja hiukan aikaisempaa tiheämmin...
          E39 528iA

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            #80
            Nyt on vaihdettu reaktiotangot eikä noissa taida oikein mitään eroa olla, saattaisi jopa harmittaa jos olisin ostanut kokonaan uudet enkä vain puslia... (Ja tottakai toinen kartioliitos oli täysin jumissa navassa ja lähti lopulta holkin kanssa ja vaati vielä sittenkin aikamoisen operaation jotta irtosi holkista)

            Vanhoissa oli toisessa puslassa hiukan repeämän alkua ja oli noiden vääntöjäykkyydessä ehkä pieni ero. Pikaisen koeajon perusteella tien urat taitaa tuntua kuten ennenkin ja pientä ratin heilumista jarrutuksessa ilmeni yhä, tosin ei ollut kunnollista paikkaa testata sitä, joten saattaa suurempaakin heilumista yhä tapahtua. Tuo siis ei ole jatkuvaa tai jokaisessa jarrutuksessa tapahtuvaa.

            Mitäs sitten vaihtaisi? Eturenkaathan vaihtuu kohta ja hammastanko myös, ehkäpä niillä tapahtuu jotain muutosta.
            E39 528iA

            Comment

            • Bomb5
              Bimmer Fanatic
              • Oct 2011
              • 726
              • Kivijärvi

              #81
              Et ole uskaltanut powerflexejä noihin laittaa? Mulla tuli ainakin jämympi ja vähemmän uraherkkä. Tuo vaihtorumba tuossa on niin työläs, että ite en kovin monesti jaksaisi purkaa reaktiotankoja tai niiden puslia irti (puhumattakaan niistä ilmanohjaimista). Mulla tosin ei oo näiden 2 vuoden aikana vatkannu rattia vielä ollenkaan, vaikka en ole jarruja vielä kertaakaan avannut ja tuskin on aiempikaan omistaja. Nyt tosin kesällä täytyy nuo jarrut huoltaa, kun menee osiakin vaihtoon.
              Last edited by Bomb5; 01-05-2013, 19:51.
              E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #82
                Originally posted by Bomb5 View Post
                Et ole uskaltanut powerflexejä noihin laittaa? Mulla tuli ainakin jämympi ja vähemmän uraherkkä.
                Enpä ole, voisihan niitä tietty kokeilla. Niissä vaan epäilyttää miten paljon tärinä alkaa tulla läpi.
                E39 528iA

                Comment

                • Bomb5
                  Bimmer Fanatic
                  • Oct 2011
                  • 726
                  • Kivijärvi

                  #83
                  Originally posted by TJJ View Post
                  Enpä ole, voisihan niitä tietty kokeilla. Niissä vaan epäilyttää miten paljon tärinä alkaa tulla läpi.
                  Ihan aavistuksen se lisäsi tiestä/renkaista tulevaa palautetta (tärinää/kohinaa), kun oikeen tarkasti tunnusteli asennuksen jälkeen, mutta mielestäni ohjauksen tarkkuuteen tullut hyöty oli paljon suurempi. Pitänee sanoa vielä, että ajelen lähestulkoon aina radio pois päältä, jotta kuulen moottorin ja auton muut äänet sekä liikenteen paremmin. Olen myös armoton audio-friikki. Powerflexit reaktiotangoissa ovat mielestäni ihan hyvä juttu, eikä niiden olemassaoloa juurikaan huomaa. Se on varmasti aivan eri juttu sitten, jos kaikki auton puslat vaihdetaan niihin.
                  Last edited by Bomb5; 01-05-2013, 20:42.
                  E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #84
                    Originally posted by Bomb5 View Post
                    Ihan aavistuksen se lisäsi tiestä/renkaista tulevaa palautetta (tärinää/kohinaa), kun oikeen tarkasti tunnusteli asennuksen jälkeen, mutta mielestäni ohjauksen tarkkuuteen tullut hyöty oli paljon suurempi.
                    Miten ja missä tilanteissa ohjauksen tarkkuus parani? Millaiset renkaat sinulla on?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • Bomb5
                      Bimmer Fanatic
                      • Oct 2011
                      • 726
                      • Kivijärvi

