Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 2

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    Originally posted by Micce///M View Post
    Riippuu ihan iästä. Tuore 6mm pinnalla oleva kitka pitää vielä varsin hyvin. Vanha taas ei juuri yhtään mitään.

    Vanha puolikuntoinen nastarengas, mistä puuttuu puolet nastoista ja loput on tylsiä ei juuri kehua ansaitse sekään.
    Ei tietenkään, mutta aina se kulunutkin nastarengas pitää jäisissä ajo-olosuhteissa paremmin kuin vastaava kitka.
    Laki taasen määrittelee renkaiden vahimmaiskulutuspinnan ja nastojen määrän.

    Comment

    • Micce///M
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2008
      • 3552
      • Hämeenlinna

      Originally posted by HTK12 View Post

      Siis mitä sä nyt oikein selität? Nastoilla ajavat ottavat riskin ajaessaan nastarenkailla? Sama kuski pärjäisi paremmin kitkoilla? Kitkojen ominaisuudet huononevat hitaammin?
      Ei. Vaan normaali suomalainen ottaa tietämättään riskin kun lähtee huonoilla nastarenkailla aamulla töihin. Kun taas uusien kitkarenkaiden ostaja ottaa siinä tietoisen riskin, niin suurella todenäköisyydessä kitkarenkaan ostajalle ei tule liukkaus yllätyksenä ja moni vaaratilanne pystytään välttämään ennakoimalla. Ja ennakoimalla pääsee jo hyvin pitkälle, suurin osa onnettomuuksista jo välttyy.

      Originally posted by HTK12 View Post

      Älä nyt sotke ammattiautoilijaa ja taksia keskenään. Näillä kahdella ei ole mitään muuta yhteistä kuin, että molemmat ajavat autoa. Taksien puikoissa tapaa sellaisia tumpeloita, että huhhuh. Pysyy sitä vaikka kesärenkaillakin tiellä talvella.. On tullut ajettuakin esim. yhdistelmää, kuorma-auto, yli 3.5 tonnin pakua jne. kesärenkailla talvella.
      Taksi on ihan yhtä lailla ammattiautoilija, kun se rekkakuski. Molempien puikoista löytyy tumpeloita.

      Originally posted by HTK12 View Post

      Kitkat on halvemmat kuin nastat ainakin paljon myydyssä koossa 195/65/15. Tässä tyremate:n hintoja "premium" merkkien renkaille (neljä halvinta):

      Kitka:
      Nokian WR D3 63€
      Bridgestone Blizzak LM-32 68€
      Pirelli W190 SnowControl Serie 2 73€
      Gislaved Softfrost 3 78€

      Nasta:
      Nokian Nordman 4 74€
      Pirelli Winter Carving Edge 89€
      Nokian Hakkapeliitta 7 89€
      Nokian Hakkapeliitta 5 90€

      Eli hyvin joku pihi voi valita kitkat kun ne saa vähän halvemmalla ja niillähän sitten voikin ajaa ympäri vuoden!
      Noi kitkarenkaat taitaa olla kaikki mallia "saksankitka", eli ei mitään tekemistä oikean pohjoismaiden kitkan kanssa. Eikä noita juuri oikeissa rengasliikkeissä edes hyllytavarana myydä.

      Comment

      • Antsah
        Bimmer Enthusiast
        • Mar 2009
        • 1776
        • Oulu

        Originally posted by HTK12 View Post
        No kai niitä renkaita nyt jotenkin pitää verrata?



        Siis mitä sä nyt oikein selität? Nastoilla ajavat ottavat riskin ajaessaan nastarenkailla? Sama kuski pärjäisi paremmin kitkoilla? Kitkojen ominaisuudet huononevat hitaammin?



        Älä nyt sotke ammattiautoilijaa ja taksia keskenään. Näillä kahdella ei ole mitään muuta yhteistä kuin, että molemmat ajavat autoa. Taksien puikoissa tapaa sellaisia tumpeloita, että huhhuh. Pysyy sitä vaikka kesärenkaillakin tiellä talvella.. On tullut ajettuakin esim. yhdistelmää, kuorma-auto, yli 3.5 tonnin pakua jne. kesärenkailla talvella.

