Announcement

Collapse
No announcement yet.

tee se itse ilmastoinnin korjaus?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • mooses
    Newbiemmer
    • Jan 2006
    • 10

    tee se itse ilmastoinnin korjaus?

    morjensta.

    mulla on tuo e36 vm-95 tds

    ilmastointi ei toimi ja syyksi paljastui vuotava kenno. tämä mikä on keulassa syylärin etupuolella.

    no onko kukaan itse vaihtanut tätä kennoa, onkohan kuinkakin vaativa urakka.

    korjaamolla meinas että vaihtotyö olis 160e . + täyttö 70e (KENNO OLIS 175e) eli koko pastilli 405e

    mutta kun rahan joutuu aina tienaamaan niin mitenhän siinä kävis jos yrittäisi itse vaihtaa.
    joutuuko kovastikin purkamaan, ja onko vaikea laittaa se sillai että se pitäisi kaasut sisällä.

    niin ja löytyyköhän itse kennoa mistään edukkaammin kuin 175e....

    multahan löytyy vain näitä tavallisia työkaluja, eli ei mitään erikoistyökaluja.

    jos joku on ite vaihtanut niin, menikö siinä kauon ... 2 tuntia vai 2 päivää vaihtotyössä(heh).
  • 525TDS Touring
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2004
    • 483
    • Sahalahti

    #2
    Originally posted by mooses
    morjensta.

    mulla on tuo e36 vm-95 tds

    ilmastointi ei toimi ja syyksi paljastui vuotava kenno. tämä mikä on keulassa syylärin etupuolella.

    no onko kukaan itse vaihtanut tätä kennoa, onkohan kuinkakin vaativa urakka.

    korjaamolla meinas että vaihtotyö olis 160e . + täyttö 70e (KENNO OLIS 175e) eli koko pastilli 405e

    mutta kun rahan joutuu aina tienaamaan niin mitenhän siinä kävis jos yrittäisi itse vaihtaa.
    joutuuko kovastikin purkamaan, ja onko vaikea laittaa se sillai että se pitäisi kaasut sisällä.

    niin ja löytyyköhän itse kennoa mistään edukkaammin kuin 175e....

    multahan löytyy vain näitä tavallisia työkaluja, eli ei mitään erikoistyökaluja.

    jos joku on ite vaihtanut niin, menikö siinä kauon ... 2 tuntia vai 2 päivää vaihtotyössä(heh).
    Kennosta 175€ ei ole kovin paha hinta, edellyttäen että se on uusi. Itse vaihtotyöstä en tiedä, mutta aina kun liittimet aukaistaan, mömmöt karkaa. Mutta jos kenno kerran vuotaa, ei kai sitä ole nyt täytetty suotta uudestaan? Ja jos kenno joudutaan vaihtamaan, niin kuivain on syytä myös vaihtaa uuteen.
    Ex-525TDSa Touring -98
    Ex-MB E220T CDi -02
    E61 520D -09
    F11 518d -16

    Comment

    • Matiska
      Bimmer Rookie
      • Jul 2004
      • 170
      • Helsinki

      #3
      Originally posted by 525TDS Touring
      Kennosta 175€ ei ole kovin paha hinta, edellyttäen että se on uusi. Itse vaihtotyöstä en tiedä, mutta aina kun liittimet aukaistaan, mömmöt karkaa. Mutta jos kenno kerran vuotaa, ei kai sitä ole nyt täytetty suotta uudestaan? Ja jos kenno joudutaan vaihtamaan, niin kuivain on syytä myös vaihtaa uuteen.
      mul on kennon vaihto edes ja itse kyl teen en ala kyl tollasella pikku hommalla korjaamoa sponssata. itelle eilen sano kaveri jolla kävin ilmastoinnin tarkastaan ettei oo vaihtanu kuivainta ku kerran ja ilmeisesti on tehny kyseisiä hommia kauan. on kuulemma toi kuivaimen vaihto suurimmaks osaks sitä et korjaamot kusettaa asiakkaita...

