Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • arzi
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2005
    • 453
    • Vantaa

    Originally posted by Kentsu View Post
    Itse itselleni Etelä-Suomen autoilmastointia suositellen (Tuusula).
    Sisään jonottamatta, asiakaspalvelu hyvä, hinta oli nyt 87 €. Taas hönkii kylmää.
    ---------------
    Testitulos
    kylmäaine: R134a
    tyhjennetty 0,295 kg
    talteenotettu öljy 0000 ml
    alipaineaika 10 min
    vuototesti, vuotoa ei havaittu
    täytetty 1,210 kg
    Autonne ilmastointi on huollettu Robinair laitteella
    ---------------
    Missäpäin Tuusulaa toi lafka on ja veitkö auton ilman ajanvarausta, miten kauan toi prosessi vei aikaa?
    Myös muita ilmastointihuollon puljuja pk-seudulla saa mainostaa.
    Last edited by arzi; 15-05-2008, 22:32.

    Comment

    • Kentsu
      Bimmer Enthusiast
      • Jul 2004
      • 1397
      • Tuusula

      Originally posted by arzi View Post
      Missäpäin Tuusulaa toi lafka on ja veitkö auton ilman ajanvarausta, miten kauan toi prosessi vei aikaa?
      Myös muita ilmastointihuollon puljuja pk-seudulla saa mainostaa.
      Siinähän se on Sulan autopuljukeskittymässä. Google is your friend. Ihan aamulla ysin jälkeen kurvasin pihalle ja otti saman tien sisään, n. 30 min meni siinä prosessissa kun laite oli letkuissa kiinni.
      Ex: 523iA '97, 520iA '89
      /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

      Comment

      • arzi
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2005
        • 453
        • Vantaa

        Originally posted by Kentsu View Post
        Siinähän se on Sulan autopuljukeskittymässä. Google is your friend. Ihan aamulla ysin jälkeen kurvasin pihalle ja otti saman tien sisään, n. 30 min meni siinä prosessissa kun laite oli letkuissa kiinni.
        Yes google is my friend indeed,enpä vaan löytänyt mitään sieltä.Kiitos tiedosta ,pitää viedä sinne sitten romu huollettavaksi.
        EDIT:kyllä mä oon sokea ,http://www.autoilmastointi.fi/

        Comment

        • Racink
          Bimmer Fanatic
          • Dec 2004
          • 840
          • Jkl

          No eihän se uusi kompura nyt aivan pelaa kuten pitäisi. TJJ:n kanssa asiaa ihmeteltiin ja näyttäisi siltä että imupuolen paine laskee kompuran käydessä liikaa, jolloin höyrystinkennon lämpötila laskee 0.2c:hen sammuttaen kompuran. Magneettiventtiili siis pätkii kompuran käyntiä koko ajan koska kenno meinaa jäätyä. Ajossa/ajon jälkeen kompura näyttää pysyvän päällä normaalisti mutta pitempään paikallaan ollessa pätkiminen alkaa.

          Voiko tuo paineen lasku tai lämpötilan laskeminen johtua liiallisesta öljymäärästä kylmäaineen seassa vai tuosta erimallin autoon(e38 740d) tarkoitetusta kompurasta? Vai jostain muusta? Kylmäainetta kaiken järjen mukaan on oikea määrä tällä hetkellä. Joku mäntien liikkeen(tms. venttiilin?) säätöruuvihan kompuran pohjasta löytyy mutta uskaltaako sitä alkaa säätelemään? Ja jos uskoltaa niin kuinka paljon ja mihin suuntaan?

          Alan liikkeistä täytyy asiaa ensiviikolla tiedostella, mutta kyselläänpä täälläkin jos sattuisi asiantuntijoita paikalla olemaan...

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Racink View Post
            Voiko tuo paineen lasku tai lämpötilan laskeminen johtua liiallisesta öljymäärästä kylmäaineen seassa vai tuosta erimallin autoon(e38 740d) tarkoitetusta kompurasta? Vai jostain muusta? Kylmäainetta kaiken järjen mukaan on oikea määrä tällä hetkellä. Joku mäntien liikkeen(tms. venttiilin?) säätöruuvihan kompuran pohjasta löytyy mutta uskaltaako sitä alkaa säätelemään? Ja jos uskoltaa niin kuinka paljon ja mihin suuntaan?
            Vielä uusi vikamahdollisuus, expansioventtiili. Tuolla on kuva ilmastoinnin toiminnasta: http://autoacrepairs.com/EVSFlow.html
            Senhän pitäisi säätää aineen määrää niin, ettei kenno jäädy. Mutta saman ongelman aiheuttaa myös tukkoinen kuivain. Taitaa vika olla noissa eikä kompurassa.
            E39 528iA

