Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • zJark
    BTCF Member
    • Sep 2005
    • 740
    • Ylöjärvi

    Originally posted by Antsah View Post
    Goodyearin kitka oli parhaaseen nastaan verrattuna huonompi ainoastaan käsittelyssä jäällä ja lumella.
    Perskule kun meillä on ainakin tässä tampereen yläpuolella talvella molempia. Sekä lunta että jäätä.
    Mitäs sitä sitten pitäis valita.
    MTech II + Azev A //M20 “Baby Six“ Engine.- All Muscle, no Fat!
    +Volvo V70 hYrskYttimellä & Honda Hornet

    Comment

    • _artsi_
      Bimmer Fanatic
      • Nov 2005
      • 579
      • Pori

      Noitten lehtien pitäis, joskus testata nasta/kitkarenkaita käytettynä.
      Vaikkapa 10t ajettuna, koska olisi keskivertoautoilijan yhden talven ajot.
      Tuli vain mieleen, kun emännän autossa nastat ja minulla kitkat.
      Näyttää vain puuttuvan nastoja.
      Molemmilla Nokialaiset lähes samalla kuviolla ja saman verran kuluneet.
      Itse ei pysty vertailemaan, kun en paljon ajele etuvetoisella.
      BMW 330dA e92 M-SPORT

      Comment

      • Risto113
        Bimmer Enthusiast
        • Feb 2005
        • 1204
        • GrassLake

        Originally posted by _artsi_ View Post
        Noitten lehtien pitäis, joskus testata nasta/kitkarenkaita käytettynä.
        Vaikkapa 10t ajettuna, koska olisi keskivertoautoilijan yhden talven ajot.
        Tuli vain mieleen, kun emännän autossa nastat ja minulla kitkat.
        Näyttää vain puuttuvan nastoja.
        Molemmilla Nokialaiset lähes samalla kuviolla ja saman verran kuluneet.
        Itse ei pysty vertailemaan, kun en paljon ajele etuvetoisella.
        Lue TM:n rengastesti, on vertailtu kuluneita vastakkain...

        Comment

        • teropa
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2005
          • 3855
          • Oulu

          Originally posted by zJark View Post
          Perskule kun meillä on ainakin tässä tampereen yläpuolella talvella molempia. Sekä lunta että jäätä.
          Mitäs sitä sitten pitäis valita.
          No elä perkele... samaa näkee talvisin myös täällä Oulussa.

          Tero
          E60 520dA M-sport
          ---Ex
          E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
          E90 330iA, 325iA, 320dA
          E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
          E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

          PPL(A)

          Comment

          • Tuonela
            BTCF Member
            • Sep 2004
            • 368
            • Tampere

            Originally posted by Juhi$ View Post
            Onkos kukaan ajellut Daytonan uusilla nastarenkailla? Nehän on Bridgestonen valmistamat, ihan euroopan tehtaalla jopa pyöritelty. Eivät ole ainakaan hinnalla pilattu.
            Oli alla vanhassa e30:ssä muutama vuosi sitten, yllättivät positiivisesti. Pitoa löytyi hyvin, nastat pysyivät hyvin kiinni (oli alla pari talvea) eikä melukaan ollut lähellekkään niin paha kuin hakkapeliitta kakkosissa.

            Malli on varmaankin muuttunut (?)...

            Comment

            • Antsah
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2009
              • 1776
              • Oulu

              Originally posted by zJark View Post
              Perskule kun meillä on ainakin tässä tampereen yläpuolella talvella molempia. Sekä lunta että jäätä.
              Mitäs sitä sitten pitäis valita.
              Niin, valintojen maailma. Jarrutuksessahan pisteet oli sitten samat lumella ja jäällä noiden kahden välillä.

              Käsittelyssä lumella ja jäällä taasen Goodyearin kitkat oli tasapisteissä toiseksi sijoittuneen nastarenkaan HKPL7 kanssa jota täälläkin on ylistetty.
              Last edited by Antsah; 26-10-2010, 21:39.

              Comment

              • RS9
                Bimmer Rookie
                • Oct 2010
                • 65
                • Finland

                Originally posted by RS9 View Post
                Kysynpä nyt vielä porukan mielipidettä:

                Autona E60 automaatti ja kesärattaat on kokoa 245 35 R20 ja 275 30 R20.
                Mukana tuli talvirenkaat vanteilla kokoa 225 45 R17, vähän tuossa zuumailin niitä paikoilleen ja kyllähän ne vierintä kehältään on paljon pienemmät, oikea koko 17tuumaisissahan olisi 225 50.

