Announcement

Collapse
No announcement yet.

Webaston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • KK530DA
    Newbiemmer
    • Aug 2006
    • 8
    • Vantaa

    Webaston toiminnasta

    Miten on, pitäisikö jäähdytysnesteen lämpötilan nousu olla mittarista havaittavissa heti käynnistyksen jälkeen, kun webasto on ollut käynnissä ~30min? Sisätilat ovat kyllä hyvinkin lämpöiset mutta moottorin lämpenemistä ei ainakaan minulla huomaa mistään. :think Ja jos kyseessä on vika, niin missähän se voisi olla?
  • viis3nolla
    Newbiemmer
    • Apr 2006
    • 5
    • Pohjanmaa

    #2
    Originally posted by KK530DA View Post
    Miten on, pitäisikö jäähdytysnesteen lämpötilan nousu olla mittarista havaittavissa heti käynnistyksen jälkeen, kun webasto on ollut käynnissä ~30min? Sisätilat ovat kyllä hyvinkin lämpöiset mutta moottorin lämpenemistä ei ainakaan minulla huomaa mistään. :think Ja jos kyseessä on vika, niin missähän se voisi olla?
    Ainakin omassa 530DAT:ssä nousee koneen lämpömittari sinisen alueen rajalle heti käynnistyksen jälkeen.
    -T-
    _______________
    E39 530 DaT -03
    E28 520i -85

    Comment

    • KK530DA
      Newbiemmer
      • Aug 2006
      • 8
      • Vantaa

      #3
      Kyllä se nyt vaikuttaa siltä, että tuo webasto lämmittää vain cabiinia ja kone jää kylmäksi..? Heti käynnistyksen jälkeen 7-valikosta jäähdytysnesteen lämpötila on juurikin ulkolämpötilassa ja konepellin alla ei lämpöä ole käsin tunnustellen havaittavissa missään, paitsi ylemmän vesiletkun a-pilarin puoleisessa päässä aavistuksen verran. Tämä ilmeisesti tulee/menee webastoon. Sisätilat lämpiävät edelleen tehokkaasti. Missä vika? Alkaa näillä pakkasilla hirvittää tuo auton käynnistys kylmänä...hrrr. Niin, ja autohan on 530Dat -02.

      Comment

      • jakkeri530d
        Bimmer Fanatic
        • Sep 2004
        • 231
        • Oulu

        #4
        Sama vaiva myös 540iA:ssa, lämpö mittari ei värähdäkkään mutta hytti on kyllä lämmin. osaako joku sanoa missä vika? Merkkihuolto tietysti mieluusti vaihtaisi Webaston uuteen (1100€).
        Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
        Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
        Ex. MB C 200cdi farkku -03
        Ex. Bmw 540iA T -98/99
        Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
        Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)

        Comment

        • docjones
          Bimmer Rookie
          • Mar 2005
          • 127

          #5
          webaston toiminta.

          Webastonne toimivat juuri niin kuin saksalainen insinöörin on suunnitellutkin niiden toimivan.
          Mikäli autoa ei ole varustettu "oikealla" esilämmittävällä webastolla vaan homma on suoritettu vain ohjelmoimalla, ei webaston vesiletkussa ole kolmitieventtiiliä joka ohjaa esilämmittimenä kaiken lämmön kabiiniin ja lisälämmittimenä kaiken lämmön moottorille. Seurauksena tästä on että vain ohjelmallisesti muutetuissa webastoissa kabiini ja moottori lämpenevät kumpikin vain hieman.
          Mikäli auto on ostettu esilämmitys virallisena varusteena, toimii webasto päinvastoin jolloin käy juuri niinkuin olette kuvanneet.
          BMW:n jälkiasennuksena myymä ns. "c-kit" lienee juuri tämä kolmitieventtiili.

