Originally posted by kaikkone
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Webaston toiminnasta
Collapse
X
-
-
-
Originally posted by Rale View PostVoi olla ettei vesipumppu pelaa ja vesi kierrä, näin se kiehauttaa nopesti putkessa veden. Rupee juuri tekemään noin sitä "kuplintaa"*** E53 X5 3.0d 2005 ***
Comment
-
-
mhmmh, kokeilin tuossa että säädin ne lämmöt 32 ja puhallus minimiin,
ainakin vesi tuntui kiertävän putkistossa läpi asti mutta silti hetken päästä masiina sammui, tosin nyt kuulosti siltä että ihan kuin mopo oisi tukehtunu tjsp, ensin pari köhintää jonka jälkeen sammui, bensakatkuisena
edit: ainiin ja kun tuo yritti hetken pöhinän jälkeen "kiihdyttää" niin se samantien palautu takas, ihan kuin jokin startti oisi epäonnistunu, pari kertaa tuota teki, sen jälkeen se köhintä ja sammuminen
Comment
-
-
Mitäköhän tulisi ottaa huomioon jos ottaa tuon webaston irti ja purkaisi sen pöydällä ja putsaisi jokaisen kolon ja voitelisi voideltavat paikat.
ilmeisesti jos haluan autolla ajaa niin tulisi se vesiletku saada sellaseks et jatkuu, mites bensaletkut?,
vai onko vaan parempi et tukin huollon ajaksi ja en aja autolla sillä aikaa. '
Entä olisiko jotai tiivisteitä jota tulisi vaihella?
Aattelin kokeilla puhallella sisäänmeno rööriin kompuralla ilmaa, josko se auttais saamaan kunnolla höngän päälle ja röörit puhtaiks
Comment
-
-
Originally posted by kaikkone View PostMitäköhän tulisi ottaa huomioon jos ottaa tuon webaston irti ja purkaisi sen pöydällä ja putsaisi jokaisen kolon ja voitelisi voideltavat paikat.
ilmeisesti jos haluan autolla ajaa niin tulisi se vesiletku saada sellaseks et jatkuu, mites bensaletkut?,
vai onko vaan parempi et tukin huollon ajaksi ja en aja autolla sillä aikaa. '
Entä olisiko jotai tiivisteitä jota tulisi vaihella?
Aattelin kokeilla puhallella sisäänmeno rööriin kompuralla ilmaa, josko se auttais saamaan kunnolla höngän päälle ja röörit puhtaiks
Itse webaston huolto, periaatteessa toimiva weba ei kyllä tarvitse mitään huoltoa, jos laite ei toimi kunnolla on kyseessä vika joka pitää korjata ja selvittää diagnostiikkaa apuna käyttäen. Toki jos laitteen prkaa pois minkä tahansa syyn vuoksi, kannattaa ajankäytöstä riippuen tehdä seuraavia toimenpiteitä: Koko weba puhdistetaan, uusitaan huonot tiivisteet, ruuvit, pultit (osa varmaan katkeilee, kannattaa varautua poraukseen ja kierteytykseen kunnon välineillä). Palopesästä kannattaa irroittaa hehku, jos hehkussa on karstaa voi sen raaputtaa varovasti pois kynnellä, palopesän karstat liuottimilla ja suurimmat kokkareet varovasti puutikulla, vaikka virallinen hehkun vaihto-ohje kieltääkin karstan poistamisen en ole ikinä havainut varovasti suoritetun karstan poistn aiheuttavan palopesälle minkäänlaisia vaurioita. Jos hehku näyttää kovinkin epäilyttävältä voi sen uusia (n.60-70e), jos palopesän pohjalla oleva verkko on aivan rikki tulee palopesä uusia (n. 170e sisältäen hehkun). Osia voi kysellä mm eeperi.comista.
Vesipumppu vikaantuu usein mutta mitään huollettavaa siinä ei ole, sähköinen osa on valettu umpeen. Voihan sen päädyn toki avata ja tutkia että tiiviste on ok ja ylimääräistä likaa ei ole. Kannattaa kokeilla pumppua 12 v jännitteellä, jos toimii ok ja on hiljainen niin hyvä, jos pitää pahaa ääntä niin roottorin akselitapin reikä on kulunut väljäksi, ei oikein voi muuta kuin vaihtaa pumppu (kysy volkkarin liikkeistäpierpurgin kv pumppua, saat halvemmalla tai sitten ebay) jos ei jostain elektroniikaltaan vikaantuneesta saa ehjää roottoria, toki kunnon askartelija voisi sorvailla tähänkin laakeriholkin.
Webaston ohjainkortilla on noin kymmenkunta muita useammin vikaantuvaa osaa jotka tietysti voisi varmuuden vuoksi vaihtaa Ikävä kyllä korjailen näitä vielä työkseni joten en mielelläni kerro liikesalaisuuksia tarkemmin. Jos juottaminen on tuttua niin ainakin elkot kannattaa kuitenkin uusia, kapasitanssi voi olla muutaman kymmenen prosenttia eri mutta jännitekesto on oltava ainakin 25v ja lämpötilankesto vähintään 105.