      btw on muuten samanlainen biili kysees ku sulla mooses, sama vuosimallikin

      Comment

      • Raine
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2603
        • N/A

        #4
        ..........
        Last edited by Raine; 24-06-2013, 00:28.
        ///Motorporot

        Comment

        • bmw harrastelija
          BTCF Member
          • Oct 2004
          • 757
          • -

          #5
          Tässä tapauksessa, kun kenno on vuotanut täytyy järjestelmä huuhdella typpikaasulla. Sitten imea vacuumiin ja sitten vain aineet sisään. Lisäksi uuden öljyn lisäys kylmäaineen sekaan välttämätön. Jos tiedät että järjestelmäsi vuotaa
          pitää reijjät tukkia, vaikka lauhdutin irti linjat tukkoon. Kosteus tekee hallaa koko järjestelmälle.
          thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
          Alex von Falkenhausen

          Comment

          • Matiska
            Bimmer Rookie
            • Jul 2004
            • 170
            • Helsinki

            #6
            Originally posted by mooses
            morjensta.

            mulla on tuo e36 vm-95 tds

            ilmastointi ei toimi ja syyksi paljastui vuotava kenno. tämä mikä on keulassa syylärin etupuolella.

            no onko kukaan itse vaihtanut tätä kennoa, onkohan kuinkakin vaativa urakka.

            korjaamolla meinas että vaihtotyö olis 160e . + täyttö 70e (KENNO OLIS 175e) eli koko pastilli 405e

            mutta kun rahan joutuu aina tienaamaan niin mitenhän siinä kävis jos yrittäisi itse vaihtaa.
            joutuuko kovastikin purkamaan, ja onko vaikea laittaa se sillai että se pitäisi kaasut sisällä.

            niin ja löytyyköhän itse kennoa mistään edukkaammin kuin 175e....

            multahan löytyy vain näitä tavallisia työkaluja, eli ei mitään erikoistyökaluja.

            jos joku on ite vaihtanut niin, menikö siinä kauon ... 2 tuntia vai 2 päivää vaihtotyössä(heh).
            mistä sulle tarjottiin kennoa tuolla hinnalla?

            Comment

            • markok
              Bimmer Enthusiast
              • Oct 2002
              • 3018
              • Kuopio

              #7
              Originally posted by Raine
              Kyllä sen voi ite vaihtaa. Eihän siihen tule kuin kaksi letkua tai putkea kiinni ja sitten ruuvit millä kenno on kiinnitetty. Jos alat itse vaihtamaan ja järjestelmä on paineistettu niin kannattaa olla varovainen miten niitä letkuja irrottaa ettei tule freonit naamalle.

              Jos järjestelmä on jo valmiiksi tyhjä, kuten sinulla varmaan on niin ei siinä ole mitään vaaraa tai ongelmaa ettet pystyisi itse sitä kennoa vaihtamaan. Sitten kun olet vaihtanut tai vaihdattanut kennon niin järjestelmä pitää koeponnistaa, ennenkuin sinne pistetään kylmäaineet sisään. Tiedetään onko järjestelmä pitävä.

              Koeponnistus onnistuu samassa paikassa missä ne täyttää järjestelmän kylmäaineella. Kyllä se kuivain pitää aina tietyin väliajoin vaihtaa. Kuivaimen päällä pitäisi olla lasisilmä mistä näkee miten kylmäaine pyörii kuivaimessa. En muista enää mitä se tarkoitti jos siinä näkyi kuplia tai vaahtoa. Saattoi olla, että kylmäaine on vähissä. Lasisilmän päälle on saatettu maalata, maali lähtee kynsimällä pois siitä päältä. Siinä on semmonen pikkunen kuoppa sillä kohtaa jos kuivain on varustettu tarkistussilmällä.
              Entä jos koeponnistuksessa ei vuotoa havaita ja silti aineet ei pysy sisällä kuin viikon? Itselläni tällainen ongelma. Väritkin on järjestelmään laitettu, mutta vuotoa ei näy. Tosin kojelaudan sisällä olevaa kennoa ei ole tutkittu.
              BMW 530iA Touring -05

