Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Jahvat
    Bimmer Rookie
    • Nov 2009
    • 34
    • Suomi, Turku

    Originally posted by Peltsii View Post
    Ihan hyvän näköiset nuo on. Aikaisemmat Noranza nastarenkaat ovat olleet Nokian tekemiä, eli erittäin hyviä talvirenkaita, joskin meluisia. Olettaisin kyllä, että tuokin on nokian käsialaa, koska löytyy tuolta reunasta mm. nuo "olkaurat" syvään lumeen, jotka ovat olleet nokian "innovaatio".
    Blizzak Spike-01 on tällä kertaa bridgestonen omaa tuotantoo, tehdään japanissa, vaikutteita nokialaisista voitu tietenkin ottaa.

    Comment

    • firegoat
      Newbiemmer
      • Jun 2013
      • 23
      • Imatra

      E61:n mukana tuli talvirenkaina tämän talven korkeintaan kestävät hkpl 4
      kokona 225/55/16.
      Aikaisemmin en niinkään ole ollut kovinkaan tarkka renkaiden koosta muissa autoissani, mutta nyt mieli on hieman muuttunut tämän ekan bemarin myötä kun kesärenkaina olivat 245/40/18.
      Nyt nuo 16:t tuntuvat melkoisen löysähköiltä ja pompottajilta. Miettinyt että pitäiskö investoida 18" vanteet myös talveksi. Suurin osa on kuitenkin asfaltilla ajoa ja pääteitä.
      Kaipaisin hieman mielipiteitä kokeneimmilta. Onko muita haittapuolia kun että renkaiden hinta nousee? Muuttuuko talviajo "kovemmaksi" tms....?
      Renkaiksi tulee todennäköisesti myöhemmin kitkat. 12 vuotta ajelin edellisillä autoilla ja pärjäs.

      Lisäksi jos lähtee tuohon koon suurentamiseen, niin mistä kannattaisi vanteet hankkia? Ei tarvitse olla halvimmat mahdolliset, muttei myöskään mitään parasta mitä rahalla saa. Talvivanteet kun saa suolaa ja kurakäsittelyä kiitettävästi. Hinta laatusuhde tulisi kuitenkin olla mielellään kohdillaan.
      BMW 525 dA E61 2007

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        Originally posted by firegoat View Post
        E61:n mukana tuli talvirenkaina tämän talven korkeintaan kestävät hkpl 4
        kokona 225/55/16.
        Aikaisemmin en niinkään ole ollut kovinkaan tarkka renkaiden koosta muissa autoissani, mutta nyt mieli on hieman muuttunut tämän ekan bemarin myötä kun kesärenkaina olivat 245/40/18.
        Nyt nuo 16:t tuntuvat melkoisen löysähköiltä ja pompottajilta. Miettinyt että pitäiskö investoida 18" vanteet myös talveksi. Suurin osa on kuitenkin asfaltilla ajoa ja pääteitä.
        Kaipaisin hieman mielipiteitä kokeneimmilta. Onko muita haittapuolia kun että renkaiden hinta nousee? Muuttuuko talviajo "kovemmaksi" tms....?
        Renkaiksi tulee todennäköisesti myöhemmin kitkat. 12 vuotta ajelin edellisillä autoilla ja pärjäs.

        Lisäksi jos lähtee tuohon koon suurentamiseen, niin mistä kannattaisi vanteet hankkia? Ei tarvitse olla halvimmat mahdolliset, muttei myöskään mitään parasta mitä rahalla saa. Talvivanteet kun saa suolaa ja kurakäsittelyä kiitettävästi. Hinta laatusuhde tulisi kuitenkin olla mielellään kohdillaan.
        Kun kerran siirryt e60/61:ssä 18" talvirengaskokoon, ei pienempi vannekoko tule sen jälkeen edes mieleen.
        Eli tämä kokoluokka tarjoaa jo kesärenkaan tukevuutta/täsmällisyyttä, ilman vetelyä, mutta ei ole vielä yhtään pito-ominaisuuksista pois.
        Samalla tässä 245/40-18" kokoluokassa toimii jo moni pienemmissä vannekokoluokissa muutoin esim.meluisana pidetty nastarengas.
        Eli jopa HKPL4 on kohtuullisen hiljainen tässä kokoluokassa, kun 15"-16" kapeammissa kokoluokissa se ei sitä ole.
        245/40-18" kokoluokassa ehkä tämän hetken paras hinta/laatusuhde nastarenkaasta olisi Hankookin Winter IPike RS W419:

        Last edited by Hemi; 14-11-2013, 21:17.