Tärkeintä on ettei ohjainkortille ole päässyt vettä, ja ettei kortilla ole hapettumia. Vesi tulee liittimien kautta joten kaikkien sokkotulppien ja tiivisteiden tulee olla ehjiä (auton puolella).
Jos irroitat ohjainkortin varaudu kiinnitysruuvien katkeamiseen, webaston lämmitys kuumailmapuhaltimella helpottaa ruuvien irroitusta selvästi.
Auton puolelta tarkistetaan webaston pakoputken ja liitäntäletkujen kunto. Myös johtosarjan liittimet ja niiden tiivisteet tulee tarkistaa, hapettuneet liitinnastat ja vaurioiutuneet tiiviteet tulee uusia, lopuksi näihin voi laittaa kevyesti rasvaa.
Webaston polttoainepumppu toimii tavallisesti kuin vanhan mallin junan vessa joten sille ei tarvitse uhrata juuri ajatuksia yleensä.
Webastoa pääsee myös tutkailemaan diagnostiikalla 6 napaisen liitännän 2 pinnin kautta (wbus /can laitteissa 1) Thermo test softalla K-linja (vag com /vast) adapterilla, tt softa ja muuta matskua löytyy techwebasto.comista.
Minulta löytyy thermo top z/c webastoihin jokaikinen osa yksittäinkin eli mitä tahansa osaa tt z/c webaan tarvitseekin se löytyy.Last edited by WSE1; 23-08-2010, 21:33.
Comment
-
-
Originally posted by WSE1 View PostWebasto irroitettaessa vesiletkut 19mm jatkoholkilla yhteen ja polttoaineletku tukkoon, nyt autolla voi ajaa.
Itse webaston huolto, periaatteessa toimiva weba ei kyllä tarvitse mitään huoltoa, jos laite ei toimi kunnolla on kyseessä vika joka pitää korjata ja selvittää diagnostiikkaa apuna käyttäen. Toki jos laitteen prkaa pois minkä tahansa syyn vuoksi, kannattaa ajankäytöstä riippuen tehdä seuraavia toimenpiteitä: Koko weba puhdistetaan, uusitaan huonot tiivisteet, ruuvit, pultit (osa varmaan katkeilee, kannattaa varautua poraukseen ja kierteytykseen kunnon välineillä). Palopesästä kannattaa irroittaa hehku, jos hehkussa on karstaa voi sen raaputtaa varovasti pois kynnellä, palopesän karstat liuottimilla ja suurimmat kokkareet varovasti puutikulla, vaikka virallinen hehkun vaihto-ohje kieltääkin karstan poistamisen en ole ikinä havainut varovasti suoritetun karstan poistn aiheuttavan palopesälle minkäänlaisia vaurioita. Jos hehku näyttää kovinkin epäilyttävältä voi sen uusia (n.60-70e), jos palopesän pohjalla oleva verkko on aivan rikki tulee palopesä uusia (n. 170e sisältäen hehkun). Osia voi kysellä mm eeperi.comista.
Vesipumppu vikaantuu usein mutta mitään huollettavaa siinä ei ole, sähköinen osa on valettu umpeen. Voihan sen päädyn toki avata ja tutkia että tiiviste on ok ja ylimääräistä likaa ei ole. Kannattaa kokeilla pumppua 12 v jännitteellä, jos toimii ok ja on hiljainen niin hyvä, jos pitää pahaa ääntä niin roottorin akselitapin reikä on kulunut väljäksi, ei oikein voi muuta kuin vaihtaa pumppu (kysy volkkarin liikkeistäpierpurgin kv pumppua, saat halvemmalla tai sitten ebay) jos ei jostain elektroniikaltaan vikaantuneesta saa ehjää roottoria, toki kunnon askartelija voisi sorvailla tähänkin laakeriholkin.
Webaston ohjainkortilla on noin kymmenkunta muita useammin vikaantuvaa osaa jotka tietysti voisi varmuuden vuoksi vaihtaa Ikävä kyllä korjailen näitä vielä työkseni joten en mielelläni kerro liikesalaisuuksia tarkemmin. Jos juottaminen on tuttua niin ainakin elkot kannattaa kuitenkin uusia, kapasitanssi voi olla muutaman kymmenen prosenttia eri mutta jännitekesto on oltava ainakin 25v ja lämpötilankesto vähintään 105.
Tärkeintä on ettei ohjainkortille ole päässyt vettä, ja ettei kortilla ole hapettumia. Vesi tulee liittimien kautta joten kaikkien sokkotulppien ja tiivisteiden tulee olla ehjiä (auton puolella).
