memebuy23buy

Ilmastoinnin huoltelua

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Autobahnboy
    replied
    Originally posted by Autobahnboy View Post
    No nyt loppu kylmän puhaltaminen omaan kabiiniin. Auto siis e36 325 ja ilmastointihuollon tarrassa luki että käytettävä vain R-134a.

    Viimeksi ilmastointi huollettu Stuttgartissa vuonna 99 . Tainnu sitten nesteet loppua.

    Sanokaas että käytänkö vaan jossain täytössä vai vienkö huoltoon? Varmaan kannattaa tehdä täydellinen huolto kuivaimineen kun sen verta pitkä aika alkaa jo olemaan?

    Tietoa kellään pätevästä ja edullisesta paikasta Savonlinnassa?
    Nyt tuli kyseltyä hintoja. Merkkiliikkeestä pyytävät hyviä hintoja, kuivain 170€+103€ huolto+ aineet. Joensuussa ottavat kuivaimineen ja kaikkineen sen 200€.
    Niin osaako joku sanoa että kannattaako siihen kuivaimeen panostaa rahaa kun ei noilta paikallisilta saanu mitään mielipidettä!?

    Leave a comment:


  • jakusa
    replied
    Originally posted by Vehkis View Post
    Vaikutti puhtaalta vesihöyryltä..ja kyllä ikkunan sisäpuolella.
    Jos sulla on höyrystimen vedenpoistoreikä tukossa niin silloin vois ehkä vetää ikkunat huuruun kun ilmastoinnin sammuttaa. Jääkö autosta vesiläikkä kun ilmastointi on päällä ja auto paikoillaan? Joissain autoissa tosin vesi tippuu pakoputken päälle eikä lätäkköä välttämättä jää.

    Leave a comment:


  • Vehkis
    replied
    Originally posted by jakusa View Post
    Eipä ihan noin paljoa pitäs tulla kosteutta. Huuru on siis ikkunan sisäpuolella? Ehkä sulla vuotaa höyrystin kylmäainetta pihalle ja se huurruttaa ikkunoita (puhdas arvaus). Oliko huuru öljymäistä vai "puhdasta" vesihuurua?
    Vaikutti puhtaalta vesihöyryltä..ja kyllä ikkunan sisäpuolella.

    Leave a comment:


  • jakusa
    replied
    Originally posted by Vehkis View Post
    Siis ihan niin kosteaa,että vetää ikkunat niin huuruun että ei enää ulos näe??
    Eipä ihan noin paljoa pitäs tulla kosteutta. Huuru on siis ikkunan sisäpuolella? Ehkä sulla vuotaa höyrystin kylmäainetta pihalle ja se huurruttaa ikkunoita (puhdas arvaus). Oliko huuru öljymäistä vai "puhdasta" vesihuurua?

    Leave a comment:


  • Vehkis
    replied
    Originally posted by jakusa View Post
    Kyllähän sen ilman kuuluukin olla kosteaa, kun ilmastoinnin ottaa pois päältä. Höyrystimelle tiivistyy melkoinen määrä vettä ja kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, niin se kosteus sitoutuu läpi menevään ilmaan.

    Niin ja kuivaimella ei sinänsä ole mitään tekemistä puhallettavan ilman kosteudella.
    Siis ihan niin kosteaa,että vetää ikkunat niin huuruun että ei enää ulos näe??

    Leave a comment:


  • jakusa
    replied
    Originally posted by Vehkis View Post
    Kyllä toisen liittimen ympäristö oli vähän öljyssssä,mutta se voi olla venttilikopan tiivisteesteen välistä vuotanutta öljyä.

    Ja sitten vielä lisäksi:Kun se ilmastointi toimi sen muutaman päivän mitä se toimi,niin mikähän siinä oli vikana kun ilmastoinnin otti pois päältä,niin se puhalsi kosteaa ilmaa sisälle..Kuivain??
    Kyllähän sen ilman kuuluukin olla kosteaa, kun ilmastoinnin ottaa pois päältä. Höyrystimelle tiivistyy melkoinen määrä vettä ja kun ilmastoinnin ottaa pois päältä, niin se kosteus sitoutuu läpi menevään ilmaan.

    Niin ja kuivaimella ei sinänsä ole mitään tekemistä puhallettavan ilman kosteudella.

    Leave a comment:


  • Vehkis
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Minulla vuoti omassa korkeapainepuolen huoltoliitin täytön jälkeen.

