Noitten lehtien pitäis, joskus testata nasta/kitkarenkaita käytettynä.
Vaikkapa 10t ajettuna, koska olisi keskivertoautoilijan yhden talven ajot.
Tuli vain mieleen, kun emännän autossa nastat ja minulla kitkat.
Näyttää vain puuttuvan nastoja.
Molemmilla Nokialaiset lähes samalla kuviolla ja saman verran kuluneet.
Itse ei pysty vertailemaan, kun en paljon ajele etuvetoisella.
Noitten lehtien pitäis, joskus testata nasta/kitkarenkaita käytettynä.
Vaikkapa 10t ajettuna, koska olisi keskivertoautoilijan yhden talven ajot.
Tuli vain mieleen, kun emännän autossa nastat ja minulla kitkat.
Näyttää vain puuttuvan nastoja.
Molemmilla Nokialaiset lähes samalla kuviolla ja saman verran kuluneet.
Itse ei pysty vertailemaan, kun en paljon ajele etuvetoisella.
Lue TM:n rengastesti, on vertailtu kuluneita vastakkain...
Onkos kukaan ajellut Daytonan uusilla nastarenkailla? Nehän on Bridgestonen valmistamat, ihan euroopan tehtaalla jopa pyöritelty. Eivät ole ainakaan hinnalla pilattu.
Oli alla vanhassa e30:ssä muutama vuosi sitten, yllättivät positiivisesti. Pitoa löytyi hyvin, nastat pysyivät hyvin kiinni (oli alla pari talvea) eikä melukaan ollut lähellekkään niin paha kuin hakkapeliitta kakkosissa.
Autona E60 automaatti ja kesärattaat on kokoa 245 35 R20 ja 275 30 R20.
Mukana tuli talvirenkaat vanteilla kokoa 225 45 R17, vähän tuossa zuumailin niitä paikoilleen ja kyllähän ne vierintä kehältään on paljon pienemmät, oikea koko 17tuumaisissahan olisi 225 50.
Kannattaako noita nyt alle ruuvata vai rupeanko hommaamaan suosiolla korkeemmat kumit, lähinnä sitä ajattelin että onko tuolla ihmeempiä vaikutuksia mihinkään (laatikon toiminta jne)? Maavarahan nyt laskee jonku verran mutta se ei luulis olevan ongelma.. vaikka alustaa onkin tiputettu jonkin verran.
No tulipa nyt kuitenkin laitettua noi alle.. ainakin väliaikaisesti..
Monelta taholta kyselin tuota asiaa ja siihen tulokseen tulin että eipä tuolla niin suurta eroa ole että mitään merkittävää haittaa olisi odotettavissa..
Niin, valintojen maailma. Jarrutuksessahan pisteet oli sitten samat lumella ja jäällä noiden kahden välillä.
Käsittelyssä lumella ja jäällä taasen Goodyearin kitkat oli tasapisteissä toiseksi sijoittuneen nastarenkaan HKPL7 kanssa jota täälläkin on ylistetty.
Lupaan olla provosoimatta kitka-nasta keskustelussa tässä uudessa topikissa, mutta ihan sen koko asetelman ulkopuolelta on sanottava, että tuo autobildin testi on kuitenkin k-eurooppalaisen lehden tekemä testi, ja siinä maailmassa kitkarenkaat on se normi.
Vaikka GY kitka sen testin voitti, en missään tapauksessa kuvittele edes hyvän kitkan pärjäävän tuon testin kuvaamalla tavalla nastarenkaalle talvisemmissa olosuhteissa (lunta ja jäätä).
Niin, valintojen maailma. Jarrutuksessahan pisteet oli sitten samat lumella ja jäällä noiden kahden välillä.
Käsittelyssä lumella ja jäällä taasen Goodyearin kitkat oli tasapisteissä toiseksi sijoittuneen nastarenkaan HKPL7 kanssa jota täälläkin on ylistetty.
Mun mielestä aika jännä, jarrutuksessa jäällä se kitkarengas ei nyt kuitenkaan millään tapaa voi pysähtyä samalla tavalla, kuten kotimaisissakin on todistettu. Olisko nyt tuossa testissä pisteytetty kitkarenkaat suhteessa toisiinsa ja nastarenkaat toisiinsa, eikä ollenkaan ristiin?