        Kitkat on halvemmat kuin nastat ainakin paljon myydyssä koossa 195/65/15. Tässä tyremate:n hintoja "premium" merkkien renkaille (neljä halvinta):

        Kitka:
        Nokian WR D3 63€
        Bridgestone Blizzak LM-32 68€
        Pirelli W190 SnowControl Serie 2 73€
        Gislaved Softfrost 3 78€

        Nasta:
        Nokian Nordman 4 74€
        Pirelli Winter Carving Edge 89€
        Nokian Hakkapeliitta 7 89€
        Nokian Hakkapeliitta 5 90€

        Eli hyvin joku pihi voi valita kitkat kun ne saa vähän halvemmalla ja niillähän sitten voikin ajaa ympäri vuoden!

        Minun puolesta jokainen ajakoon millä haluaa, mutta turha selittää, että kitka olisi jotenkin parempi talvirenkaana kuin nasta tai, että kitkoilla ajelevat kaikki ovat vatasia.

        Kokemattomille kuskeille suosittelen silti nastarenkaita. Vaikka perheen isäntä olisikin vatanen ei se tarkoita, että vaimo on. Tärkein kriteeri talvirenkaissa kuitenkin on, että ne on riittävän uudet.
        Nuo listaamasi kitkarenkaat ei taida olla pohjoisen oloihin tarkoitettuja kitkoja. Ainoastaan Gislaved on pohjoisen olosuhteisiin, muut näyttäisivät olevan keski-euroopan versioita. Ne on olleet perinteisesti halvempia kuin pohjoismaiset versiot, koska kysyntää on enemmän euroopassa.

        Jonkunverran toki voi olla kaupasta ja rengaskoosta riippuen heittoa, mutta pääsäntöisesti pohjoismaiset kitkat on hieman arvokkaammat.
        Last edited by Antsah; 14-09-2012, 08:42.

        Comment

        • Pred
          Bimmer Fanatic
          • Jun 2007
          • 442
          • E-Pohjanmaa

          Originally posted by Micce///M View Post
          Ei. Vaan normaali suomalainen ottaa tietämättään riskin kun lähtee huonoilla nastarenkailla aamulla töihin. Kun taas uusien kitkarenkaiden ostaja ottaa siinä tietoisen riskin, niin suurella todenäköisyydessä kitkarenkaan ostajalle ei tule liukkaus yllätyksenä ja moni vaaratilanne pystytään välttämään ennakoimalla. Ja ennakoimalla pääsee jo hyvin pitkälle, suurin osa onnettomuuksista jo välttyy.
          Monikohan kitkarenkaan ostaja tietää, että kitkarenkailla on tutkimusten/ tilastojen mukaan 40% suurempi mahdollisuus joutua kuolemaan johtavaan kolariin? Samallalailla sillä kuluneella kitkalla vedetään olosuhteista riippumatta kuin nastarenkaallakin. Niillä kun vielä pärjää hyvin kesälläkin ja seuraava talvikausikin menee mukavasti kun pintaa riittää
          Tesla Model 3 Performance
          EX: BMW F36 420d Gran Coupé x-drive M-Sport
          EX: VW Touran 2.0 TDI
          EX: VW R6 Polo GTI
          EX: Audi 4F A6 Avant 3.0Tdi Quattro
          EX: BMW E91 325dA M-sport
          EX: BMW E46 320d touring M-sport
          EX: VW Golf IV Variant 1.9 Tdi PD
          EX: Seat Leon 1.9 Tdi PD
          EX: Peugeot 605 3.0 v6 sr
          EX: Ford Sierra 4D 2.0i DOCH

          Comment

          • HTK12
            BTCF Member
            • Jul 2011
            • 10941
            • Joensuu

