Webaston toiminnasta

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Rubu
    replied
    Aamulla marssin autolle ja katsoin koneen lämmöt puolen tunnin webaston jälkeen.
    45 astetta plussaa!!!

    Tuntuis toimivan tuo letkun sotkeminen eri paikkoihin.
    Voin suositella oman kokemuksen pohjalta.
    Moottorin lämmöt nousi puolet nopeammin työmatkalla.

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Nyt ois putket vaihdettu 1-asentoon.

    Ei oikein vielä mitään sanottavaa, lämmöt ajossa ainakin pysyy ok.
    Pyöritin hetken webastoo siinä vaihdon jälkeen, kabiniin puskee lämmintä ja ylävesi letku oli kuuma.

    Pitää katsoa kun auto tuossa jäähtyy jokusen tunnin että miten käy kun webastoa pitää pidempään rupeaako koneen lämmöt nousemaan.

    Ainakin vielä on toiveikas olo...

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Itse asiassa kokeilin jo tuota 1 mallin mukaista järjestystä mutta oli pikkasen hoppu niin en kerennyt odottelemaan että moottori jäähtyisi kokonaan.

    Mietin että pitäiskö tuo 3-tie venttiili korvata takaiskulla joka estää veden menon koneelta kennon suuntaan vai tarvinneeko se edes sitä?
    Jos järjestys on täysin 1-version mukainen ja molemmat T-haarat on poistettu, niin eihän sille takaiskulle ole mitään tarvetta.

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post

    Olikos Rubu ajatellut kokeilla kierron muuttamista?
    Itse asiassa kokeilin jo tuota 1 mallin mukaista järjestystä mutta oli pikkasen hoppu niin en kerennyt odottelemaan että moottori jäähtyisi kokonaan.

    Mietin että pitäiskö tuo 3-tie venttiili korvata takaiskulla joka estää veden menon koneelta kennon suuntaan vai tarvinneeko se edes sitä?

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    No selkisi sekin asia! Lämpö Webastolta ohjautuu siis tuolla letkujärjestelyllä aina ensisijaisesti vesiventtiilien kautta sisätiloihin. Moottori käynnissä ja Webaston käydessä kennolle on kaksi rinnakkaista kiertoa. Webaston sammuessa kolmitieventtiili estää Webaston kierron kääntymisen "vastakarvaan".

    Jos Webastolla haluaa esilämmityskäytössä lämmittää myös moottoria, lienee ainut ratkaisu muuttaa kierto version 1 mukaiseksi. Eli Webasto, kenno ja moottori ovat pysyvästi sarjassa. Takkiin tulee siinä mielessä, että sisätilojen lämpiäminen on moottorin käydessäkin todennäköisesti hieman hitaampaa.

    Olikos Rubu ajatellut kokeilla kierron muuttamista?

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Purin tänään tuon venttilin pois.
    Siellä on kalvit mitkä estää veden virtauksen.

    Eli moottorilta ei pääse vesi kennolle päin.
    Kennolta vesi pääsee joko moottorille tai webastolle.

    Oisko tuo sitten sellainen että se ohjaa veden helpointa tietä webaston kiertoon.

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Pitää lähteä siitä liikkeelle että ottaa tuon 3-tieventtiilin irti ja tutkii vähän sitä rakennetta.
    Onko sen tarkoitus pelkästään ohjata kennolta tuleva virtaus takaisin webastolle.
    Mietin vaan tuota toiminta periaatetta että miten se auton käydessä ei tulppaa kiertoa?

    Nooh, pitää käydä kaupasta ostamassa suorat pätkät ja viskaa nuo 2 haara käpeikköön... Äkkiäkös tuo selviää...

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Ei sille 3-tieventtilille tule mitään ohjausta.

    Taidan ottaa tossa viikolla sen pois ja pistän letkut 1 kuvan mukaisesti.
    Saa sitten nähdä missä palaa ja miten...

