memebuy23buy

Webaston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Clavurion
    replied
    Jotta homma ei kävisi liian helpoksi, niin tutkailkaapa tätä RealOEM:in kuvaa. Siinä nro. 2 kohdalla letkut menevätkin ristiin verrattuna aiempaan kuvaan 2 verrattuna. Eli Webaston kierrot olisivatkin juuri päinvastaiset. Jos nro 17 venttiili olisi pelkkä takaisku, Webaston lähtö menisi suoraan moottorille ja vasta sen kautta vesiventtiileille. Tosin silloinhan moottori lämpiäisi väkisinkin Webasto-käytössä. :think

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Jotenkin tuo liitteiden esittämät kuvat valaisee tuota tilannetta lämmityksen suhteen kun minulla ei todellakaan se kone lämpeä ollenkaan ja minun kytkennät on juurikin tuon kuva 2 mukaisesti.

    Eli vesi ohjautuu "väärin".

    Mitenkähän jos vaihtaisi tuon kytkennän kuvan 1 mukaiseksi...:think
    Ottas tuon 3-tieventtiilin pois ja laittais suoran pätkän ja pistäsi webastolta lämpimän veden menemään vesiventtiileiden alla olevaan lämpimän veden sisään menoon.

    Vai onko kuvassa oleva nro 17 syypää vedenohjaukseen?
    Jos laittaisi sen hyllylle ja ostaisi pelkän 3-tie haaran?
    Kiertäisiköhän vesi silloin myös koneelle?
    Tutkailepa omastasi tuota nro. 17 venttiiliä. Seuraa kennon paluuletkua tulipellistä, minne kulkeutuu? Onko kuvassa 3 oleva solenoidi juuri tuo venttiili? En edes tiedä, onko tuo venttiili ohjattu solenoidi vai pelkkä mekaaninen takaisku. Kuvien vesikiertojen suunnistakaan en pistä päätäni pölkylle. Jonkinlaisella kehäpäätelmällä yritin niitä järkeillä.

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Jotenkin tuo liitteiden esittämät kuvat valaisee tuota tilannetta lämmityksen suhteen kun minulla ei todellakaan se kone lämpeä ollenkaan ja minun kytkennät on juurikin tuon kuva 2 mukaisesti.

    Eli vesi ohjautuu "väärin".

    Mitenkähän jos vaihtaisi tuon kytkennän kuvan 1 mukaiseksi...:think
    Ottas tuon 3-tieventtiilin pois ja laittais suoran pätkän ja pistäsi webastolta lämpimän veden menemään vesiventtiileiden alla olevaan lämpimän veden sisään menoon.

    Vai onko kuvassa oleva nro 17 syypää vedenohjaukseen?
    Jos laittaisi sen hyllylle ja ostaisi pelkän 3-tie haaran?
    Kiertäisiköhän vesi silloin myös koneelle?
    Last edited by Rubu; 02-03-2007, 15:35.

    Leave a comment:


  • bmw e34
    replied
    onko kukaan pistänyt merkille kun on tullut autolle ja webasto ollut päällä ½ tuntia tai 1 tunnin, onko pissapojan suuttimien ympäriltä jää / lumi sulanut vaikka muuten konepelti on kuuran peitossa. itseä kun alkoi kiinostamaan kaikki mahdolliset virrankuluttajat sen jälkeen kun piti webaston takia ostaa uusi akku. eli onko se muilla E39:n omistajilla normi toiminto että suuttimien lämmitys kytkeytyy päälle webaston mukana, mikä kyllä mun mielestä poikkeuksetta tarkoittaa että peilien lämmitys kytkeytyy myös päälle ja siinähän sitten ei ole taas mitään järkeä. mun autossa webasto on mallia BW 50 thermo top B/C, jälkiasennus joka on tod. näköisesti tehty maahantuonnin yhteydessä veho-auton leimoista päätellen sekä sen vuoksi ettei autossa ole lohkolämmitintä. ja mallihan on 523 -97.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Laitetaan nyt kuitenkin ne liitteet, kun katosivat alkuperäisestä viestistä bittitaivaaseen.
    Attached Files

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Mielenkiintoinen tämä mysteeri Webaston esilämmityskäytössä. Koitin RealOEM kuvien perusteella päätellä eroja 530D vesikierroissa. Käytössä on ilmeisesti 2 erilaista konstruktiota.

