Announcement

Collapse
No announcement yet.

Talvirengaskeskustelu 3

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • smpovers
    Bimmer Enthusiast
    • Sep 2006
    • 2372
    • Tammela

    Originally posted by Hemi View Post
    Nykypäivänä oikeastaan mikään talvirengas ei toimi oikein alle 3bar paineilla.
    Minkäs tyyppisiin renkaisiin/autoihin pitäisi laittaa alle 3 bar jos asia on näin?

    Itse en juurikaan noin suuria paineita laita muihin kun mataliin renkaisiin tai sitten pakettiautoihin. Muutenkin asiakkaat on aina sitä mieltä että liian paljon ilmaa laitoit kun auton ohjekirjassa lukee sitä ja tätä...
    Johonkin uuteen mersuunkin olisi pitänyt 2 bar laittaa 245/40r18 renkaalle kun tankin luukussa niin sattui lukemaan
    BMW 318i 4d e30 -88 MuseoRek
    BMW 330d touring e46 -05
    Ford Cortina Mk2 1600 -70
    ex: BMW e46, 3x e34, 2x e30, e28, useita e30 varaosa-autoja ja muun merkkisiä autoja

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Rengaspaineista kertoo:

      Tapio Ketonen:

      Renkaita vanteelle asennettaessa paine pitää nostaa korkeaksi, jotta rengas nousee kunnolla vanteelle. Ilmeisesti paineet on unohdettu tarkastaa, kun pyöriä on asennettu autoon.

      Sinänsä suurista paineista ei ole kovin paljon muuta haittaa kuin se, että auton jousitus muuttuu kovaksi ja tärskyttäväksi, kun renkaat joustavat vähemmän. Rengas ei vaurioidu noin pienistä paineista, eikä sen kulumismuotokaan muutu vääräksi. Toisin oli 40 vuotta sitten, jolloin vielä ajettiin ristikudosrenkaillakin. Niissä pätivät vielä vanhat opit, joiden mukaisia opastuksia nähtiin vielä ainakin muutama vuosi sitten autokoulujen oppimateriaaleissa.

      Ennen vanhaan liian suuri paine sai renkaan kulutuspinnan kulumaan keskiosastaan, liian pienellä paineella kuluivat reunaosat. Tämä siirtyi historiaan teräsvyörenkaiden myötä. Vyöpaketti kulutuspinnan alla on kuin hevoskärryn puisen pyörän ympärillä oleva teräsvanne. Se pitää hyvin muotonsa renkaan paineesta riippumatta. Sen sijaan renkaan sivut joutuvat kovemman muokkauksen kohteeksi, jos ilmaa on liian vähän. Renkaat lämpenevät ja kuluvat sen takia nopeammin. Suurempi paine vähentää tätä muokkausta ja laskee myös vierinvastusta sekä kulutusta.

      Mielestäni tuo käyttöohjeen antama ohje rengaspaineista on sikäli kyseenalainen, että takarenkaiden paineen ei pitäisi olla eturenkaita pienempi. Näin kuitenkin opastetaan monessa autossa lähinnä jousitusmukavuuden parantamiseksi.

      Aika monen auton kulku muuttuu vakaammaksi, jso takapaineita nostetaan hieman. Myös lämpötila vaikuttaa paineisiin. Jos paineet säädetään lämpimässä rengasliikkeen hallissa, ulkona paine laskee noin 0,1 baaria kymmenen asteen lämpötilamuutoksesta. Jos sisällä on +20 °C ja ulkona -10 °C, paine pitää säätää 0,3 baaria haluttua korkeammaksi.
      Last edited by janke; 25-11-2013, 06:04.
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • janke
        Bimmer Enthusiast
        • Nov 2010
        • 3667
        • seinäjoki

        Tuommonen juttu löytyi:

        Tapio Ketonen:

        On siinä perää. Korkeammat paineet takana tekevät auton peräpään tanakammaksi. Varsinkin japanilaiset valmistajat kuitenkin suosittelevat taakse joskus jopa vaarallisen matalia paineita, koska näin parannetaan mukavuutta. Tien epätasaisuudet eivät tule jousituksesta niin hyvin läpi, jos renkaat ovat pehmeämmät.

