Announcement

Collapse
No announcement yet.

alumiinivanteiden hoito/kunnostus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • jermu82
    Bimmer Rookie
    • Oct 2008
    • 151

    alumiinivanteiden hoito/kunnostus

    on tarttunu muuten hienoihin vanteisiin jotain ihme paskaa joka ei lähe millään ja sitten lähtee hieman lakkaa siivuina, oisko jotain mitään hyviä vinkkejä miten noi saa puhtaaks vai pitääkö viedä johonki puhallettavaks. mitähän se maksaa?
  • Touring
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2002
    • 1310
    • Järvenpää

    #2
    Originally posted by jermu82 View Post
    on tarttunu muuten hienoihin vanteisiin jotain ihme paskaa joka ei lähe millään ja sitten lähtee hieman lakkaa siivuina, oisko jotain mitään hyviä vinkkejä miten noi saa puhtaaks vai pitääkö viedä johonki puhallettavaks. mitähän se maksaa?

    Jos lakka irtoilee, niin voi olla että tuo "paska" on hapettumaa.

    Vaihtoehtoja on monia, mutta puhaltamaan en ensimmäisenä lähtisi. Kaikki riippuu siitä paljonko on valmis maksamaan, tuhlaamaan omaa aikaa vai oppia elämään epäkohtien kanssa.

    Mikäli vanteen ulkonäkö käy silmille sietämättömäksi, kokeilisin ehkä hioa maltilla ja lakkaa uudestaan.

    Toinen vaihtoehto on poistaa lakat kokonaan ja vetää uudet.

    Kolmas olisi tuo puhallus, maalaus ja lakkaus.

    Sitten neljäs eli omasta mielestä hienoin vaihtoehto: Kiillota koko vanne
    Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
    Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

    Comment

    • Nisti
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2007
      • 705
      • På Gränsen

      #3
      Puhallus ja pulverimaalaus olisi ehkä ihan ok ratkaisu jos maalauttaa uudestaan. Käy kysymässä läheisiltä pulverimaalaamoilta mitä maksaisi kyseinen homma.

      "MURPHY'S LAW"
      "Whatever can go wrong will go wrong,
      and at the worst possible time,
      in the worst possible way"

      Comment

      • JTMD
        Bimmer Fanatic
        • Apr 2006
        • 834
        • Helsinki

        #4
        Jos vanteen muoto on yksinkertainen niin ne on helppo maalata myös itse.
        Homma on yllättävänkin helppotöinen jos vanne sen sallii.

        Pari vannetta sain itse tehtyä päivässä ja vanteista tulee siistit jos kärsivällisyyttä riittää.

        Itse hioin vesihiomapaperilla käsin ja koneellisesti, maalasin ja lakkasin autovärispraymaaleilla.

        Reunat ensin hiottu koneella, senjälkeen hinkattu kiilloitustahnaa käsin sekä lakattu.



        -10 e93 325i
        -04 e46 320i
        -92 e31 850i 6speed
        -92 e30 325 cab
        -93 e36 M3
        -91 e36 325

        Comment

        • jermu82
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 151

          #5
          Originally posted by JTMD View Post
          Jos vanteen muoto on yksinkertainen niin ne on helppo maalata myös itse.
          Homma on yllättävänkin helppotöinen jos vanne sen sallii.

          Pari vannetta sain itse tehtyä päivässä ja vanteista tulee siistit jos kärsivällisyyttä riittää.

          Itse hioin vesihiomapaperilla käsin ja koneellisesti, maalasin ja lakkasin autovärispraymaaleilla.

          Reunat ensin hiottu koneella, senjälkeen hinkattu kiilloitustahnaa käsin sekä lakattu.




          http://www.btcf.fi/forum/attachment....8&d=1224276675
          siistit on mutta haluaisin kuitenki säilyttää ton alumiinin värin.. onko mitään hyvää ainetta millä kantsis eka kokeila noita paskoja pois ennenkuin tarttee hiomaan ja lakkailla alkaa.. mikä ois hyvä lakka ja kuin hienolla paperilla kannattaa hioa?

