Jos otetaan esim. koko 225/50R17 nastat,niin GY:n kantavuusluokka on 94 (670kg/rengas).Niin vertailuksi löysiksi haukutuilla Nokialaisilla kantavuusluokka on 98 (750kg/rengas).
Samoin esim.koko 225/55R16 GY:n kantavuusluokka 95 (690kg/rengas) vs.Nokialainen 99 (775kg/rengas).
Ehkä siitäkin voi jotain päätellä.
Noh, en ole tuollaisia lukuja vertaillut, mutta ei kantavuudet suoraan tuohon
suuntavakauteen vaikuta.
Noh, en ole tuollaisia lukuja vertaillut, mutta ei kantavuudet suoraan tuohon
suuntavakauteen vaikuta.
No kyllähän se vaikuttaa.Jos renkaan runko on pienellä kantavuudella ja siten löysempi kuin isomman kantavuuden kumit,niin kyllä se ajossa tuntuu aivan varmasti.Etenkin jos tulee ajeltua yhtään liian pienillä rengaspaineilla.Toki siihen löysyyden tunteeseen vaikuttaa muitakin tekijöitä.
No kyllähän se vaikuttaa.Jos renkaan runko on pienellä kantavuudella ja siten löysempi kuin isomman kantavuuden kumit,niin kyllä se ajossa tuntuu aivan varmasti.Etenkin jos tulee ajeltua yhtään liian pienillä rengaspaineilla.Toki siihen löysyyden tunteeseen vaikuttaa muitakin tekijöitä.
No enkös minä edellisessä postauksessa tuota juuri tarkoittanut, että se suuntavakaus ole PELKÄSTÄÄN aina siitä rungon jäykkyydestä kiinni!
No enkös minä edellisessä postauksessa tuota juuri tarkoittanut, että se suuntavakaus ole PELKÄSTÄÄN aina siitä rungon jäykkyydestä kiinni!
No en minä ainakaan kirjoitustasi noin ymmärtänyt.Sinähän vaan kirjoitit,ettei kantavuudet vaikuta suoraa tuohon suuntavakauteen.Etkä mitään muuta.Joten miten siitä mitään muuta olisi pitänyt ymmärtää?Ei mitään,jos ei ole ajatusten lukija.
Kantavuusluokka (rungon jäykkyys) vaikuttaa aina suoraa tuohon renkaan suuntavakauteen.Tämä lienee nyt kuitenkin selvää.Kirjoitit tai tarkoitit kirjoituksellasi ihan mitä hyvänsä.
Eiköhän jätetä tämä tähän,kun tuntuu menevän yksinkertainen asia vaan turhaksi vääntämiseksi.
Kantavuusluokka (rungon jäykkyys) vaikuttaa aina suoraa tuohon renkaan suuntavakauteen.Tämä lienee nyt kuitenkin selvää..
Ei, noin suoraviivaisesti se ei kuitenkaan mene. Muussa tapauksessa esim.rengaspaineiden nosto lisäisi uraherkkyyttä, vaikka todellisuudessa on juuri päinvastoin? Eli lisäämällä paineella rungon jäykkyyttä, uraherkkyys pääsääntöisesti kuitenkin vähenee.
Toisaalta, uraherkkä rengas on uraherkkä paineista riippumatta, vaikka paineet toki jonkin verran vaikuttaakin.
Uraherkimmät renkaat mm.conti ja Pirellin tietyt mallit ovat uraherkkiä täysin riippumatta siitä onko niissä painetta 1bar vai 4bar tai riippumatta siitä mikä kantavuusluokka niissä on.
Ei, noin suoraviivaisesti se ei kuitenkaan mene. Muussa tapauksessa esim.rengaspaineiden nosto lisäisi uraherkkyyttä, vaikka todellisuudessa on juuri päinvastoin? Eli lisäämällä paineella rungon jäykkyyttä, uraherkkyys pääsääntöisesti kuitenkin vähenee.
Tuon suuntaista minä tuossa ylempänä kirjoittelinkin:Liian alhaisista paineista ja runkojen jäykkyyksistä.
No kyllähän se vaikuttaa.Jos renkaan runko on pienellä kantavuudella ja siten löysempi kuin isomman kantavuuden kumit,niin kyllä se ajossa tuntuu aivan varmasti.Etenkin jos tulee ajeltua yhtään liian pienillä rengaspaineilla.Toki siihen löysyyden tunteeseen vaikuttaa muitakin tekijöitä.
Kantavuusluokka (rungon jäykkyys) vaikuttaa aina suoraa tuohon renkaan suuntavakauteen.
Ei ihan noinkaan. Yleensä samankokoiset renkaat on samalla kantavuudella (paitsi XL). Silti niissä on isoja eroja jäykkyydessä. Esim. XL merkitty Nokialainen on löysempi ajaa kuin ei-Xl Bridgestone.
Esim. XL merkitty Nokialainen on löysempi ajaa kuin ei-Xl Bridgestone.
Käsittääkseni nuo on on kuitenkin molemmat samassa kant.luokassa.Erojahan tietenkin eri merkkien välillä on.Siitähän tässä jo keskusteltiin.Eikä siinä ollutkaan kellään epäselvää (vai oliko kuitenkin?).
Ja tuohon jo mainittujen eri renkaiden väliseen löysyyteen vaikuttaa myös tuo erillainen kantavuusluokka (monien muiden renkaiden erovaisuuksien lisäksi).Eli jos toinen rengas on 94 kant.luokassa ja toinen on 98 kantavuudella,niin lähtökohtaisesti tuo pienemmän kantavuuden omaava rengas on lerjumpi ajaa.