        Monissa autoissa käsketään ohjekirjassa laittamaan taakse hyvinkin korkeita paineita silloin, kun ajetaan täydellä kuormalla. Kova kuormitus saa perän heilahtelemaan sivusuunnassa, joten kaarreominaisuudet kärsivät, ellei paineita nosteta. Käytös voi jopa muuttua vaaralliseksi.

        Jos valmistaja suosittelee taakse alempia paineita kuin eteen, kyseessä on suositus, jota voisi hyvästä syystä jättää noudattamatta. Asiaa voi tietenkin itsekin kokeilla, mutta pitäisin jonkinlaisena minimitasona takarenkaisiin samaa painetta kuin edessä. Nokian Renkaat on jo vuosikymmeniä sitten laatinut koeajajiensa ajokokeiden perusteella autoille omia rengaspainesuosituksiaan, joissa etenkin takapaineet ovat selvästi valmistajan suosituksia korkeammat.

        Mitään haittaa tai vaaraa ei korkeammista paineista aiheudu, ellei sitä mahdollista tärähtelyn vähäistä lisääntymistä oteta huomioon. Korkeammilla paineilla renkaiden kuluminen ja mahdollisuus rengasvaurioihin vähenevät.
        Bmw 316 E30 -88

        Comment

        • Bmw Master
          Bimmer Enthusiast
          • Jan 2004
          • 13155
          • Kokomo

          Originally posted by JermuS View Post
          No kerrohan sinä sitten välillä et miksi tehtaat suosittelee pieniä paineita? Tunnut kuitenki niin paljon kaikesta tietävän...
          En minä tiedä (mistään mitään), sitähän tässä kysyin. Ajattelin jos sinä tiedät kun ilmeisesti rengashommissa olet ja laitat enemmän ilmaa? Onko ohjeistettu niin tekemään vai perustuuko omaan kokemukseen? Ei se väärin ole, jos siitä olisi rengasvalmistajan ohjeita yms voisi näyttää muutamille rengasmyyjille jotka väittää 3bar olevan liikaa.

          Autonvalmistajan paineet on jäykille ensiasennusrenkaille, rengasvalmistajat sitten suosittavat ne samat paineet löysiin talvirenkaisiin ja monet rengasasentajat samoin. USAssa johtaisi joukkokanteeseen kun renkaat kuluu keskeltä piloille.

          E39 touringin ovenpielessä lukee kuormatulle autolle talvirenkaisiin 2,8/3,3. Riittääkö vajaalla kuormalla?

          Originally posted by Hemi View Post
          Maksipaineet laitetaan rengasvalmistajien suositusten perusteella, eli ne ovat pääsääntöisesti paljon enemmän kuin se painemerkintä mitä löytyy b-pilarista!
          Mistä ne rengasvalmistajan maksimipaineet löytyy? En löydä rengasvalmistajilta kuin maininta käyttää ovenpielen/tankinluukun tarran paineita.
          Last edited by Bmw Master; 25-11-2013, 15:43.

          Comment

          • Bmw Master
            Bimmer Enthusiast
            • Jan 2004
            • 13155
            • Kokomo

            Continentalin sivuilta:
            "Oikeat painesuositukset löytyvät auton ohjekirjasta, polttoainesäiliön täyttöaukon kannesta tai etuoven karmista."
            Lisäksi:"Talvirengaspaineiksi suositellaan 0,2 - 0,3 baria enemmän ilmaa, kuin autonvalmistajien kesärenkaille tarkoitetut paineet ovat"
            Lopuksi:"Nyrkkisääntönä on, että tavallisen henkilöauton renkaissa tulee olla vähintään 2,5 baria ilmaa."

            Eli vähintään 2,5 ja talvirenkaaseen 0,3 lisää = 2,8 vähintään.

            Selvä.

            Comment

            • jannmann
              Bimmer Enthusiast
              • Feb 2003
              • 5856
              • Joccis City

              Originally posted by Bmw Master View Post
              Mistä ne rengasvalmistajan maksimipaineet löytyy? En löydä rengasvalmistajilta kuin maininta käyttää ovenpielen/tankinluukun tarran paineita.

              E39 touringin ovenpielessä lukee kuormatulle autolle talvirenkaisiin 2,7/3,3. Riittääkö vajaalla kuormalla?
              Maksimipaine lukee jokaisessa renkaassa. Tai itse ainakaan en ole vielä sellaista rengasta nähnyt missä ei lukisi.