              Comment

              • mooses
                Newbiemmer
                • Jan 2006
                • 10

                #8
                jeps

                no nyt on ilmastointi korjattu.

                eli ostin varaosaliikkestä kennon ja makso 134e, eli kannatti vertailla.

                no en ite viitsinyt vaihtaa kun piti vaihtaa tuulettimen hihnan kiristinrulla samalla.
                eli vein sitten yhelle korjaamolle, ja kennon vaito ja kiristinrullan vaihtotyö oli sitten 44e, joten kannatti vähän vertailla hintoja, kun ekassa paikassa pelkkä kennonvaihto olis ollu 160e.....

                no kävin täyttään järjestelmän ja se maksoi taas 70e, mutta tähän kuului myös typellä tarkastus että ei ole vuotoja.

                kaikilla ilmastointikorjaajilla ei ole typpeä käytössä, ja ainaskin tämä häiskä meinas että typellä löytää vuotokohdat parhaiten.

                monesti pelkällä ilmastointihuoltolaitteella koeponnistaminen voi näyttää että kunnossa on mutta reikä on silloinkin, kuten minulle kävi.

                mutta sitten vuotokohta löyti tällä typellä, kun menin toisen ilmastointi korjaajan luo.

                eli opimme tästä että aina pitää kysyä hintaarviot etukäteen kojaamoilta oli homma mikä tahansa.... vaikka pelkkä pisapojan täyttö olisi kyseessä.


                kennon pystyy kyllä tosiaan itekkin vaihtaan, luin yheltä ruottalaiselta sivulta kun siinä oli ohjeet....
                eli auto nostetaan ilmaan ja irrotetaan pari ruuvia niin se tulee alakautta pois suht helposti ainaskin e36 mallissa.

                Comment

                • Battery
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2006
                  • 94

                  #9
                  Laitatko tuon nettisivun osoitteen, itellä sama remontti edessä.
                  Ex: E36 325 Coupe
                  Ex: E39 530DA
                  EX: E39 525TDS

                  Comment

                  • iikka
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2003
                    • 2597
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by Matiska
                    mul on kennon vaihto edes ja itse kyl teen en ala kyl tollasella pikku hommalla korjaamoa sponssata. itelle eilen sano kaveri jolla kävin ilmastoinnin tarkastaan ettei oo vaihtanu kuivainta ku kerran ja ilmeisesti on tehny kyseisiä hommia kauan. on kuulemma toi kuivaimen vaihto suurimmaks osaks sitä et korjaamot kusettaa asiakkaita...

                    btw on muuten samanlainen biili kysees ku sulla mooses, sama vuosimallikin

                    sama asia ku vaihtelisit moottoriöljyjä etkä vaihtas suodatinta ikinä!!!

                    yleensä kuivaimessa on sellanen silmä missä on joku väri ja sekun muuttuu niin vaihtokunnossa on!! ja ilmastointihan kannattas huollattaa n. joka toinen vuosi!! sieltä hävii ainetta vaikkei se vuotaskaan!!!
                    Speed costs, how fast you wanna go?

                    Comment

                    • bmw harrastelija
                      BTCF Member
                      • Oct 2004
                      • 757
                      • -

                      #11
                      Originally posted by markok
                      Entä jos koeponnistuksessa ei vuotoa havaita ja silti aineet ei pysy sisällä kuin viikon? Itselläni tällainen ongelma. Väritkin on järjestelmään laitettu, mutta vuotoa ei näy. Tosin kojelaudan sisällä olevaa kennoa ei ole tutkittu.
                      Vaihda huoltomiestä sitten. Normaali vuodon etsijällä löytää mukavasti vuodon, joka on 11g/vuodessa, eli taatusti löytyy vikapaikka.
                      thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                      Alex von Falkenhausen