          -
          JN

          Comment

          • KK530DA
            Newbiemmer
            • Aug 2006
            • 8
            • Vantaa

            #6
            Onko asia tosiaankin näin? Eihän tässä webaston toimintamallissa ole mitään järkeä näillä leveysasteilla, ellei sitten satu pitämään moottorin käynnistämisestä -30 pakkasessa ilman minkäänlaista lämmitystä.
            Voisiko tätä webaston logiikkaa jotenkin muuttaa, jotta saisi sen esilämmittimenä lämmittämään myös moottoria? Minulla on ilmeisesti juuri kyse tästä alkuperäisestä tehdasasenteisesta esilämmittimestä, koska kaukosäätökin löytyy. Olisiko kellään kokemusta vastaavasta?

            Comment

            • pacce
              Bimmer Rookie
              • Feb 2007
              • 99
              • Pirkanmaa from Nokia

              #7
              Itseäni kiinnostaisi myös tietää, olisiko jollakin ratkaisu tähän. Auto on 528 IA ja varustettu tehdasasenteisella webastolla ja kaukosäätimellä, Hytti kun lämpiää kovillakin pakkasilla lämpöiseksi, mutta moottori ei. Varmastikkaan ei vika vaan ominaisuus näissä tehdasasenteisissa niinkuin oli puhetta, toki lämpömittari kyllä pompsahtaa nousuun hyvinkin nopeasti käynnistämisen jälkeen... lämmin vesi tietenkin lähtee kiertoon lämmityslaitteen kennostosta moottorille päin. Olisko tähän mikä lääkkeeksi että sais moottorinkin lämpiään webastolla.
              Last edited by pacce; 18-03-2007, 17:57.

              Comment

              • BeeMWeee
                Bimmer Rookie
                • Feb 2006
                • 125
                • Kurikka

                #8
                Itsellä ajotietokoneen valikossa luki aluksi vain aux ventilation ja kun webaston ajasti lämmittämään niin se lämmitti vain cabiinia. Eli se ei lämmittänyt konetta laisinkaan. Vein auton BMW merkkiliikkeeseen jossa se ohjelmoitiin lämmittämään myös moottoria. Hinta 36€ ja mulla oli moottorin lämmitys Ohjelmoinnin jälkeen valikkoon tuli AUX VENTILATIONIN lisäksi AUX HEAT toiminto, jolla lämpiää myös kone.

                Comment

                • pacce
                  Bimmer Rookie
                  • Feb 2007
                  • 99
                  • Pirkanmaa from Nokia

                  #9
                  Mullakun on saksaksi kieli ajotietokoneessa, siellä kun webastoa kytkee päälle nappulat Heiz ein tai vaihtoehtona Luft ein, suomentaisiko joku tarkoittaako tämä samaa kuin Aux vent ja Aux heat.

                  Comment

                  • Clavurion
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 9143
                    • Oulu

                    #10
                    Originally posted by pacce View Post
                    Mullakun on saksaksi kieli ajotietokoneessa, siellä kun webastoa kytkee päälle nappulat Heiz ein tai vaihtoehtona Luft ein, suomentaisiko joku tarkoittaako tämä samaa kuin Aux vent ja Aux heat.
                    Kyllä, juurikin sitä samaa tarkoittavat.
                    E39 530dA -02 M-Sport
                    E53 X5 3.0dA -06 Sport
                    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9143
                      • Oulu

                      #11
                      Originally posted by BeeMWeee View Post
                      Itsellä ajotietokoneen valikossa luki aluksi vain aux ventilation ja kun webaston ajasti lämmittämään niin se lämmitti vain cabiinia. Eli se ei lämmittänyt konetta laisinkaan. Vein auton BMW merkkiliikkeeseen jossa se ohjelmoitiin lämmittämään myös moottoria. Hinta 36€ ja mulla oli moottorin lämmitys Ohjelmoinnin jälkeen valikkoon tuli AUX VENTILATIONIN lisäksi AUX HEAT toiminto, jolla lämpiää myös kone.
                      Aux ventilation on taukotuuletus/-lämmitys, mutta ei sen tietääkseni pitäisi käynnistää Webastoa.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • BeeMWeee
                        Bimmer Rookie
                        • Feb 2006
                        • 125
                        • Kurikka