    Katso onko huoltoliittimien ympäristö öljyssä?
    Ota huoltoliittimien korkit pois ja katso kupliiko liittimien sisällä, sikäli kun siellä on enää painetta.
    Kyllä toisen liittimen ympäristö oli vähän öljyssssä,mutta se voi olla venttilikopan tiivisteesteen välistä vuotanutta öljyä.

    Ja sitten vielä lisäksi:Kun se ilmastointi toimi sen muutaman päivän mitä se toimi,niin mikähän siinä oli vikana kun ilmastoinnin otti pois päältä,niin se puhalsi kosteaa ilmaa sisälle..Kuivain??

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Originally posted by Tenox View Post
    Ellei ole tullut kaikki tavara yhdestä paikkaa kertalaakilla ulos (kuten minulla) niin eipä taida nähdä muulla kuin UV valolla.

    Kertokaas mikä järki on tuossa flektin sitomisessa paineeseen? Siis ihan käytännössä miksi niin systeemi tehdään, etenkin kun Suomessa usein käy niin, että flekti ei pyöri juuri koskaan ja sitten kun pitäisi se onkin jumissa. Mitä haittaa esim. siitä olisi, jos flekti pyörisi aina kun kompurakin?
    Kuumalla ilmalla jolloin paineet on suuremmat tarvitaan jäähdytystä kennolle enemmän, jotta ilmastointi toimisi mahdollisimman hyvällä hyötysuhteella.
    Kylmällä kelillä paineet tippuvat, joten flektiä on tarpeeton huudattaa täysillä kun ajoviima jäähdyttää tarpeeksi. Ei se flekti maantie ajossa todennäköisesti pyöri juuri ollenkaan.

    Leave a comment:


  • Rubu
    replied
    Originally posted by Vehkis View Post
    Pikku hiljaa alkaa allekirjoittaneen mielestä tuntumaan,että nyt lähtee mulkunjatke vaihtoon..Viimeviikolla kävin laittaan litkut ilmastointiin aineet sisälle ja nyt viikonloppuna loppui sitten kylmän tulo kabiiniin. vittu
    Mikäköhän sieltä on nyt mennyt?
    Ja sitten näkeekö sen ilmastoinnin väriaineen silmällä vai pitääkö olla joku uv-valo,että sen näkee?
    Olen yrittänyt katsella jos sitä väriainetta löytyis,että sais vuotokohdan selville,mutta ei ole väriainetta näkynyt.
    Minulla vuoti omassa korkeapainepuolen huoltoliitin täytön jälkeen.

    Katso onko huoltoliittimien ympäristö öljyssä?
    Ota huoltoliittimien korkit pois ja katso kupliiko liittimien sisällä, sikäli kun siellä on enää painetta.

    Leave a comment:


  • Tenox
    replied
    Ellei ole tullut kaikki tavara yhdestä paikkaa kertalaakilla ulos (kuten minulla) niin eipä taida nähdä muulla kuin UV valolla.

    Kertokaas mikä järki on tuossa flektin sitomisessa paineeseen? Siis ihan käytännössä miksi niin systeemi tehdään, etenkin kun Suomessa usein käy niin, että flekti ei pyöri juuri koskaan ja sitten kun pitäisi se onkin jumissa. Mitä haittaa esim. siitä olisi, jos flekti pyörisi aina kun kompurakin?

    Leave a comment:


  • Vehkis
    replied
    Pikku hiljaa alkaa allekirjoittaneen mielestä tuntumaan,että nyt lähtee mulkunjatke vaihtoon..Viimeviikolla kävin laittaan litkut ilmastointiin aineet sisälle ja nyt viikonloppuna loppui sitten kylmän tulo kabiiniin. vittu
    Mikäköhän sieltä on nyt mennyt?
    Ja sitten näkeekö sen ilmastoinnin väriaineen silmällä vai pitääkö olla joku uv-valo,että sen näkee?
    Olen yrittänyt katsella jos sitä väriainetta löytyis,että sais vuotokohdan selville,mutta ei ole väriainetta näkynyt.
    Last edited by Vehkis; 04-06-2007, 16:40.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Petri.Kekkonen View Post
    Pitääpäs mittailla nuo putket infrapunalämpömittarilla kun ehdin.
    Mittaapa myös kuivaimeen menevät ja lähtevät putket ja niiden lämpötilaero. Toinenhan tulee jäähdyttimen kennosta (osittain kumiletkua) ja toinen on alumiiniputki joka tulee ohjaamosta päin.