                Kannattaako noita nyt alle ruuvata vai rupeanko hommaamaan suosiolla korkeemmat kumit, lähinnä sitä ajattelin että onko tuolla ihmeempiä vaikutuksia mihinkään (laatikon toiminta jne)? Maavarahan nyt laskee jonku verran mutta se ei luulis olevan ongelma.. vaikka alustaa onkin tiputettu jonkin verran.
                No tulipa nyt kuitenkin laitettua noi alle.. ainakin väliaikaisesti..
                Monelta taholta kyselin tuota asiaa ja siihen tulokseen tulin että eipä tuolla niin suurta eroa ole että mitään merkittävää haittaa olisi odotettavissa..

                Comment

                • teropa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2005
                  • 3855
                  • Oulu

                  Originally posted by Antsah View Post
                  Niin, valintojen maailma. Jarrutuksessahan pisteet oli sitten samat lumella ja jäällä noiden kahden välillä.

                  Käsittelyssä lumella ja jäällä taasen Goodyearin kitkat oli tasapisteissä toiseksi sijoittuneen nastarenkaan HKPL7 kanssa jota täälläkin on ylistetty.
                  Lupaan olla provosoimatta kitka-nasta keskustelussa tässä uudessa topikissa, mutta ihan sen koko asetelman ulkopuolelta on sanottava, että tuo autobildin testi on kuitenkin k-eurooppalaisen lehden tekemä testi, ja siinä maailmassa kitkarenkaat on se normi.

                  Vaikka GY kitka sen testin voitti, en missään tapauksessa kuvittele edes hyvän kitkan pärjäävän tuon testin kuvaamalla tavalla nastarenkaalle talvisemmissa olosuhteissa (lunta ja jäätä).

                  Tero
                  E60 520dA M-sport
                  ---Ex
                  E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                  E90 330iA, 325iA, 320dA
                  E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                  E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                  PPL(A)

                  Comment

                  • Cell
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2004
                    • 7037
                    • Uusikaupunki

                    Originally posted by Antsah View Post
                    Niin, valintojen maailma. Jarrutuksessahan pisteet oli sitten samat lumella ja jäällä noiden kahden välillä.

                    Käsittelyssä lumella ja jäällä taasen Goodyearin kitkat oli tasapisteissä toiseksi sijoittuneen nastarenkaan HKPL7 kanssa jota täälläkin on ylistetty.
                    Mun mielestä aika jännä, jarrutuksessa jäällä se kitkarengas ei nyt kuitenkaan millään tapaa voi pysähtyä samalla tavalla, kuten kotimaisissakin on todistettu. Olisko nyt tuossa testissä pisteytetty kitkarenkaat suhteessa toisiinsa ja nastarenkaat toisiinsa, eikä ollenkaan ristiin?
                    325i -08
                    i3 REx -17
                    M5 -98 Imolarot
                    535i -90 N/A project (maatumassa)

                    Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

                    Comment

                    • Antsah
                      Bimmer Enthusiast
                      • Mar 2009
                      • 1776
                      • Oulu

                      Siis testihän on tehty Teknikens Värld:n kanssa eli Ruotsalaisen "TM:n" kanssa http://www.teknikensvarld.se/documents/dacktester/vinterdackstest/2010-vinterdacktest-15-st/index.xml . Pisteytys on sama molemmille rengastyypeille eli ristiin.

                      Se miksi eroa ei nastojen hyödyksi juurikaan ole johtuu ilmeisesti siitä, että jää mitä käytetään on karhennettua, ei siis peilijäätä. Moni voi olla toista mieltä, mutta tuo karhennettu vastaa omasta mielestä aika hyvin sitä tilannetta mikä suurimmaksi osaksi talvella teillä vallitsee. Itse en muista viime talvelta yhtään peilijäistä ajokeliä vaikka ajan talvessa 60tkm ja vuodessa yli 100tkm. En kuitenkaan väitä etteikö sellaisiakin kelejä joskus olisi.

                      Ihan hyvä, että joku testaa myös tuollaisella karhennetulla pinnalla. Onhan tuossa testissä myös mainittu, että jos ajaa paljon jäisissä olosuhteissa niin kannattaa valita nastat.

                      Itsellä on ollut nastat viimeiset 8v käyössä, sitä ennen oli kitkoja parissa autossa. Itseä vähän houkuttelisi palata kitkoihin ja testata noi Goodit.
                      Last edited by Antsah; 27-10-2010, 09:34.

                      Comment

                      • teropa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2005
                        • 3855
                        • Oulu

                        Originally posted by Antsah View Post
                        Siis testihän on tehty Teknikens Värld:n kanssa eli Ruotsalaisen "TM:n" kanssa http://www.teknikensvarld.se/documents/dacktester/vinterdackstest/2010-vinterdacktest-15-st/index.xml . Pisteytys on sama molemmille rengastyypeille eli ristiin.