            Originally posted by Micce///M View Post
            Ei. Vaan normaali suomalainen ottaa tietämättään riskin kun lähtee huonoilla nastarenkailla aamulla töihin. Kun taas uusien kitkarenkaiden ostaja ottaa siinä tietoisen riskin, niin suurella todenäköisyydessä kitkarenkaan ostajalle ei tule liukkaus yllätyksenä ja moni vaaratilanne pystytään välttämään ennakoimalla. Ja ennakoimalla pääsee jo hyvin pitkälle, suurin osa onnettomuuksista jo välttyy.
            No ns. "huonoille" kuskeille nyt ei kuitenkaa vaan voi mitään. Tai niille, jotka ajavat niillä 10v vanhoilla renkailla. Ne ovat siellä joukossa soheltamassa kuitenkin. Niin eli se olisi entistä turvallisempaa, jos kitkarenkaiden omistajatkit jättäisivät ne tietoiset riskit ottamatta ja ajaisivat vaan nastoilla. Rekat on hyvä esimerkki ennakoinnin tärkeydestä, koska ne eivät aiheuta kovinkaan montaa kuolemaan johtanutta kolaria vuoteen vaikka ajavat kesärenkailla. Mielestäni tämä ei kuitenkaan tee kesärenkaasta hyvää talvirengasta. Aina siellä liikenteessä tulee eteen tilanteita, joita ei voi ennakoida.

            Originally posted by Micce///M View Post

            Taksi on ihan yhtä lailla ammattiautoilija, kun se rekkakuski. Molempien puikoista löytyy tumpeloita.
            Paitsi, että taksia pääsee ajamaan ihan kuka vaan naurettavalla 30h kurssilla. Rekkakuskiksi nyt vaaditaan hieman enemmän. Toki osa taksikuskeista on ammattilaisia kun ovat ajaneet useamman vuosikymmenen.

            Originally posted by Micce///M View Post
            Noi kitkarenkaat taitaa olla kaikki mallia "saksankitka", eli ei mitään tekemistä oikean pohjoismaiden kitkan kanssa. Eikä noita juuri oikeissa rengasliikkeissä edes hyllytavarana myydä.
            No jatketaan sitten listaa:

            Nokian Hakkapeliitta R 78€
            Continental ContiVikingContact 5 83€
            Pirelli Winter IceControl 89€

            Eli netissä on kitkat kuitenkin muutoman euron halvempia. Ei toki paljon, mutta ei ne nyt kalliimpiakaan näytä olevan. Itse kävin muutomasta paikallisesta rengasliikkeestä kysymässä hintoja renkaille ja kaikissa tein saman havainnon: Nokian hakkapeliitta 7 on ylivoimaisesti kaikista kallein nastarengas. E39:n koossa hinta-ero oli jo n. 100€ kaikkiin muihin nastarenkaisiin. Ilmeisesti rengasliikkeet ottaa reippaasti ylihintaa niistä renkaista, jotka tietävät myyvän kuitenkin hyvin? Netissä en kyllä samanlaista hakkapeliitta-lisää havainnut.
            e39 540iA E85

            Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
            Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
            Retrofit ym. koodaukset (BMW)
            Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
            INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
            Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

            Comment

            • Peltsii
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2007
              • 7061
              • Turenki

              Originally posted by HTK12 View Post


              Paitsi, että taksia pääsee ajamaan ihan kuka vaan naurettavalla 30h kurssilla. Rekkakuskiksi nyt vaaditaan hieman enemmän. Toki osa taksikuskeista on ammattilaisia kun ovat ajaneet useamman vuosikymmenen.

              Rekkaan tarvitaan 140h liirumlaarumia ruokavalion vaikutuksesta virkeyteen ja kerrotaan kuinka kuormaliinat toimii. Sitten ajellaan vähän isolla autolla ja ollaan ammattimiehiä. Kyllä, minulta löytyy ammattipätevyys rekan ajamiseen, joten tiedän mistä puhun.


              Ja tähän rengas asiaan, kitka pitää huonommin kuin nasta. Se on fakta, mitä mikään ei kumoa. Eri asia onkin sitten se, kuinka suuri ja merkityksellinen ero on. Itse olen ajanut molemmilla renkailla, enkä ole ihan rehellisesti sanottuna huomannut oikeastaan mitään eroa käytännössä. Ainoastaan sen, että kitkalla jää helpommin jumiin, jos sen päästää sutaseen
              DUCATI 1098 RACING EVO

              Comment

              • Micce///M
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2008
                • 3552
                • Hämeenlinna

                Originally posted by Pred View Post
                Monikohan kitkarenkaan ostaja tietää, että kitkarenkailla on tutkimusten/ tilastojen mukaan 40% suurempi mahdollisuus joutua kuolemaan johtavaan kolariin? Samallalailla sillä kuluneella kitkalla vedetään olosuhteista riippumatta kuin nastarenkaallakin. Niillä kun vielä pärjää hyvin kesälläkin ja seuraava talvikausikin menee mukavasti kun pintaa riittää
                Ja jotta numerot saadaan kuulostamaan minun mielestäni oikeilta. Olisi hyvä tietää kuolemaan johtaneet onnettomuudet, kun alla on hyvät pohjoismaiden kitkat eikä loppuunajettuja tai saksankitkoja (mitkä on mielestäni erittäin vaarallisia).