    Liite 1: Paluu lämppärin kennolta suoraan moottorille ja Webaston tulo suoraan moottorilta.

    Liite 2: "Kolmitieventtiili" (17) lämppärin paluukierrossa. Ilmeisesti venttiili ohjaa esilämmityskäytössä paluun kennolta suoraan Webastolle ohi moottorin.

    Omassa kiesissä ei tutkailujeni mukaan ole tuota kolmitieventtiiliä. Täysin liite 1 -kuvan mukainen letkusto ei ole, mutta Webaston lähtö vaikuttaa tulevan suoraan vesiventtiileille ilman T-liitosta. Ihmetystä kylläkin herätti, kun mielestäni vesiventtiilien alapuolella ei ollutkaan kiertovesipumppua. Virallisessa lisävarusteluettelossa ei ole Standheizungia, mutta ilmeisesti autoon on jo Saksassa käyty ohjelmoimassa Aux heating. Esilämmityskäytössä sekä moottori, että cabiini lämpiävät.

    WDS:n syövereistä en kaivamisen jälkeenkään löytänyt tarkennettua tietoa "Kolmitieventtiilin" (Shut off valve?) toiminnasta. Ilmeisesti se on kuvattuna liitteessä 3. Entä, jos tuolta venttiililtä irrottaa ohjauksen? Sulkeeko se Webaston tulopuolen kokonaan, vai ohjautuuko paluu kennolta sekä moottorille, että Webastolle?
    Last edited by Clavurion; 01-03-2007, 21:10.

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Originally posted by Snow Dog View Post
    "kabiini ja moottori lämpenevät kumpikin vain hieman" ei mielestäni pidä paikkaansa. Molemmat lämpenevät jopa hyvin; 30min päällä ja hytti on mukavan lämmin ja lasit auki. Myös koneen lämpö nousee heti yli sinisen puolenvälin. (Tosin en tiedä mistä se tuon lämmön mittaa, mutta nätisti lähtee naku pakkasesta kolisematta). Autona E38 730d, ja nimenomaan vain ohjelmoitu ajastin käyttöön.
    Myönnettäköön että tämä on etelän miehen juttua, alle -25 C lämpötiloista ei ole kokemusta...
    Mulla ei kyllä lämpeä muu kuin kabiini vaikka on kaukosäätimet ja pelit...

    En tiedä miten sen sais kiertämään moottorille sen lämmön?

    Aamulla oli pakkasta -5 ja koneen lämmöt oli 0 30min polton jälkeen...
    ei tuo kovinkaan nopeasti nouse vaikka pistää pyörimään, siis ei lämppärin kennossa ole mitään ökylämmintä mikä tekis suurtakaan vaikutusta normaaliin lämmön nousuun.
    Tuossa on pari kuvaa miltä näyttää putket mulla.
    Näyttääkö toisillakin samalta?
    Last edited by Rubu; 14-06-2007, 16:36.

    Leave a comment:


  • Snow Dog
    replied
    Originally posted by docjones View Post
    Webastonne toimivat juuri niin kuin saksalainen insinöörin on suunnitellutkin niiden toimivan.
    Mikäli autoa ei ole varustettu "oikealla" esilämmittävällä webastolla vaan homma on suoritettu vain ohjelmoimalla, ei webaston vesiletkussa ole kolmitieventtiiliä joka ohjaa esilämmittimenä kaiken lämmön kabiiniin ja lisälämmittimenä kaiken lämmön moottorille. Seurauksena tästä on että vain ohjelmallisesti muutetuissa webastoissa kabiini ja moottori lämpenevät kumpikin vain hieman.
    Mikäli auto on ostettu esilämmitys virallisena varusteena, toimii webasto päinvastoin jolloin käy juuri niinkuin olette kuvanneet.
    BMW:n jälkiasennuksena myymä ns. "c-kit" lienee juuri tämä kolmitieventtiili.

