Miten on, pitäisikö jäähdytysnesteen lämpötilan nousu olla mittarista havaittavissa heti käynnistyksen jälkeen, kun webasto on ollut käynnissä ~30min? Sisätilat ovat kyllä hyvinkin lämpöiset mutta moottorin lämpenemistä ei ainakaan minulla huomaa mistään. :think Ja jos kyseessä on vika, niin missähän se voisi olla?
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Webaston toiminnasta
Collapse
X
-
Originally posted by KK530DA View PostMiten on, pitäisikö jäähdytysnesteen lämpötilan nousu olla mittarista havaittavissa heti käynnistyksen jälkeen, kun webasto on ollut käynnissä ~30min? Sisätilat ovat kyllä hyvinkin lämpöiset mutta moottorin lämpenemistä ei ainakaan minulla huomaa mistään. :think Ja jos kyseessä on vika, niin missähän se voisi olla?-T-
_______________
E39 530 DaT -03
E28 520i -85
-
-
Kyllä se nyt vaikuttaa siltä, että tuo webasto lämmittää vain cabiinia ja kone jää kylmäksi..? Heti käynnistyksen jälkeen 7-valikosta jäähdytysnesteen lämpötila on juurikin ulkolämpötilassa ja konepellin alla ei lämpöä ole käsin tunnustellen havaittavissa missään, paitsi ylemmän vesiletkun a-pilarin puoleisessa päässä aavistuksen verran. Tämä ilmeisesti tulee/menee webastoon. Sisätilat lämpiävät edelleen tehokkaasti. Missä vika? Alkaa näillä pakkasilla hirvittää tuo auton käynnistys kylmänä...hrrr. Niin, ja autohan on 530Dat -02.
Comment
-
-
Sama vaiva myös 540iA:ssa, lämpö mittari ei värähdäkkään mutta hytti on kyllä lämmin. osaako joku sanoa missä vika? Merkkihuolto tietysti mieluusti vaihtaisi Webaston uuteen (1100€).Ex. Bmw 520iA Touring -01/02
Ex. Ford Mondeo 1.8 Trend -02
Ex. MB C 200cdi farkku -03
Ex. Bmw 540iA T -98/99
Ex. Audi a6 2.8 quattro -98
Ex. Bmw 530dA -99 (r.i.p)
Comment
-
-
webaston toiminta.
Webastonne toimivat juuri niin kuin saksalainen insinöörin on suunnitellutkin niiden toimivan.
Mikäli autoa ei ole varustettu "oikealla" esilämmittävällä webastolla vaan homma on suoritettu vain ohjelmoimalla, ei webaston vesiletkussa ole kolmitieventtiiliä joka ohjaa esilämmittimenä kaiken lämmön kabiiniin ja lisälämmittimenä kaiken lämmön moottorille. Seurauksena tästä on että vain ohjelmallisesti muutetuissa webastoissa kabiini ja moottori lämpenevät kumpikin vain hieman.
Mikäli auto on ostettu esilämmitys virallisena varusteena, toimii webasto päinvastoin jolloin käy juuri niinkuin olette kuvanneet.
BMW:n jälkiasennuksena myymä ns. "c-kit" lienee juuri tämä kolmitieventtiili.
-
JN
Comment
-
-
Onko asia tosiaankin näin? Eihän tässä webaston toimintamallissa ole mitään järkeä näillä leveysasteilla, ellei sitten satu pitämään moottorin käynnistämisestä -30 pakkasessa ilman minkäänlaista lämmitystä.
Voisiko tätä webaston logiikkaa jotenkin muuttaa, jotta saisi sen esilämmittimenä lämmittämään myös moottoria? Minulla on ilmeisesti juuri kyse tästä alkuperäisestä tehdasasenteisesta esilämmittimestä, koska kaukosäätökin löytyy. Olisiko kellään kokemusta vastaavasta?
Comment
-
-
Itseäni kiinnostaisi myös tietää, olisiko jollakin ratkaisu tähän. Auto on 528 IA ja varustettu tehdasasenteisella webastolla ja kaukosäätimellä, Hytti kun lämpiää kovillakin pakkasilla lämpöiseksi, mutta moottori ei. Varmastikkaan ei vika vaan ominaisuus näissä tehdasasenteisissa niinkuin oli puhetta, toki lämpömittari kyllä pompsahtaa nousuun hyvinkin nopeasti käynnistämisen jälkeen... lämmin vesi tietenkin lähtee kiertoon lämmityslaitteen kennostosta moottorille päin. Olisko tähän mikä lääkkeeksi että sais moottorinkin lämpiään webastolla.Last edited by pacce; 18-03-2007, 17:57.
