Announcement

Collapse
No announcement yet.

Goodyear RF sivutaitteen repeytyminen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • naukkis
    Bimmer Enthusiast
    • Nov 2004
    • 1222
    • Jyväskylä

    #76
    Siis olihan tuossa jo mittaustuloksetkin, aurausta aivan liian vähän joka ajossa vaikuttavien voimien takia vetää renkaat haritukselle. Voihan sitä syyttää cambereita niinkuin haluaa mutta ei ne parin asteen camberit renkaita syö, sen sijaan pielessä oleva auraus kylläkin. Täälläpäin tuninkituroilla on noin kymmenen asteen camberit leveissä renkaissa ja reuna räjähtää muutaman sadan kilsan matkalla jos auraukset ovat pielessä mutta kuluvat ihan normaalisti ts. kulutuspinta camberin mukaan viistoksi kunhan vain auraukset ovat kunnossa. Ja jos rengaskoko poikkeaa vakiosta niin sitä aurausta voi joutua laittamaan reilustikin lisää tehtaan ohjearvoihin ennenkuin renkaat alkavat kulua tasaisesti.

    Ja siis ei pitäisi olla mitenkään uusista asioista kysymys, aivan samalla tavalla kuluvat reunoista paskaksi ne 155-12 renkaatkin aikansa positiivisilla cambereilla jos auraus on riittävästi pielessä. Mitä jäykempi renkaan runko sen vähemmän se vaan antaa aurauskulmia myöten ilman että kulutuspinta alkaa luistamaan asfaltilla joten jäykkärunkoisilla renkailla ne auraukset pitää olla tarkemmin kohdillaan.
    Last edited by naukkis; 18-01-2014, 12:37.

    Comment

    • HTK12
      BTCF Member
      • Jul 2011
      • 10941
      • Joensuu

      #77
      Originally posted by naukkis View Post
      Siis olihan tuossa jo mittaustuloksetkin, aurausta aivan liian vähän joka ajossa vaikuttavien voimien takia vetää renkaat haritukselle. Voihan sitä syyttää cambereita niinkuin haluaa mutta ei ne parin asteen camberit renkaita syö, sen sijaan pielessä oleva auraus kylläkin. Täälläpäin tuninkituroilla on noin kymmenen asteen camberit leveissä renkaissa ja reuna räjähtää muutaman sadan kilsan matkalla jos auraukset ovat pielessä mutta kuluvat ihan normaalisti ts. kulutuspinta camberin mukaan viistoksi kunhan vain auraukset ovat kunnossa. Ja jos rengaskoko poikkeaa vakiosta niin sitä aurausta voi joutua laittamaan reilustikin lisää tehtaan ohjearvoihin ennenkuin renkaat alkavat kulua tasaisesti.

      Ja siis ei pitäisi olla mitenkään uusista asioista kysymys, aivan samalla tavalla kuluvat reunoista paskaksi ne 155-12 renkaatkin aikansa positiivisilla cambereilla jos auraus on riittävästi pielessä. Mitä jäykempi renkaan runko sen vähemmän se vaan antaa aurauskulmia myöten ilman että kulutuspinta alkaa luistamaan asfaltilla joten jäykkärunkoisilla renkailla ne auraukset pitää olla tarkemmin kohdillaan.

      Pieni haritus räjäyttää renkaat, mutta kymmenen asteen camber ei oo mikään ongelma? Nyt alkaa olla kyllä sellaiset tarinat.. Itse en ole vielä nähnyt livenä yhtään autoa, jossa olisi 10 asteen camber. No sulla varmaan on jotain linkkiä tarjota, jossa näin sanotaan? Netistä kyllä löytyy tietoa mikä aiheuttaa minkälaisen renkaiden kulumisen ja niiden perusteella kyllä ihan camber vaikuttaisi kuluttaneen nämä.
      e39 540iA E85

      Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
      Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
      Retrofit ym. koodaukset (BMW)
      Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla
      INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit
      Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #78
        Originally posted by naukkis View Post
        Siis olihan tuossa jo mittaustuloksetkin, aurausta aivan liian vähän joka ajossa vaikuttavien voimien takia vetää renkaat haritukselle. Voihan sitä syyttää cambereita niinkuin haluaa mutta ei ne parin asteen camberit renkaita syö, sen sijaan pielessä oleva auraus kylläkin. Täälläpäin tuninkituroilla on noin kymmenen asteen camberit leveissä renkaissa ja reuna räjähtää muutaman sadan kilsan matkalla jos auraukset ovat pielessä mutta kuluvat ihan normaalisti ts. kulutuspinta camberin mukaan viistoksi kunhan vain auraukset ovat kunnossa. Ja jos rengaskoko poikkeaa vakiosta niin sitä aurausta voi joutua laittamaan reilustikin lisää tehtaan ohjearvoihin ennenkuin renkaat alkavat kulua tasaisesti.

        Ja siis ei pitäisi olla mitenkään uusista asioista kysymys, aivan samalla tavalla kuluvat reunoista paskaksi ne 155-12 renkaatkin aikansa positiivisilla cambereilla jos auraus on riittävästi pielessä. Mitä jäykempi renkaan runko sen vähemmän se vaan antaa aurauskulmia myöten ilman että kulutuspinta alkaa luistamaan asfaltilla joten jäykkärunkoisilla renkailla ne auraukset pitää olla tarkemmin kohdillaan.
        No, tämä nyt ei ole enään "tästä maailmasta", vaan ihan sitä itseään, joten jätetään nyt tällä kertaa ihan omaan arvoonsa.

        Comment

        • KariFi
          Newbiemmer
          • Dec 2012
          • 29
          • Janakkala

          #79
          22 tkm tuli mittariin Nokia R2 kitkoilla ilman kulmansäätöä.

          Mielenkiinnolla tutkiskelin vaihdon jälkeen, onko ylimääräistä kulumaa takarenkaiden sisäkanteissa. Tuloksena: Vasemmassa ei ollut minkäänlaista epätasaista kulumaa, oikeassa oli vähän mutta selvästi havaittavasti.

          Vedän tästä testistä sen johtopäätöksen, että kannattaa neg. campperia hieman pienentää ainakin oikealla puolella, sillä kesäkumit ovat leveämmät ja vaikutuskin varmaan suurempi.

          En ole saanut aikaan kyselyä oikeista kulmista esim. valmistajalle. Onko vinkkiä, mikä paja osasi hoitaa homman asiallisesti? Autokeskus on kerran yrittänyt, muutama pieneempi paja kieltäytyi kun auto pitäisi kuulemma olle letkuissa työn aikana.
          F11 M550d -13

          Comment

          • Fabsu
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 1754

            #80
            Originally posted by KariFi View Post
            22 tkm tuli mittariin Nokia R2 kitkoilla ilman kulmansäätöä.

            Mielenkiinnolla tutkiskelin vaihdon jälkeen, onko ylimääräistä kulumaa takarenkaiden sisäkanteissa. Tuloksena: Vasemmassa ei ollut minkäänlaista epätasaista kulumaa, oikeassa oli vähän mutta selvästi havaittavasti.

            Vedän tästä testistä sen johtopäätöksen, että kannattaa neg. campperia hieman pienentää ainakin oikealla puolella, sillä kesäkumit ovat leveämmät ja vaikutuskin varmaan suurempi.

            En ole saanut aikaan kyselyä oikeista kulmista esim. valmistajalle. Onko vinkkiä, mikä paja osasi hoitaa homman asiallisesti? Autokeskus on kerran yrittänyt, muutama pieneempi paja kieltäytyi kun auto pitäisi kuulemma olle letkuissa työn aikana.
            Olisin ollut todella yllättynyt jos noilla alustankulmilla ei olisi minkäänlaista epätasaista kulumaa renkaissa...