        Comment

        • ///Jone
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2009
          • 1286
          • HKI

          Olin siinä ymmärryksessä, että Kumhon Kw22 on suht. jäykkärunkoiset talvirenkaat. Nyt on kilometrejä 17" kumhoilla ihan paljaallakin asfaltilla ja ei kyllä ole lähelläkään kesärenkaat tarkkuutta, ohjausliikkeen jälkeen aina pieni huojunta.
          ______________________
          Nykyinen:
          Model 3

          BMW:t vuodesta 2009:
          i3s, G30 530e M-sport, F20 120d M-sport, 2xE36 M-sport ja M-technic, sekä E46 318i

          Comment

          • bemu2000
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 17799
            • Jämsä

            Originally posted by ///Jone View Post
            Olin siinä ymmärryksessä, että Kumhon Kw22 on suht. jäykkärunkoiset talvirenkaat. Nyt on kilometrejä 17" kumhoilla ihan paljaallakin asfaltilla ja ei kyllä ole lähelläkään kesärenkaat tarkkuutta, ohjausliikkeen jälkeen aina pieni huojunta.


            No ei tietenkään voi verrata hyvään kesärenkaaseen. Lähinnä vertailu toimii muihin pohjoismaisiin talvirenkaisiin...
            TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
            Vanteet edullisesti
            Nostureita ja rengaskoneita

            Comment

            • b mutteri kasa
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2006
              • 1462
              • Area 03

              Kysytään nyt täältäkin.Pitäisi kitkat ostaa,ja nimenomaan korkeamman nopeuluokan kitkarengas (eli "saksankitka) niin kumpi: KUMHO IZEN KW27 vs. DUNLOP SP WINTER SPORT 3D
              BMW F11 530 dA VOLL
              Carbon-schwarz Metallic

              BMW E30 325i Sport

              Comment

              • bemu2000
                Bimmer Enthusiast
                • Jul 2003
                • 17799
                • Jämsä

                Originally posted by b mutteri kasa View Post
                Kysytään nyt täältäkin.Pitäisi kitkat ostaa,ja nimenomaan korkeamman nopeuluokan kitkarengas (eli "saksankitka) niin kumpi: KUMHO IZEN KW27 vs. DUNLOP SP WINTER SPORT 3D

                Noi Dunlopit on ainakin hyvät renkaat. Jos hinnasta ei ole kiinni, niin kyllä kai ne kannattaa laittaa...
                TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                Vanteet edullisesti
                Nostureita ja rengaskoneita

                Comment

                • b mutteri kasa
                  Bimmer Enthusiast
                  • Oct 2006
                  • 1462
                  • Area 03

                  Dunlopit tuli ostettua 225/40R18 ja 255/35R18 koossa
                  BMW F11 530 dA VOLL
                  Carbon-schwarz Metallic

                  BMW E30 325i Sport

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    Originally posted by ///Jone View Post
                    Olin siinä ymmärryksessä, että Kumhon Kw22 on suht. jäykkärunkoiset talvirenkaat. Nyt on kilometrejä 17" kumhoilla ihan paljaallakin asfaltilla ja ei kyllä ole lähelläkään kesärenkaat tarkkuutta, ohjausliikkeen jälkeen aina pieni huojunta.
                    Mikään vastaavan vannekoon talvirengas ei yllä lähellekkään kesärenkaan tarkkuutta, poislukien muutamat uusiot.
                    Eli vannekokoa pitää ytalvirenkaassa kasvattaa se pari tuumaa, jotta käytöksen suhteen päästään edes suunnilleen samoille sfääreille, eli 16" kesärengas=18" talvipyörä.

                    Comment

                    • Matson^
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2008
                      • 2113
                      • Seinäjoki

                      Molemmissa sigun autoissa on hakka7, bemussa 19" ja pakussa 20", molemmat 35 profiililla, ja ne nyt alkaa olla sellaiset kohtuulliset ajettavat.. ei tarvi koko alkutalvea miettiä onko pultit löysällä vai miksi auto huojuu minne sattuu. Kesärenkaisiin jos pitää verrat, niin ollaanko tarkkuudessa edes perus 17" tasolla? Ehkä ei, mutta eipä kuulukkaan, jos renkaalta odotetaan jonkinlaisia talviominaisuuksia.
                      Talvirenkaiksi kokonaisuudessaan ihan loistavat, tuon pienempää vannekokoa/suurempaa profiilia ei meille ainakaan enää tule
                      | BMW G30 X-Drive M-Sport |
                      | Nissan Navara TREK-1 |
                      ex. | BMW e61 535dA Sport Edition LCI 2010 | Mercedes-Benz Vito 116CDI 4x4 2012 |Opel Astra H 5D | BMW e60 535d M5-look | Audi A3 2.0TDI Ambition | BMW e46 330D | Opel Omega 3.0 V6 Executive | Opel Astra G Coupe Bertone | Opel Astra G 3D |