    Leave a comment:


  • Autobahnboy
    replied
    No nyt loppu kylmän puhaltaminen omaan kabiiniin. Auto siis e36 325 ja ilmastointihuollon tarrassa luki että käytettävä vain R-134a.

    Viimeksi ilmastointi huollettu Stuttgartissa vuonna 99 . Tainnu sitten nesteet loppua.

    Sanokaas että käytänkö vaan jossain täytössä vai vienkö huoltoon? Varmaan kannattaa tehdä täydellinen huolto kuivaimineen kun sen verta pitkä aika alkaa jo olemaan?

    Tietoa kellään pätevästä ja edullisesta paikasta Savonlinnassa?

    Leave a comment:


  • Petri.Kekkonen
    replied
    Originally posted by xAnZax View Post
    laita ilmastointi päälle,ja hetken päästä koitat konehuoneesta ilmastoinnin putkia,toinen pitäis olla kuuma ja toinen kylmä jos ilmastointi toimii.
    Pitääpäs mittailla nuo putket infrapunalämpömittarilla kun ehdin.

    Originally posted by 325 ix View Post
    laita maksimijäähdytys päälle ja samoin nopein puhallin taso...suuntaa puhallus pelkästään keskisuuttimille ja laita lämpömittari siihen....alle 5 asteen jos menee niin toimii vielä aika hyvin
    Kiitos, tämmöistä testiä ten joskus isän uudehkolla autolla ja muistaakseni 4-5°C oli ilman lämpö mitä rööristä tuli. Näppituntumalla tuntuu ettei tuolta mun autosta ehkä ihan noin kylmää enää tule.

    Originally posted by TJJ View Post
    Keskipuhaltimista pitäisi tulla +6 asteista ilmaa kun säädöt ovat kylmimmillään (ja ilmeisesti puhallus pienellä).
    OK, tätä pitää testailla. Tossa automaatti-ilmastoinnissa vaan ei oikein voi koskaan tietää että onko maksimijäähdytys käytössä, mutta tänään on niin lämmin että jos +16 pistää sisälämmöksi niin luulis jo olevan.
    Last edited by Petri.Kekkonen; 04-06-2007, 09:35.

    Leave a comment:


  • sand
    replied
    Originally posted by Rubu View Post
    Ylitäyttö aiheuttaa sen, että paineet nousevat liian isoiksi.

    Täytin tuossa viikolla yhtä autoa jossa samalle vuosimallille annettiin 2 eri täyttömäärää. 750g ja 1000g. Autossa ei lukenut tietoa, joten täytin isomman mukaan ja pistin auton pyörimään. Aika nopeasti kompura pyöritti noin 30bar painetta jonka jälkeen ylipainevaro katkaisi kompuran pyörimisen. 250g pois ja sen jälkeen paineet tasaisesti noin 15bar tietämissä. Nämä siis mitattuna korkeapainepuolelta.

    Kuinkahan moni huoltaja tarkastaa järjestelmän paineet/toimivuuden täytön jälkeen muuten kuin kokeilemalla puhaltaako se kylmää suuttimista, saati sitten nämä tee-se-itse täytöt missä vaan laitetaan X-määrä lisää tavaraa järjestelmään.

    En väitä että ylitäytöllä kovin helposti sitä järjestelmää saa rikki muuten kuin antamalla sen asiakkaalle käyttöön jolloin kompura tekee töitä ylikuormitettuna pitempiä aikoja ja voi laueta sen takia.
    Tuon perusteella ovat ihan varmasti Laakkosella täyttäneet liikaa. Auton ei tarvitse olla kauan käynnissä kun flekti pyörii täysiä. Kompuran katkoo parin minuutin välein. Flektin pyörimisnopeus riippuu järjestelmän paineesta taulukon mukaisesti:
    Code:
    [U]Pressure in bar[/U]	[U]Fan stage[/U]
    	8	  0
    	10	  1
    	14	  2
    	15	  3
    	17	  4
    	18	  5
    	19	  6
    	19	  7
    	20	  8
    	21	  9
    	21	  10
    	22	  11
    	23	  12
    	26	  13
    	29	  14
    	>29	  15

    Leave a comment:

Working...
X