Announcement

Collapse
No announcement yet.

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Tenox
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Sitä flektin kulumista ja sähkön säästöä siinä todennäköisesti on haettu. Painat ilmastoinnin päälle niin flekti lähtee samalla pyörimään olipa keli sitten mikä tahansa.
    Mulla on tarvikeflekti, joka käynnistyy aina kun kompurakin käynnistyy. Siksi oikeastaan asia kiinnostaa.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Nyt on kuitenkin näppituntuma sellainen että kylmää tulee kunnolla ja ilmastoinnin huolloksi riittää desinfiointi.
    Clavurion teki mulle tänään tuon desinfioinnin ammattimaisin ottein ja nyt ei haise märkä koira eikä myöskään mikään hajuste! Raportoin tänne miten tilanne kehittyy jatkossa.

Leave a comment:

• Rubu
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Mutta periaatteessa siitä, että flekti pyörisi aina kun kompurakin, ei ole muuta haittaa kuin ehkä flektin kuluminen? (Toisaalta vaarana on tuo jumi, ellei flekti juuri käy.)
    Sitä flektin kulumista ja sähkön säästöä siinä todennäköisesti on haettu.
    Osassa japsi autoissa flekti pyörii vakionopeudella.
    Painat ilmastoinnin päälle niin flekti lähtee samalla pyörimään olipa keli sitten mikä tahansa.

Leave a comment:

• Tenox
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Kylmällä kelillä paineet tippuvat, joten flektiä on tarpeeton huudattaa täysillä kun ajoviima jäähdyttää tarpeeksi.
    Mutta periaatteessa siitä, että flekti pyörisi aina kun kompurakin, ei ole muuta haittaa kuin ehkä flektin kuluminen? (Toisaalta vaarana on tuo jumi, ellei flekti juuri käy.)

Leave a comment:

• Rubu
    replied
    Originally posted by Vehkis View Post

Koska itsellä ei selvästikkään ole ehjä järjestelmä,koska on nesteet kadonneet

Ja autohan on e39 535
    Jos sulla on siinä täyttöliittimessä se vika niin laite ei pysty tunnistamaan "vuotoa" koska se ei vuoda mihinkään letkujen ollessa paikallaan.

En osaa tehdä tollasta rimpsua lainauksista joten tää on tällästä monologia....

Leave a comment:

• Rubu
    replied
    Originally posted by ;958426

Tänään ja eilen kun on ollut lämmintä yli +20°C ulkona niin mun paineohjattu flekti on ainakin pyörinyt suunnilleen aina kun olen auton sammuttanut (kuulee äänestä). Samoin tänään kun mittailin noita lämpöjä tyhjäkäynnillä niin taisi pyöriä kokoajan. Onkohan mun lauhdutin ihan tukossa tai jotain?
    En usko että sulla on mitään vikaa. Kuumalla kelillä flektin kuuluu pyöriä.
    Ennemminkin olisin huolissaan jos se ei pyörisi.

Leave a comment:

• Rubu
    replied
    Originally posted by Ravermeister View Post
    Toi alipaineistus-kohta meinaa sitä paljonko paine laski tuon 35 minuutin "testin" aikana... Muistaakseni jos on alle 100mB laite toteaa järjestelmän pitäväksi ja jatkaa automaattiohjelmaa.
    Eipä pidä paikkaansa.
    Järjestelmä pidetään alipaineisena tuon määritetyn ajan jotta kosteus ja kylmä-aine saataisiin mahdollisimman tarkasti pois.
    Alipainetestin aika jakso on esim. 2min jonka aikana paine ei saa laskea asetetun arvon alle.

Leave a comment:

• Petri.Kekkonen
    replied
    Pitääpäs mittailla nuo putket infrapunalämpömittarilla kun ehdin.
    Oli vaikea mitata tuolla noin kapeasta putkesta, mutta lämmin putki (joka meni kuivaimen/lauhduttimen suuntaan) näytti olevan noin +55°C ja kylmästä kompuralta lähtevästä en saanut oikein lukemaa kun se oli melkein kiinni pakosarjassa juuresta ja muuten eristetty. Oli se kuitenkin kylmä ja konsenssivedestä märkä.

Originally posted by TJJ View Post
    Mittaapa myös kuivaimeen menevät ja lähtevät putket ja niiden lämpötilaero. Toinenhan tulee jäähdyttimen kennosta (osittain kumiletkua) ja toinen on alumiiniputki joka tulee ohjaamosta päin.
    En kyllä saanut oikein mitään eroa noille kädellä kuumalta tuntuneille putkille. Tai sitten en vain osannut mitata oikeasta kohdasta. Kaikki mitkä mittasin näytti reilun +50°C lämpötilaa. Pitää mittailla vielä huomenna uudestaan.

Näppituntumalla tuntuu ettei tuolta mun autosta ehkä ihan noin kylmää enää tule.
    Ilmastoinnin näennäisen tehottomuuden tunteen olin aiheuttanut ihan itse käyttövirheellä (), eli automaatti-ilmastointi näyttää puhaltavan jäähdyttäessä ainoastaan (pystysuunnassa)keskeltä (eli ei jalkoihin eikä tuulilasiin). Ja mulla on ollut talvella kojelaudan keskisuutin aina tukossa, koska haluan lämpimän ilman ikkunoille. Samoin tämän suuttimen lämpösäätö oli maksimilämpimällä ja olin tähän päivään asti luullut että ko. säätö vaikuttaa vain tähän keskisuuttimeen. Mutta nyt kun kokeilin ruuvata tätä säätöä viileämmällä niin johan alkoi pukata kunnolla kylmää myös sivuilta.