                      Comment

                      • Bmw Master
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2004
                        • 13155
                        • Kokomo

                        Originally posted by Hemi View Post
                        Eli vannekokoa pitää ytalvirenkaassa kasvattaa se pari tuumaa, jotta käytöksen suhteen päästään edes suunnilleen samoille sfääreille, eli 16" kesärengas=18" talvipyörä.
                        OT: Mistä johtuu, että Bemari on noin herkka renkaista? Vaimon Fordissa kesät talvet samankokoiset 185/65-14 renkaat eikä se muutu talvirenkailla haitaribussiksi kuten e39. Enkä ole ennen kuullut tai kokenut muissakaan autoissa tuollaista radikaalia muutosta kun vaihtaa talvirenkaat alle.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Matson^ View Post
                          Molemmissa sigun autoissa on hakka7, bemussa 19" ja pakussa 20", molemmat 35 profiililla, ja ne nyt alkaa olla sellaiset kohtuulliset ajettavat.. ei tarvi koko alkutalvea miettiä onko pultit löysällä vai miksi auto huojuu minne sattuu. Kesärenkaisiin jos pitää verrat, niin ollaanko tarkkuudessa edes perus 17" tasolla? Ehkä ei, mutta eipä kuulukkaan, jos renkaalta odotetaan jonkinlaisia talviominaisuuksia.
                          Talvirenkaiksi kokonaisuudessaan ihan loistavat, tuon pienempää vannekokoa/suurempaa profiilia ei meille ainakaan enää tule
                          Näin. Minäkin siirryin jo viime talvena lopullisesti 19" talvirengaskokoihin omissa autoissa, jolloin ei tarvitse kärsiä alkutalvea merisairaudesta kun selkäydin kuitenkin on tottunut kesän ajan 20" kesäpyöriin.
                          Ok, kyllähän bemarilla pärjää vielä 500-sarjalaisilla 18" kokoluokallakin, mutta nyt ihan uusimmat talvimallit alkaa olemaan jo 17" kokoluokissakin ainakin minun makuun häiritsevän epämääräisiltä(poislukien se 16" Ässä North).

                          Comment

                          • touring39
                            BTCF Member
                            • May 2005
                            • 3901
                            • Kaarina

                            Hiukan rupeaa pelottamaan, miten non runflat 245 & 275 19" jälkeen Goodyearin nastat pelittää koossa 225/55-17 tuossa vitosen alla. Kesärenkailla kun painellaan edelleen.

                            Kaippa se sitten ensimmäinen tuulenpuuska paiskaa mut motarilta johonkin Paimion pellolle.
                            Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800

                            Ex:
                            e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i

                            Comment

                            • bemu2000
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jul 2003
                              • 17799
                              • Jämsä

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              OT: Mistä johtuu, että Bemari on noin herkka renkaista? Vaimon Fordissa kesät talvet samankokoiset 185/65-14 renkaat eikä se muutu talvirenkailla haitaribussiksi kuten e39. Enkä ole ennen kuullut tai kokenut muissakaan autoissa tuollaista radikaalia muutosta kun vaihtaa talvirenkaat alle.

                              Lähinnä se ongelma on taka-akselilla, kun on tasapainoinen painojakauma. BMW:llä on huomattavasti enemmän painoa taka-akselilla kuin jossain etuvetovessassa, niin takapää vaatii renkaalta jämäkkyyttä, ettei mene tuntuma veteläksi...
                              TA-Technix alustasarjat ja Japan Racing vanteet uudesta nettikaupasta!
                              Vanteet edullisesti
                              Nostureita ja rengaskoneita

                              Comment

                              • tabasco
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2007
                                • 851
                                • fin

                                Kulttuurishokki on kyllä taattu joka kerta, kun vaihtaa kesäkoosta pari tuumaa pienemmillä vanteilla olevat talvipyörät. Kelien ollessa tällaista, on pari kertaa pyörinyt mielessä, että pistän tuoreet GY:t odottamaan rati riti rallaa ja ajelen kesäkumeilla. Eihän se vaihto mikään homma ole, mutta kun tuli huolella pestyä ja suojattua jo kesävanteet ja tuolla pimeydessä ei vaan jaksa tuhrata pesurin kanssa yhtään ylimääräistä

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