Originally posted by Peltsii
View Post
Talvirengaskeskustelu 3
Collapse
This topic is closed.
X
X
-
E61:n mukana tuli talvirenkaina tämän talven korkeintaan kestävät hkpl 4
kokona 225/55/16.
Aikaisemmin en niinkään ole ollut kovinkaan tarkka renkaiden koosta muissa autoissani, mutta nyt mieli on hieman muuttunut tämän ekan bemarin myötä kun kesärenkaina olivat 245/40/18.
Nyt nuo 16:t tuntuvat melkoisen löysähköiltä ja pompottajilta. Miettinyt että pitäiskö investoida 18" vanteet myös talveksi. Suurin osa on kuitenkin asfaltilla ajoa ja pääteitä.
Kaipaisin hieman mielipiteitä kokeneimmilta. Onko muita haittapuolia kun että renkaiden hinta nousee? Muuttuuko talviajo "kovemmaksi" tms....?
Renkaiksi tulee todennäköisesti myöhemmin kitkat. 12 vuotta ajelin edellisillä autoilla ja pärjäs.
Lisäksi jos lähtee tuohon koon suurentamiseen, niin mistä kannattaisi vanteet hankkia? Ei tarvitse olla halvimmat mahdolliset, muttei myöskään mitään parasta mitä rahalla saa. Talvivanteet kun saa suolaa ja kurakäsittelyä kiitettävästi. Hinta laatusuhde tulisi kuitenkin olla mielellään kohdillaan.BMW 525 dA E61 2007
Comment
-
Kun kerran siirryt e60/61:ssä 18" talvirengaskokoon, ei pienempi vannekoko tule sen jälkeen edes mieleen.Originally posted by firegoat View PostE61:n mukana tuli talvirenkaina tämän talven korkeintaan kestävät hkpl 4
kokona 225/55/16.
Aikaisemmin en niinkään ole ollut kovinkaan tarkka renkaiden koosta muissa autoissani, mutta nyt mieli on hieman muuttunut tämän ekan bemarin myötä kun kesärenkaina olivat 245/40/18.
Nyt nuo 16:t tuntuvat melkoisen löysähköiltä ja pompottajilta. Miettinyt että pitäiskö investoida 18" vanteet myös talveksi. Suurin osa on kuitenkin asfaltilla ajoa ja pääteitä.
Kaipaisin hieman mielipiteitä kokeneimmilta. Onko muita haittapuolia kun että renkaiden hinta nousee? Muuttuuko talviajo "kovemmaksi" tms....?
Renkaiksi tulee todennäköisesti myöhemmin kitkat. 12 vuotta ajelin edellisillä autoilla ja pärjäs.
Lisäksi jos lähtee tuohon koon suurentamiseen, niin mistä kannattaisi vanteet hankkia? Ei tarvitse olla halvimmat mahdolliset, muttei myöskään mitään parasta mitä rahalla saa. Talvivanteet kun saa suolaa ja kurakäsittelyä kiitettävästi. Hinta laatusuhde tulisi kuitenkin olla mielellään kohdillaan.
Eli tämä kokoluokka tarjoaa jo kesärenkaan tukevuutta/täsmällisyyttä, ilman vetelyä, mutta ei ole vielä yhtään pito-ominaisuuksista pois.
Samalla tässä 245/40-18" kokoluokassa toimii jo moni pienemmissä vannekokoluokissa muutoin esim.meluisana pidetty nastarengas.
Eli jopa HKPL4 on kohtuullisen hiljainen tässä kokoluokassa, kun 15"-16" kapeammissa kokoluokissa se ei sitä ole.
245/40-18" kokoluokassa ehkä tämän hetken paras hinta/laatusuhde nastarenkaasta olisi Hankookin Winter IPike RS W419:
http://www.rengas-online.com/cgi-bin...lge=18&Speed=TLast edited by Hemi; 14-11-2013, 21:17.
Comment
-
Olin siinä ymmärryksessä, että Kumhon Kw22 on suht. jäykkärunkoiset talvirenkaat. Nyt on kilometrejä 17" kumhoilla ihan paljaallakin asfaltilla ja ei kyllä ole lähelläkään kesärenkaat tarkkuutta, ohjausliikkeen jälkeen aina pieni huojunta.______________________
Nykyinen:
Model 3
BMW:t vuodesta 2009:
i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i
Comment
-
Originally posted by ///Jone View PostOlin siinä ymmärryksessä, että Kumhon Kw22 on suht. jäykkärunkoiset talvirenkaat. Nyt on kilometrejä 17" kumhoilla ihan paljaallakin asfaltilla ja ei kyllä ole lähelläkään kesärenkaat tarkkuutta, ohjausliikkeen jälkeen aina pieni huojunta.
No ei tietenkään voi verrata hyvään kesärenkaaseen. Lähinnä vertailu toimii muihin pohjoismaisiin talvirenkaisiin...
Comment
-
Kysytään nyt täältäkin.Pitäisi kitkat ostaa,ja nimenomaan korkeamman nopeuluokan kitkarengas (eli "saksankitka) niin kumpi: KUMHO IZEN KW27 vs. DUNLOP SP WINTER SPORT 3DBMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
Originally posted by b mutteri kasa View PostKysytään nyt täältäkin.Pitäisi kitkat ostaa,ja nimenomaan korkeamman nopeuluokan kitkarengas (eli "saksankitka) niin kumpi: KUMHO IZEN KW27 vs. DUNLOP SP WINTER SPORT 3D
Noi Dunlopit on ainakin hyvät renkaat. Jos hinnasta ei ole kiinni, niin kyllä kai ne kannattaa laittaa...