    -
    JN
    "kabiini ja moottori lämpenevät kumpikin vain hieman" ei mielestäni pidä paikkaansa. Molemmat lämpenevät jopa hyvin; 30min päällä ja hytti on mukavan lämmin ja lasit auki. Myös koneen lämpö nousee heti yli sinisen puolenvälin. (Tosin en tiedä mistä se tuon lämmön mittaa, mutta nätisti lähtee naku pakkasesta kolisematta). Autona E38 730d, ja nimenomaan vain ohjelmoitu ajastin käyttöön.
    Myönnettäköön että tämä on etelän miehen juttua, alle -25 C lämpötiloista ei ole kokemusta...

    Leave a comment:


  • KK530DA
    replied
    Hyvä, että muitakin asia kiinnostaa! Vastauksia odotellessa...

    Leave a comment:


  • pacce
    replied
    Juu eli juurikin näin painamalla LUFT EIN lähtee käymään taukotuuletus ja taasen napista HEIZ EIN lähtee Webasto hyriseen, mutta edelleenkin Webastoa esilämmittimenä käyttäessä lämpiää vain kabiini, moottori ei (ei väliä kännistääkö Weban kaukosäätimellä tai ajastimella). Ilmesesti juurikin tämän ns.kolmitieventtiilin ansiosta. noh pakkasetkin kyllä tässä kohta loppuvat, mutta olisi hyvä tietää onko mahdollista ohjelmoinnilla tai jollain muulla järkevällä konstilla (poistaa tämä kolmitieventtiili??) saada myös moottorikin lämpiämään webastoa käyttäessä.Webasto on siis asennettu alkuperäisenä varusteena jo tehtaalla esilämmittimeksi. Asia kiinnostaa nyt myös minua kovasti kun se kerran otettiin esille. Yritin käyttää ko. asiasta Searchia, mutta ei tullut viisaammaksi. Jos jollain on tietoa ...
    Last edited by pacce; 28-02-2007, 08:33.

    Leave a comment:


  • BeeMWeee
    replied
    Jooh, tuli vähän väärin kirjoitettua vahingossa Ennen webaston ohjelmointia BMW liikkeessä, webasto lähti pyörimään vain silloin ku auton pisti käyntiin. Eli se toimi vain apulämmittimenä

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by BeeMWeee View Post
    Itsellä ajotietokoneen valikossa luki aluksi vain aux ventilation ja kun webaston ajasti lämmittämään niin se lämmitti vain cabiinia. Eli se ei lämmittänyt konetta laisinkaan. Vein auton BMW merkkiliikkeeseen jossa se ohjelmoitiin lämmittämään myös moottoria. Hinta 36€ ja mulla oli moottorin lämmitys Ohjelmoinnin jälkeen valikkoon tuli AUX VENTILATIONIN lisäksi AUX HEAT toiminto, jolla lämpiää myös kone.
    Aux ventilation on taukotuuletus/-lämmitys, mutta ei sen tietääkseni pitäisi käynnistää Webastoa.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by pacce View Post
    Mullakun on saksaksi kieli ajotietokoneessa, siellä kun webastoa kytkee päälle nappulat Heiz ein tai vaihtoehtona Luft ein, suomentaisiko joku tarkoittaako tämä samaa kuin Aux vent ja Aux heat.
    Kyllä, juurikin sitä samaa tarkoittavat.

    Leave a comment:


  • pacce
    replied
    Mullakun on saksaksi kieli ajotietokoneessa, siellä kun webastoa kytkee päälle nappulat Heiz ein tai vaihtoehtona Luft ein, suomentaisiko joku tarkoittaako tämä samaa kuin Aux vent ja Aux heat.

    Leave a comment:


  • BeeMWeee
    replied
    Itsellä ajotietokoneen valikossa luki aluksi vain aux ventilation ja kun webaston ajasti lämmittämään niin se lämmitti vain cabiinia. Eli se ei lämmittänyt konetta laisinkaan. Vein auton BMW merkkiliikkeeseen jossa se ohjelmoitiin lämmittämään myös moottoria. Hinta 36€ ja mulla oli moottorin lämmitys Ohjelmoinnin jälkeen valikkoon tuli AUX VENTILATIONIN lisäksi AUX HEAT toiminto, jolla lämpiää myös kone.

    Leave a comment:

Working...
X