Tuo aiempi kirjoitukseni 225/50R17 esimerkki rengastuksen GY:n 94 vs. Nokian 98 oli kuitenkin se lähtökohta nyt käytävälle eipäs/juupas keskustelulle.Koska Goodyearin ja Nokialaisten eroavuuksista keskusteltiin.Tämä on tästä aiheesta osaltani tässä.Joten viisaammat saa jatkaa aiheesta,jos/kun jotain jäi vielä varmaan epäselväksi.
Omat kokemukset Goodyear:sta vasta sulalta asfaltilta. Ei mielestäni kova ääninen rengas, mutta tuntuu todella löysä runkoiselta ja siten aika epävakaalta ajaa. Nokialaiset olut paremman tuntuiset kuivalla, tosin olleet aina eriautossa.
Viime talven ajokokemukset ko renkailla lähinnä pakkaskeleillä, mutta kun eilen ajoin n. 250 km +6 - +8 asteen "kesäkelillä" lähinnä kuivalla asfaltilla, niin pari havaintoa: rengasääni vaimenee jonkin verran renkaan lämmetessä ja renkaan löysyy (ainakin verrattua samankokoiseen kesärenkaaseen) alkoi tuntua hieman yli 100 km vauhdissa :-( Rengaspaineet tarkistin matkalla, olivat pysyneet auton valmistajan suositteleman ylärajoilla (edessä 2.7, takana 3.2)
_________________________
BMW 328 xDrive (US) vm2009
Noniin, nyt on renkailla muutamat kymmenet kilsat ajeltu.
Kun lähin Autotekin pihasta ajamaan, järkytyin kuinka löysät renkaat olivat. Pari kertaa kun käänsi puolelta toiselle niin auto heitteli iha miten sattu Tosin kun oli ajanut sen 20-30km niin tuntu että muuttuivat hieman tiukemmiksi tai sitten vaan tottui jo niihin.
Mitä nyt melutasosta voi sanoa niin kyllähän nuo tietenkin enemmän meteliä pitää kun kesänakit, jotka mulla oli noi Goodyearin Effecient gripit eli varmaan markkinoiden hiljaisempia kesärenkaita. Mutta ei se meteli mun mielestä mitenkään käsistä lähde.
Nyt vaan odotellaan, että ekat lumet saapuu maahan asti tänne etelään niin voidaan niistä pito-ominaisuuksista alkaa puhumaan
Rungon löysyyttä en ole itse kyllä vielä huomannut 15km ajolla, Nokian Z G2 oli kesärenkaina ja niihin vertaan. Molemmilla kokoa 215/45r17. Täytyy mennä kokeilee vielä. Pitoa ensituntemuksella loputtomasti vr. vanhoihin nasta noname Kellyihin.
Tosiaan rengasliikkessäkin sanoivat, että aivan tajuttoman jäykät rungot, etenkin noissa Nokioissa(ei suositella monesti ottamaan vanteelta pois). Tiukat olivat asentaa myös Kumhot.
Edit: Nyt takana enemmän kilometrejä polanteisella lumisella asfaltitiellä ja huomaahan sen, että rengas elää eikä reagoi heti ohjausliikkeisiin, samoin mutkissa tuntuu kuinka lamellit tai itse runko joustaa etenkin takana. Paineet etu: 3.1bar ja taka 3.3bar. Mutta eikai se talvirengas ihan elämätön ole koskaan, pehmeät lamellit tuo aina pientä muljuamista.
Rungon löysyyttä en ole itse kyllä vielä huomannut 15km ajolla, Nokian Z G2 oli kesärenkaina ja niihin vertaan. Molemmilla kokoa 215/45r17. Täytyy mennä kokeilee vielä. Pitoa ensituntemuksella loputtomasti vr. vanhoihin nasta noname Kellyihin.
Tosiaan rengasliikkessäkin sanoivat, että aivan tajuttoman jäykät rungot, etenkin noissa Nokioissa(ei suositella monesti ottamaan vanteelta pois). Tiukat olivat asentaa myös Kumhot.
Edit: Nyt takana enemmän kilometrejä polanteisella lumisella asfaltitiellä ja huomaahan sen, että rengas elää eikä reagoi heti ohjausliikkeisiin, samoin mutkissa tuntuu kuinka lamellit tai itse runko joustaa etenkin takana. Paineet etu: 3.1bar ja taka 3.3bar. Mutta eikai se talvirengas ihan elämätön ole koskaan, pehmeät lamellit tuo aina pientä muljuamista.
Joo just tota huomasin kans, et rattia kun heilutteli niin ohjaukset tuli vähän viiveellä. Ite vilkasin vaan edestä paineet kun kaveri sanoi, että näyttää rengas löysältä, niin edessä oli 2,5bar. Muuten on kyl ihan hyvän olonen rengas, lumikelejä odotellessa.
Jossain muistaakseni joku mainitsi että talvella pitäisi olla vähän enemmän painetta kun mitä tehdas suosittelee, pitääkö tää kui paljon paikkansa?
Ainahan se pakkasella paine laskee nii siks olis hyvä käyttää korkeampia paineita. Ja muutenkaan en kyllä luota noihin tehtaan ilmottamiin arvoihin. Ovat myös kesällä liian alhaiset.
Comment