                Comment

                • HTK12
                  BTCF Member
                  • Jul 2011
                  • 10941
                  • Joensuu

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Rekkaan tarvitaan 140h liirumlaarumia ruokavalion vaikutuksesta virkeyteen ja kerrotaan kuinka kuormaliinat toimii. Sitten ajellaan vähän isolla autolla ja ollaan ammattimiehiä. Kyllä, minulta löytyy ammattipätevyys rekan ajamiseen, joten tiedän mistä puhun.
                  Muistaaksi piti ajaa 6kk ammatikseen, että saa rekkakortin. Taksia kun pääsee ajamaan ihan vaan kun B-kortin jälkeen käy 30h kurssin. MM. opiskelijat ajavat taksia. Eipä taida moni opiskelija ajaa rekkaa ihan lisätienestien toivossa..

                  Originally posted by Peltsii View Post
                  Ja tähän rengas asiaan, kitka pitää huonommin kuin nasta. Se on fakta, mitä mikään ei kumoa. Eri asia onkin sitten se, kuinka suuri ja merkityksellinen ero on. Itse olen ajanut molemmilla renkailla, enkä ole ihan rehellisesti sanottuna huomannut oikeastaan mitään eroa käytännössä. Ainoastaan sen, että kitkalla jää helpommin jumiin, jos sen päästää sutaseen
                  No vaikea niitä eroja on huomata hyvissä olosuhteissa ellei pääse testaamaan molempia renkaita samassa koossa, samalla autolla ja samoissa olosuhteissa. Kuitenkin se muutoman metri jarrutusmatkassa voi olla merkittävä liikenteessä. Toki vanhojen nastojen jälkeen uudet kitkat tuntuvat aivan helvetin hyviltä renkailta ajaa. Niin kyllä tuntuvat nastatkin vanhojen kitkojen jälkeen. Aina vaihdetaan ne vanhat/loppuunajatut renkaat uusiin, joten mitään kunnon vertailua ei pääse koskaan tekemään.
                  e39 540iA E85

                  Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                  Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                  Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                  Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                  INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                  Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                  Comment

                  • TNT
                    BTCF Member
                    • Dec 2005
                    • 3522

                    Originally posted by HTK12 View Post
                    Muistaaksi piti ajaa 6kk ammatikseen, että saa rekkakortin. Taksia kun pääsee ajamaan ihan vaan kun B-kortin jälkeen käy 30h kurssin. MM. opiskelijat ajavat taksia. Eipä taida moni opiskelija ajaa rekkaa ihan lisätienestien toivossa..


                    Intistä rekkakortin kanssa päässyt Kalle kakskytvee on sitten ammattilainen? Jep

                    Tiedän muuten monta opiskelijaa ketkä ajavat rekkaa lisätienestien toivossa
                    Originally posted by Jube
                    Eihän sen tyylikkäämpää ja parempaa autoa olekkaan kuin hienokuntoinen vanha kunnon w124

                    Comment

                    • HTK12
                      BTCF Member
                      • Jul 2011
                      • 10941
                      • Joensuu

                      Originally posted by Micce///M View Post
                      Ja jotta numerot saadaan kuulostamaan minun mielestäni oikeilta. Olisi hyvä tietää kuolemaan johtaneet onnettomuudet, kun alla on hyvät pohjoismaiden kitkat eikä loppuunajettuja tai saksankitkoja (mitkä on mielestäni erittäin vaarallisia).
                      No eikö tämä fakta tuo juuri esille ne erot todellisessa maailmassa kitkojen ja nastojen välille? Ammattiautoilijat ajavat ne renkaansa varmasti ihan loppuun jo kustannussyistä.
                      e39 540iA E85