                        #12
                        Jooh, tuli vähän väärin kirjoitettua vahingossa Ennen webaston ohjelmointia BMW liikkeessä, webasto lähti pyörimään vain silloin ku auton pisti käyntiin. Eli se toimi vain apulämmittimenä

                        Comment

                        • pacce
                          Bimmer Rookie
                          • Feb 2007
                          • 99
                          • Pirkanmaa from Nokia

                          #13
                          Juu eli juurikin näin painamalla LUFT EIN lähtee käymään taukotuuletus ja taasen napista HEIZ EIN lähtee Webasto hyriseen, mutta edelleenkin Webastoa esilämmittimenä käyttäessä lämpiää vain kabiini, moottori ei (ei väliä kännistääkö Weban kaukosäätimellä tai ajastimella). Ilmesesti juurikin tämän ns.kolmitieventtiilin ansiosta. noh pakkasetkin kyllä tässä kohta loppuvat, mutta olisi hyvä tietää onko mahdollista ohjelmoinnilla tai jollain muulla järkevällä konstilla (poistaa tämä kolmitieventtiili??) saada myös moottorikin lämpiämään webastoa käyttäessä.Webasto on siis asennettu alkuperäisenä varusteena jo tehtaalla esilämmittimeksi. Asia kiinnostaa nyt myös minua kovasti kun se kerran otettiin esille. Yritin käyttää ko. asiasta Searchia, mutta ei tullut viisaammaksi. Jos jollain on tietoa ...
                          Last edited by pacce; 28-02-2007, 09:33.

                          Comment

                          • KK530DA
                            Newbiemmer
                            • Aug 2006
                            • 8
                            • Vantaa

                            #14
                            Hyvä, että muitakin asia kiinnostaa! Vastauksia odotellessa...

                            Comment

                            • Snow Dog
                              Bimmer Rookie
                              • Oct 2005
                              • 185
                              • Raisio

                              #15
                              Originally posted by docjones View Post
                              Webastonne toimivat juuri niin kuin saksalainen insinöörin on suunnitellutkin niiden toimivan.
                              Mikäli autoa ei ole varustettu "oikealla" esilämmittävällä webastolla vaan homma on suoritettu vain ohjelmoimalla, ei webaston vesiletkussa ole kolmitieventtiiliä joka ohjaa esilämmittimenä kaiken lämmön kabiiniin ja lisälämmittimenä kaiken lämmön moottorille. Seurauksena tästä on että vain ohjelmallisesti muutetuissa webastoissa kabiini ja moottori lämpenevät kumpikin vain hieman.
                              Mikäli auto on ostettu esilämmitys virallisena varusteena, toimii webasto päinvastoin jolloin käy juuri niinkuin olette kuvanneet.
                              BMW:n jälkiasennuksena myymä ns. "c-kit" lienee juuri tämä kolmitieventtiili.

                              -
                              JN
                              "kabiini ja moottori lämpenevät kumpikin vain hieman" ei mielestäni pidä paikkaansa. Molemmat lämpenevät jopa hyvin; 30min päällä ja hytti on mukavan lämmin ja lasit auki. Myös koneen lämpö nousee heti yli sinisen puolenvälin. (Tosin en tiedä mistä se tuon lämmön mittaa, mutta nätisti lähtee naku pakkasesta kolisematta). Autona E38 730d, ja nimenomaan vain ohjelmoitu ajastin käyttöön.
                              Myönnettäköön että tämä on etelän miehen juttua, alle -25 C lämpötiloista ei ole kokemusta...
                              F01 740d -11
                              F11 530d -13
                              E93 325 -07
                              ex: E38 730d -00
                              ex: E39 523AT -97
                              ex: E39 530dAT -00

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