            Comment

            • Racink
              Bimmer Fanatic
              • Dec 2004
              • 840
              • Jkl

              Originally posted by TJJ View Post
              Vielä uusi vikamahdollisuus, expansioventtiili. Tuolla on kuva ilmastoinnin toiminnasta: http://autoacrepairs.com/EVSFlow.html
              Senhän pitäisi säätää aineen määrää niin, ettei kenno jäädy. Mutta saman ongelman aiheuttaa myös tukkoinen kuivain. Taitaa vika olla noissa eikä kompurassa.
              Eikö tukkoinen kuivan nostaisi vastaavasti paineet korkealle tuolla painepuolella? Vai onko auton oma anturi kuivaimen ja expansion välissä vai kompuran ja kuivaimen välissä? Entä täyttöaukko josta nyt paineita mittailtiin? Expansioventtiili se voisi kyllä olla.

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                Originally posted by Racink View Post
                Eikö tukkoinen kuivan nostaisi vastaavasti paineet korkealle tuolla painepuolella? Vai onko auton oma anturi kuivaimen ja expansion välissä vai kompuran ja kuivaimen välissä? Entä täyttöaukko josta nyt paineita mittailtiin? Expansioventtiili se voisi kyllä olla.
                Nostaisi normaalissa vanhanaikaisessa systeemissä, mutta tuossa on tuo "älykäs" kompura, niin kun imupuolen paine putoaa niin muuttaako se silloin säätöjä ja pudottaa myös lähtöpuolen painetta?

                Auton oma anturi näyttäisi olevan (tutkipa itsekin miten ne putken menee siinä kuivaimen kannessa) kuivaimen ja expansioventtiilin välissä ja siinä samassa on myös korkeapuolen täyttöputki. Jos noin on, niin kompuralta lähtevää painetta ei näe mistään ja kuivain voi olla tukkoinen. Toisaalta voikohan tuon anturin sijoitus olla noin, silloinhan täysin tukkoon mennyt kuivain ei vaikuta painetunnistimeen joten kompura jatkaa hommia kunnes pamahtaa...

                Kuivaimen jälkeinen painehan oli myös alhainen silloin kun imupainekin oli alhaalla.

                Tuossa Wurthin esitteessä ollut taulukko joissa syitä eri paineongelmiin, displacement valve on se kompuran ruuvi:
                E39 528iA

                Comment

                • Racink
                  Bimmer Fanatic
                  • Dec 2004
                  • 840
                  • Jkl

                  Originally posted by TJJ View Post
                  Nostaisi normaalissa vanhanaikaisessa systeemissä, mutta tuossa on tuo "älykäs" kompura, niin kun imupuolen paine putoaa niin muuttaako se silloin säätöjä ja pudottaa myös lähtöpuolen painetta?

                  Auton oma anturi näyttäisi olevan (tutkipa itsekin miten ne putken menee siinä kuivaimen kannessa) kuivaimen ja expansioventtiilin välissä ja siinä samassa on myös korkeapuolen täyttöputki. Jos noin on, niin kompuralta lähtevää painetta ei näe mistään ja kuivain voi olla tukkoinen. Toisaalta voikohan tuon anturin sijoitus olla noin, silloinhan täysin tukkoon mennyt kuivain ei vaikuta painetunnistimeen joten kompura jatkaa hommia kunnes pamahtaa...

                  Kuivaimen jälkeinen painehan oli myös alhainen silloin kun imupainekin oli alhaalla.

                  Tuossa Wurthin esitteessä ollut taulukko joissa syitä eri paineongelmiin, displacement valve on se kompuran ruuvi:
                  xp

                  Jep. Täytyy huomenna taas syventyä asiaan kun on pää selvänä ja auto lähettyvillä. Ajattelin vain että vaihdanko pelkän kuivaimen, vai kuivaimen ja expansioventtiilin. Toisaalta ei huvittaisi vaihtaa mitään kun tuntuu toimivan nyt todella hyvin(tulee kylmää kuten pitääkin). Ja harvemmin tulee käytettyä tyhjää yli 10min jolloin pätkiminen alkaa. Toisaalta jos kuivain on tukossa niin tuskin ongelma tuosta hyveneekään... Soittelen sinne asiantuntijoille kuitenkin ensiviikolla ja kyselen heiltä mielipiteitä.