            Pehmeä kitkarengas antaa paljon enemmän anteeksi negatiivista camberia, kuin jäykkä kesärengas. Nyt ne kulmat kuntoon ja sassiin
            AUDI e-tron Sportback Edition S line 55 quattro

            ex: SEAT Leon ST 1.5 TGI FR -20, X5 xDrive 40e -16, 535iX M-Sport -12, e70 X5 3,0d sport -07, Mini John Cooper Works Coupe -12,
            e60 530 xd M-sport -06, Mini Cooper S + JCW kit -02, e46 328i -98, e36 325i -91,
            e30 318i -88

            Comment

            • böntti
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2011
              • 2857
              • Tampere

              #81
              Tässäpä kuvat meidän (entisen) auton takarenkaasta, autona F11 530d xdrive. Kumit kylläkin eri merkkiset mutta homma sama.

              Tilanne siis molemmilla puolilla lähes sama. Takakumit Bridgestone Potenza 5001 (non-rft) 285/3/20, vanteet 20"x10". Kumeilla on ajettu nyt noin 40 000 km, ongelman huomasin kun oli menty 10 000 km. Perästä alkoi kuulua "rallatus", ei muuta kun auton alle katsomaan ja perkeles, lähes uusien kumien sisäkantti voimakkaasti kulunut ja hampaalla. Tästä tilanteesta ei valitettavasti ole kuvamateriaalia.

              Vein auton pikaisesti kulmien säätöön, liitteenä tästä lappu. Camber käännettiin siis hieman pystymmäs kuin tehtaan säätöalue käski. Vahinko oli jo tapahtunut mutta säädön jälkeen kuluminen tasoittui ja renkailla päästiin vielä 30 000 km, nyt tilanne kuvien mukainen. Kuvissa ei oikein näy mutta renkaassa on selvästi kaksi sisäreunan kulumispintaa, alkuperäinen voimakas ja uusi huomattavasti loivempi. Urissa olis pintaa vielä 4,5-5,0 mm eli sen puolesta olis mennyt vielä ainakin 20 000 km. Toisaalta ilman kulmien säätöä olis menty ehkä tuurilla yhteensä 20 000 km.

              Lesson to learn: F1x ja isot & leveät vanteet -> kulmien säätöön ja camber riittävän pystyyn. Tehdaskulmien alarajalla olo ei vielä välttämättä riitä, meilläkin tuo vasen kumi oli näin ja silti kului voimakkaasti.
              Attached Files
              Last edited by böntti; 04-09-2014, 02:55.
              -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
              -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
              -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
              -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

              -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

              Comment

              • Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

                #82
                Originally posted by böntti View Post
                Tässäpä kuvat meidän (entisen) auton takarenkaasta, autona F11 530d xdrive. Kumit kylläkin eri merkkiset mutta homma sama.

                Tilanne siis molemmilla puolilla lähes sama. Takakumit Bridgestone Potenza 5001 285/3/20, vanteet 20"x10". Kumeilla on ajettu nyt noin 40 000 km, ongelman huomasin kun oli menty 10 000 km. Perästä alkoi kuulua "rallatus", ei muuta kun auton alle katsomaan ja perkeles, lähes uusien kumien sisäkantti voimakkaasti kulunut ja hampaalla. Tästä tilanteesta ei valitettavasti ole kuvamateriaalia.

                Vein auton pikaisesti kulmien säätöön, liitteenä tästä lappu. Camber käännettiin siis hieman pystymmäs kuin tehtaan säätöalue käski. Vahinko oli jo tapahtunut mutta säädön jälkeen kuluminen tasoittui ja renkailla päästiin vielä 30 000 km, nyt tilanne kuvien mukainen. Kuvissa ei oikein näy mutta renkaassa on selvästi kaksi sisäreunan kulumispintaa, alkuperäinen voimakas ja uusi huomattavasti loivempi. Urissa olis pintaa vielä 4,5-5,0 mm eli sen puolesta olis mennyt vielä ainakin 20 000 km. Toisaalta ilman kulmien säätöä olis menty ehkä tuurilla yhteensä 20 000 km.

                Lesson to learn: F1x ja isot & leveät vanteet -> kulmien säätöön ja camber riittävän pystyyn. Tehdaskulmien alarajalla olo ei vielä välttämättä riitä, meilläkin tuo vasen kumi oli näin ja silti kului voimakkaasti.