                      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                      Comment

                      • HTK12
                        BTCF Member
                        • Jul 2011
                        • 10941
                        • Joensuu

                        Originally posted by TNT View Post
                        Intistä rekkakortin kanssa päässyt Kalle kakskytvee on sitten ammattilainen? Jep

                        Tiedän muuten monta opiskelijaa ketkä ajavat rekkaa lisätienestien toivossa
                        No on se kuitenkin lähempänä ammattilaista kuin Liisa 18v, joka sai juuri kortin ja rupesi ajamaan taksia.
                        e39 540iA E85

                        Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                        Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                        Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                        Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                        INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                        Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Pred View Post
                          Samallalailla sillä kuluneella kitkalla vedetään olosuhteista riippumatta kuin nastarenkaallakin. :
                          Nimenomaan juuri näin. Eipä tuolla talvisilla/jäisillä pääteillä kitkarengasautoille ole eri nopeusrajoituksia, eikä nämä muutenkaan erotu ainakaan ajonopeuksiensa puolesta liikenteessä.
                          Nämä kitkarenkaiden ominaisuuksien tiedostamisen romanttiset kuoliaaksiselitykset kun eivät kuitenkaan näy itse liikenteessä, jolloin tilastoissa ne kyllä näkyvät. Toisaalta, kun Autovahinkokeskuksella talvisin katsoo pahiten romuttuneiden autojen renkaita, on kitkarenkaiden yliedustus silmiinpistävän suuri.
                          Eli vahinkoja tapahtuu toki molemmilla rengastyypeillä, mutta esim.ne pahimmat mällit ja erityisesti pahimmat kylkimällit ovat todella usein ajettu kitkarenkain.
                          Taas kerran kuitenkin ei voi kuin ihmetellä näitä "kuoliaaksiselittäjien" perusteita selvästi heikomman talvirenkaan valinnan perusteista....kun niitä vertailee kesärengaskeskustelujen perusteisiin....miksi vain paras kelpaa silloin???
                          Kesärenkaiden erot testivoittajasta jumbosijoihn ovat pelkkiä nyansseja, verrattuna nastarenkaan ja kitkan välisiin eroihin monena kymmenenä talviaamuna?
                          Last edited by Hemi; 14-09-2012, 15:15.

                          Comment

                          • Micce///M
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2008
                            • 3552
                            • Hämeenlinna

                            Originally posted by HTK12 View Post
                            No eikö tämä fakta tuo juuri esille ne erot todellisessa maailmassa kitkojen ja nastojen välille? Ammattiautoilijat ajavat ne renkaansa varmasti ihan loppuun jo kustannussyistä.
                            Niin mikä fakta?

                            Mua ei ainakaan henkilökohtaisesti kiinnosta tälläiset "tilastot", kun ne monesti on niin ympäri pyöreitä. Varmasti loppuun ajetut kitkat on todellakin hengenvaaralliset, mutta ei niitä kukaan pakota ajamaan loppuun jos oma henki niin kiinnostaa. Ja mahdollisesti vastaantulijan henki. Ja ihan turhaa jeesustelua, jos ja kun joku tähän nyt lainaa että eikö tässä tapauksessa pitäisi olla nastat alla tai muuta vastaavaa.

                            Ajoin pari talvea sitten uuden auton Oulu-Hämeenlinna välin, muutaman huonosti yöjunassa nukutun tunnin jälkeen. Alla oli uudet saksankitkat. Sattumalta keliksi sattui juuri yksi talven pahimmista myräköistä, ja voin ihan rehellisesti sanoa että ei ole ikinä pelottanut niin paljoa liikenteessä kun sillon. Jyväskylän kohdilla meinasin ajaa liikennevaloihin pysähtyneen auton perään noin 50-55kmh nopeudella, sivuluisussa. Vauhti hiljeni ehkä 5kmh/10m ja juuri onnistuin taittamaan auton toiselle puolelle sekä siitä törkeästi punasia päiten risteyksen ohi, onneksi ei tullut ketään. Osasyynä lievän unenpuutteen ja tämän seurauksena huonon ennakoinnin yhdistelmä. Hyvällä kitkarenkaalla tai keskinkertaisella nastalla olisin saanut varmasti auton pysähtymään paljon ennen valoja. Seuraavana maanantaina sitten uudet Michelin XI2 renkaat alle, ja taisi tulla yli 10tkm sen talven aikana mittariin. Ilman yhtään ongelmatilannetta, väitän että 100km lenkin sokkotestissä normaalin ajotavan/taidon kuljettaja ei olisi erottanut onko alla kitkat vai nastat (ääntä lukuunottamatta). Ja myydessä noissa renkaissa oli n.7mm pintaa, eli seuraava talvi olisi mennyt hienosti vielä ilman isompia ominaisuuksien menetyksiä. Luulen että 6mm/3v alkaa olla sellainen raja normaalille kitkalle, että eron huomaa jo selvästi uuteen verrattuna.
                            Last edited by Micce///M; 14-09-2012, 18:07.