Comment
-
-
Itsellä ajotietokoneen valikossa luki aluksi vain aux ventilation ja kun webaston ajasti lämmittämään niin se lämmitti vain cabiinia. Eli se ei lämmittänyt konetta laisinkaan. Vein auton BMW merkkiliikkeeseen jossa se ohjelmoitiin lämmittämään myös moottoria. Hinta 36€ ja mulla oli moottorin lämmitys Ohjelmoinnin jälkeen valikkoon tuli AUX VENTILATIONIN lisäksi AUX HEAT toiminto, jolla lämpiää myös kone.
Comment
-
-
Originally posted by pacce View PostMullakun on saksaksi kieli ajotietokoneessa, siellä kun webastoa kytkee päälle nappulat Heiz ein tai vaihtoehtona Luft ein, suomentaisiko joku tarkoittaako tämä samaa kuin Aux vent ja Aux heat.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Originally posted by BeeMWeee View PostItsellä ajotietokoneen valikossa luki aluksi vain aux ventilation ja kun webaston ajasti lämmittämään niin se lämmitti vain cabiinia. Eli se ei lämmittänyt konetta laisinkaan. Vein auton BMW merkkiliikkeeseen jossa se ohjelmoitiin lämmittämään myös moottoria. Hinta 36€ ja mulla oli moottorin lämmitys Ohjelmoinnin jälkeen valikkoon tuli AUX VENTILATIONIN lisäksi AUX HEAT toiminto, jolla lämpiää myös kone.E39 530dA -02 M-Sport
E53 X5 3.0dA -06 Sport
* Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Comment
-
-
Juu eli juurikin näin painamalla LUFT EIN lähtee käymään taukotuuletus ja taasen napista HEIZ EIN lähtee Webasto hyriseen, mutta edelleenkin Webastoa esilämmittimenä käyttäessä lämpiää vain kabiini, moottori ei (ei väliä kännistääkö Weban kaukosäätimellä tai ajastimella). Ilmesesti juurikin tämän ns.kolmitieventtiilin ansiosta. noh pakkasetkin kyllä tässä kohta loppuvat, mutta olisi hyvä tietää onko mahdollista ohjelmoinnilla tai jollain muulla järkevällä konstilla (poistaa tämä kolmitieventtiili??) saada myös moottorikin lämpiämään webastoa käyttäessä.Webasto on siis asennettu alkuperäisenä varusteena jo tehtaalla esilämmittimeksi. Asia kiinnostaa nyt myös minua kovasti kun se kerran otettiin esille. Yritin käyttää ko. asiasta Searchia, mutta ei tullut viisaammaksi. Jos jollain on tietoa ...Last edited by pacce; 28-02-2007, 09:33.
Comment
-
-
Originally posted by docjones View PostWebastonne toimivat juuri niin kuin saksalainen insinöörin on suunnitellutkin niiden toimivan.
Mikäli autoa ei ole varustettu "oikealla" esilämmittävällä webastolla vaan homma on suoritettu vain ohjelmoimalla, ei webaston vesiletkussa ole kolmitieventtiiliä joka ohjaa esilämmittimenä kaiken lämmön kabiiniin ja lisälämmittimenä kaiken lämmön moottorille. Seurauksena tästä on että vain ohjelmallisesti muutetuissa webastoissa kabiini ja moottori lämpenevät kumpikin vain hieman.
Mikäli auto on ostettu esilämmitys virallisena varusteena, toimii webasto päinvastoin jolloin käy juuri niinkuin olette kuvanneet.
BMW:n jälkiasennuksena myymä ns. "c-kit" lienee juuri tämä kolmitieventtiili.
-
JN
Myönnettäköön että tämä on etelän miehen juttua, alle -25 C lämpötiloista ei ole kokemusta...F01 740d -11
F11 530d -13
E93 325 -07
ex: E38 730d -00
ex: E39 523AT -97
ex: E39 530dAT -00
Comment
-
Comment