Announcement

Collapse
No announcement yet.

alumiinivanteiden hoito/kunnostus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • ApriliaMan
    Bimmer Fanatic
    • Nov 2006
    • 235
    • Lohja

    #76
    Originally posted by Laku View Post
    20Nm. Tiivistemassa kokoamisen jälkeen saumakohdan päälle, juuri näin.
    Elikkä sinne kehien väliin ei saa laittaa yhtään tiivistemassaa...ei edes ihan reunaan, että se pursuais sinne sisäpuolelle mihin sit vedetään kunnolla tiivistys? Olisko tollanen tuulilasin tiivistemassa hyvää tuohon tarkoitukseen :think
    e39 530iA ///M Sport -02
    Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

    ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

    Comment

    • aakoo
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2008
      • 777
      • Espoo

      #77
      Originally posted by ApriliaMan View Post
      Elikkä sinne kehien väliin ei saa laittaa yhtään tiivistemassaa...ei edes ihan reunaan, että se pursuais sinne sisäpuolelle mihin sit vedetään kunnolla tiivistys?
      Ei missään nimessä sinne väliin yhtään mitään. Eihän ne kehät voi mitenkään asettua tasaisesti keskenään, jos siellä välissä on jotain. Vanne kasaan ja tiivistemassa saumaan.
      E34 535i -91 ikuisuusprojekti

      Comment

      • ApriliaMan
        Bimmer Fanatic
        • Nov 2006
        • 235
        • Lohja

        #78
        Originally posted by aakoo View Post
        Ei missään nimessä sinne väliin yhtään mitään. Eihän ne kehät voi mitenkään asettua tasaisesti keskenään, jos siellä välissä on jotain. Vanne kasaan ja tiivistemassa saumaan.
        Homma selvä...ajattelin vaan, kun noissa oli välissä töhnää eikä niitä oo koskaan purettu. Kiitos

        Miten se tiivistäminen, toimiiko tuo tuulilasin tiivisteliima/-massa vai onko ihan perus Sika parempaa?
        e39 530iA ///M Sport -02
        Kawasaki zx10r -07 (vihree tottakai )

        ex: e39 528iA touring R.I.P, Volvo 740 GLE -88 (löytyy vielä tallista), Aprilia RSV mille Factory -04 R.I.P, Kawasaki zx-6r -99 ja Suzuki RG125f

        Comment

        • r.w.
          Bimmer Enthusiast
          • Feb 2007
          • 2510
          • Länsirannikko

          #79
          Originally posted by aakoo View Post
          Ei missään nimessä sinne väliin yhtään mitään. Eihän ne kehät voi mitenkään asettua tasaisesti keskenään, jos siellä välissä on jotain. Vanne kasaan ja tiivistemassa saumaan.
          Ainakin BBS RS:n kehissä on massat juurikin siellä tasopintojen välissä. Voisi kuvitella, että käytetyllä massalla on merkitystä, mutta nyt puhutaan kuitenkin luokkaa millin kymmenyksen paksuisesta kalvosta, jolla ei kyllä ole tuon taivaallista merkitystä kehien asettumisen kannalta. Enemmän ne vanteet vemputtavat jo kehien ja keskiön toleranssien vuoksi.
          1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10

          Comment

          • JonttuPeke
            BTCF Member
            • Jan 2010
            • 1130
            • Juuka

            #80
            Saako artec L (17") kehiä mistä? Pitäisi saada leveämmät eteen ja taakse.
            F06 640D "M6"
            E71 X6 35D + E83 X3 3,0SD
            Joensuu Connection - Normaalisti rajoitinta vasten

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17514
              • Turku

              #81
              Originally posted by JonttuPeke View Post
              Saako artec L (17") kehiä mistä? Pitäisi saada leveämmät eteen ja taakse.
              Tuolta kannattaa kysellä:

              Näillä mennään:
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • 205/65-15H
                BTCF Member
                • Mar 2008
                • 1422

                #82
                Jos BMW e61-orkkis aluista aikoo hivenen siistiä pikkukoloja niin millä aineella niitä voisi täytellä ja mikä on hopeisen vanteen värikoodi? Vai onko hopeita värejä enemmälti?
                e39 520i-01 M54B22 manual, 95-184 tkm äidillä ajossa
                e61 530Xi-08 N53B30 manual, 72-183 tkm talvi-nelikko myydään (ei esittelyä vielä missään)
                Ioniq5 AWD -22
                Leaf 40kwh -18

                Comment

                • Rockford
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 8028
                  • Pinsiö

                  #83
                  Originally posted by 205/65-15H View Post
                  Jos BMW e61-orkkis aluista aikoo hivenen siistiä pikkukoloja niin millä aineella niitä voisi täytellä
                  Pienemmät menee ihan hiilikuitu-/ lasikuitu- ja normi-pakkelilla.

