Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Racink
    Bimmer Fanatic
    • Dec 2004
    • 840
    • Jkl

    Originally posted by TJJ View Post
    Kuivainta minä nyt epäilen. Paineethan oli alussa ihan kohdallaan ja vasta myöhemmin alkoi se putoaminen. Eli olisiko se tukos silloin pahentunut vai mikähän ihme sen sitten aiheutti?
    Mutta mikä ihme tekee juuri sen, että ajon jälkeen(ehkä kierroksilla?) ilmastointi tuntuu toimivan kuten pitääkin. Mutta ei
    10min tyhjäkäynnin jälkeen kuten se päivälläkin todettiin, vai tukkeutuuko kuivain(aina uudelleen ja uudelleen?) jostain syystä vasta lämpöisellä konehuoneella. Itselläkin vahva veikkaus kuivaimen suuntaan koska ei tietoa milloin vaihdettu. Toinen vaihtoehto se edellisen kompuran totaalinen hajoaminen, josta olisi irronnut jotain ylimääräistä joka nyt sotkee jotakin, exspansiota?.

    Comment

    • Racink
      Bimmer Fanatic
      • Dec 2004
      • 840
      • Jkl

      Originally posted by TJJ View Post
      Auton oma anturi näyttäisi olevan (tutkipa itsekin miten ne putken menee siinä kuivaimen kannessa) kuivaimen ja expansioventtiilin välissä ja siinä samassa on myös korkeapuolen täyttöputki. Jos noin on, niin kompuralta lähtevää painetta ei näe mistään ja kuivain voi olla tukkoinen. Toisaalta voikohan tuon anturin sijoitus olla noin, silloinhan täysin tukkoon mennyt kuivain ei vaikuta painetunnistimeen joten kompura jatkaa hommia kunnes pamahtaa...
      Siltä se näyttää että auton oma paineanturi sekä täyttöputki on kuivaimen ja expansion välissä, kädellä kokeiltuna kuivaimelle tuleva ja lähtevä putki ovat saman lämpöisiä, ei ainakaan mitään merkittäviä eroja ole..

      Originally posted by TJJ View Post
      Kuivaimen jälkeinen painehan oli myös alhainen silloin kun imupainekin oli alhaalla.
      Oliko tosiaan näin? Minä kun muistelin että korkeapuolen paine pysyi suunilleen samassa mutta imupuolen paine tipahteli tasaisin välein, tai alkoi tippumaan aina kun kompura lähti päälle... Eikös sinun autossasi vastaavasti imupuoli pysynyt suunilleen samana ja korkealla puolella paine nousi? Oma veikkaus taitaa olla että expansio temppuilee, tai sitten se kompurassa oleva "säätöventtiili" on liian löysällä. Mikä muuten ohjaa expansiota? Vaikea sanoa mikä on kun ei systeemiä oikein täysin ymmärrä. Silti sitä pitää yrittää mietiskellä koko ajan.
      Last edited by Racink; 18-05-2008, 19:40.

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by Racink View Post
        Oliko tosiaan näin? Minä kun muistelin että korkeapuolen paine pysyi suunilleen samassa mutta imupuolen paine tipahteli tasaisin välein, tai alkoi tippumaan aina kun kompura lähti päälle... Eikös sinun autossasi vastaavasti imupuoli pysynyt suunilleen samana ja korkealla puolella paine nousi? Oma veikkaus taitaa olla että expansio temppuilee, tai sitten se kompurassa oleva "säätöventtiili" on liian löysällä. Mikä muuten ohjaa expansiota? Vaikea sanoa mikä on kun ei systeemiä oikein täysin ymmärrä. Silti sitä pitää yrittää mietiskellä koko ajan.
        En nyt mene vannomaan, mutta muistelen, että korkeapuolen painekin putosi 7-9 bar kohdalle kun se alussa oli 10-13 bar. Olisi pitänyt kirjoittaa muistiin noita arvoja... Jotainhan kirjoitin ylös: ainakin tuo painetunnistimen arvo oli alhaisempi kuin alussa, siis alussa se oli 1,9-2,2V ja sitten myöhemmin vain 1,7V eli kyllä se korkeapainekin taisi tippua.

        Minulla imupuoli vaihtelee 2,0-2,2 baria ja korkeapuoli 10-14bar ja aina tuossa 14bar kohdalla tuuletin lähtee käyntiin ja sen jälkeen paine laskee 10bar jossa tuuletin pysähtyy ja sitten paine taas pikkuhiljaa nousee ja sama toistuu. Tiedä sitten onko tuokaan normaalia, hiukan kyllä epäilen ettei kompuran säätö toimi tuossa tilanteessa oikein. Varsinkin kun nuo arvot tuli jo 10C ulkolämpötilalla.

        Expansioventtiiliä ohjaa venttiilissä oleva tunnistinputki joka on kiinni höyrystinkennossa, mutta tuossa se kai on kaikki saman osan sisällä. Kuitenkin expansioventtiiliä ohjataan höyrystinkennon lämpötilan perusteella.