    Jos koneen päässä ei mikään jarruta virtausta niin koneen pitäisi väkisin lämmetä.
    Luulisi että kuvan 1 mukaisessa järjestelmässä ei koneen päässä ole mitään erillaista kuvan 2 järjestelmän erona.

    Todennäköisti merkkihuolto ei osaa sanoa mitään tuohon liittyen, voisikohan sitä kysyä jostain muualta että onko tuossa kierrossa muuta eroa kun tuo 3-tieventtiili ja yksi t-haara lämpimän puolen letkussa?
    Nämä kaksi versiotahan ovat varsin erilaiset. Minulla vaikuttaisi olevan koko kierto sarjassa. Jos venttiilin 17 korvaa pelkällä T-liitoksella, muodostuu kaksi rinnakkaista kiertoa ja moottorilenkin kiertosuunta riippuisi kiertojen vastuksesta.

    Ilmeisesti ajattelit muuttaa kierron täysin 1-version mukaiseksi. Tässä omaakin koskevassa ihmetyttää kierto mootorin ollessa käynnissä. Silloinhan tulo vesiventtiileille kulkee aina Webaston kautta. Pyöritetäänkö Webaston pumppua jatkuvasti, vai onko siellä alakerrassa vielä ohitusventtiili/erillinen kiertovesipumppu, kuten "latent heat"-versiossa. Jos purat systeemiä, tutkaile sitä kolmitieventtiilin mekaniikkaa tarkemmin. Katsotaan, kuinka projektissa käy.

    Kyllä tältäkin foorumilta varmasti löytyy merkkiorganisaation tietämystä asian tiimoilta. Jostain syystä kovin hiljaista on ollut.

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Ei sille 3-tieventtilille tule mitään ohjausta.

    Taidan ottaa tossa viikolla sen pois ja pistän letkut 1 kuvan mukaisesti.
    Saa sitten nähdä missä palaa ja miten...

    Jos koneen päässä ei mikään jarruta virtausta niin koneen pitäisi väkisin lämmetä.
    Luulisi että kuvan 1 mukaisessa järjestelmässä ei koneen päässä ole mitään erillaista kuvan 2 järjestelmän erona.

    Todennäköisti merkkihuolto ei osaa sanoa mitään tuohon liittyen, voisikohan sitä kysyä jostain muualta että onko tuossa kierrossa muuta eroa kun tuo 3-tieventtiili ja yksi t-haara lämpimän puolen letkussa?
    Last edited by Rubu; 03-03-2007, 09:04.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Siis tuo sinun kuva esittää minun mielestä kiertovesipumppua...
    Ainakin siltä se kovasti vaikuttaa.
    Sikäli kun se vesiventtiileiden alla oleva osa on edes pumppu?
    WATER VALVE WITH ADDITIONAL WATER PUMP
    Onhan se pumppu...
    Ihme kun tuo sun kuva kertoo jostain solenoidista mitä taas en löydä realoem kaavioista.

    Sinne kolmitieventtiilille ei taida minun mielestä tulla ohjausta.
    Katson huomenna vielä tarkemmin kun pääsen päivän valolla katsomaan.
    Nyt kun sanoit, niin kiertovesipumpulta se kyllä vaikuttaa alhaalta päin kuvattuna.

    Jos kolmitieventtiili on puhtaasti mekaaninen, en kyllä äkkiseltään saanut järkeiltyä, millä kuun kiertoon perustuvalla logiikalla se toimii.

    WDS ei antanut tuolla "Double check valve" mitään. Shut-off valve:sta oli mainintaa, mutta vain bensamoottoreiden yhteydessä. Josko ainakin omassa systeemissä olisi vielä pyöräkotelossa erillinen venttiilihässäkkä, joka on kylläkin kuvattu ainoastaan "Latent heat accumulator" yhteyteen. Eipä ole tullut vielä sinne kurkattua.