                  ...mikä on hopeisen vanteen värikoodi? Vai onko hopeita värejä enemmälti?
                  Ei niitä montaa ole, joku 100 000:nen ja miljoonan väliltä vaan, että siitä arpomaan sopiva.
                  -Dodge Charger -73
                  -Mercedes-Benz GLK
                  -VW Transporter

                  Comment

                  • juki85
                    Bimmer Rookie
                    • May 2009
                    • 156
                    • Oulu

                    #84
                    Originally posted by 205/65-15H View Post
                    Jos BMW e61-orkkis aluista aikoo hivenen siistiä pikkukoloja niin millä aineella niitä voisi täytellä ja mikä on hopeisen vanteen värikoodi? Vai onko hopeita värejä enemmälti?
                    Useimmissa bemarin vanteissa taisi olla värikoodi Reflexsilber metallic (A44).
                    BMW G21 320e xDrive

                    Comment

                    • Oksanen
                      BTCF Member
                      • Jul 2006
                      • 698
                      • Nokia

                      #85
                      Noniin, tuli hankittua vihdoinkin e28:n alle ainoat oikeat vanteet



                      Keskiöiden maali on ihan ok, sisäkehät on aivan umpitatinassa jarrupölyä ja muuta paskaa (sonaxin litkulla esipesin), lipit on himmeät mutta aikalailla naarmuttomat pl. kahdessa pienet jurmut ulkokehällä. Kokona 8.5"X17". Aikomuksena olisi säilyttää etuset 8.5" leveinä, mutta taakse voisi tuuman-puoltoista tehdä lisälippiä. Etenkin kun kahdessa lipissä on nyt pientä jurmua niin noistahan pääsisi eroon vaihtamalla koko lipit (mistäs noita lippejä kannattaa alkaa metsästään?).

                      Muutamia kysymyksiä:

                      Noi pultit kuulemma on titaania, silmämääräisesti tarkasteltuna en niistä mitään naarmuja tms löytänyt (pintaruostetta oli, ilmeisesti jarrupölystä tms tullut, sonaxilla muuttui ruoste violetiksi ja lähti pois). Pitääkö noita pultteja uusia jos vanteet purkaa? Onko momentti sama kuin tässä topikissa aiemmin mainittu RH:n pulttien 20nm? Vihreetä loctitee lienee syytä pistää tippa mutteriin.

                      Jos noi etulipit meinaa saada siisteiksi vanteet pitää jokatapauksessa purkaa, jos kerran taakse muutenkin tulee uudet lipit niin kaikki kannattanee lyödä päreiks. Samalla siis keskiöt kannattaa maalata. Millä kannattaa poistella muovisista keskikupeista maalit, vai kannattaako vain kiikuttaa jollekin asiansa tuntevalle maalaajalle, suosituksia tampesterin seudulla henkilöstä joka taikoo uudet pinnat ja saa keskiöt ja muovikupit samaan sävyyn?

                      Olisiko helpoin tapa sisäkehien saattamiseen puhtaiksi kiikuttaa vain soodapuhallukseen ja vetää uus maali pintan? Lähteekö toi paksu piki ja jarrupölypaska soodalla? Iron-x:ää ajattelin jossain vaiheessa kokeilla kun kaveri oli sitä hommaamassa varastoon.

                      Ei sillä, olisihan tuossa jo kiillotteluistuin valmiina

                      Kaikilta koottavien vanteiden jeesuksilta otetaan kyllä vinkkejä ilomielin vastaan. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään ihmisiä jotka haalii noita alumiinikiekkoja talliin sarjakaupalla, ennen ihmettelin että mikä helvetti noissa nyt niin ihmeellistä on .

                      Painoa oli muuten 8.8kg ilman keskikuppia.

                      Kuulemma olleet jossain ratapyörityksessä joskus alla. Kahdessa keskiössä oli takana jurmua, ehkä etusatula raapinut?
                      Last edited by Oksanen; 14-09-2012, 21:00.
                      E28 535 1985 (S38B36+K31)

                      E36 323 1996

                      E46 Compact 2001

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17514
                        • Turku

                        #86
                        Originally posted by Oksanen View Post
                        Noniin, tuli hankittua vihdoinkin e28:n alle ainoat oikeat vanteet

                        (mistäs noita lippejä kannattaa alkaa metsästään?).