                      #85
                      Originally posted by TJJ View Post
                      Miten ja missä tilanteissa ohjauksen tarkkuus parani? Millaiset renkaat sinulla on?
                      Taistelin viime kevään uraherkkyyden kanssa. Vanhat GY eagle f1 GSD3:t alkoivat olemaan jo hengenvaaralliset yhdistettynä väljään etualatukivarteen ja narinahelaan. Tilalle tuli parin mutkan kautta uudet GY eagle f1 asy2:t 235/45R17. Etupäähän tuli lemförderiä kaikki varret paitsi reaktiotangot, taakse narinat ja linkit + suuntaus. Reaktiotankoihin vaihdoin varret paikallaan powerflexit. Kilometrejä autolla oli ~125 tkm. Vanhat puslat oli jo hieman alkaneet repeillä ja toisesta oli öljyäkin valunut, mutta ei mielestäni ravistanut vielä rattia jarruttaessa. Powerflexeillä huomasi ajaessa siis ihan mitä vaan teitä, suoraa tai mutkia, että ohjaus on jämäkämpi ja auto kulkee hallitummin. Uraisilla teillä ja tuulessa kulki hieman rauhallisemmin. Täysin en tuota ura/tuuli-herkkyyttä ole vielä pois saanut (seuraavaksi vaihtuu iskarit), mutta powerflexit paransivat auton suoraan kulkemista.
                      Last edited by Bomb5; 01-05-2013, 20:59.
                      E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #86
                        Originally posted by Bomb5 View Post
                        Powerflexeillä huomasi ajaessa siis ihan mitä vaan teitä, suoraa tai mutkia, että ohjaus on jämäkämpi ja auto kulkee hallitummin.
                        Mutta sinullakaan ei ole tuntumaa täysin ehjistä (alle 5tkm ajetuista) reaktiotangon alkuperäisistä puslista ja mitä ohjaukselle silloin tapahtuu kun vaihtaa pusliksi Powerflexit?
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Bomb5
                          Bimmer Fanatic
                          • Oct 2011
                          • 726
                          • Kivijärvi

                          #87
                          Originally posted by TJJ View Post
                          Mutta sinullakaan ei ole tuntumaa täysin ehjistä (alle 5tkm ajetuista) reaktiotangon alkuperäisistä puslista ja mitä ohjaukselle silloin tapahtuu kun vaihtaa pusliksi Powerflexit?
                          Jep ei ole. Veikkaan, että sulla on melkein kattavin kokemus e39 alustan osien vaikuttamisesta ajotuntumaan, mitä oon lueskellut. Paljon olen näitä juttuja täältäkin lukenut ja yrittänyt sen perusteella tehdä järkeviä ratkaisuja mitä vaihtaa tuohon omaan autoon ja mitä ei. Tarkkoja laitteita nämä bemarit. Olis niin hienoa ottaa välillä ihan löysin rantein, mutta aika usein joutuu pitämään 2 kättä ratissa kiinni. Kai se on sitä motorsporttia.

                          Edit. Tässä on ainakin yksi kommentti 7000 km ajettujen alkuperäisten puslien vaihdon jälkeen: http://ww.btcf.fi/forum/showpost.php...1&postcount=96
                          Last edited by Bomb5; 01-05-2013, 21:52.
                          E39 530i manual (2001) - Myynnissä E39 / M54B30 osia

                          Comment

                          • Ramzez
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 6104
                            • Jyväskylä

                            #88
                            Tarvitseeko niitä puslia nyt välttämättä vaihtaa? Omassa E39:ssä on parin viikon ikäiset tukivarret edessä ja minkäänlaista vetelyä ei rattiin tunnu. Ei myöskään vetele urissa mitenkään erityisen paljoa. Tuokin johtuu lähinnä siitä, että talven jäljiltä jotkut tiet ovat niin syvillä urilla, että millä tahansa autolla niissä on ikävä ajaa.

                            Comment

                            • TJJ
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2003
                              • 7591
                              • Jyväskylä

                              #89
                              Originally posted by Ramzez View Post
                              Tarvitseeko niitä puslia nyt välttämättä vaihtaa? Omassa E39:ssä on parin viikon ikäiset tukivarret edessä ja minkäänlaista vetelyä ei rattiin tunnu. Ei myöskään vetele urissa mitenkään erityisen paljoa. Tuokin johtuu lähinnä siitä, että talven jäljiltä jotkut tiet ovat niin syvillä urilla, että millä tahansa autolla niissä on ikävä ajaa.
                              Ei kai niitä tarvitse, mutta jospa kokeilisi kuitenkin mitä Powerflexeillä tapahtuu.

                              Minun tapauksessa vetely johtuu kuluneista eturenkaista ja kadonnee kun Nexenit saapuu. Mutta vaikka tuo vetelee ja ajan urissa, niin ei minun kuitenkaan tarvitse kaksin käsin ratista pitää kiinni, ihan normaali ote riittää, ratista vaan tuntee kuinka se jänkää vastaan. Toisaalta, Linglong/Kormoran renkailla varustettu E39 oli täysin tunteeton urille, ainakin niissä paikoissa joissa minä sitä testasin ja joista tiedän miten minun auto niissä kohdissa menee.
                              E39 528iA

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                #90
                                Originally posted by Bomb5 View Post
                                Kai se on sitä motorsporttia.
                                Se sinun "motorsportti" tulee nytkin renkaista....vai veteleekö esim.talvirenkailla?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