              Omassa e39 toukassa, on edessäkin oltava n.3kg painetta "tyhjälläkin kuormalla" talvirenkaissa tai muuten ohjastaa supertankkeria.
              Aprilia RSV4

              Comment

              • Heguli 31
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 10060
                • KVLA

                Eikö sulla ole farkku ja ilmeisesti jotain kontissakin kuljettelet?Laita vaan suosiolla taakse 3bar.Etenkin jos ajelet muutakin kuin kaupunkipyöritystä.Isommat nopeudet tuppaa vaan syömään renkaita keskeltä.Etenkin vetävillä pyörillä ja jos paineet on siinä "rajamailla".Vaikka kaupunkiajossa ne kuluisikin tasaisesti.

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  Originally posted by smpovers View Post
                  Minkäs tyyppisiin renkaisiin/autoihin pitäisi laittaa alle 3 bar jos asia on näin?

                  Itse en juurikaan noin suuria paineita laita muihin kun mataliin renkaisiin tai sitten pakettiautoihin. Muutenkin asiakkaat on aina sitä mieltä että liian paljon ilmaa laitoit kun auton ohjekirjassa lukee sitä ja tätä...
                  Johonkin uuteen mersuunkin olisi pitänyt 2 bar laittaa 245/40r18 renkaalle kun tankin luukussa niin sattui lukemaan
                  Se nyt riippuu ihan alla olevista camberkulmista ja alla olevasta rengastyypistä.
                  Eli kesärunkoon pinnatuissa talvirenkaissa ei välttämättä tarvita tuota 3.0bar tasoa, mutta löysärunkoisissa uusissa talvirenkaissa yli -1.30"-aseen negatiivisilla cambereilla se 3.0bar pitää vähintään olla "autotallilämpimänä".
                  Eli -20 asteen pakkasessa paine kuitenkin putoaa tästä, jolloin nuo ehdottomat 2.7-2.8bar minimit pitää kuitenkin saavuttaa.
                  Tuollaisella 2.5bar "autotalli"tasolla ja lähes 2.0"-asteen negatiivisella takacamberilla renkaan sisäreuna/runko joutuu kovilla pakkasilla liian kovalle muokkaukselle jokaisella pyörähdyksellä ja mm.Nokialaiset ei tätä tahdo koko muuten normaalia elinkaartaan kestää.
                  Eli, kun sinne nykypäivän talvirenkaaseen tuuppaa vähintään tuon 3.0bar, varmistaa se kovimmillakin pakkasilla riittävän painetason ja tätä kautta takarenkaiden sisärunkojen kunnon koko elinkaaren ajaksi.

                  Comment

                  • Antsah
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2009
                    • 1776
                    • Oulu

                    Nokian renkaiden sivuilla on annettu eri automalleille suosituspaineita. Löytyy sekä autovalmistajan, että Nokian suositukset. Aika matalia nekin on siihen nähden mitä moni täällä ohjeistaa laittamaan. Esim 530d -11 Nokian ohjeistaa m+s renkaille 2.3/2,5bar 1-3 henkilön kuormalla. Täydellä kuormalla 2,4/2,9bar. Rengaskoko 225/55/17. Luulisi kyllä, että valmistaja suosittelee sellaiset paineet missä rengas ei mene rikki rungostaan.

                    Yokohaman kumeissa oli muuten maksipaineineet renkaan kylessä 2,7bar koko 235/45/17 (kesärengas).

                    Itsellä ainakin sellainen kuva, että melko vaikea sanoa mikä on sitten oikein millonkin.
                    Last edited by Antsah; 25-11-2013, 18:14.

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Originally posted by jannmann View Post
                      Maksimipaine lukee jokaisessa renkaassa. Tai itse ainakaan en ole vielä sellaista rengasta nähnyt missä ei lukisi.
                      51psi lukee renkaan kyljeesä. Kysyin asiaa Contin aspasta ja sanottiin, että rengas kestää tuon ~3,5bar ja paljon enemmänkin. 5sarjan touringiin sanoivat 3/3,5bar. Nyt mulla on ovenpielen 2,8/3,3 joten hieman pitää vielä lisätä.