                        Muutamia kysymyksiä:

                        Noi pultit kuulemma on titaania, silmämääräisesti tarkasteltuna en niistä mitään naarmuja tms löytänyt (pintaruostetta oli, ilmeisesti jarrupölystä tms tullut, sonaxilla muuttui ruoste violetiksi ja lähti pois). Pitääkö noita pultteja uusia jos vanteet purkaa? Onko momentti sama kuin tässä topikissa aiemmin mainittu RH:n pulttien 20nm? Vihreetä loctitee lienee syytä pistää tippa mutteriin.

                        Jos noi etulipit meinaa saada siisteiksi vanteet pitää jokatapauksessa purkaa, jos kerran taakse muutenkin tulee uudet lipit niin kaikki kannattanee lyödä päreiks. Samalla siis keskiöt kannattaa maalata. Millä kannattaa poistella muovisista keskikupeista maalit, vai kannattaako vain kiikuttaa jollekin asiansa tuntevalle maalaajalle, suosituksia tampesterin seudulla henkilöstä joka taikoo uudet pinnat ja saa keskiöt ja muovikupit samaan sävyyn?

                        Olisiko helpoin tapa sisäkehien saattamiseen puhtaiksi kiikuttaa vain soodapuhallukseen ja vetää uus maali pintan? Lähteekö toi paksu piki ja jarrupölypaska soodalla? Iron-x:ää ajattelin jossain vaiheessa kokeilla kun kaveri oli sitä hommaamassa varastoon.

                        Ei sillä, olisihan tuossa jo kiillotteluistuin valmiina

                        Kaikilta koottavien vanteiden jeesuksilta otetaan kyllä vinkkejä ilomielin vastaan. Alan pikkuhiljaa ymmärtämään ihmisiä jotka haalii noita alumiinikiekkoja talliin sarjakaupalla, ennen ihmettelin että mikä helvetti noissa nyt niin ihmeellistä on .
                        Hartget ovat aina asiahankinta !

                        Vähän vastauksia ja kommentteja:
                        - lippejä saat Saksasta-
                        - alkuperäiset pultit ovat kromattuja niissä lukee OZ, lukeeko sulla? Alkuperäiset eivät todellakaan ole titaania ja epäilen, että onko sinullakaan. Orkkikset kyllä ruostuvat ajan saatossa... Pultteja saa yleensä samoista paikoista kuin lippejäkin.
                        - pultteja voi käyttää uudestaan tai uusia. Kiristysmomentti 3-osasisissa on n. 25Nm.
                        - maalinpoistoaineella keskiöt puhtaiksi tai sitten annat maalarin tehdä homman. Maalikaavinta saatat tarvita lisäksi. Tampereen seudulla nick Rockford ainakin maalaa tuollaisia projekteja.
                        - sisäkehät voi soodapuhaltaa tai jopa hiekkapuhaltaa, jos ei välitä jäljistä, jotka eivät tosin paljoa näy, etenkin jos maalaat mustaksi sisäkehät.


                        Oikeassa olet. Koottavat ovat jumalaisia ja niiden keräämiseen jää koukkuun .
                        Näillä mennään:
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • Oksanen
                          BTCF Member
                          • Jul 2006
                          • 698
                          • Nokia

                          #87
                          Originally posted by Laku View Post
                          Hartget ovat aina asiahankinta !

                          Vähän vastauksia ja kommentteja:
                          - lippejä saat Saksasta-
                          - alkuperäiset pultit ovat kromattuja niissä lukee OZ, lukeeko sulla? Alkuperäiset eivät todellakaan ole titaania ja epäilen, että onko sinullakaan. Orkkikset kyllä ruostuvat ajan saatossa... Pultteja saa yleensä samoista paikoista kuin lippejäkin.
                          - pultteja voi käyttää uudestaan tai uusia. Kiristysmomentti 3-osasisissa on n. 25Nm.
                          - maalinpoistoaineella keskiöt puhtaiksi tai sitten annat maalarin tehdä homman. Maalikaavinta saatat tarvita lisäksi. Tampereen seudulla nick Rockford ainakin maalaa tuollaisia projekteja.
                          - sisäkehät voi soodapuhaltaa tai jopa hiekkapuhaltaa, jos ei välitä jäljistä, jotka eivät tosin paljoa näy, etenkin jos maalaat mustaksi sisäkehät.