                  Comment

                  • Kentsu
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jul 2004
                    • 1397
                    • Tuusula

                    Originally posted by Racink View Post
                    No eihän se uusi kompura nyt aivan pelaa kuten pitäisi. TJJ:n kanssa asiaa ihmeteltiin ja näyttäisi siltä että imupuolen paine laskee kompuran käydessä liikaa, jolloin höyrystinkennon lämpötila laskee 0.2c:hen sammuttaen kompuran. Magneettiventtiili siis pätkii kompuran käyntiä koko ajan koska kenno meinaa jäätyä.
                    Tuleeko nyt kylmää ilmaa vai ei? Eikös se ole ihan normaalia että kompura kytkeytyy välillä pois eikä huuda koko ajan? :think Missasin ehkä jotain mutta kunhan kyselen...
                    Ex: 523iA '97, 520iA '89
                    /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                    Comment

                    • TJJ
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2003
                      • 7591
                      • Jyväskylä

                      Originally posted by Kentsu View Post
                      Eikös se ole ihan normaalia että kompura kytkeytyy välillä pois eikä huuda koko ajan? :think Missasin ehkä jotain mutta kunhan kyselen...
                      Ei ole normaalia, E39:issä kompuran kuuluu pyöriä aina kun hiutalenappi on pohjassa (eikä ole ali/ylitäyttöä, liian kylmää, kaasu pohjassa tms.). Kompura säätää tehoaan rajoittamalla mäntiensä liikettä imupuolen paineen ohjaamana. Eli tuo ei ole enää sellainen systeemi kuin vanhemmissa autoissa joissa höyrystimen lämpöanturin perusteella kompuraa kytkettiin päällä/pois.
                      E39 528iA

                      Comment

                      • Kentsu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2004
                        • 1397
                        • Tuusula

                        Originally posted by TJJ View Post
                        ... Eli tuo ei ole enää sellainen systeemi kuin vanhemmissa autoissa joissa höyrystimen lämpöanturin perusteella kompuraa kytkettiin päällä/pois.
                        Nonni, taas oppi jotain uutta. Enpäs ole tainnut itseasiassa tuota omaa kompuraa kovin seurannutkaan.
                        Ex: 523iA '97, 520iA '89
                        /// "24 tölkkiä keississä, 24 tuntia vuorokaudessa. Yhteensattumako?"

                        Comment

                        • Racink
                          Bimmer Fanatic
                          • Dec 2004
                          • 840
                          • Jkl

                          Originally posted by TJJ View Post
                          Nostaisi normaalissa vanhanaikaisessa systeemissä, mutta tuossa on tuo "älykäs" kompura, niin kun imupuolen paine putoaa niin muuttaako se silloin säätöjä ja pudottaa myös lähtöpuolen painetta?
                          Eihän kompurassa mitään "aivoja" ole, eli mistä se tietää milloin imupuolen paine putoaa? Eli pakko sen paineanturin on olla kuivaimen ja expansion välillä jos se osaisi oikeasti painetta pudottaa imupuolen mukaan. Jännä nähä miten käy tuon kanssa, koska kuinka silloin meidän mittaamamme painepuolen paine näytti "normaalia" jos kuivain olisi tukossa? Siis jos myös täyttöputki on kuivaimen ja expansion välissä? Ainoa vaihtoehto on siis että expansio reistailee, tai sitten olen ottanut yhden liikaa, mikä on hyvinkin todennäköistä tässä vaiheessa...
                          Enemmänkin kuin hyvin..

                          Edit: Mikä on paineissa toleranssi alue? Ei taida Tis:ssä näkyä?? Tai tuskinpa tuo toleransseissaan on koska paine/lämpötila kerran putoaa. Silti olisi mukava tietää.
                          Last edited by Racink; 17-05-2008, 20:59.

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            Originally posted by Racink View Post
                            Eihän kompurassa mitään "aivoja" ole, eli mistä se tietää milloin imupuolen paine putoaa? Eli pakko sen paineanturin on olla kuivaimen ja expansion välillä jos se osaisi oikeasti painetta pudottaa imupuolen mukaan. Jännä nähä miten käy tuon kanssa, koska kuinka silloin meidän mittaamamme painepuolen paine näytti "normaalia" jos kuivain olisi tukossa? Siis jos myös täyttöputki on kuivaimen ja expansion välissä? Ainoa vaihtoehto on siis että expansio reistailee, tai sitten olen ottanut yhden liikaa, mikä on hyvinkin todennäköistä tässä vaiheessa...
                            Enemmänkin kuin hyvin..