        Mutta vaikka tuo on yksinkertainen systeemi, niin koko juttu menee kovin vaikeaksi tajuta kun tuo aine jäätyy eri lämpötilassa kuin vesi, välillä se on kaasua ja välillä nestettä ja paine ja paineen muutos vaikuttaa asioihin "ihmeellisellä" tavalla. Joku tuon homman logiikassa ei vaan mene ihan helposti jakeluun... Netistä löytyy kyllä paljonkin selityksiä toiminnasta, mutta pitäisi vielä vääntää niistä suomeksi kirjoitettu muistilappu riittävän paksusta rautalangasta...

        Ja sitten vielä lisämietittävää: entäpä jos sinulla onkin tukos lauhduttimessa? Sinne kennoonhan ne roskat kompurasta aluksi menee eikä välttämättä pääse sieltä eteenpäin.
        E39 528iA

        Comment

        • Cojootti
          Bimmer Rookie
          • May 2007
          • 155

          No keksikääpä tähän ongelmaan vastaus!

          Eli auto on E46 328 -98 (tuonti- jos sillä mitään merkitystä) Vein ilm. täyttöhuoltoon. Ottivat ainetta pois 450g. Oikea määrä on specsien mukaan 750g. Eli oli siis vähän vajaa. Haihtumaa tms. Vuotoja ei ollut eikä ole edelleenkään. Ilmast. toimi ennen huoltoa ihan ok. Tosin vähän kesti ennenkuin alkoi puhaltaa kylmää. Auto on kylläkin eka ilmastoitu pirssi mulle, joten kokemus ei kovin iso ole. Tutun uusi primera kyllä puskee pakkasta paljon paremmin. Anyway..täyttivät oikan määrän ainetta ja oljyt yms. Seuraavana päivänä kun ULKOLÄMPÖTILA oli 20 astetta tai yli ilmastointi ei toiminutkaan. Kompura yritti lähteä pyörimään mutta ei kuitenkaan. Ja jos joskus lähtikin, toimi hetken kunnes kunnes alkoi kuulua kova rämisevä ääni. ilmeisesti putket resonoi. Eli järjestelmässä perkeleellinen ylipaine! Tämä todettiin tampereen autokylmässä. Jo lepopaine oli niin kova että asentaja juoksi sammuttamaan auton. Epäiltiin ylitäyttöä joten nesteet ulos taas. Ylläripylläri kaikki olikin kuten pitää. Täyttö uudestaan. Toimi taas ok kunnes ulkona yli 20 astetta ja taas sama homma. Eli ihan kuin ainetta olisi siltikkin liikaa ja lämpötilan mukaanhan neste laajenee. Auto autokylmään taas. Sormi suussa oltiin kaikki yhtä ymmällään. Kaiken pitäs olla ok. Laitettiin vajaa määrä ainetta. n.550g. Toimii a kukkuu taas muuten mutta hitaasti taas alkaa tekemään kylmää. ehkä joskus 5km ajon jälkeen.

          Ehotuksia?

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Cojootti View Post
            Auto autokylmään taas. Sormi suussa oltiin kaikki yhtä ymmällään.
            Kuulostaa lupaavalta...

            Kaiken pitäs olla ok. Laitettiin vajaa määrä ainetta. n.550g. Toimii a kukkuu taas muuten mutta hitaasti taas alkaa tekemään kylmää. ehkä joskus 5km ajon jälkeen. Ehotuksia?
            Onko lauhdutin (se auton jäähdyttimen edessä olevan kenno) puhdas, toimii kunnolla (ei ole sisältä osittain tukossa) ja sähköinen puhallin toimii?
            E39 528iA

            Comment

            • Cojootti
              Bimmer Rookie
              • May 2007
              • 155

              Originally posted by TJJ View Post
              Kuulostaa lupaavalta...



              Onko lauhdutin (se auton jäähdyttimen edessä olevan kenno) puhdas, toimii kunnolla (ei ole sisältä osittain tukossa) ja sähköinen puhallin toimii?
              puhallin toimii eikä tukoksia ole.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Cojootti View Post
                eikä tukoksia ole.
                Millä tuo on todettu?
                E39 528iA

                Comment

                • bmw harrastelija
                  BTCF Member
                  • Oct 2004
                  • 757
                  • -

                  ilmaa ja korkeasta poikki
                  thought the block was good for 200, even 300 hp, but I never thought it would take 1000 horsepower."
                  Alex von Falkenhausen

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    Originally posted by bmw harrastelija View Post
                    ilmaa ja korkeasta poikki
                    Mitä ihmettä tuo lause tarkoittaa?
                    E39 528iA

                    Comment

                    • mikron
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 2170
                      • Himas

                      Lainaan tätä ketjua, kun otsikon aiheeseen ongelma sopii.

                      Kysymys TJJ:lle (tai kuka vaan tietää): Mistä voisi johtua, että automaatti-ilmastoinnin puhallus ei toimi automaattisesti silloin, kun pitäisi jäähdyttää ja kymempääkin saisi tulla?