                Juuri näinhän tämä menee.
                Eli tässä lähtötilanne oli klassinen parin asteen camber joka syö renkaan sisäreunan/kantin ja väsyttää sisäreunan näissä isoimmissa vannekokoluokissa todella pian.
                Nythän siellä säädön jälkeen on juuri sellaiset kulmat kuin pitääkin ja se selkeästi pelasti ko.renkaat vielä kutakuinkin noormaaliin elinkaareen.
                Tässä huomaa kuinka radikaali vaikutus tuolla n.puolen asteen cambererolla on bemarissa.
                Toki, siis vahinkohan pääosin ehti tapahtua sisäreunan kulumisen+hampaalle kulumisen suhteen, mutta jos säätöä ei olisi tehty, olisi rengas pettänyt muutaman lisätuhannen ajetun kilometrin jälkeen. Nythän se kesti vielä todella pitkään kun kulmat säädettiin ihan viimeisellä hetkellä.

                Eli ei mitään "hysteesejä", vaan ihan puhtaasti väärät camberarvot suhteessa alla olevaan vannekokoon. Niin simppeliä se on.

                Comment

                • böntti
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2011
                  • 2857
                  • Tampere

                  #83
                  Just näin. Painotan vielä sitä että toisen renkaan camber oli lähtötilanteessa "ok", mutta tämä ei vielä riittänyt. Pelastus tuli myös varmaankin viimehetkillä, nainen ajoi tuohon aikaan työajoa 150 km/päivä ja sehän ei mitään rallatuksia kuule. En ollu ajanu autolla maantiellä useaan viikkoon ja meinas turahtaa paskat housuun kun äänen kuulin.
                  Last edited by böntti; 03-09-2014, 23:00.
                  -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                  -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                  -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                  -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                  -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #84
                    Originally posted by böntti View Post
                    Just näin. Painotan vielä sitä että toisen renkaan camber oli lähtötilanteessa "ok", mutta tämä ei vielä riittänyt. Pelastus tuli myös varmaankin viimehetkillä, nainen ajoi tuohon aikaan työajoa 150 km/päivä ja sehän ei mitään rallatuksia kuule. En ollu ajanu autolla maantiellä useaan viikkoon ja meinas turahtaa paskat housuun kun äänen kuulin.
                    Joo, tuo ihan sisäkantti on ollut varmasti aika pahasti hampaalle kuluneena ennen kuin on luovuttanut pintansa kokonaan.
                    Lisäksi se viimeinen reunan sileäksi syöminen tapahtuu todella nopeasti, jopa muutamassa viikossa.
                    Eli voi pitkänkin aikaa näyttää että homma onkin ihan ok, mutta yht`äkkiä sisäreunaa kuluu millitolkulla todella lyhyessä ajassa.
                    Hyvä että sait kuitenkin vielä homman jollakin lailla kuitenkin viime hetkillä pelastettua ja seuraava settihän sitten jo kiitteleekin.

                    Comment

                    • KariFi
                      Newbiemmer
                      • Dec 2012
                      • 29
                      • Janakkala

                      #85
                      Noin vuosi on kerätty nyt kokemuksia kulmien vaikutuksesta takarenkaiden sisäkanttien kulumiseen kolmella eri rengasmerkillä, kahdessa eri koossa, yht. n. 70 tkm matkalla.

                      Yhteenvetona voi ottaa hatun kouraan ja todeta, että heti ensimmäisissä vastausviesteissä kulumista koskevaan kysymykseeni oli myös jutun ratkaisu. Tehtaan antamat camberarvot ovat tosiaan aivan liian suuret ainakin 245/19" koossa, ja pientä ylimääräistä veistämistä niillä tapahtuu myös 225/18" koossa kitkarenkailla.

                      Nyt on kuluminen hallinnassa, kun renkaita on kammettu pystympään niin pitkälle, kun säätövarat riittävät, eli 1º20' huitteille. Se ei vielä yksin riittänyt, vaan toisella säätökerralla lisättiin hieman aurausta, 10-12' väliin. Minkäänlaista muutosta auton käytöksessä en ole huomannut siviiliajossa, ja radalle en ole tuolla vielä ehtinytkään.