                            Edit: Mikä on paineissa toleranssi alue? Ei taida Tis:ssä näkyä?? Tai tuskinpa tuo toleransseissaan on koska paine/lämpötila kerran putoaa. Silti olisi mukava tietää.
                            Kompurassa on venttiili joka säätyy/aukeaa tuon imupaineen mukaan ja muuttaa mäntien liikerataa. Juuri tuon venttiilin jäykkyyttä säätää se kompurasssa oleva ruuvi. Se siis on ihan mekaaninen juttu. Uudemmissa autoissa, esim. E60, tuo kompuran venttiilin toiminta on sähköisesti ohjattu paineanturin antaman tiedon perusteella (joissain on myös expansioventtiili sähköisesti ohjattu). E39:issä paineanturi ohjaa vain puhaltimen toimintaa ja kytkee kompuran pois ali-/ylipaineen takia.

                            Ei kuivain olekaan kokonaan tukossa, mutta jospa se ahdistaa kylmäaineen kulkua sen verran, että paine laskee liian alas. Ja liian alhainen paine aiheuttaa jäätymisen. Pitäisi kokeilla kuivaimelle meneviä putkia, niissä ei pitäisi olla suurta lämpötilaeroa tulo- ja lähtöputken välillä. Jos tuloputki on paljon kuumempi, on kuivaimessa tukos.

                            Painealueita ei sanota TIS:issä, normaalilla kompuralla varustettuihin malleihin niitä on kerrottu, mutta ei E39:iin.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Racink
                              Bimmer Fanatic
                              • Dec 2004
                              • 840
                              • Jkl

                              Originally posted by TJJ View Post
                              Kompurassa on venttiili joka säätyy/aukeaa tuon imupaineen mukaan ja muuttaa mäntien liikerataa. Juuri tuon venttiilin jäykkyyttä säätää se kompurasssa oleva ruuvi.
                              Eli siis tässä on kolme vaihtoehtoa? Joko kuivain on tukossa? Joko expansioventtiili reistailee? Tai kompuran ruuvi on väärässä asennossa? Edelleen ensiviikolla kyselen "asiantuntijoilta" asiaa mutta silti kiinnostaa spekulointi asiasta, eli kommentointi on todellakin tervetullutta.

                              TJJ:lle vielä kysymys: Oletko sitä mieltä että paineen laskemisen aiheuttaa kuivain/tai expansio venttiili, vai liian löysällä oleva kompuran mäntien liikettä(tai siis sitä venttiiliä) säätelevä ruuvi? Ihan siis mielipide kysymys, absoluuttista totuutta tässä ei todellakaan haeta koska totuutta ei voi tietää ilman "kylmäkoneasentajan" tutkintoa, jos sittenkään. Eli mielipidettä haetaan?
                              Last edited by Racink; 17-05-2008, 23:16.

                              Comment

                              • TJJ
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jun 2003
                                • 7591
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by Racink View Post
                                TJJ:lle vielä kysymys: Oletko sitä mieltä että paineen laskemisen aiheuttaa kuivain/tai expansio venttiili, vai liian löysällä oleva kompuran mäntien liikettä(tai siis sitä venttiiliä) säätelevä ruuvi? Ihan siis mielipide kysymys, absoluuttista totuutta tässä ei todellakaan haeta koska totuutta ei voi tietää ilman "kylmäkoneasentajan" tutkintoa, jos sittenkään. Eli mielipidettä haetaan?
                                Kuivainta minä nyt epäilen. Paineethan oli alussa ihan kohdallaan ja vasta myöhemmin alkoi se putoaminen. Eli olisiko se tukos silloin pahentunut vai mikähän ihme sen sitten aiheutti?

                                Jos oikein katsoin, niin 740d:ssä kylmäainetta on 700g +-25 eli aika sama määrä kuin E39:issäkin. Tiedä sitten kertooko se vielä kaikkea/mitään. Paineiden perusteellahan tuo kuitenkin toimii eikä niissä pitäisi olla eroja eri autoissa samalla kylmäaineella.
                                E39 528iA

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