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Vesiventtiilit ja kiertovesipumppu ovat kyllä tutut, en tarkoittanut niitä vaan nimenomaan sitä nro 17 kolmitieventtiiliä. Tuleeko sille ohjausta? Ja oliko se yhtään aiemman viestin liitteen 3 oloinen mokkula?
    Siis tuo sinun kuva esittää minun mielestä kiertovesipumppua...
    Ainakin siltä se kovasti vaikuttaa.
    Sikäli kun se vesiventtiileiden alla oleva osa on edes pumppu?
    WATER VALVE WITH ADDITIONAL WATER PUMP
    Onhan se pumppu...
    Ihme kun tuo sun kuva kertoo jostain solenoidista mitä taas en löydä realoem kaavioista.

    Sinne kolmitieventtiilille ei taida minun mielestä tulla ohjausta.
    Katson huomenna vielä tarkemmin kun pääsen päivän valolla katsomaan.
    Last edited by Rubu; 02-03-2007, 18:12.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Siis siihen vesiventtiilien alapuolella olevaan mutikkaan tulee johto.
    Vesiventtiilit ja kiertovesipumppu ovat kyllä tutut, en tarkoittanut niitä vaan nimenomaan sitä nro 17 kolmitieventtiiliä. Tuleeko sille ohjausta? Ja oliko se yhtään aiemman viestin liitteen 3 oloinen mokkula?

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Originally posted by Clavurion View Post
    Laitoin ne nuolet vihreäksi juuri sen takia, koska johtoajatuksena esilämmityskäytössä niissä ei ole virtausta. Eli Kennon paluuletkusta hieman jäähtynyt kierto ohjautuu takaisin Webastolle ja venttiililtä moottoriin päin letku on aivan kylmä? Tuliko siihen paluukierron venttiilille mitään liitintä?
    Siis siihen vesiventtiilien alapuolella olevaan mutikkaan tulee johto.

    Moottorille menevät letkut pysyvät kylminä. Virtaus ohjautuu siitä kolmitieventtiilin kohdalta webastolle takaisin.

    Leave a comment:


  • Clavurion
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Tuossa kuvan 2 mukaisessa kokoon panossa letkut lämpeää kierto suunnan mukaisesti.
    Nuo vihreät nuolet voi unohtaa koska niitä pitkin ei vesi kierrä webasto päällä.
    Veikkaisin että tuo 3-tie venttiili on syypää tähän lämpeämättömyyteen eli se joko estää veden kierron koneelle tai sitten avaa tien helpompaa reittiä takaisin, jolloin virtaus menee helpommin webastolle.
    Laitoin ne nuolet vihreäksi juuri sen takia, koska johtoajatuksena esilämmityskäytössä niissä ei ole virtausta. Eli Kennon paluuletkusta hieman jäähtynyt kierto ohjautuu takaisin Webastolle ja venttiililtä moottoriin päin letku on aivan kylmä? Tuliko siihen paluukierron venttiilille mitään liitintä?

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Lämmitin tuossa pihalla webastoa ja kokeilin miten letkut lämpeää.

    Tuossa kuvan 2 mukaisessa kokoon panossa letkut lämpeää kierto suunnan mukaisesti.
    Nuo vihreät nuolet voi unohtaa koska niitä pitkin ei vesi kierrä webasto päällä.
    Veikkaisin että tuo 3-tie venttiili on syypää tähän lämpeämättömyyteen eli se joko estää veden kierron koneelle tai sitten avaa tien helpompaa reittiä takaisin, jolloin virtaus menee helpommin webastolle.

    Onko teillä tuo letku hässäkkä tavallisilla klemmareilla vai puristettavilla?

    Tuo realoem mukainen härdelli ei ainakaan minun kohdalla mene noin.
    Last edited by Rubu; 02-03-2007, 16:10.

    Leave a comment:

Working...
X