                      Talvella pelittää, kun pitää lämmittää sisäilmaa, mutta nyt keväällä ja kesällä ei puhaltimen voimakkuus säädy itsestään, kun sisäilmaa pitäisi jäähdyttää. Työntää kyllä kylmää (voisi tulla kylmempääkin) ja vuosi sitten keväällä huollettu (tyhjennetty ja täyttö, ei vuotoja). Ja oli samanlainen jo ennen tota huoltoa.
                      Last edited by mikron; 05-06-2008, 13:42.
                      F11 530dA xDrive M-sport -13
                      Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                      Ex: E38 740iA -98
                      Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                      Ex: E39 523i -96
                      Ex: E34 520i -89

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Originally posted by mikron View Post
                        Kysymys TJJ:lle (tai kuka vaan tietää): Mistä voisi johtua, että automaatti-ilmastoinnin puhallus ei toimi automaattisesti silloin, kun pitäisi jäähdyttää ja kymempääkin saisi tulla?

                        Talvella pelittää, kun pitää lämmittää sisäilmaa, mutta nyt keväällä ja kesällä ei puhaltimen voimakkuus säädy itsestään, kun sisäilmaa pitäisi jäähdyttää. Työntää kyllä kylmää (voisi tulla kylmempääkin) ja vuosi sitten keväällä huollettu (tyhjennetty ja täyttö, ei vuotoja). Ja oli samanlainen jo ennen tota huoltoa.
                        Onko se keskipaneelin rulla sinisellä? Eihän ne keskellä olevat suulakkeet ole suunnattu alaspäin? Ne pitää olla kattoon päin, muuten ilmastoinnin paneelissa oleva tunnistin ei toimi oikein.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Tomas
                          Bimmer Rookie
                          • Sep 2006
                          • 122
                          • TAMPERE

                          Mulla olis tämmönen tapaus.

                          Auto on 09/04 E87 116

                          Ilmastointi ei puhaltanut kylmää laisinkaan joten vein huoltoon. Täytettiin kylmäaineet mutta ei vieläkään. Ongelmanahan oli sitten flekti, joka ei pyörinyt ollenkaan joten tilasin uuden ja asensin sen paikalle. Johan alko toimii!

                          Nyt sitten kun alko oikein helteet ja auto on seissy lämpimässä jonkin aikaa ei taaskaan tuu kylmää muutakun kaikista pienimmällä puhallinteholla ja useamman minuutin jälkeen.

                          Flekti pyörii mutta kierrokset huojuu ja puhallusteho vaihtelee vaikkei nappuloitu painele.

                          Auttakaa te viisaammat. Ei näin tuoreessa autossa saisi olla tämmösiä vikoja.
                          -Alla bilar rostar, men Opel har Rekord-

                          Comment

                          • Ansseli
                            Bimmer Rookie
                            • Oct 2007
                            • 145
                            • Tampere/Mikkeli

                            Mikä olis Tampereella hyvä ja halpa liike käydä täyttää kylmäaineita. Missä vika kun kytkee hiutale asentoon niin alkaa puhallusilma haista. Kuivain rikki?
                            -530 d touring automaatti -02 237 tkm-

                            Comment

                            • mikron
                              Bimmer Enthusiast
                              • Sep 2005
                              • 2170
                              • Himas

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Onko se keskipaneelin rulla sinisellä? Eihän ne keskellä olevat suulakkeet ole suunnattu alaspäin? Ne pitää olla kattoon päin, muuten ilmastoinnin paneelissa oleva tunnistin ei toimi oikein.
                              Rulla on tietenkin sinisellä ja suullakkeet kasvoille suunnattu. Tämä osui silmään, ja tarkalleen tuo lihavoitu teksti:
                              Originally posted by TJJ View Post
                              Kompurassa on venttiili joka säätyy/aukeaa tuon imupaineen mukaan ja muuttaa mäntien liikerataa. Juuri tuon venttiilin jäykkyyttä säätää se kompurasssa oleva ruuvi. Se siis on ihan mekaaninen juttu. Uudemmissa autoissa, esim. E60, tuo kompuran venttiilin toiminta on sähköisesti ohjattu paineanturin antaman tiedon perusteella (joissain on myös expansioventtiili sähköisesti ohjattu). E39:issä paineanturi ohjaa vain puhaltimen toimintaa ja kytkee kompuran pois ali-/ylipaineen takia.....
                              Siis kun mulla ei toimi ilmastoinnin puhallus automaattisesti, vaikuttaako siihen tuo paineanturi?
                              Last edited by mikron; 06-06-2008, 00:09.
                              F11 530dA xDrive M-sport -13
                              Ex:E39 525i Touring M-sport -03
                              Ex: E38 740iA -98
                              Ex: E39 525iA Touring M-sport -02
                              Ex: E39 523i -96
                              Ex: E34 520i -89

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by mikron View Post
                                Siis kun mulla ei toimi ilmastoinnin puhallus automaattisesti, vaikuttaako siihen tuo paineanturi?
                                Ei, tuossa oli puhe siitä moottorin edessä olevasta lauhduttimen puhaltimesta.

                                Onko ilmastoinnin säätöpaneelissa vasemmanpuoleinen ritilä auki/puhdas ja sen takana (paneelin sisällä) oleva pieni puhallin toimii eikä ole täynnä pölyä?
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