                          Oikeassa olet. Koottavat ovat jumalaisia ja niiden keräämiseen jää koukkuun .
                          Joo tuo titaaniasia tuli vannemyyjän kautta, aika erikoinen materiaali se kyllä pulttiin muutenkin olisi (titaani ny kuitenkin tuppaa väsymään). Kromilta tuo näyttääpi, ja ilmeisen hyvin on kromipinta pitänyt kun alsa on happea ottanut mutta pulteroiset ei, se ruoste mitä niissä pinnassa oli on aivan kuin vesipisaraan "kuivunutta" pintaruosteasiaa jonka alta vannepesulla tuli kirkas pinta. Mutta nää moniosavannehommat on meikäläiselle niin vierasta maaperää että pakko kysyä . 10.9 ja O.Z pulteissa lukee.

                          Toi vanteiden tämänhetkinen sijoittelu (kusella käydessä voi aina ihmetellä) on kyllä tuonut mieleen että piruako sitä leveämpää kehää laittamaan, on noi aikas mukavat jo nyt (ainakin lattialla katsottuna). Mutta ei tuolta pulttien välistä kyllä erkkikään kiillota, kai ne on pakko purkaa että siisti saa. Tosin on autossa kyllä "hetki" vielä muutakin tekemistä.

                          Onko kiillottelulle mitään oikotietä onneen? Mikä on paras lähestyminen ja apuvälineet, hionta karkeudella X (käsin vai koneella), karkeudella Y, ja lumppulaikka koneeseen ja hionta-ainetta Z (mikä on toimivin?). Valmiiseen tuotteeseen huolellinen pesu ja sinolia pintaan? Tahtoo tällaisen, heti!
                          E28 535 1985 (S38B36+K31)

                          E36 323 1996

                          E46 Compact 2001

                          Comment

                          • Laku
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2007
                            • 17514
                            • Turku

                            #88
                            Originally posted by Oksanen View Post
                            10.9 ja O.Z pulteissa lukee.

                            Toi vanteiden tämänhetkinen sijoittelu (kusella käydessä voi aina ihmetellä) on kyllä tuonut mieleen että piruako sitä leveämpää kehää laittamaan, on noi aikas mukavat jo nyt (ainakin lattialla katsottuna). Mutta ei tuolta pulttien välistä kyllä erkkikään kiillota, kai ne on pakko purkaa että siisti saa. Tosin on autossa kyllä "hetki" vielä muutakin tekemistä.

                            Onko kiillottelulle mitään oikotietä onneen? Mikä on paras lähestyminen ja apuvälineet, hionta karkeudella X (käsin vai koneella), karkeudella Y, ja lumppulaikka koneeseen ja hionta-ainetta Z (mikä on toimivin?). Valmiiseen tuotteeseen huolellinen pesu ja sinolia pintaan? Tahtoo tällaisen, heti!
                            On niitä titaanipultteja olemassa näihin, mutta myyjäsi puhui paskaa: Ne ovat alkuperäiset kromatut OZ:n pultit siis eli taitavat olla aika koskemattomat nuo sinun vanteesi paitsi lakat poistettu?

                            Tuohon kuvan kiiltoon saat "vähän" tehdä työtä ! Purettava nuo on, jotta hyvät saa ja pulttien välit kuntoon.

                            Oikotietä ei ole. Kuivahionnalla aloitat, viilaat kantit pois ja sitten pikkuhiljaa hienompaan märällä. Käsin tehtävä, jos et vannekonetta omista . Karkeuden 2000 jälkeen voit aloittaa lumputtamisen vaikka Autosolilla. Valmiiseen tuotteeseen ei kiilto kauaa pysy, teet mitä vaan.
                            Näillä mennään:
                            - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                            - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                            - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                            - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                            Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                            Comment

                            • _nixu_
                              Bimmer Enthusiast
                              • Feb 2006
                              • 8972
                              • Kellokoski

                              #89
                              Originally posted by Laku View Post
                              Valmiiseen tuotteeseen ei kiilto kauaa pysy, teet mitä vaan.
                              Voihan ne pinnoittaa.. Ainakin Opti-coat on pysynyt hyvin.

                              E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                              Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                              Comment

                              • McBeast
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2007
                                • 2998
                                • Tallinn

                                #90
                                Originally posted by _nixu_ View Post
                                Voihan ne pinnoittaa.. Ainakin Opti-coat on pysynyt hyvin.

                                http://pesukinnas.com/viewtopic.php?f=28&t=1710
                                C5:sta tilasin itte CYC:ltä, mutta vielä laittamatta. Tuon threadin perusteella tilasin joskus, kun sai "hyvät pojot".
                                Ex: BMW 530d X-Drive F11, BMW 335i E93, BMW 325i E92, BMW 740iL E38, BMW 330Ci E46, BMW 740iA E38

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