Se miksi eroa ei nastojen hyödyksi juurikaan ole johtuu ilmeisesti siitä, että jää mitä käytetään on karhennettua, ei siis peilijäätä. Moni voi olla toista mieltä, mutta tuo karhennettu vastaa omasta mielestä aika hyvin sitä tilannetta mikä suurimmaksi osaksi talvella teillä vallitsee. Itse en muista viime talvelta yhtään peilijäistä ajokeliä vaikka ajan talvessa 60tkm ja vuodessa yli 100tkm. En kuitenkaan väitä etteikö sellaisiakin kelejä joskus olisi.
Ihan hyvä, että joku testaa myös tuollaisella karhennetulla pinnalla. Onhan tuossa testissä myös mainittu, että jos ajaa paljon jäisissä olosuhteissa niin kannattaa valita nastat.
Itsellä on ollut nastat viimeiset 8v käyössä, sitä ennen oli kitkoja parissa autossa. Itseä vähän houkuttelisi palata kitkoihin ja testata noi Goodit.
Se miksi eroa ei nastojen hyödyksi juurikaan ole johtuu ilmeisesti siitä, että jää mitä käytetään on karhennettua, ei siis peilijäätä. Moni voi olla toista mieltä, mutta tuo karhennettu vastaa omasta mielestä aika hyvin sitä tilannetta mikä suurimmaksi osaksi talvella teillä vallitsee. Itse en muista viime talvelta yhtään peilijäistä ajokeliä vaikka ajan talvessa 60tkm ja vuodessa yli 100tkm. En kuitenkaan väitä etteikö sellaisiakin kelejä joskus olisi.
Ihan hyvä, että joku testaa myös tuollaisella karhennetulla pinnalla. Onhan tuossa testissä myös mainittu, että jos ajaa paljon jäisissä olosuhteissa niin kannattaa valita nastat.
Itsellä on ollut nastat viimeiset 8v käyössä, sitä ennen oli kitkoja parissa autossa. Itseä vähän houkuttelisi palata kitkoihin ja testata noi Goodit.
Testaa ihmeessä.
Saapahan sitten samalta alueelta (Oulu) mielipidettä laadukkaasta kitkasta.
Tulipa hommattua ContiIceContactit omaan kehonsiirtimeen. Koko on orkkis 225/55-16". Hieman on hiljaisemmat kuin HKPL5:t, mitkä olivat alla viimeiset 4 talvea. Ei vielä huonoa sanottavaa, odotellaan nyt sitä kunnon talvea sitten.
Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?
E30 325i Cabrio M-Tech II -91
EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
EX: E61 530xdAT -07
EX: E60 520dA Sedan -08
EX: F30 320dA xDrive Sport -13
EX: E39 530dAT -02
EX: E36 320iA -91
EX: R1150RT -03
Mun mielestä aika jännä, jarrutuksessa jäällä se kitkarengas ei nyt kuitenkaan millään tapaa voi pysähtyä samalla tavalla, kuten kotimaisissakin on todistettu. Olisko nyt tuossa testissä pisteytetty kitkarenkaat suhteessa toisiinsa ja nastarenkaat toisiinsa, eikä ollenkaan ristiin?
Ei tietoa, mutta uusimmassa TM:n testissä jarrutusmatkat eivät ole todellisia, vaan laskettu kustakin nopeudesta 5km/h nopeuteen asti tehdystä jarrutuksesta, koska lehden mukaan välillä 5 km/h-0 km/h tapahtuu eri jarrutusten kesken samallakin renkaalla jarrutusmatkassa liikaa hajontaa "järkevän" tuloksen aikaansaamiseksi.
No tulipa nyt kuitenkin laitettua noi alle.. ainakin väliaikaisesti..
Monelta taholta kyselin tuota asiaa ja siihen tulokseen tulin että eipä tuolla niin suurta eroa ole että mitään merkittävää haittaa olisi odotettavissa..
No enpä ehtinyt noilla sitten metriäkään ajaa..
Tuli hommattua tilalle 18" vanteet ja 225 45 Hakkapeliitta 7. Eli nyt ei tartte ajella alimitoitetuilla renkailla..
Rengaspaineet, riippumatta siitä onko nastoja vai ei, selviää auton omistajankäsikirjasta
Jeps. Talvirenkaiden runko on niin pehmeä, että saa lykätä tosiaan sen mitä mitä max. ohjekirja sanoo 2,9 eteen ja 3,4 taakse (ainakin 205/50/17 misukan x-iceen). Muuten on niin lörpöt kumit ajaa ettei pysy tiellä
Comment