Luin nyt myös auton käyttöohjekirjan tältä osin, mutta hyvin epämääräisesti siinäkin oli tuon lämmönsäätörullan tarkoitus ja vaikutus kuvattu. Olin sen kyllä aiemminkin lukenut, enkä silti tajunnut että se vaikuttaa myös sivuilla oleviin suuttimiin.

Sellainen ongelma vain tuossa oli että tuo keskisuuttimen lämmönsäätörulla ei pysy siellä kaikkein kylmimmässä asennossa kuin teipilla tai vastaavalla. Pyörähtää jostain syystä itse takaisin suunnilleen kahden sinisen pallon asentoon.

Nyt on kuitenkin näppituntuma sellainen että kylmää tulee kunnolla ja ilmastoinnin huolloksi riittää desinfiointi.

Originally posted by Tenox View Post
    ...etenkin kun Suomessa usein käy niin, että flekti ei pyöri juuri koskaan ja sitten kun pitäisi se onkin jumissa. Mitä haittaa esim. siitä olisi, jos flekti pyörisi aina kun kompurakin?
    Tänään ja eilen kun on ollut lämmintä yli +20°C ulkona niin mun paineohjattu flekti on ainakin pyörinyt suunnilleen aina kun olen auton sammuttanut (kuulee äänestä). Samoin tänään kun mittailin noita lämpöjä tyhjäkäynnillä niin taisi pyöriä kokoajan. Onkohan mun lauhdutin ihan tukossa tai jotain?
    Last edited by Petri.Kekkonen; 04-06-2007, 20:28.

Leave a comment:

• Ravermeister
    replied

Alipainestus:
    35 min
    4 mB

Kuinka paljon pitäisi saada alipainetta ehjään järjestelmään?
    (koska itsellä ei selvästikkään ole ehjä järjestelmä,koska on nesteet kadonneet)
    Toi alipaineistus-kohta meinaa sitä paljonko paine laski tuon 35 minuutin "testin" aikana... Muistaakseni jos on alle 100mB laite toteaa järjestelmän pitäväksi ja jatkaa automaattiohjelmaa.

Leave a comment:

• Rundari
    replied
    Onkos kellään vastausta tähän? http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=103955

Leave a comment:

• Odeq
    replied
    sssss
    Last edited by Odeq; 04-06-2007, 19:42.

Leave a comment:

• Vehkis
    replied
    Tälläiset määrät itselle laitettiin järjestelmään.

Talteenotto:
    70 g.kylmäaine
    0 g.öljy

Alipainestus:
    35 min
    4 mB

Öljyn lisäys:
    10 g

UV-väriaine lisäys
    5 g

Täyttö:
    1225 g

Kuinka paljon pitäisi saada alipainetta ehjään järjestelmään?
    (koska itsellä ei selvästikkään ole ehjä järjestelmä,koska on nesteet kadonneet)

Ja autohan on e39 535
    Last edited by Vehkis; 04-06-2007, 19:38.

Leave a comment:

• Rubu
    replied
    en ainakaan huomannut,että olisi jäänyt lätäkköä alle..Enää on turha edes kokeilla,kun siellä ei aineita ole enää sisällä.
    Voisit käydä kitisemässä huollon tehneessä liikkeessä, että ei pelitä enää ja lasit menee huuruun...

Leave a comment:

• Rubu
    replied
    Originally posted by Autobahnboy View Post
    Nyt tuli kyseltyä hintoja. Merkkiliikkeestä pyytävät hyviä hintoja, kuivain 170€+103€ huolto+ aineet. Joensuussa ottavat kuivaimineen ja kaikkineen sen 200€.
    Niin osaako joku sanoa että kannattaako siihen kuivaimeen panostaa rahaa kun ei noilta paikallisilta saanu mitään mielipidettä!?
    Kuivain pitäis vaihtaa parin vuoden välein.
    Tosin en itsekään oo vaihtanut vaikka teen huoltoja...
    Jos järjestelmä on ollut tyhjillään se vaihto olisi siinä vaiheessa helppoa ja jopa kannattavaa.
    Kosteudesta kyllästyneestä kuivain panoksesta voi irrota märkää "kuiviketta" joka sitten tukkiin x-venttiilin ja sitten pitää vaihtaa kuivain, venttiili ja huuhdella koko järjestelmä.

Suosittelen vaihtoa kaikille mutta kuten en itsekään sitä ole tehnyt ei auta torua...
    Last edited by Rubu; 04-06-2007, 18:52.

Leave a comment:

• Vehkis
    replied
    Originally posted by jakusa View Post
    Jos sulla on höyrystimen vedenpoistoreikä tukossa niin silloin vois ehkä vetää ikkunat huuruun kun ilmastoinnin sammuttaa. Jääkö autosta vesiläikkä kun ilmastointi on päällä ja auto paikoillaan? Joissain autoissa tosin vesi tippuu pakoputken päälle eikä lätäkköä välttämättä jää.
    en ainakaan huomannut,että olisi jäänyt lätäkköä alle..Enää on turha edes kokeilla,kun siellä ei aineita ole enää sisällä.

Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