          Comment

          • antti79
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2003
            • 2499
            • Littoinen

            #6
            Originally posted by jermu82 View Post
            siistit on mutta haluaisin kuitenki säilyttää ton alumiinin värin.. onko mitään hyvää ainetta millä kantsis eka kokeila noita paskoja pois ennenkuin tarttee hiomaan ja lakkailla alkaa.. mikä ois hyvä lakka ja kuin hienolla paperilla kannattaa hioa?
            Kokeile jollain kliineri vahalla, esim. Korrekin Kliinerillä. -> http://www.korrek.fi/tuotteet/vahat/kliineri.html
            sigpic
            Originally Posted by jari kihlman
            "BMW:n E39 on laadukkaimpia BMW:n malleja, joita tehtaalta on koskaan ulos rullannut", se pitää kyllä paikkaansa.

            Comment

            • jermu82
              Bimmer Rookie
              • Oct 2008
              • 151

              #7
              Originally posted by Touring View Post
              Jos lakka irtoilee, niin voi olla että tuo "paska" on hapettumaa.

              Vaihtoehtoja on monia, mutta puhaltamaan en ensimmäisenä lähtisi. Kaikki riippuu siitä paljonko on valmis maksamaan, tuhlaamaan omaa aikaa vai oppia elämään epäkohtien kanssa.

              Mikäli vanteen ulkonäkö käy silmille sietämättömäksi, kokeilisin ehkä hioa maltilla ja lakkaa uudestaan.

              Toinen vaihtoehto on poistaa lakat kokonaan ja vetää uudet.

              Kolmas olisi tuo puhallus, maalaus ja lakkaus.

              Sitten neljäs eli omasta mielestä hienoin vaihtoehto: Kiillota koko vanne


              minkälaisilla vehkeille lähtisit hiomaan ja millä lakalla kannattais sitte lakata?

              Comment

              • Antti O
                Bimmer Enthusiast
                • May 2005
                • 6891
                • N/A

                #8
                Suosittelen kyllä kunnon lasikuulapuhallusta+pulverilla maalausta, kestää varmasti paljon parempana vrt. kiilloitettu.

                Comment

                • Touring
                  Bimmer Enthusiast
                  • Dec 2002
                  • 1310
                  • Järvenpää

                  #9
                  Originally posted by jermu82 View Post
                  minkälaisilla vehkeille lähtisit hiomaan ja millä lakalla kannattais sitte lakata?
                  Itse ottaisin maalinpoisto aineella (esim. nitromors) ensin lakat pois. Sen jälkeen kokeilisin jollain 600 paperilla lähteekö hapettumat pois, ellei jopa hienommalla, riippuen kuinka syvällä hapettumat on. Siitä sitten vaihtaisin paperia aina hienompaan 1200 asti ja lopuksi autosolia tai autoglymin metal polishia. Siihen vielä päälle mothers vannevaha. Mikäli vanteet ovat vain kesäkäytössä en laittaisi lakkaa ollenkaan. Mikäli taas haluaa helppohoitoiset vanteet eikä kehän tarvitse kiiltää niin tuon 1200 paperin jälkeen vetää sen uuden lakan.
                  Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                  Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                  Comment

                  • Juggis
                    Bimmer Rookie
                    • Jul 2006
                    • 197
                    • Espoo

                    #10
                    Tekevät monissakin firmoissa varsin hyvää jälkeä ja edullisesti. Kannattaa kysellä tuota koko settiä eli puhallus ja maalaus. Kun kyselee niin olen kohdannut koko käsittelylle hintoja 30-70€ per vanne. Ei mielestäni ollenkaan paha.
                    F10 535d xdrive msport
                    Ex. e91 325xiA
                    Ex. e36 328i Coupé

                    Comment

                    • jermu82
                      Bimmer Rookie
                      • Oct 2008
                      • 151