Jos irroitat ohjainkortin varaudu kiinnitysruuvien katkeamiseen, webaston lämmitys kuumailmapuhaltimella helpottaa ruuvien irroitusta selvästi.
Auton puolelta tarkistetaan webaston pakoputken ja liitäntäletkujen kunto. Myös johtosarjan liittimet ja niiden tiivisteet tulee tarkistaa, hapettuneet liitinnastat ja vaurioiutuneet tiiviteet tulee uusia, lopuksi näihin voi laittaa kevyesti rasvaa.
Webaston polttoainepumppu toimii tavallisesti kuin vanhan mallin junan vessa joten sille ei tarvitse uhrata juuri ajatuksia yleensä.
Webastoa pääsee myös tutkailemaan diagnostiikalla 6 napaisen liitännän 2 pinnin kautta (wbus /can laitteissa 1) Thermo test softalla K-linja (vag com /vast) adapterilla, tt softa ja muuta matskua löytyy techwebasto.comista.
Minulta löytyy thermo top z/c webastoihin jokaikinen osa yksittäinkin eli mitä tahansa osaa tt z/c webaan tarvitseekin se löytyy.
Kiitän ja kumarran , noilla varmaankin pääsen pitkälle. Tarkoitus kumminkin on talveksi asennella vielä lohkolämppä kun tulee noita ajokilometrejä kouluaikana vähemmän. Mutta wepaston toiminta olisi loistavaa,
masiina itsessään toimi viimetalvena, keväällä alkoi tulla ongelmia kun pakoputki meni tukkoon (johonki jäälohkareeseen ajoin -> pakoputki lyttyyn), jolloin kone savutti monen monta kertaa ja tukehtui.. nyt kesällä tosiaan alkaa kyllä puhaltamaan lämmintä mutta ei lähe täyteen hönkään vaan sammuu ja sit tuleepi se bensan haju.
noh tutkailemalla ja huoltotoimenpiteet tekemällä toivottavasti saan parempaan kuntoon tai sitten raahaan sen huollettavaksi
Samalla kun puran tuon wepan tuolta niin pitäisi myös irroitella lisävesipumppu(vai mikä sen nimi on joka kierrättää nesteitä) kun tuleepi välillä vikakoodia siitä.
wepa on siis mulla jälkiasenteinen.
Comment
-
-
Mjooh, poistoletkusta oli sitten otettu tuo weban nesteet, sen kun tukki ni sehän tukki sen palautusletkun kokonaan :P, kävi hiukan (rikkaalla, vai laihalla, kumminpäin se ny on ku motti saa liiikaa bensaa)..
mitäköhän hyviä keinoja olisi noiden ruostuneiden ruuvien irrotukseen, ilman että tuhoaa muoviosia.
Comment
-
-
Noniin, nyt luovutan.. hakenu varmaa pari tuntia ellen enemmänkin googlesta tietoa tuosta webasto thermo top T:stä..
Mitään järkevää ei löydy..
Osaisko siis joku webastovelho kertoa miten tuon saa purettua.. en saa sitä sitä osaa irti mikä on niiden letkujen puolella.. enää on kiinni jostain rööristä mikä on lähestulkoon osan keskellä. liikkuu edes takas mutta ei lähde pois.
Comment
-
-
humm, mitenköhän sen saa ylös siitä ilman että mitään rikkoo, en ite ainaka löytäny mitää ruuvia mihin pääsiks käsiks, ainut mitä ruuvailin oli se kuusiokolo mut eii mitään virkaa,
edit: haa, sen ruuvin idea kiristää se sisusta, noni, ois pitäny ottaa aikasemmin silmät käteen, nyt siis aukes ja purkaantui höyrystin ja muut.Last edited by kaikkone; 29-08-2010, 09:58.
Comment
-
-
Höyrystimen pohjalta puuttuu verkko ja huopa kokonaan! Pitäisi uusia koko höyrystin, esim. http://www.ersatzteilbox.com/product...---PETROL.html
tai
Myös eeperi.comista voi tiedustella kyseistä osaa (varaosanumero 26329B).
Korjausmanuaali BW50 / DW50 lämmittimelle:
Jos lämmittimesi on dieselin ohjainkortilla (niinkuin olen ymmärtänyt) mutta bensa-autossa toimii se kuitenkin kohtuullisesti kun siihen laittaa bensiinipoltinosan. Dieselin poltin ei kestä.
DW50 / BW50 höyrystimiä on myös tuloksellisesti korjattu leikkaamalla pohjalle sopivan tiukka höyrystinverkko uudemman TTC:n "tuhotusta" poltinosasta. Tuo alkuperäinen huopa/verkkosysteemi on DW/BW50 heikko kohta, ttcssä vastaava kestää huomattavasti paremmin. Toki ttc:n poltin on myös kalliimpi joten sillä tapaa ei kannata läheä ehjää rakentelemaan.Last edited by WSE1; 29-08-2010, 18:13.
Comment
-
Comment