                            Comment

                            • HTK12
                              BTCF Member
                              • Jul 2011
                              • 10941
                              • Joensuu

                              Originally posted by Micce///M View Post
                              Niin mikä fakta?
                              No turhahan sitä on aiheesta keskustella kun tilastotkaan ei kerta paina mitään.

                              Originally posted by Micce///M View Post
                              Ajoin pari talvea sitten uuden auton Oulu-Hämeenlinna välin, muutaman huonosti yöjunassa nukutun tunnin jälkeen. Alla oli uudet saksankitkat. Sattumalta keliksi sattui juuri yksi talven pahimmista myräköistä, ja voin ihan rehellisesti sanoa että ei ole ikinä pelottanut niin paljoa liikenteessä kun sillon. Jyväskylän kohdilla meinasin ajaa liikennevaloihin pysähtyneen auton perään noin 50-55kmh nopeudella, sivuluisussa. Vauhti hiljeni ehkä 5kmh/10m ja juuri onnistuin taittamaan auton toiselle puolelle sekä siitä törkeästi punasia päiten risteyksen ohi, onneksi ei tullut ketään. Osasyynä lievän unenpuutteen ja tämän seurauksena huonon ennakoinnin yhdistelmä. Hyvällä kitkarenkaalla tai keskinkertaisella nastalla olisin saanut varmasti auton pysähtymään paljon ennen valoja. Seuraavana maanantaina sitten uudet Michelin XI2 renkaat alle, ja taisi tulla yli 10tkm sen talven aikana mittariin. Ilman yhtään ongelmatilannetta, väitän että 100km lenkin sokkotestissä normaalin ajotavan/taidon kuljettaja ei olisi erottanut onko alla kitkat vai nastat (ääntä lukuunottamatta). Ja myydessä noissa renkaissa oli n.7mm pintaa, eli seuraava talvi olisi mennyt hienosti vielä ilman isompia ominaisuuksien menetyksiä. Luulen että 6mm/3v alkaa olla sellainen raja normaalille kitkalle, että eron huomaa jo selvästi uuteen verrattuna.
                              No aivan varmasti niillä uusilla saksan kitkoilla pystyy ajamaan talven. Kyse on vaan ennakoinnista ja siitä, että mitää yllättävää ei tapahdu. Kerta pelottaa se renkaan pidon puute niin miksi sitten tietoisesti valitaan sen huonommin pitävä kitka? Ei näissä perusteluissa nyt ole enää mitään järkeä.
                              e39 540iA E85

                              Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
                              Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
                              Retrofit ym. koodaukset (BMW)
                              Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
                              INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
                              Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

                              Comment

                              • Laku
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2007
                                • 17529
                                • Turku

                                Originally posted by HTK12 View Post
                                No aivan varmasti niillä uusilla saksan kitkoilla pystyy ajamaan talven. Kyse on vaan ennakoinnista ja siitä, että mitää yllättävää ei tapahdu. Kerta pelottaa se renkaan pidon puute niin miksi sitten tietoisesti valitaan sen huonommin pitävä kitka? Ei näissä perusteluissa nyt ole enää mitään järkeä.
                                Komppaan kyllä tätä. Dunlopin saksankitkoilla ajoin koossa 225/45/17" vakiorenkailla siis 4 talvea sigun nelikolla ilman mitään ongelmia.
                                Näillä mennään:
                                - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                                - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                                - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                                - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                                Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