                      Comment

                      • iikka
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2003
                        • 2597
                        • Oulu

                        #12
                        Originally posted by Raine
                        Koeponnistus onnistuu samassa paikassa missä ne täyttää järjestelmän kylmäaineella. Kyllä se kuivain pitää aina tietyin väliajoin vaihtaa. Kuivaimen päällä pitäisi olla lasisilmä mistä näkee miten kylmäaine pyörii kuivaimessa. En muista enää mitä se tarkoitti jos siinä näkyi kuplia tai vaahtoa. Saattoi olla, että kylmäaine on vähissä. Lasisilmän päälle on saatettu maalata, maali lähtee kynsimällä pois siitä päältä. Siinä on semmonen pikkunen kuoppa sillä kohtaa jos kuivain on varustettu tarkistussilmällä.
                        kuplia pitää näkyä silloin tällöin siitä silmästä.. jos menee paljon kuplia tai vaahtoa kylmäainetta on liian vähän, jos siitä ei mene yhtikäs mitään niin todennäköisesti on liikaa!!!
                        Speed costs, how fast you wanna go?

                        Comment

                        • Rusty
                          Bimmer Rookie
                          • Aug 2002
                          • 183
                          • Kajaani

                          #13
                          Tuolla olisi ohjetta lauhduttimen vaihtoon

                          Bimmerforums is the preferred online BMW Forum and community for BMW owners. At Bimmerforums, you will find technical how-to information maintenance specifics audio advice wheel and tire combinations and model specific details not found anywhere else. Our professionals are here to help make sure you find the answers you need to your questions and our community is here to help other brainstorm ideas for the future.

                          Comment

                          • Battery
                            Bimmer Rookie
                            • Feb 2006
                            • 94

                            #14
                            Kiitos
                            Ex: E36 325 Coupe
                            Ex: E39 530DA
                            EX: E39 525TDS

                            Comment

                            • Matiska
                              Bimmer Rookie
                              • Jul 2004
                              • 170
                              • Helsinki

                              #15
                              Originally posted by mooses
                              no nyt on ilmastointi korjattu.

                              eli ostin varaosaliikkestä kennon ja makso 134e, eli kannatti vertailla.

                              no en ite viitsinyt vaihtaa kun piti vaihtaa tuulettimen hihnan kiristinrulla samalla.
                              eli vein sitten yhelle korjaamolle, ja kennon vaito ja kiristinrullan vaihtotyö oli sitten 44e, joten kannatti vähän vertailla hintoja, kun ekassa paikassa pelkkä kennonvaihto olis ollu 160e.....

                              no kävin täyttään järjestelmän ja se maksoi taas 70e, mutta tähän kuului myös typellä tarkastus että ei ole vuotoja.

                              kaikilla ilmastointikorjaajilla ei ole typpeä käytössä, ja ainaskin tämä häiskä meinas että typellä löytää vuotokohdat parhaiten.

                              monesti pelkällä ilmastointihuoltolaitteella koeponnistaminen voi näyttää että kunnossa on mutta reikä on silloinkin, kuten minulle kävi.

                              mutta sitten vuotokohta löyti tällä typellä, kun menin toisen ilmastointi korjaajan luo.

                              eli opimme tästä että aina pitää kysyä hintaarviot etukäteen kojaamoilta oli homma mikä tahansa.... vaikka pelkkä pisapojan täyttö olisi kyseessä.


                              kennon pystyy kyllä tosiaan itekkin vaihtaan, luin yheltä ruottalaiselta sivulta kun siinä oli ohjeet....
                              eli auto nostetaan ilmaan ja irrotetaan pari ruuvia niin se tulee alakautta pois suht helposti ainaskin e36 mallissa.
                              Mooses mistä liikkeestä sait kennon noin halvalla? kun itsekkin tarvisin tuon mut pyytävät yli 200 ekua mestois joihin oon soittellu...
                              Last edited by Matiska; 20-06-2006, 14:25.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