Comment
-
Dunlopit tuli ostettua 225/40R18 ja 255/35R18 koossaBMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
Mikään vastaavan vannekoon talvirengas ei yllä lähellekkään kesärenkaan tarkkuutta, poislukien muutamat uusiot.Originally posted by ///Jone View PostOlin siinä ymmärryksessä, että Kumhon Kw22 on suht. jäykkärunkoiset talvirenkaat. Nyt on kilometrejä 17" kumhoilla ihan paljaallakin asfaltilla ja ei kyllä ole lähelläkään kesärenkaat tarkkuutta, ohjausliikkeen jälkeen aina pieni huojunta.
Eli vannekokoa pitää ytalvirenkaassa kasvattaa se pari tuumaa, jotta käytöksen suhteen päästään edes suunnilleen samoille sfääreille, eli 16" kesärengas=18" talvipyörä.
Comment
-
Molemmissa sigun autoissa on hakka7, bemussa 19" ja pakussa 20", molemmat 35 profiililla, ja ne nyt alkaa olla sellaiset kohtuulliset ajettavat.. ei tarvi koko alkutalvea miettiä onko pultit löysällä vai miksi auto huojuu minne sattuu. Kesärenkaisiin jos pitää verrat, niin ollaanko tarkkuudessa edes perus 17" tasolla? Ehkä ei, mutta eipä kuulukkaan, jos renkaalta odotetaan jonkinlaisia talviominaisuuksia.
Talvirenkaiksi kokonaisuudessaan ihan loistavat, tuon pienempää vannekokoa/suurempaa profiilia ei meille ainakaan enää tule
| BMW G30 X-Drive M-Sport |
| Nissan Navara TREK-1 |
ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |
Comment
-
OT: Mistä johtuu, että Bemari on noin herkka renkaista? Vaimon Fordissa kesät talvet samankokoiset 185/65-14 renkaat eikä se muutu talvirenkailla haitaribussiksi kuten e39. Enkä ole ennen kuullut tai kokenut muissakaan autoissa tuollaista radikaalia muutosta kun vaihtaa talvirenkaat alle.Originally posted by Hemi View PostEli vannekokoa pitää ytalvirenkaassa kasvattaa se pari tuumaa, jotta käytöksen suhteen päästään edes suunnilleen samoille sfääreille, eli 16" kesärengas=18" talvipyörä.
Comment
-
Näin. Minäkin siirryin jo viime talvena lopullisesti 19" talvirengaskokoihin omissa autoissa, jolloin ei tarvitse kärsiä alkutalvea merisairaudesta kun selkäydin kuitenkin on tottunut kesän ajan 20" kesäpyöriin.Originally posted by Matson^ View PostMolemmissa sigun autoissa on hakka7, bemussa 19" ja pakussa 20", molemmat 35 profiililla, ja ne nyt alkaa olla sellaiset kohtuulliset ajettavat.. ei tarvi koko alkutalvea miettiä onko pultit löysällä vai miksi auto huojuu minne sattuu. Kesärenkaisiin jos pitää verrat, niin ollaanko tarkkuudessa edes perus 17" tasolla? Ehkä ei, mutta eipä kuulukkaan, jos renkaalta odotetaan jonkinlaisia talviominaisuuksia.
Talvirenkaiksi kokonaisuudessaan ihan loistavat, tuon pienempää vannekokoa/suurempaa profiilia ei meille ainakaan enää tule
Ok, kyllähän bemarilla pärjää vielä 500-sarjalaisilla 18" kokoluokallakin, mutta nyt ihan uusimmat talvimallit alkaa olemaan jo 17" kokoluokissakin ainakin minun makuun häiritsevän epämääräisiltä(poislukien se 16" Ässä North).
Comment
-
Hiukan rupeaa pelottamaan, miten non runflat 245 & 275 19" jälkeen Goodyearin nastat pelittää koossa 225/55-17 tuossa vitosen alla. Kesärenkailla kun painellaan edelleen.
Kaippa se sitten ensimmäinen tuulenpuuska paiskaa mut motarilta johonkin Paimion pellolle.Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
Originally posted by Bmw Master View PostOT: Mistä johtuu, että Bemari on noin herkka renkaista? Vaimon Fordissa kesät talvet samankokoiset 185/65-14 renkaat eikä se muutu talvirenkailla haitaribussiksi kuten e39. Enkä ole ennen kuullut tai kokenut muissakaan autoissa tuollaista radikaalia muutosta kun vaihtaa talvirenkaat alle.
Lähinnä se ongelma on taka-akselilla, kun on tasapainoinen painojakauma. BMW:llä on huomattavasti enemmän painoa taka-akselilla kuin jossain etuvetovessassa, niin takapää vaatii renkaalta jämäkkyyttä, ettei mene tuntuma veteläksi...
Comment
-
Kulttuurishokki on kyllä taattu joka kerta, kun vaihtaa kesäkoosta pari tuumaa pienemmillä vanteilla olevat talvipyörät. Kelien ollessa tällaista, on pari kertaa pyörinyt mielessä, että pistän tuoreet GY:t odottamaan rati riti rallaa ja ajelen kesäkumeilla. Eihän se vaihto mikään homma ole, mutta kun tuli huolella pestyä ja suojattua jo kesävanteet ja tuolla pimeydessä ei vaan jaksa tuhrata pesurin kanssa yhtään ylimääräistä
Comment
Comment