                      Kiitokset ohjeistajille. Edelleen minua isosti ihmetyttää, että tehtaan arvoilla tulee tällaista jälkeä kuin minulle ja esim. Böntille on tullut - luulisi renkaita paukkuvan Saksassa yhtenään ja ruumiita tulevan läjäpäin. Mutta uskottava tämä on, viimeistään nyt kun tuli se omakohtaisesti testattua.
                      F11 M550d -13

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #86
                        Originally posted by KariFi View Post
                        Noin vuosi on kerätty nyt kokemuksia kulmien vaikutuksesta takarenkaiden sisäkanttien kulumiseen kolmella eri rengasmerkillä, kahdessa eri koossa, yht. n. 70 tkm matkalla.

                        Yhteenvetona voi ottaa hatun kouraan ja todeta, että heti ensimmäisissä vastausviesteissä kulumista koskevaan kysymykseeni oli myös jutun ratkaisu. Tehtaan antamat camberarvot ovat tosiaan aivan liian suuret ainakin 245/19" koossa, ja pientä ylimääräistä veistämistä niillä tapahtuu myös 225/18" koossa kitkarenkailla.

                        Nyt on kuluminen hallinnassa, kun renkaita on kammettu pystympään niin pitkälle, kun säätövarat riittävät, eli 1º20' huitteille. Se ei vielä yksin riittänyt, vaan toisella säätökerralla lisättiin hieman aurausta, 10-12' väliin. Minkäänlaista muutosta auton käytöksessä en ole huomannut siviiliajossa, ja radalle en ole tuolla vielä ehtinytkään.

                        Kiitokset ohjeistajille. Edelleen minua isosti ihmetyttää, että tehtaan arvoilla tulee tällaista jälkeä kuin minulle ja esim. Böntille on tullut - luulisi renkaita paukkuvan Saksassa yhtenään ja ruumiita tulevan läjäpäin. Mutta uskottava tämä on, viimeistään nyt kun tuli se omakohtaisesti testattua.
                        No niin, eli kyse ei ollut "hysteesistä" eikä mistään muustakaan huuhaasta, vaan ihan puhtaasti siitä että alla olevet camberarvot ovat todellakin liikaa ko.kokoluokan renkaalle.
                        Tuon -1.20`-astetta pitäisi kyllä jo hyvinkin riittää 19" renkaalle niin että renkaan koko elinkaari pystytään käyttämään täydellisesti hyväkseen.
                        Ok, aaavistuksen voi olla vieläkin sisäreuna kuluneempi kun keskialue alkaa olemaan sakkorajoilla, mutta rengas pysyy kuitenkin sisäreunastaan vielä "kumipinnalla", eikä tuota katastrofaalista koko sisärungon leikkautumisesta/pettämisestä ole enään pelkoa.
                        Mitä Saksaan tulee, niin siellä tämä isojen vannekokojen dynamiikka ymmärretään jo kuluttajien keskuudessa huomattavasti paremmin kuin täällä ja siellä kulmat säädetään usein ennen luovutusta uusista autoista ko.vannekoolle ja jos ei säädetä, niin kuluttajat itse säädättää.
                        Toki, näkeehän saksalaisissakin jäterengaspinoissa paljon sisäreunat syöneitä
                        isojen vannekokojen renkaita, mutta kyllä siellä tämä tiedostetaan jo myyjäpuolella paljon paremmin kuin täällä, jossa virheellisesti kuvitellaan että kulmat ovat oikein kunhan ovat vain annetun toleranssialueen sisällä.
                        Näinhän ei siis ole, vaan suunta toleranssien sisällä valitaan vannekoon mukaan.

                        Pääasia että asia sinun kohdalta tuli kuntoon ja ko.keissi ohjeeksi myös muille vastaavista ongelmista kärsiville.

                        Comment

                        Working...
                        X
                        😀
                        🥰
                        🤢
                        😎
                        😡
                        👍
                        👎