                      #11
                      Originally posted by Touring View Post
                      Itse ottaisin maalinpoisto aineella (esim. nitromors) ensin lakat pois. Sen jälkeen kokeilisin jollain 600 paperilla lähteekö hapettumat pois, ellei jopa hienommalla, riippuen kuinka syvällä hapettumat on. Siitä sitten vaihtaisin paperia aina hienompaan 1200 asti ja lopuksi autosolia tai autoglymin metal polishia. Siihen vielä päälle mothers vannevaha. Mikäli vanteet ovat vain kesäkäytössä en laittaisi lakkaa ollenkaan. Mikäli taas haluaa helppohoitoiset vanteet eikä kehän tarvitse kiiltää niin tuon 1200 paperin jälkeen vetää sen uuden lakan.

                      mistä noita kaikkia aineita saa? motonetistä? käykö joku spray lakkakin?

                      Comment

                      • Touring
                        Bimmer Enthusiast
                        • Dec 2002
                        • 1310
                        • Järvenpää

                        #12
                        Originally posted by jermu82 View Post
                        mistä noita kaikkia aineita saa? motonetistä? käykö joku spray lakkakin?
                        Spray lakan kesto on todennäköisesti melko paljon huonompi. Riippuen tietysti monta kerrosta vetää mutta silti luottaisin ruiskuun huomattavasti enemmän.

                        Muut saa varmasti motonetistä paitsi tuo Mothers vaha. Sitä saa ainakin Us-partsista. Toisaalta jos vedät lakan niin tuo on turha, kuten metal polishkin. Nuo on hyvät olemassa jos ei käytä lakkaa, vaan jättää puhtaan alumiinin. Puhdas alumiinihan ei sitten kestä suolaa sun muuta sontaa.
                        Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                        Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                        Comment

                        • jermu82
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2008
                          • 151

                          #13
                          Originally posted by antti79 View Post
                          Kokeile jollain kliineri vahalla, esim. Korrekin Kliinerillä. -> http://www.korrek.fi/tuotteet/vahat/kliineri.html

                          onko kellään kokemusta tosta että onko kuinka tehokas?

                          Comment

                          • Touring
                            Bimmer Enthusiast
                            • Dec 2002
                            • 1310
                            • Järvenpää

                            #14
                            Työkalun aluvanteet tulee pestyä hapolla, myös hapettumat lähtee. Jos tuota käyttää niin en anna takeita lähteekö maalitkin .
                            Maitohappoa ja fosforihappoa ovat käyttäneet jotkut mobilistit, tuohon hapettumien poistoon.

                            Kaivan nimen kun ehdin.Tammermaticista ostettu.
                            Last edited by Touring; 16-04-2009, 23:35.
                            Since 1997: 318i -85, 325ix taxi -89, 325i -87, 316i touring -88, 320i taxi -87, 316i -88, 323i touring -96, Alpina B6 -92, 325i coupe -92, 320i -91, 520i touring -92, 315 -83, 320 -81, 728i -85, 323i -81, 316i -90, 325i touring -89, 320d -99, 528ia touring -97, 323i -82, 730ia -91, 320d touring -00, 325 taxi -89, 120d -05, 320i touring -95, 520i touring -98, 325i cab -01.
                            Garage: Z3 coupe, 318d touring-08 & 320d touring -04

                            Comment

                            • jermu82
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2008
                              • 151

                              #15
                              Originally posted by Touring View Post
                              Työkalun aluvanteet tulee pestyä hapolla, myös hapettumat lähtee. Jos tuota käyttää niin en anna takeita lähteekö maalitkin .
                              Maitohappoa ja fosforihappoa ovat käyttäneet jotkut mobilistit, tuohon hapettumien poistoon.

                              Kaivan nimen kun ehdin.Tammermaticista ostettu.

                              joko oot löytäny tuotteen nimen? kun vannetta kiillotetaan nii tehdäänkö se vaan pelkällä hiomapaperilla vai käytetäänkö jotaki ainetta? onkohan kellään mitään sivua jossa näkis miten homman on tehny ja millanen lopputulos?

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