                      Comment

                      • Peltsii
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2007
                        • 7061
                        • Turenki

                        Ässä renkaalla koeponnistetaan ha rungot 13bar paineella, kyllä ne kestää itsekin käyttänyt yli 8barissa ha renkaan. Veikkaanpa, että se italialainen alessio ratkeaa ensin, kun rengas
                        DUCATI 1098 RACING EVO

                        Comment

                        • hj325hml
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2006
                          • 729
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by janne320d View Post
                          Unohda master nordicit kokonaan!
                          Itse ostin yhden sarjan noita 2vk sitten,1 rengas kesti 8km kunnes repesi kyljestä.myös helvetin kovaääniset ja pidoltaan huonot ja kaikenlisäksi paskat ajaa.
                          Toinenkin rengasrikko noilla on sattunut parivuotta sitten ja silloinkin renkaan kylki repeytyi suoralla tiellä kesken ajon.

                          Nyt mennään nokian r kitkoilla ja erittäin hyvät renkaat tuntuis olevan
                          Eikös niillä ole kahden vai kolmen vuoden takuu?
                          F16 M-Sport

                          Comment

                          • janne320d
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2008
                            • 1342
                            • jns

                            Originally posted by hj325hml View Post
                            Eikös niillä ole kahden vai kolmen vuoden takuu?

                            Taitaa olla kuitenkin 1v
                            ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

                            Comment

                            • Haju69
                              Administrator
                              • Nov 2005
                              • 16360
                              • Leppävirta

                              Tänään laitatin Kumho KW22:t E36:n alle ja on perhana taas hiljaista ajaa. Kun vertaa vanhoihin Hakkapeliitta 5.

                              Ja koko siis 225/45/17, näyttää kyllä kumho hieman pulleammalta kumilta mutta ei se minua haittaa.
                              LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99
                              E36 Hellrot 328i M-Sport ´96
                              B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10

                              Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
                              Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
                              Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.

                              Comment

                              • MayheM
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2008
                                • 521
                                • Oulu

                                Onko porukalla kokemusta BF Goodrichin G-Force Studista - mieluiten vielä E91:n alla? Itse kävin koeajamassa sulalla asfaltilla muutama viikko sitten E91:n moisilla nastoilla - ja auto oli piru vie oikeastaan hiljaisempi kuin muut ajamani kitkoilla/kesänahoilla! Nyt kun on tulossa pihaan E91 ilman talvikumeja, niin tämä kokemus oli hyvin kirkkaana mielessäni. Sitten hieman guuglaamaan ja täältä löytyi myös varsin rohkaisevia kokemuksia/kommentteja noista kumeista. Testeissähän nuo renkaat eivät ole pärjänneet ollenkaan. Itse olen jo lähes valintani renkaista kohdistanut noihin kumeihin, mutta onko täällä porukalla kokemusta ko. renkaista?

                                Mikäli nuo jostain syystä täysin tyrmättäisiin, niin seuraavana listalla olisivat ehkäpä edellisen postaajan Kumhot. Kokemuksia niistä?

                                Tarkoituksena on laittaa alle ennen kaikkea hiljaiset nastat, joissa kuitenkin pito-ominaisuudet saisi olla siedettävät. Ja tarkoituksena pistää alle koossa 205/55/16, koska nimenomaan ajettavuutta ja hiljaisuutta arvostan, varsinkin kun vitosesta olen pois opettelemassa. Tässä olen hieman kahden vaiheilla, että uskoako testien tuloksiin (jotka ajettu yhdellä autolla... enkä voi täysin varma olla puolueettomuudestakaan), vai ihmisten käyttökokemuksiin. Lisäksi tuli mieleen, että testithän ajetaan käsittääkseni aina uusilla renkailla - kun taas "Matti Meikäläisten" arvioissa on alla myöskin jo jonkun verran kilsoja oletettavasti.

                                Kokemuksia?
                                BMW F11 520 da XDrive Touring -16 (2023->)
                                BMW E61 530 xd(A) Touring 280 hp / 620 Nm -06,. (2016-2023)
                                BMW E91 320 D Touring -06 (2013-2016)
                                BMW E39 525 DA Touring -01 (2012-2013)
                                VW Passat Highline Touring 2.0 TDI -06 (2011-2012)
                                BMW E46 323i -98 (2008-2011)
                                Opel Vectra (B) CD Sport 2.0 -96 (2005-2008)
                                Opel Vectra (A) 1.8 -90 (2002-2005)
                                Ford Orion 1.4 -87 (2000-2002)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