                        Se miksi eroa ei nastojen hyödyksi juurikaan ole johtuu ilmeisesti siitä, että jää mitä käytetään on karhennettua, ei siis peilijäätä. Moni voi olla toista mieltä, mutta tuo karhennettu vastaa omasta mielestä aika hyvin sitä tilannetta mikä suurimmaksi osaksi talvella teillä vallitsee. Itse en muista viime talvelta yhtään peilijäistä ajokeliä vaikka ajan talvessa 60tkm ja vuodessa yli 100tkm. En kuitenkaan väitä etteikö sellaisiakin kelejä joskus olisi.

                        Ihan hyvä, että joku testaa myös tuollaisella karhennetulla pinnalla. Onhan tuossa testissä myös mainittu, että jos ajaa paljon jäisissä olosuhteissa niin kannattaa valita nastat.

                        Itsellä on ollut nastat viimeiset 8v käyössä, sitä ennen oli kitkoja parissa autossa. Itseä vähän houkuttelisi palata kitkoihin ja testata noi Goodit.
                        Testaa ihmeessä.

                        Saapahan sitten samalta alueelta (Oulu) mielipidettä laadukkaasta kitkasta.

                        Tero
                        E60 520dA M-sport
                        ---Ex
                        E60 520dA, 530dA, 535dA x2, 530iA, 530xdA
                        E90 330iA, 325iA, 320dA
                        E39 523iA, 525iA, 530iA x3, 540iA x3, 530dA, ///M5
                        E34 525iA, R.I.P. (21.01.06)

                        PPL(A)

                        Comment

                        • Laxa
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1363
                          • Tampere

                          Tulipa hommattua ContiIceContactit omaan kehonsiirtimeen. Koko on orkkis 225/55-16". Hieman on hiljaisemmat kuin HKPL5:t, mitkä olivat alla viimeiset 4 talvea. Ei vielä huonoa sanottavaa, odotellaan nyt sitä kunnon talvea sitten.
                          Jos mä oisin sä ni kuka sä sit oisitkaan?

                          E30 325i Cabrio M-Tech II -91

                          EX: G30 Sedan 520d A xDrive -17
                          EX: E61 530xdAT -07
                          EX: E60 520dA Sedan -08
                          EX: F30 320dA xDrive Sport -13
                          EX: E39 530dAT -02
                          EX: E36 320iA -91
                          EX: R1150RT -03

                          Comment

                          • Macinaggio
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2010
                            • 119
                            • Espoo

                            Originally posted by Cell View Post
                            Mun mielestä aika jännä, jarrutuksessa jäällä se kitkarengas ei nyt kuitenkaan millään tapaa voi pysähtyä samalla tavalla, kuten kotimaisissakin on todistettu. Olisko nyt tuossa testissä pisteytetty kitkarenkaat suhteessa toisiinsa ja nastarenkaat toisiinsa, eikä ollenkaan ristiin?
                            Ei tietoa, mutta uusimmassa TM:n testissä jarrutusmatkat eivät ole todellisia, vaan laskettu kustakin nopeudesta 5km/h nopeuteen asti tehdystä jarrutuksesta, koska lehden mukaan välillä 5 km/h-0 km/h tapahtuu eri jarrutusten kesken samallakin renkaalla jarrutusmatkassa liikaa hajontaa "järkevän" tuloksen aikaansaamiseksi.

                            Comment

                            • RS9
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2010
                              • 65
                              • Finland

                              Originally posted by RS9 View Post
                              No tulipa nyt kuitenkin laitettua noi alle.. ainakin väliaikaisesti..
                              Monelta taholta kyselin tuota asiaa ja siihen tulokseen tulin että eipä tuolla niin suurta eroa ole että mitään merkittävää haittaa olisi odotettavissa..
                              No enpä ehtinyt noilla sitten metriäkään ajaa..
                              Tuli hommattua tilalle 18" vanteet ja 225 45 Hakkapeliitta 7. Eli nyt ei tartte ajella alimitoitetuilla renkailla..

                              Comment

                              • Miquela
                                Newbiemmer
                                • Sep 2010
                                • 21
                                • Viiala

                                Originally posted by Jürgen_ View Post
                                Rengaspaineet, riippumatta siitä onko nastoja vai ei, selviää auton omistajankäsikirjasta
                                Jeps. Talvirenkaiden runko on niin pehmeä, että saa lykätä tosiaan sen mitä mitä max. ohjekirja sanoo 2,9 eteen ja 3,4 taakse (ainakin 205/50/17 misukan x-iceen). Muuten on niin lörpöt kumit ajaa ettei pysy tiellä
                                BMW E46 330i -01 => Crashed

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